Auteur Topic: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje  (gelezen 38530 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #25 Gepost op: 9 april 2020, 20:28:56 »
Je bent toch een echte alleskunner, leuk dat je de buurman straks ook met de treinen laat rijden.

Ach ja Tom ... het ging hem echt aan z'n hart. Ik heb nog niet veel bij hem opgehaald en hij heeft nog niet zoveel ingepakt. De goede man kijkt er nog steeds naar. Bovendien ben ik geen rijder dus als hij er zo'n plezier in heeft ... laat hem dan. Ik bouw er wel wat omheen ;D

Wel 1,50mtr uit elkaar blijven hè.  :D

Dat is op een N-baan maar een heel klein stukkie Tom.  ;)

Dit is ook de reden dat bijna alles nog bij de buurman staat. Die anderhalve meter probeer ik wel aan te houden. Beter toch.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #26 Gepost op: 19 april 2020, 21:19:56 »

Update:

Ondanks mijn oogproblemen kan ik niet stilzitten en ben toch verder gegaan aan mijn N baantje. Het gaat niet snel maar elke dag een stukkie. :)

Alle rails op de tafel ligt nu. Er moet straks alleen nog een viaduct komen dat schuin over het station loopt. Ik moet nog wel uitvogelen hoe dat komt te lopen. Ik denk dat ik drie doorgangen heb van twee sporen en één doorgang van drie sporen. Maar dat is van later zorg. Wel heb ik alle draden naar de wissels en ontkoppelaars alvast getrokken.

Als de treinen straks echt moeten gaan rijden kan je natuurlijk niet zonder bedieningspaneel. En het moet natuurlijk hartstikke analoog. Ik had nog wat latjes en vuurpijl stokken liggen en een stukje MDF met een witte kant en ben eens aan het knutselen geslagen. Onder de baan heb ik een aardige ruimte gemaakt voor de bedrading. Ook kan ik daar mooi wat lades in maken.



Ik teken het sporenplan schematisch op het stukje MDF met genoeg ruimte voor de schakelaars e.d.. Ik doe het gewoon met een viltstift. Simpeler kan het volgens mij niet maar het is voldoende.


Daarna gaatjes boren ….



…..en de schakelzooi er in.





De hele voorkant kan dan lekker in de verf.



Er komen nog twee perrons bij en dan heb ik een groot station met zes sporen langs vier perrons. Daar achter nog eens twee sporen en een opstelspoor. De latjes haal ik straks weer weg maar die zijn nu te bescherming van de perronkanten. Die zijn nog niet behandeld en daardoor erg kwetsbaar.









Later meer N spoor geneuzel …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #27 Gepost op: 19 april 2020, 21:35:32 »
Netjes en overzichtelijk, Pierre.
En deze keer meteen maar alles aansluiten, zodat het bedraden niet ophoopt tot een megaklus?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #28 Gepost op: 19 april 2020, 21:39:00 »
Dat ziet er weer goed uit.
Schakelbord is om van te smullen, analoger dan analoog kan het zeker niet zo te zien.  :D

Door die gebogen sporen ziet het er mooi vloeiend uit, en dat allemaal met 1 oog, wat moet het wel niet worden als straks beide ogen weer 100% zijn, hoop dat je snel zal herstellen want het lijkt me zowel vermoeiend werken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #29 Gepost op: 19 april 2020, 22:08:48 »
Het is geheel buiten mijn belevingswereld, maar ik vind het prachtig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2020, 22:20:12 »
Dankjewel heren ;)

Door die gebogen sporen ziet het er mooi vloeiend uit, en dat allemaal met 1 oog, wat moet het wel niet worden als straks beide ogen weer 100% zijn, hoop dat je snel zal herstellen want het lijkt me zowel vermoeiend werken.

Vermoeiend is het zeker Tom maar ik wissel het af met andere dingen. Snel herstellen is er denk ik niet bij. :( De dokter geeft aan dat als het hersteld (en daar ga ik wel van uit :) ) het zeker drie maanden tot een half jaar kan gaan duren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #31 Gepost op: 19 april 2020, 22:37:51 »
...De dokter geeft aan dat als het hersteld (en daar ga ik wel van uit :) het zeker drie maanden tot een half jaar kan gaan duren.
Crisis! Respect hoe je met die klote-zooi weet om te gaan. Zit je met één oog óók nog zo’n klein N-baantje in elkaar te fröbelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2020, 00:51:58 »
En deze keer meteen maar alles aansluiten, zodat het bedraden niet ophoopt tot een megaklus?

