Auteur Topic: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje  (gelezen 39073 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #150 Gepost op: 23 juni 2021, 13:56:06 »
Ik denk dat het een tamelijk oud kasteel is. Bovendien, maar dat wist je waarschijnlijk al, ben ik een groot voorstander van grauwe en sombere gebouwen, waardoor de echte high-lights beter uit de verf komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #151 Gepost op: 23 juni 2021, 23:18:45 »
Als de "kasteelheren" machtiger/rijker werden, werd het kasteel ook nog wel eens uitgebreid, de andere kant op: een belegering/veroverd en beschadigd/verwoest.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #152 Gepost op: 24 juni 2021, 09:08:29 »
Dat is zeker waar Anne. Deze keer was het omdat de bouwer niets anders voor handen had. ;D ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #153 Gepost op: 26 juni 2021, 21:33:43 »
Echt weer typisch Pierre, van meuk zoiets in elkaar knutselen.
Chapeau voor het chateau.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #154 Gepost op: 27 juni 2021, 17:22:22 »
Ach Mark ... waarom zal van alles gaan aanschaffen als ik zoveel om me heen heb liggen. Je moet alleen even denken wat en hoe je het gaat gebruiken. Maar dat gaat bij mij vanzelf. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #155 Gepost op: 1 juli 2021, 18:08:50 »
Update:

Weer wat verder met de achtergrond van mijn baantje. Van wat restmateriaal wil ik nog wat steunberen maken. De muurtjes zien er anders wat kaal uit.



Ook het laatste stukje berg maak ik van wat brokken piepschuim die afgewerkt worden met een laagje Sculptamold.





Dit moet even drogen dus doe ik tussendoor even een ander klusje wat ook moet gebeuren. De bovenleiding bogen. Ik wil dat ze demontabel zijn dus maak ik busjes waar inbusboutjes in passen. De bogen lijm ik dan in de kop van de inbusboutjes.



Het probleem is dat het stukje pijp wat ik heb 5,7 mm uitwendig is. Met een stukje krimpkous maak ik daar 6 mm van zodat ik de pijpjes mooi in een 6 mm gat kan lijmen. De inwendige maat 3,6 mm heb ik ook moeten uitboren zodat er mooi een 4 mm inbusboutje in past.





Door de pijpjes met de achterkant van een penseel in de gaatjes te duwen kan ik goed zien of  ze recht in het hout steken.





Dan even verder met het kasteel. De muren wil ik op verschillende plaatsen verlicht hebben dus daar maak ik een paar “schijnwerpers” voor.



Ik lijm ze in de berg vlak langs de muren. Als de lijm droog is werk ik ze een beetje bij met verdunde zwarte verf.







De achterwand is nog een beetje kaal en ik pluk een plaatje van internet en ga daar een beetje mee knippen en plakken. Daarna pas ik de kleur een beetje aan zodat hij bij de rotsen past die ik gemaakt heb op mijn baan. Daarna maak ik er een paar overlappende delen van die ik op maat afdruk.



Ik puzzel verschillende stukken aan elkaar net zo lang tot het naar mijn zin is en lijm deze met witte houtlijm tegen de achterwand. Lekker dat het hele kasteel een los deel is. Ik kan hem gewoon even opzij zetten zodat ik er beter bij kan.





Naast het kasteel plak ik ook gelijk een plaatje van wat huizen dat ik nog had liggen. Straks nog wat boompjes er voor en dan is dit plekje ook klaar.



Ik schilder met de hand wat boompjes bij die ik onthoofd had met uitknippen van de achtergrond. Aan de rand schilder ik er zelf nog wat boompjes bij zodat de overgang een beetje aansluit.





Ik plant nog zo’n 30 stuks simpele steeksparren. Ze zijn niet heel mooi maar als je er een paar bij elkaar zet oogt het best lekker.



En dan ben ik met de achterwand helemaal klaar.



Ik denk dat ik maar verder ga met een talud van de bovenste spoorbaan en dan deze balasten.


Later meer …… ;)




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #156 Gepost op: 1 juli 2021, 19:57:39 »
Alles is natuurlijk prachtig, maar ook de blauwe achtergrond!

