Auteur Topic: Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.  (gelezen 5620 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.
« Gepost op: 6 mei 2011, 09:16:57 »
Na alle frustraties van de afgelopen dagen ben ik nog eens op ontdekkingsreis geweest betreffende CV instel mogelijkheden met diverse merken Loc- decoders en dit kan dus voor de bezitters van de Esu Loc-programmer 53451 EN de Esu Decodertester 51900

Met deze lokprogrammer kun je dus ook decoders testen van vreemde merken, waarvan ik dacht van niet.
Rechtstreeks van aan de Programmer kan dus niet men heeft dus de decodertester er beslist bij nodig.

Hoe werkt het?
Kies in de lokprogrammersoftware "een nieuw project maken", MAAR maak daarna geen keuze uit de decoderlijst van ESU, gewoon OK aanklikken.

Dan in de CV-edit optie de onderste regel aanklikken "read data" of lees CV1 uit om achter het adres te komen.

Hierna kun je de decoder volledig testen, Lenz, Kuehn, Zimo en Viesmann heb ik hiermee al naar tevredenheid kunnen testen.
Ook zijn andere CV instellingen te bereiken en aan te passen.

Voordeel hiervan is, dat men soms denkt dat een decoder defect is. Echter na het testen blijken ze goed te zijn, dat merk je dan ook weer in je portemonnee.

P.s. Dit staat dus niet omschreven, in welke handleiding dan ook!

Dus, doe je voordeel ermee.


? Esu Loc-Programmer.


? Esu Decodertester.

Let op: Er is inmiddels een nieuwe Decoder-tester, verdere info volgt.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2011, 11:10:49 »
Hallo Riny,

Ik ken de eigenschappen van een locdecoder en wat je er allemaal mee kunt doen. Al heb ik er zelf niet een.
Met dat apparaat kun je, naast testen, ook heel veel dingen aan decoders veranderen zonder dat je die decoders uit de loc behoeft te halen. In de nieuwe versie zal er wel meer mogelijkheden aanwezig zijn.
Met deze lokprogrammer kun je dus ook decoders testen van vreemde merken, waarvan ik dacht van niet.
Kun je met deze programmer ook de MFX-decoders testen cq be?nvloeden?
Misschien dat ik eerst een goede tweedehands apparaat probeer aan te schaffen om de voordelen hiervan zelf te ervaren.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2011, 11:38:34 »
Beste Roel,

Met de Esu Programmer kun je de Esu M4 (M4 = MFX) ook be?nvloeden.
Of dit i.c.m. de Esu Decodertester kan met de M?rklin MFX heb ik niet getest, zal dit ook een doen.

De Programmer zal nog niet vervangen worden door een nieuwere want de software voor de PC/Laptop wordt met regelmaat ge-update.

Wel is er een nieuwe Decodertester aangekondigd, of deze al uitgeleverde wordt is mij op dit moment nog niet bekent.
Het verschil betreffende de decodertesters zit hem in de aanpassing voor de nieuwe LoPi v4.0 sounddecoders.
Er is een schakelaar bijgeplaatst in de nieuwe tester om te schakelen tussen de impedantie van de luidsprekeruitgang van de v4.0 sounddecoders.
Bij de "oude" decoderteser is de weergave van het geluid veel zachter, niet bij de "oudere" loksound decoders dus uitsluitend met de nieuwe v4.0 Sound decoders.
v3.5 sound gebruikt 100 Ohm speakers, de nieuwe v4.0 loksound gebruikt 16 Ohm luidsprekers.
Dus tijdens het testen is de weergave van de v4.0 loksound de helft zachter op de "oude" decodertester.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2011, 22:00:42 »
Ik vermoed dat je wat kunt met de "oude" M?rklin MFX decoders, want die zijn samen met Esu ontwikkeld, met de eerste, huidige nieuwe waarschijnlijk niet, tenminste tot een zekere datum, want daarna is het een multiprotocol decoder geworden met ook DCC, ik weet het, het is een beetje vaag allemaal.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2011, 22:41:42 »
Beste Anne,

Dat zo best eens zo kunnen zijn betreffende de eerste generatie MFX locs.
Alleen, de oude MFX decoders werden ook niet door de programmer alleen gelezen maar mogelijk met de uitgevonden en aangegeven manier wel.
Kwestie van uitproberen. (eens kijken welke generaties ik heb in mijn oude en nieuwere locs).
Dank voor het meedenken, zeker iets om eens uit te testen.

Riny

  • Gast
Re:Esu Decoder- Programmer mogelijkheden EXTRA INFO.
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2011, 21:07:34 »
Hier nog even de verschillen van de decoder-testers.

Links is de nieuwe met schakelaar voor de Ohm keuze: Off, 100.Ohm, 16.Ohm, Rechts zijn voorganger dus de "oude".
Ook is de Plux22 connector toegevoegd bij de linkse toegevoegd.