Ja Rob .. :o Ik zal proberen me te gedragen. ;D

...De dokter geeft aan dat als het hersteld (en daar ga ik wel van uit :) het zeker drie maanden tot een half jaar kan gaan duren.
Crisis! Respect hoe je met die klote-zooi weet om te gaan. Zit je met één oog óók nog zo’n klein N-baantje in elkaar te fröbelen.

Ach Wim ... het is alleen wel lastig dat ik haast geen diepte zie en alles dubbel. Je slaat wel eens op je vingers en prikt mis met je soldeerbout. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2020, 12:06:51 »
Een beetje bezig geweest zegt ie dan  ::)

... het is alleen wel lastig dat ik haast geen diepte zie en alles dubbel. Je slaat wel eens op je vingers en prikt mis met je soldeerbout. ;D

Dus eigenlijk hetzelfde als wanneer je een fles wijn achterover geslagen hebt  ;D Het kan slechter natuurlijk...

Maar het ziet er allemaal weer gelikt uit en je maakt heel efficiënt gebruik van de ruimte, kom je nu wel nog onder de baan of is dat niet nodig?

Ik had echter wel nog een dingetje...  :-\

Je ruimte is netjes en opgeruimd, dat is on-Pierre's hoe verklaar je dat?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #34 Gepost op: 20 april 2020, 12:38:44 »
Maar het ziet er allemaal weer gelikt uit en je maakt heel efficiënt gebruik van de ruimte, kom je nu wel nog onder de baan of is dat niet nodig?

Ik probeer inderdaad de kleine ruimte die ik heb zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Eigenlijk is er natuurlijk geen ruimte voor een 2e treinbaan maar het spul kwam zo op mijn weg en volgens mij lukt het zo aardig.

Je kan nog makkelijk onder de baan komen. De lades kan ik erg ver uittrekken en hebben geen achterkant. Dus kan ik met een haakje de draden naar me toe trekken en verbinden. Het nadeel is dat ik geen ringleiding kan trekken voor de verlichting dus veel draad gebruik omdat elk lichtpuntje een eigen voedingsdraad heeft. Maar ja ....



 .... ik bewaar nog wel eens wat en heb draad zat. Voor de rails heb ik geen ringleiding nodig omdat alle raillassen gesoldeerd zijn en ik nauwelijks of geen verlies heb.

Ik had echter wel nog een dingetje...  :-\

Je ruimte is netjes en opgeruimd, dat is on-Pierre's hoe verklaar je dat?

Dat komt eigenlijk door de ruimte die ik moest maken voor dit baantje Jack. Dan ben je aan het schuiven om alles wat in de weg staat een ander plekje te geven of ... dingen weg te gooien :o Daardoor heb ik nu wat minder rondslingerend los spul. Bovendien ben ik allemaal rails aan het slijpen geweest en hout aan het zagen. Voor ik ging schilderen moest alles een toch beetje schoon zijn. Dan pak je de vloer ook maar gelijk mee en dan is dit het resultaat ... een schone werkplek!

'Tis wel ff wennen! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #35 Gepost op: 1 mei 2020, 22:57:19 »
Vandaag een begin gemaakt aan het aansluiten van het bedieningspaneel. Ik heb er eerst nog drie scharniertjes aan gezet zodat de klep lekker open blijft staan en ik niet met een losse klep op mijn schoot hoef te werken. Alle ontkoppelaars en Wissels zijn aangesloten. De ontkoppelaars heb ik aangesloten op gelijkstroom om het brommen enigszins tegen te gaan. Het scheelt aanmerkelijk. Verder heb ik één drukknopje moeten vervangen omdat hij niet werkte en er is een wissel die af en toe wat tegensputtert. Misschien dat ik daar het weekeind nog even naar ga kijken of vervangen.



