Auteur Topic: Bouw tafel Bart  (gelezen 7430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Bouw tafel Bart
« Gepost op: 19 april 2020, 13:11:59 »
Hallo,
Ik heb bij mijn voorstelling al aangegeven dat ik mijn spullen weer uit het stof had getrokken. Nu ga ik een nieuwe tafel bouwen en zit al vol ideeën welke ik nu wil gaan verwezenlijken. Ik heb de baan al getekend in de gratis versie van wintrack maar ik vindt het toch fijner om gewoon beginnen te leggen en kijken hoe ik uit kom. Mijn plan is om eigenlijk twee soorten banen te maken die wel op elkaar zijn aangesloten.
De eerste is een hsl lijn welke bestaat uit een groot ovaal van R5 en R6 spoor van Roco-line. Deze hsl lijn zal onder de tafel verdwijnen naar volgens mij een schaduw station zoals ik dat lees overal.
De andere lijn zal een enkel spoor zijn die ik vanaf het schaduwstation naar 30cm hoogte wil brengen om vervolgens al slingerend door een berg landschap naar het dal wil laten gaan waar het vervolgens dubbelspoor wordt en bij een station uitkomt evenals de hsl lijn.
Ik ben ook voornemens om de hsl lijn van bovenleiding te voorzien.

Ik maak gebruik van de Z21 met router.
Nu zit ik alleen met een paar vragen.
Is het gebruik van een geluidsabsorberende onderlaag zoals kurk benodigd bij Roco-line rails met bedding?
En wat heb ik verder nodig aan extra transformatoren? Ik neem aan dat de Z21 niet de hele baan met meerdere treinen aan kan.
En om de hoeveel meter moet er een aansluiting op de rails zijn?
Hieronder alvast mijn tafel in aanbouw.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2020, 15:36:44 »
Mooie ruimte Bart maar ik heb wel gelijk een vraagje over je tafel. Ik zie dat je tafel niet verplaatsbaar is en uit je "even voorstellen" heb ik begrepen dat de tafel 1.30 meter diep is. Heb je er rekening mee gehouden dat je straks niet meer bij de achterkant kan komen? Zeker niet in de hoek waar de L aan zit. Misschien verstandig om ergens een luik te maken of de tafel op wielen te zetten. Of had je al een plannetje? ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2020, 19:53:30 »
Hallo Bart

Wij rijden met de witte z21 en 2 multimuizen en 1 wifi maus  en hier kan ik zonder problemen 3 stoomlok's tegelijk met geluid en verlichting en rook generator's laten rijden, Mijn kleinzoon kan dan ook nog met een lok rangeren , misschien nog wel meer maar dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd , wij rijden zonder computerprogramma , en dan ben je eigenlijk niet in staat om meer in goede banen te leiden . ook de tips van Pierre zou ik zeker opvolgen , onze baan is 70 cm breed en ik vindt dat eigenlijk wel het maximale vanaf een kant. Op de hoek bij de l poot heb ik ook een mangat gemaakt. aan de rails heb ik om de 1½ a 2 mtr een aansluiting gemaakt. De wissels voed ik via de digikeijs 4018 met een losse trafo dus ik gebruik daarvoor geen digitale stroom. we rijden op fleischmann profirail zonder demping en ik vindt het geluid niet storend , maar dat is wat ieder zelf vindt denk ik.
veel plezier met het realiseren van een mooie baan
vr groet Arie
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2020, 20:01:29 »
Hallo Bart

Nog even een opmerking , als je wel met een computerprogramma gaat rijden hou je dan ook rekening waar je je rails isoleerd voor je blokken , is wel zo makkelijk nu je nog beginnen moet met leggen van je rails.
vr groet arie
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2020, 20:29:49 »
Bedankt Pierre en Arie,
Allereerst bedankt voor jullie feedback. Over de breedte van de tafel en de bereikbaarheid is zeker een goed punt waar ik ook zeker nog niet helemaal uit ben. Ik had wel in gedachten om de scenerie op een of andere manier demontabel te maken. Maar dat lost het probleem van bereikbaarheid niet op.
Dus ik ga de tafel op wielen zetten. Ik kan hem dan verrijden. Het zal dan nog geen fijne klus zijn maar het kan wel.