Nadat ik op herhaling ben geweest op Legerbasis Crailo en een keurig bedankbriefje kreeg van de toenmalige Minister van Defensie voor bewezen diensten, heb ik zo’n beetje mijn hele PSU teruggestuurd.


@Pierre niet, die gast heeft het toetsenbord gewoon zelf gehouden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #157 Gepost op: 1 juli 2021, 22:17:52 »
Je moet het maar zo zien Wim. Mijn toetsenbord valt niet zo op tussen de rotzooi. Nadeel is dat ik hem zelf soms niet kan vinden. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #158 Gepost op: 2 juli 2021, 16:14:55 »
Nog een foto met de verlichting van het kasteel. Ik heb dit niet helemaal in het donker gedaan omdat het licht dan heel erg overheerst.
Er is wel wat schaduw op de achtergrond maar daar ontkom ik helaas niet aan.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #159 Gepost op: 2 juli 2021, 17:27:14 »
Mooi.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #160 Gepost op: 3 juli 2021, 12:48:38 »
Imposant! Erg mooie hoek met veel diepte(werking).
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #161 Gepost op: 3 juli 2021, 22:02:14 »
Pierre, dat is precies wat ik ook bij de kerk wil  :). Misschien zou je de lichtsterkte iets kunnen dimmen of het licht
wat meer diffuus maken maar het ziet er al heel realistisch uit.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #162 Gepost op: 4 juli 2021, 13:23:57 »
wat meer diffuus maken maar het ziet er al heel realistisch uit.
Ik denk dat een foto een wat vertekend beeld geeft als het om dit soort verlichting gaat. Dat zou kunnen betekenen dat het er in het echt heel realistisch en precies in verhouding uitziet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #163 Gepost op: 4 juli 2021, 15:16:39 »
Dank heren.

Misschien zou je de lichtsterkte iets kunnen dimmen of het licht
wat meer diffuus maken maar het ziet er al heel realistisch uit.

Ik heb verschillende leds getest voor ik deze gebruikte Jack. Ik heb best een heleboel verschillende. Deze kwamen het beste uit de test ;D

Ik denk dat een foto een wat vertekend beeld geeft als het om dit soort verlichting gaat. Dat zou kunnen betekenen dat het er in het echt heel realistisch en precies in verhouding uitziet.


Dat klopt wat je zegt Wim. In het echt is het een heel ander verhaal. Daar klopt het. Vaak ziet verlichting van de modelbouw er te fel uit op de foto. Daarom fotografeer ik het ook nooit in het donker. Maar dan nog is het vaak fel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #164 Gepost op: 27 september 2021, 20:21:20 »
Boven mijn N baantje had ik best slechte verlichting en nu heb ik bij Action verdraaid aardige led lampen gevonden. ( 7,45 euro)



 Ik heb er drie op een lat geschroefd en Hopla … er was licht.



De laatste lamp moet ik nog even een stukje opschuiven zie ik op de foto.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #165 Gepost op: 29 september 2021, 19:57:25 »
Mooie verlichting zo, je zou er nog iets voor kunnen maken zodat je nog meer licht op de baan krijgt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #166 Gepost op: 29 september 2021, 20:52:40 »
Mooie verlichting zo, je zou er nog iets voor kunnen maken zodat je nog meer licht op de baan krijgt.

Misschien doe ik dat nog wel Tom. Voorlopig licht genoeg zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #167 Gepost op: 7 december 2021, 19:17:13 »
Al weer een tijdje geleden dat ik een update van mijn baantje heb gedaan. Maar ja … ik ben iemand die niet iedere streek verf laat zien. Ik spaar het maar een beetje op. Bovendien heb ik nog meer hobby’s die ook tijd in beslag nemen. Maar hier komen weer een zooitje foto’s met vorderingen.

Tussen de huizenrij en de berg is nog een stukje kaal. Omdat beide delen demontabel zijn moet het wel een los stukje zijn. Ik doe maar wat met bomen en zo.



Ik maak een passtukje van piepschuim en bewerk dat met wat Sculptamold. Ik had nog een restje staan.