Morgen eerst een nieuwe boiler in mijn keukenkastje zetten. Het kokend water gedeelte is defect en het gewone warm water is niet meer af te stellen. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #36 Gepost op: 2 mei 2020, 14:09:54 »
Fantastisch werk @Pierre.
En ik blijf het bewonderenswaardig vinden hoe je van H0 huppetee overschakelt naar N.
Ach zo’n boiler: als het meezit kun je ‘m precies op de oude plek hangen en hoef je niet zo’n hele set aansluitmateriaal erbij te kopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #37 Gepost op: 2 mei 2020, 17:28:47 »
Beste Pierre,

Achterzijde bedieningspaneel ziet er goed en gestructureerd uit!

of ... dingen weg te gooien
Lees ik dit goed??  :o :o

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #38 Gepost op: 2 mei 2020, 17:38:56 »
Nee hoor Johan, ik denk dat hij de verkeerde toetsen heeft ingedrukt. Dat kan gemakkelijk met maar één oog  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #39 Gepost op: 2 mei 2020, 19:06:19 »
Nee hoor Johan, ik denk dat hij de verkeerde toetsen heeft ingedrukt. Dat kan gemakkelijk met maar één oog  8)

 ;D ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2020, 22:51:06 »
Update van mijn baantje.

Ik had wat problemen met de langste wagons. Ze liepen net in de buitenbaan tegen de zijkant aan. Ik heb het mes er ingezet en de metselaar heeft er wat nieuwe stenen in gemetseld.





Ook alle onderbrekingen (en schakelingen) voor het stroomloos zetten van baandelen zijn aangebracht. Ik heb geen zin in geklooi met isolatie stukjes omdat ik flexrails gebruik. Dan moet je overal de rails aanpassen. Ik fixeer nu gewoon de rails over een stukje van 2 cm aan de biels en de biels fixeer ik dat gelijk aan de onderplaat. Dan is het één geheel en kan ik gewoon een dun sleufje slijpen met de Dremel en blijft de rails mooi uitgelijnd.



Het hout voor de bovenbaan is ook op maat gezaagd en de klosjes waar hij op moet komen te liggen zijn op de baan gelijmd.





Ondanks het mooie weer is de rails toch ook al aardig gaan roesten. ;D



Ook de bedrading in het bedieningspaneel groeit gestaag.





Later meer gepruts……. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #41 Gepost op: 19 mei 2020, 23:36:52 »
Mooi gepruts.
Laat @Pierre maar pruttelen,  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2020, 20:17:49 »
Kleine update:

Ik ben aan de rechter kant van mijn baantje wat aan het ballasten geweest. De kleur is nog wat fris maar daar gaat later wel wat aan gebeuren. Het is een soort zand en ik weet eigenlijk niet hoe ik er aan kom maar de korrel is prima en het laat zich mooi verwerken.



Ik ben er met een beetje verdund zwart overheen gegaan en dat maakt het al wat beter. Ook de wissels heb ik in de “camouflage kleuren” gezet.



Onder de fly-over heb ik ook wat geballast omdat je er straks wat lastiger bij kan komen.

Daarna de fly-over pas gemaakt, vast gelijmd en de rails gelegd.





De linker drie paar dubbele sporen wil ik onder gemetselde boogjes door hebben lopen. Een soort brug. Ik heb een beetje vaag bovenleiding paaltje gevonden maar dat kan prima dienst doen als maatvoering. Ik maak de tunnelportaaltjes zo smal mogelijk.



Ik had wel dubbel-spoor portalen liggen maar …



… die waren zo breed als een sluisdeur, steentjes te groot naar mijn zin (5 x 2,5 mm), steentje veel te glad, voegen te ondiep enz..enz. Kortom daar heb ik niets aan. Is er een alternatief? Jazeker … maar dat is wel een monnikenwerk. Maar ja … daar gaan we toch maar voor.



En nu maar stempelen. Ik had nog een stempeltje van 3 x 1,5 mm. Dat is wel mooi voor mijn projectje. Iedere dag maar een klein stukje doen anders gaan mijn handen protesteren.




