Auteur Topic: Lima V188 001 in bedrijf nemen.  (gelezen 5028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Gepost op: 4 april 2020, 11:48:10 »
Een nieuwe aanwinst: de Lima V188 001. Een dubbelloc waarvan één eenheid is aangedreven.



Mooie loc, maar zoals bij de meeste van mijn 2e hands aanwinsten moet er nog wel wat aan gebeuren. De basis is echter goed: de loc is solide gebouwd en ook met de aandrijving is niks mis.



Voor een loc in dienst genomen kan worden op mijn baan, zijn er nog wat dingen te doen:
  • Zorgen dat de loc betrouwbaar rijdt
  • Profi koppelingen aan weerszijden
  • Geluid inbouwen
  • Optische verbeteringen, zoals de extra onderdelen aanbrengen en wat schilderwerk

De loc rijdt stil, maar wiebelt wel heel erg en loopt op mijn gebogen wissels uit de rails (Fleischmann Modelrails met een radius van 357mm in de binnenbocht). Als ik loc op de rails zet, dan staat het aangedreven deel heel wankel, op tafel staat de loc stabiel. Wat blijkt: de loc is voorzien van 2 dikke terreinbanden, kruiselings 1 op de voorste en 1 op de achterste as.


^ Links de 'terreinbanden', rechts de antislipbanden voor Märklin stoomlocs.


Dus deze banden zijn vervangen door wat meer bescheiden exemplaren voor Märklin stomers. Daarmee rijd de loc stabiel en is het ontsporen ook voorbij.
De loc stopt nu echter soms op de geïsoleerde puntstukken van de wissels. Bij nadere inspectie heeft de loc bar weinig wielen waar stroom van afgenomen wordt: de beide aangedreven assen en één as in de loc zonder motor. Met de antislipbanden als isolator tussen wiel en rails zijn dat effectief maar 2 wielen per zijde waar stroom afgenomen wordt.
Er komt dus een extra stroomafnemer in de niet aangedreven loc.






Er zijn ondertussen wat proefritten gedaan, en de loc rijdt nu betrouwbaar over de baan.
Tijd om de koppelingen aan te pakken...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2020, 10:05:25 »
De koppelingen.

Op deze loc zit aan één kant de originele beugelkoppeling, aan de andere kant ontbreekt de koppeling helemaal.
Dus maak ik eerst met wat messing stukjes een NEM profi koppeling een nieuwe koppeling die aan het draaipunt bevestigd kan worden. Dat lukt aardig. Daarna probeer ik de koppelstang van de beugelkoppeling re gebruiken om een profi koppeling te monteren. Dat lukt niet zo goed (een hoop geklieder met socondenlijm), en dan besluit ik ook hier met wat messingstripjes te werken. Dat geeft in ieder geval nog een foto-moment van de koppeling in onderdelen.


^ De eerste koppeling is geplaatst, van de 2e liggen de onderdelen klaar om 'ín situ' aan elkaar gelijmd te worden


^ De koppeling zit. Op de foto is te zien dat de kap nog niet strak gemonteerd is. Die moet sowieso nog open.


De koppelingen veren niet terug naar het midden. Eerst eens kijken hoe lastig dat is met rangeren (valt meestal wel mee) voordat ik ga bedenken hoe dat op te lossen...

Goed, weer een klusje gedaan...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2020, 13:14:48 »
Terwijl de loc wacht op de stereo versterker, alvast wat aan het interieur gedaan.

Achter de zijramen is direct het ballast blok te zien. Natuurlijk zat hier in het origineel de motor, generator en ondersteunende systemen. Na de oorlog heeft deze loc een (of eigenlijk twee) Maybach MD650 motor gekregen, dezelfde als die in de V200.

Ik kon een aardig zijaanzicht vinden van zo'n motor. Eens kijken welke maat er in de loc zou passen.




Daarna nog een industriële generator/dynamo er bij verzonnen. Wat ik kon vinden zat de motor achterin, de dynamo er voor. Dat kan dan tegen de zijkant van het ballastblok worden geplakt.
Aan de andere kant komt hetzelfde plaatje in spiegelbeeld.




Met de kap er over zie je er uiteindelijk niet zo heel veel meer van. Maar ja, bij interieurs gaat het soms om het idee, hè?




Het is in ieder geval beter dan dat glimmende metalen blok...
Eens kijken of ik de cabine voor de machinist ook nog een heel klein beetje kan aankleden...

Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2020, 13:49:49 »
Leuk project, ik ga je blijven volgen. ;)
Groeten Ludwig

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2020, 14:18:02 »
Ha ... leuk Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2020, 21:26:44 »
Dank, heren.

Ondertussen ook de cabine nog een beetje aangekleed...




Ik moest wel het poppetje nog 2x inkorten omdat-ie anders veel te hoog zat. Maar nu klopt het aardig...




(en ik ben ergens de ruitenwissers aan deze kant kwijtgeraakt, zie ik nu)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2020, 01:38:57 »
(en ik ben ergens de ruitenwissers aan deze kant kwijtgeraakt, zie ik nu)
Ziet er mooi uit Rob en volgens mij blijft het komende week droog!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2020, 08:50:10 »
Schandalig die vandalen! Leuk idee trouwens
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2020, 17:55:28 »
Haha! Gelukkig valt het dan mee  :)
Nog een meevaller: de stereo installatie was nog niet ingebouwd. Anders was er misschien ook nog een ruitje ingetikt...
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2020, 12:52:57 »
Ondertussen begint het wat te worden, deze loc.

Techniek en betrouwbaarheid: in orde
Profi koppelingen: gemonteerd
Geluid: ingebouwd
Interieur: compleet.

Blijft over: exterieur.
Ik heb een los setje onderdelen, die op een of andere manier aan het onderstel moeten worden gemonteerd. Dat is nog een heel bouwpakket van stangen en hevels die tussen de wielen moeten worden aangebracht.




Ik heb wat zitten stoeien gisteravond, maar het is een hele puzzel en het lijkt allemaal niet goed te passen. Nog maar eens bij daglicht kijken, voordat ik (schijnbaar?) overtollig plastic weg ga halen....
De lantaarns voor de koplichten, dat snapte ik dan nog wel. Beetje wit in de reflectoren en dan smoelt zo'n loc alweer heel anders.



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: nico

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2020, 18:58:06 »
Owja, hij kijkt een beetje verschrikt  :o zeker zenuwachting om wat je nog allemaal met hem gaat uitvogelen  :)
Hij ziet er in ieder geval al een stuk toonbaarder uit ondanks de gejatte ruitenwissers...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima V188 001 in bedrijf nemen.
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2020, 15:28:49 »
Dank je Jack,

Ondertussen heb ik één ruitenwisser teruggevonden: deze zat tegen de vettige onderkant aangeplakt...

Van de rest van de onderdelen van het onderstel past eigenlijk niets goed. Maar met de bouwbeschrijving waar alles moet komen en een foto van het origineel wordt wel duidelijk wáár de onderdelen moeten komen.


^ bron: Die Seite der D311/V188/288 (http://www.e94114.de/V188_en.htm)

En met het nodige snij- en vijlwerk van de onderdelen zit uiteindelijk toch alles aardig op de goede plek. En daarmee wordt het onderstel ook wel een stuk interessanter.


^ boven: het 'onbehandelde' onderstel, onder: alle details zijn aangebracht.


Goed nu de andere kant nog en dan is de loc klaar.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...