Ik heb 8 digitale wissels gekocht dus ik kan deze straks ook aan de Z21 koppelen. Ik ben gek op de techniek  wat ik ook de grootste en leukste uitdaging vindt. Alleen programmeren is een probleempje bij mij. Ik heb nu een aantal loks op een wazige manier geladen maar vraag me niet hoe dat gelukt is.

Ik zou ook wel heel graag met een computer programma willen werken al zou het al zijn om met werkende seinen te werken. Dus ik ga je opmerking zeker gebruiken Arie. Dan is alleen de vraag van mijn kant, wat is daar de beste manier voor? Is dat niets anders dan de rails niet onderling elektronisch met elkaar verbinden middels raillassen?

Ik ga weer even verder denken met jullie toevoegingen. Bedankt!!

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2020, 21:49:33 »
Hallo Bart

Wat bedoel je met digitale wissels ? Zit daar al een decoder ingebouwd , of  zit hier een aandrijving aan de zijkant welke op een digitale wisseldecoder aangesloten moet worden? In het laatste geval kost het je geen digitale stroom met schakelen alleen een commando naar je wisseldecoder . Om blokken te maken moet je 1 kant van je rails isoleren ,die kant  moet je het hele baanplan aanhouden en moet je bezetmelders aanschaffen . Het beste kun je op internet alles over blokken maken eens op je gemak doorlezen. Hier is veel over te vinden zo ben ik ook begonnen en ben nog steeds hiermee bezig. Kom je stroom op je baan tekort kun je altijd nog een booster aanschaffen die je op de z21 aansluiten. Je zou dan een van de twee banen die je maakt op de booster aan kunnen sluiten ( wel deze geheel elektrisch  gescheiden van je andere baan) . Ook hierover staat veel op het internet.
vr groet Arie
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2020, 22:05:08 »
Dag @BartjeB,
Als je je treintafel op wielen wilt zetten zul je denk ik wel de poten wat dikker moeten maken. Niet teveel geld uitgeven is op dit forum een essentieel onderdeel van de hobby: de Action heeft prima zwenkwielen.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2020, 12:28:34 »
Een mooi frame heb je daar gebouwd, wat is/wordt de tafelhoogte? Om met Wim te spreken, ik zou dan ook wat schoringen plaatsen aan je poten zodat
ze stabiel blijven.

Ik zou toch eerst een plan maken van je baan en daarop ook de elektrische aansluitpunten, straks weet je anders niet meer waar alle draadjes naartoe gaan.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2020, 16:36:19 »
Hallo Bart

Wat bedoel je met digitale wissels ? Zit daar al een decoder ingebouwd ,

Zit dan een decoder in de wissel en wordt gevoed door de railsspanning
Groet Mies

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2020, 19:01:10 »
Bedankt Mies
Kost je dus wel altijd digitale stroom , verbruikt dit net zoveel als b.v de spoel aandrijving van fleischmann?
vr groet Arie
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2020, 19:58:10 »
Bedankt allen voor jullie reacties. @tribiarie ik beschik over 8 wissels met een decoder ingebouwd inderdaad. Ik weet alleen niet of deze decoders dan ook werken met een computerprogramma? Ik heb al vele uren op internet gezworven en ik heb veel gevonden over blokken en dergelijk en ik ga het ook toepassen.

@SuperSylvester ik heb schoringen en wielen geplaatst maar uiteindelijk komt er ook nog plaatmateriaal aan de achterzijde en zijkanten om de tafel zo star mogelijk te maken. De hoogte is nu zo’n 90cm dat is de hoogte waar het schaduwspoor dus komt.
Qua baanplan; ik vindt Wintrack heel handig maar ik kan alleen de Duitse versie zien en mijn Duits  is na mijn middelbare school hard achteruit gegaan. ;) ik weet ook niet hoe ik daar hoogtes en dergelijke kan instellen dus dan zie ik 3 lagen banen over elkaar waar ik niks mee kan. Waar ik nu mee bezig ben is de baan los neerleggen en met hoogtes gaan werken om te kijken of het überhaupt mogelijk is.
Als dat kan ga ik het baanplan in verschillende lagen maken in Wintrack waar ik dan de blokken in ga verdelen. Dan bij het definitief neerleggen van de baan weet ik dan wat ik moet doen.

