Auteur Topic: Papieren achtergrond straatje (N)  (gelezen 3456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Papieren achtergrond straatje (N)
« Gepost op: 28 januari 2020, 09:21:14 »


Ik wil een achtergrond straatje maken voor mijn N speelbaantje. Ik heb verschillende vakwerkhuisjes maar daar heb ik niet zo veel mee. Eigenlijk vind ik die best wel lelijk. Ook heb ik liever een soort van stadshuizen. Omdat dit een low-budget baantje is ben ik dus op zoek naar goedkope oplossingen en liefst met de spullen die ik voor handen heb. De laatste keer op de beurs in Rijswijk heb ik een achtergrondplaat opgeduikeld en die wil ik nu gaan gebruiken.



De huisjes op deze plaat zijn eigenlijk te laag en ik wil ook een beetje van die klok, trap en weet ik wat nog meer voor geveltjes af. Op wat stevig papier print ik de geveltjes (op de juiste maat) een paar keer uit.



Dan snij ik alle delen die ik denk nodig te hebben voor mijn stadshuizen uit deze printen. En stel daar voor mij bruikbare huizen uit samen.





Het is geen doen om alle geveltjes op een stuk styreen te plakken en dan al de raampjes te moeten uitsnijden dus ga ik in de rommelbak op zoek naar een bruikbaar stuk doorzichtig plastic. Ik ga voor een 1 mm dikke schuifdeksel van een doos of zo.



De raampjes van de geveldelen snij ik uit het papier. Ook een monnikenwerk maar tussendoor iedere keer een stukje is goed te doen.





Ik stel de geveltjes samen en plak ze op het stuk doorzichtig plastic.



Het begin is er.



Later meer …..
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2020, 11:25:52 »
Wow!
Ik zie dat je zelfs de raamspijlen hebt uitgesneden. Bij H0 is dat al een geduldwerk, maar jij doet dat in N.
Knap werk en heel erg @Pierre.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2020, 16:32:56 »
Wow!
Ik zie dat je zelfs de raamspijlen hebt uitgesneden. Bij H0 is dat al een geduldwerk, maar jij doet dat in N.

Enkele raamstijlen Wim. Allemaal is geen doen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2020, 16:30:01 »
Wat een geduld werkje, wel opletten als je weg wil rijden, volgens mij sta je met een lekke band.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2020, 17:26:06 »
Nu je jezelf zo lekker aan het inwerken bent in de wereld van 1:160 even een gewetensvraag: stel we gaan een eind terug in de tijd en je bent op zoek naar een leuke, creative hobby. Een modelspoorbaan lijkt je wel wat en (je voelt ’m al aankomen) je hoeft alleen nog maar te kiezen tussen N-spoor en H0. De voor- en nadelen even tegen elkaar afwegend... wat zou het worden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2020, 08:29:10 »
Mooi gedaan, ga je nog een paar raampjes verlichten?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2020, 23:04:57 »
Wat een geduld werkje, wel opletten als je weg wil rijden, volgens mij sta je met een lekke band.  :D

Autootje heeft geen achterwielen Tom. Die zijn gestolen.

Stel we gaan een eind terug in de tijd en je bent op zoek naar een leuke, creative hobby. Een modelspoorbaan lijkt je wel wat en (je voelt ’m al aankomen) je hoeft alleen nog maar te kiezen tussen N-spoor en H0. De voor- en nadelen even tegen elkaar afwegend... wat zou het worden?

Dat is niet zo'n moeilijke vraag. Ik denk dat ik toch zou gaan voor H0 Wim. Eigenlijk geeft het zelf (bijna) alles te kunnen maken de doorslag. Dit is in N af en toe onmogelijk (zeker met mijn reuma). En voor H0 is gebruikt toch veel meer te vinden voor een betere prijs.

Het neemt niet weg dat ik dit uitstapje naar N best wel leuk en uitdagend vind. Maar het blijft denk ik wel bij dit kleine speelbaantje.

Mooi gedaan, ga je nog een paar raampjes verlichten?

Dat was wel de bedoeling Jack. Het straatje begint al aardig te groeien en ik ben nu bezig het een beetje 3D te maken. De huizen zijn nu ook al 1 cm diep. Zet morgen wel weer wat foto's in dit draadje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2020, 11:29:54 »
Hier een kleine update:

Nog wat geveltjes bijgeplakt tot het stukje plastic vol was en de randen om de huisjes heen weggesneden. Omdat de huisjes nu natuurlijk heel erg plat zijn ga ik proberen ze een beetje 3D te maken. Ik begin met wat profieltjes die gelijk de plaknaadjes mooi wegwerken.







Hier en daar wat kleur aan de profieltjes geven.



Dan snij ik een paar strookjes styreen van een cm breed en maak er aan de achterkant allemaal aparte huisjes van en lijm daar ook gelijk de dakjes op. Nu kan ik de huisjes straks allemaal apart verlichten.






Later meer ...
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2020, 13:48:16 »
MeeLezer Peter zegt: Gaaf! Het lijkt allemaal simpel maar kom er maar eens op. :-)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2020, 21:27:55 »
Niet zoveel gedaan de laatste dagen. De andere hobby vraagt ook wat tijd.
Ik heb de binnenkant in de zwarte verf gezet. Het wilde pas dekken bij de 2e laag maar dan is het ook lekker zwart en komt daar echt geen licht meer doorheen.





Daarna heb ik de dakjes geverfd en regenpijpen (nou ja ... regenpijpjes) geplaatst en de hele boel afgelakt met matte lak. Vooral de printjes van de gevels blijven zo mooi kleurvast.



Later weer meer ....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2020, 19:25:46 »
...en toen was er licht!  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Papieren achtergrond straatje (N)
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2020, 20:01:13 »
...en toen was er licht!  ;)

Dat is wel maar ... in een andere vorm. :)
Ik heb uit een dof geschuurd rietje, een messing buisje, krimpkous en nog wat frutsels uit de rommelbak een viertal lantarentjes in elkaar gefröbeld voor dit straatje. De ledjes die ik had waren te groot dus heb ik gebruik gemaakt van wat microlampjes.



Misschien wat aan de lompe kant maar kleiner kon ik ze niet maken. Ik doe het er mee.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/