Vervolgens met verdunde zwarte verf en bestrooi het stukje met wat verschillende grassoorten.



De vorige bomen die ik gemaakt had van de vlinderstruik bloemen heb ik weggegeven aan een buurman verderop. Ik moet dus wel weer even wat nieuwe maken. Gelukkig heb ik nog genoeg bloemen over. Ik heb het dit maal iets anders gedaan. Ik gebruik i.p.v. spuitlijm of haarlak deze maal een rest parketlak (mat). Er stond nog een half blik in mijn garage (een paar jaar  ::) ).

 







En dan kan ik daar mooi weer een paar boompjes van gebruiken om mijn hoekje te vullen.



Wat roest op de rails.



Vervolgens heb ik het stuk rails tussen de tunnels geballast.



Ik pak ook maar gelijk de bovenleiding bogen aan. Aan de rechter kant gaan de sporen met een bocht de tunnel in en heb ik de sporen iets verder uit elkaar gelegd. Hierdoor past een normale boog er niet overheen en heb ik deze een klein stukje breder gemaakt.





Aan de voet van de bogen worden M5 inbusboutjes gelijmd die weer op hun beurt in de busjes langs de baan passen. Alle bogen heb ik ook geverfd om van de plastic glans af te komen.



Het volgende projectje is de spoorwegovergang. Eerst maar eens andreas kruisjes maken. Ik heb geen heel kleine ledjes meer in huis dus gebruik ik gewoon twee 3mm knipperleds. Als ik dubbele lichten maak is dat wel erg lomp dus maak ik enkele. 







In Houten heb ik vorige keer een defecte overweg gevonden. Het zijn metalen boompjes dus die vallen mooi vanzelf terug in de ruststand.



Om ze nog wat zwaarder te maken lijm ik er nog een stukje draad op. Aan de achterkant boor ik een gaatje van 0,5 mm waar een stukje visdraad in gelijmd wordt voor de bediening van de boompjes.



Eén van de steuntjes heeft een kapotte bovenkant en daar schiet het boompje steeds uit. Ik lijm er een stukje styreen op en boor een nieuw gaatje.







De visdraad die voor de bediening van de spoorboompjes moet zorgen moet zo’n 30 cm overbruggen en in een bocht. Ik maak een soort geleider buisje van een oud thermokoppel van een cv. Hier haal ik de kern uit en dan blijft er een mooi buigzaam koper leidinkje over.



Hier gaat het visdraadje perfect en soepel doorheen.



Volgende klusje. Omdat ik best veel sporen wil laten verdwijnen onder de berg wil ik het met de laatste drie sporen wat anders doen. Ik laat één spoor verdwijnen met een versprongen tunneltje en de laatste twee verdwijnen gewoon in een locloods. Ook maak ik gelijk de (arcade)muur dicht. Er moet een deel van de muur open kunnen waar de (servo)bediening van de spoorbomen achter komt.





Voor het gedeelte dat open moet kunnen gebruik ik wat H-profiel.



De arcade bogen zijn wat te kort.









Dan de locloods. Ik heb nog een oudje staan. Wie kent hem niet met die schattige badkamertegeltjes.  :P)



Eerst maar eens slopen en het geheel op maat maken voor de twee sporen.







Het dak vind ik ook niks.



Ik ben gek op gewoon baksteen en dakpannen en het ziet er gelijk al heel anders uit.











Alleen nog een beetje vuil maken.





Later meer …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #168 Gepost op: 7 december 2021, 19:35:02 »
Prachtig mooi!
Goed idee om die tegeltjes weg te werken; veel beter zo.
Is dat een H0- of een N-loods?
Zie ik nou dat die locloods één deur mist?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #169 Gepost op: 7 december 2021, 19:49:04 »
Wat een update, die ga ik 2e kerstdag nog eens lekker en goed doornemen.
Het ziet er weer allemaal doordacht en geweldig uit.
Typisch werk weer van Pierre.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #170 Gepost op: 7 december 2021, 20:29:15 »
Gaan die deuren straks ook dicht? (ik zie daar ergens een servootje liggen namelijk).