Later meer stempelleed …. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2020, 21:29:25 »

En er is nog iets anders aan de hand met dit portaal: volgens mij klopt de curve van die boog niet. Zoals het er nu uitziet zou het middelste stuk instorten. Het portaal dat eronder ligt klopt wèl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2020, 22:28:58 »
Hoi Pierre,

Wim heeft daar wel een punt. Bouwtechnisch klopt die boog niet. Maar je wilt natuurlijk voldoende breedte bij beperkte hoogte.
Je kunt eventueel een dergelijke boog gebruiken (een deel van een boog op verticale pijlers).

Zoiets.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #45 Gepost op: 23 mei 2020, 23:06:17 »
Even voor de duidelijkheid: de bogen die @Pierre nu aan het stempelen is kloppen bouwtechnisch wèl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #46 Gepost op: 23 mei 2020, 23:12:20 »
Ik zie daar een Fiat 500 bakje  :-\ ik wist dat dat kleine autootjes zijn maar zo klein?  ;D

Ik denk dat die zelfbouwbogen nèt kunnen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2020, 15:14:59 »
Wim heeft daar wel een punt. Bouwtechnisch klopt die boog niet. Maar je wilt natuurlijk voldoende breedte bij beperkte hoogte.
Je kunt eventueel een dergelijke boog gebruiken (een deel van een boog op verticale pijlers).
Even voor de duidelijkheid: de bogen die @Pierre nu aan het stempelen is kloppen bouwtechnisch wèl.

Wat Wim zegt klopt helemaal. Dat boogje met rode steentjes is prut. Klopt voor geen kanten en ziet er niet uit. Het onderste boogje is zelf ontworpen van een stukje karton. Ik heb zelf de boog ongeveer even hoog gemaakt maar een stuk smaller en ronder van vorm. Nu klopt alles wel en ziet er ook nog eens een stuk smaller uit. ;)

Ik zie daar een Fiat 500 600 bakje  :-\ ik wist dat dat kleine autootjes zijn maar zo klein?  ;D

Ik denk dat die zelfbouwbogen nèt kunnen.

Ik denk het ook Jack. Veel kleiner kunnen ze echt niet. De sporen lopen daar behoorlijk recht dus hoeft er niet veel ruimte naast de treinen te zijn.




Vandaag ga ik de hele baan testen en alle onregelmatigheden oplossen. Ik laat verschillende treinen een rondje maken. Ik heb al wel gemerkt dat enkele onderbrekingen (stoppunten) verkeerde voedingen hebben en er is een schakelaartje dat niet helemaal lekker werkt. Ook zijn er twee verkeerde leds gemonteerd en moeten vervangen worden door de goede. Tussendoor kan ik dan weer een beetje verder met stempelen.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2020, 16:49:41 »
Tussendoor kan ik dan weer een beetje verder met stempelen.  ;)
Het spul waar jij op aan het stempelen bent, welk materiaal gebruik je?
Ik was afgelopen week in de bouwmarkt en daar ontdekte ik dat ze dat blauwe plaat dat je onder laminaatvloeren gebruikt eruit hebben gegooid.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2020, 19:41:07 »
Dat klopt wel Wim. Ik ben een tijdje geleden ook op zoek gegaan naar de blauwe platen en heb ze niet kunnen vinden.

Ik gebruik schuimkarton en onze Belgische vrienden noemen dit pluimkarton maar dat heb je in heel veel vormen. Ik ben best wel een tijd op zoek geweest tot ik de juiste schuimkarton had gevonden. En nog wel in Den Haag. In dit schuimkarton kan je heel scherp en klein werken. De zaak is een heel grote teken en schilder winkel waar je echt alles op dat gebied kan vinden. Artifac. Veel artiesten en scholen kopen daar ook. Ik ben daar op zoek gegaan en dit is de juiste en beste. Het is er in verschillende diktes. Ik gebruik altijd 3 mm.
Artifac heeft ook een webshop. De gegevens van het schuimkarton zijn wat ik gebruik is:  Schuimkarton,  kapal,  3mm,  50x70cm,  wit/wit,  (002078) . De prijs is 4,63 euro voor een plaat. Je moet maar eens gaan kijken bij de webshop.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/