@Wim Corduwener bedankt voor de tip. Ik moest wel naar de action in een ander dorp omdat natuurlijk net de zwenkwielen in Wierden waren uitverkocht en bij de bouwwinkel er naast een enkel zwenkwiel €7,- kost.  :o



Binnenkort meer :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2020, 21:04:37 »
Nou Bart, ik kan niet anders zeggen dat het er retestrak uitziet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2020, 21:47:37 »
Goed bezig Bart.
Een solide basis in ieder geval.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2020, 22:41:00 »
Ziet er goed uit! Dat belooft wat  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2020, 21:00:14 »
Nou ik ben nog weer even bezig geweest. Ik vertelde al dat ik echt even inzichtelijk wilde maken hoe de baan ongeveer komt zodat ik verder kan met het baanplan. Lach niet, maar ik heb het even op de volgend manier gedaan.
 
-gemeten hoe lang de baan zal worden.
-ondergrond gezaagd/gefreesd.
-op de tafel gelegd en met blokjes de hoogtes visualiseren om te kijken of het past.




Aan de hand ging ik aan het werk met SCRAM.
Hier kwam naar voren dat het uiteindelijk niet handig is om de spiraal op die plek achteraan te maken aangezien daar de afdaling langs moet. Dus de spiraal komt nu helemaal rechts. Maar ja... ook hier kreeg ik nu de melding dat ik een license key moet kopen...
En ik ben niet van plan om maandelijks een nieuw baanplan te maken... Is het noodzakelijk om zo’n licentie aan te schaffen?


 Zo moet het eerste gedeelte en het “HSL/intercity” lijntje gaan worden.
Ik hoor graag of er al opmerkingen zijn.
De bedoeling is om de spiraal rechts nog een halve slag door te draaien waarna het spoor zigzaggend door de heuvels en bruggen afdaalt naar het dal.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2020, 21:43:52 »
Over licenties weet ik niet zoveel. Er zijn vast wel mensen die een gratis versie hebben. Maar wat ik mij afvraag, is of de hoogteverschillen tussen de kruisende sporen wel hoog genoeg is. Normaal wordt aangehouden dat je op 1 meter 3 cm kan stijgen/dalen. In een spiraal zit wel wat meer lengte, maar ik zou het vooraf even testen. Leg een rail neer en zet daar je hoogste locomotief of wagen op. Ga je met bovenleiding werken, dan heb je ook nog te maken met bovenleiding en pantografen. En wellicht leg je nog een ondervloer onder je rails.

Succes!

Martin, die N spoort.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #16 Gepost op: 22 april 2020, 22:14:42 »
Dank je Martin,

Dat is ook net hetgeen wat me bezig heeft gehouden laatste dagen. Ik houdt een stijgingspercentage van 3,5% aan. Ik had gelezen dat de hoogte voor spoor met bovenleiding 8cm bedraagt. Om bij een spiraal deze hoogte aan te houden kom ik uit op ongeveer 3,5%. Ik las ook dat de maximale stijging 5% is dus dit moet dan goed komen.

Op de nieuwe manier zoals ik in het programma heb getekend moet het helemaal makkelijk kunnen.
Scheelt ook dat alleen de “hsl/intercity” lijn een bovenleiding krijgt.


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #17 Gepost op: 22 april 2020, 23:32:49 »
Hoi Bart,

Ik zou een maximale stijging van 3% (niet 5%) aanhouden, in bochten liever nog iets minder.
Meestal kom je bij korte treinen met de trekkracht nog wel uit, maar hoe steiler de helling, hoe groter de slijtage.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2020, 07:36:52 »
Hoi Rob,

Kan 3,5% ook nog? Anders kan ik ook niet eens een spiraal toepassen.  :o

Gr. Bart

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2020, 07:48:30 »
Je kunt altijd gebruik maken van een spiraal. Je zou een ruimere straal van je bochten kunnen nemen of ergens aan beide zijden een rechte rail er tussen stoppen. Mijn N-baan heeft ook een spiraal met twee sporen over vier of vijf wendingen. Ik heb daar de twee ruimste stralen gebogen rails gebruikt en geen enkele rechte rail gebruikt. Dan kom ik op een stijgingspercentage van iets meer dan 2% uit. Uiteraard is het binnenste spoor dan iets hoger qua percentage, maar dat is bij mij dan vooral het dalende spoor.