Leuk om het verschil in aanpak te zien, jij hebt nog een plekje over en gaat dan bedenken wat je ermee kunt (met een scheef oog kijkend naar je 'voorraad').
Tegenovergestelde van ik ga dit of dat maken en pas dat in de ruimte in.

Ik vind het prachtig hoe je het doet!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #171 Gepost op: 7 december 2021, 21:52:48 »
Dankjewel Jack, Tom en Wim.

Is dat een H0- of een N-loods?

Het is een N loods Wim. Maar ik heb de loods ongeveer 1 cm hoger gemaakt omdat er ook bovenleiding in moet komen.

Zie ik nou dat die locloods één deur mist?

De middelste deur heb ik dubbel gemaakt en ze staan tegen elkaar.

Gaan die deuren straks ook dicht? (ik zie daar ergens een servootje liggen namelijk).

De servo is voor de spoorbomen Jack. Die kan ik straks handmatig open en dicht doen met deze servo. De knipperlichten gaan ook aan als de bomen naar beneden gaan.

Leuk om het verschil in aanpak te zien, jij hebt nog een plekje over en gaat dan bedenken wat je ermee kunt (met een scheef oog kijkend naar je 'voorraad').

Dat is precies zoals ik werk Jack. Ik heb meestal wel al een idee wat waar moet komen maar de plek bepaald hoe groot iets gaat worden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #172 Gepost op: 8 december 2021, 09:31:30 »
Mooie update, Pierre.

Als je wat op spaart, komt er ook meteen heul veul.
Ik kreeg een Thunderbirds gevoel bij die omhoog schuivende arcademuur. Bijna jammer dat het 'slechts' voor de bereikbaarheid van de servo is  ;)
Ik vind de oplossing met de locloods ook mooi. Zo voorkom je inderdaad een gatenkaas-berg.
Kortom mooie ideeën die mij ook weer inspireren.

Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #173 Gepost op: 10 december 2021, 13:56:08 »
Dankjewel Rob. Helaas voor jou geen Thunderbirds. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #174 Gepost op: 18 juli 2022, 17:03:21 »
Weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Een stapje verder met mijn perrons en station. Dat is nog niets anders dan wat stroken schuimplaat. Bovendien zijn de randen erg kwetsbaar en dus beschadigd. Daar moet ook iets aan gebeuren.



Ik heb voor een stationsgebouw nog net een strookje over aan de voorkant van de tafel. Het probleem is dat de sporen in een flauwe boog lopen en ik er dus geen standaard station op kwijt kan. Nou is dat niet zo’n probleem omdat ik zelf maken of veranderen veel leuker vind.



Nou wil het geval dat ik van een overleden buurman een station “Altstadt” heb. Op Marktplaats heb ik een goedkoop 2e exemplaar gevonden. Slecht in elkaar gelijmd maar dat maakt in mijn geval niets uit. Hoe slechter gelijmd des te sneller en makkelijker kan ik hem uit elkaar slopen.



Ik zoek de twee beste zijgevels uit en lijm deze op een onderplaat van schuimplaat. Het middendeel moet ik op maat maken. Bovendien wil ik er een etage bovenop dit middendeel zetten.





Voordat ik alles in elkaar lijm zorg ik eerst voor de binnenverlichting. Ik wil ook van die koepeldaken af dus maak ik overal een schuin pannendak op.













Verfje er over en dan lijkt het heel wat.



Van de perrons snij ik een dun strookje af en lijm er een dun balsa latje tegenaan. De kiertjes en beschadigingen plamuur ik dicht.

 

Ik maak in een tekenprogramma tegels en perronranden. Deze print ik op de juiste maat uit. Omdat de perrons gebogen lopen gebruik ik steeds kleine stukken die ik dan met de bocht mee laat lopen.













Ik ben niet ontevreden. Nu nog een smal perron aan de voorkant. Ik wil ook nog witte strepen langs de perronranden maken maar daar moet ik nog even over nadenken hoe ik dat ga fiksen. Ik denk dat ik op zoek moet naar een witte stift of zo.




Later meer geplak ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/