Het is dan wel N-spoor, maar voor h0 zal dat niet anders zijn. Kijk anders eens of je ruimere boogstralen kunt hanteren.

Groet,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #20 Gepost op: 23 april 2020, 07:56:32 »
Eerst zagen en dan meten?.... ::) ik zou het andersom doen  ;)

Zoals Rob al zei, het kán wel maar het geeft veel meer slijtage aan je wielen en assen en het risico dat langere treinen niet omhoog komen.
Ik zou ook 2,5 á 3 % aanhouden tenzij je met hele korte stammetjes gaat rijden.

Voor je tekenwerk zou je ook eens op Anyrail kunnen zoeken, die is gratis te downloaden en dan kun je 50 stukken rails leggen (wil je meer dan moet je een licentie aanschaffen)
maar voor een globale planning zou dat voldoende moeten zijn zeker als je zoveel mogelijk flexrails gebruikt.

Maar waarom zo'n dikke planken?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline BartjeB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #21 Gepost op: 23 april 2020, 10:21:15 »
Hmm ik hoor net dat ik weer opnieuw kan beginnen  :'(
Haha. Ik ben dus een beetje op het verkeerde been gezet met het artikel over 3 tot 5%.
Ik heb voor 16mm dik MDF gekozen min of meer om het zekere voor het onzekere te kiezen. Ik heb al ik weet niet hoeveel meubels gemaakt van MDF en nooit geen gekke dingen gehad. Ik las alleen veel topics over anti mdf gebruikers. Dus ik dacht laat ik dan in elk geval voor 16mm gaan ipv 12 mm.
Ook dacht ik dat ik de rails vast moest leggen met spijkers. Maar ik las dat de Roco-line met bedding heel goed gelijmd kan worden.

Ruimere bochten maken in de spiraal is voor mij niet mogelijk qua ruimte. Ik kan wel twee rechte stukken er tussen leggen van 230mm. Ik heb dan bij een stijging van 3% genoeg verhoging voor een spoor zonder bovenleiding.

En ik ga dan voor de spiralen toch naar een wat dunner materiaal. Ik denk triplex die ik dan opbouw met draad einden.

Wederom bedankt voor het meedenken allemaal.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #22 Gepost op: 23 april 2020, 10:38:38 »
Die twee rechte lengten ertussen leggen lijkt me prima. Hoe hoog wordt die spiraal eigenlijk en heb je daarvoor dan ook 12 mm MDF gebruikt, want dat is bij een gering aantal wentelingen wat aan de dikke kant? Overigens werk ik ook met MDF en heb daar geen problemen mee gehad. Wel heb ik mijn platen en losse raildelen eerst even in een speciale MDF-verf gezet.

Voor het lijmen van mijn sporen heb ik boekbinderslijm van Pipoos gebruikt. Prima spul. Wil je de rails toch ergens anders hebben, leg er een natte doek overheen en de volgende dag kun je de rails zonder moeite weer weghalen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #23 Gepost op: 23 april 2020, 11:26:40 »
Hoi Bart,

Misschien nog een idee. Als de spiraal verdekt ligt, kun je nog overwegen om rails zonder bedding te gebruiken. Dat, en dunner materiaal voor de ondergrond, maakt dat het hoogteverschil weer iets kleiner kan zijn terwijl je toch voldoende hoogte voor de treinen houdt in de spiraal.
Maar goed bezig!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw tafel Bart
« Reactie #24 Gepost op: 23 april 2020, 12:16:29 »
En ik ga dan voor de spiralen toch naar een wat dunner materiaal. Ik denk triplex die ik dan opbouw met draad einden.
Persoonlijk vind tri- of multipilex lekkerder werken, maar er zijn ook forumleden die dol zijn op MDF.


Draadeinden met bouten en z.g. inslagmoeren werken prettig als je niveauverschillen wilt maken. Voordeel is ook dat je nauwkeurig de hoogte kunt instellen... en ook achteraf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)