Auteur Topic: Servo bedienen met een schakelaar.  (gelezen 8550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Servo bedienen met een schakelaar.
« Gepost op: 22 januari 2020, 10:46:21 »
Op het forum kwam Cor met de vraag of je een servo kon bedienen met een schakelaar en hoe. Ik ben dus een beetje aan het rommelen gegaan en de oplossing was eigenlijk heel simpel. Als basis ben ik begonnen met een goedkope servo-tester. 



Daar heb ik de potmeter vanaf gesloopt en gekeken of ik deze kon vervangen door een schakelaar.



De potmeter had gemeten op de buitenste pootjes een waarde van 10K dus heb ik een weerstand genomen die het dichtst bij de helft kwam en dat was 4.7K. Deze heb ik op de middelste aansluiting gesoldeerd. 



En …. Het werkt!

Voeding is 5volt. Het middelste pootje van de tester is de + en het linker pootje is de -       
Hiervoor kan je prima een afgedankte telefoonlader gebruiken.

Nog even een filmpje:



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2020, 11:23:23 »
Dit werkt met een dingetje van 5 stuks voor € 5,55 en gratis verzending.
Omdat het spul op 5 volt werkt kun je er ook nog een afgedankt USB-kabeltje aan solderen en die aansluiten op een telefoonlader.
Hoe simpel en hoe analoog!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2020, 12:29:16 »
Typo ?  De helft van 100K = 50K dus 47K en geen 4,7K
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2020, 12:44:46 »
Daar heb ik de potmeter vanaf gesloopt en gekeken of ik deze kon vervangen door een schakelaar.
Oei, ik lees nog even terug en dan komt er ineens meer techniek bij dan dat ik had verwacht. Het is alweer een tijd geleden dat ik met die servotester in de weer ben geweest: die afgesloopte potmeter daar stel je toch de uitdraai mee in van dat zwengeltje? Kun je niet gewoon de stroom omkeren om het zwengeltje de andere kant uit te laten draaien?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2020, 15:01:44 »
Typo ?  De helft van 100K = 50K dus 47K en geen 4,7K

Mijn fout Johnny ... bedankt. Moet zijn 10K Ik zal het veranderen.


Oei, ik lees nog even terug en dan komt er ineens meer techniek bij dan dat ik had verwacht. Het is alweer een tijd geleden dat ik met die servotester in de weer ben geweest: die afgesloopte potmeter daar stel je toch de uitdraai mee in van dat zwengeltje? Kun je niet gewoon de stroom omkeren om het zwengeltje de andere kant uit te laten draaien?  :o

Ik begrijp de vraag niet helemaal Wim maar ... met de schakelaar maakt de servo de volle uitslag naar beide kanten. De slag aanpassen doe je met de gaatjes in het armpje. Hoe verder naar buiten hoe groter de slag.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2020, 16:20:44 »
Die potmeter is toch een regelbare weerstand
Dan kan je door kleiner of groter maken van de weerstand de slag toch regelen
Dan kan je dus de schakelaar gebruiken

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2020, 16:35:38 »
Ik begrijp de vraag niet helemaal Wim maar ... met de schakelaar maakt de servo de volle uitslag naar beide kanten. De slag aanpassen doe je met de gaatjes in het armpje. Hoe verder naar buiten hoe groter de slag.
Als je een wissel wilt omzetten of de deur van een locloods, dan gaat het spul open of dicht.
Voorbeeld:
5 volt + - open
5 volt - + dicht
Of zit ik er helemaal naast?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2020, 21:08:07 »
Op het forum kwam Cor met de vraag of je een servo kon bedienen met een schakelaar en hoe.
Hoe je het doet, is me duidelijk. Maar met wat voor schakeleaar niet.
Stel, je neemt een DTDP-relais ter vervanging van jouw handschakelaar, moet dat relais dan monoloog zijn of bistabiel?
M.a.w. veroorzaakt die schakelaar van jou een tijdelijke of een voortdurende (stabiele) stroomkring?
 
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2020, 21:45:16 »
Op het forum kwam Cor met de vraag of je een servo kon bedienen met een schakelaar en hoe.
Hoe je het doet, is me duidelijk. Maar met wat voor schakeleaar niet.
Stel, je neemt een DTDP-relais ter vervanging van jouw handschakelaar, moet dat relais dan monoloog zijn of bistabiel?
M.a.w. veroorzaakt die schakelaar van jou een tijdelijke of een voortdurende (stabiele) stroomkring?

Dat is wel een heel technische vraag Jan. Ik weet niet of ik je daar een antwoord op kan geven. Ik ben geen elektrisch geschoolde man. Ik fröbel maar een eind weg. Cor had de vraag of het mogelijk was met een schakelaar en Wim gaf het antwoord van de tester. Ik heb zo maar wat geprobeerd te bedenken met de spullen die ik in huis had en waarvan ik dacht dat de combi zou werken en ... het werkt. Verder gaat mijn kennis niet helaas. Ik zou de schakeling nog eens moeten bouwen en dan meten of er stroom op de servo blijft staan. Als ik tenminste je vraag begrijp en dat een voortdurende stroomkring is. Klopt dat?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2020, 19:05:29 »
Als ik tenminste je vraag begrijp of dat een voortdurende stroomkring is. Klopt dat?
Mooi compact verwoord, ja, en ik denk dat het antwoord nee is.

Een kort tikje met (of juist zonder) die 47K weerstand doet de servo uitslaan naar de andere uiterste positie.
Oftewel, de weerstand trekt de uitgang hoog, of zoiets (ik ben ook een leek, op dat vlak).

M.a.w. de schakelaar die je toevallig had liggen, geeft een korte puls (en keert dan vanzelf terug naar een neutrale stand).
Dat maak ik op uit het filmpje, omdat de servo afschakelt zodra de uiterste positie is bereikt.

Daarmee probeer ik een antwoord te vinden op deze vraag:
(...)
Als je een wissel wilt omzetten of de deur van een locloods, dan gaat het spul open of dicht.
(...)
Dat antwoord was: "Nee, niet op die manier".

Mijn antwoord is: Ja, mits je de handschakelaar vervangt door een bepaald type relais.
En "via dat relais" is dan wél de analoge manier.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2020, 21:21:56 »
de schakelaar die je toevallig had liggen, geeft een korte puls (en keert dan vanzelf terug naar een neutrale stand).
Dat maak ik op uit het filmpje, omdat de servo afschakelt zodra de uiterste positie is bereikt. 

Dit klopt niet Jan. De schakelaar blijft gewoon ingeschakeld staan. Maar dat doet de bestaande potmeter toch ook?

Daarmee probeer ik een antwoord te vinden op deze vraag:

(...)
Als je een wissel wilt omzetten of de deur van een locloods, dan gaat het spul open of dicht.
(...)

Dat antwoord was: "Nee, niet op die manier".

Antwoord is volgens mij ja ... De servo werkt goed dus kan je daar mee aandrijven wat je maar leuk vind. Ook een deur van een locloods. Het groot nadeel is wel dat je de snelheid niet kan regelen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2020, 15:04:51 »
Fijn. Bistabiel relais in plaats van schakelaar, en het moet lukken met een reedcontact.
En de onregelbare snelheid, ja ach, een klassieke wisselspoel gaat analoog net zo snel om.
Maar een servo met deze aansturing verbruikt wat minder stroom.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Roco

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Re: Servo bedienen met een schakelaar.
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2020, 15:43:53 »
Ik had deze oplossing nodig voor het aansturen van een electronische switch ( voor een modelbouw tank) en de oplossing van de weerstand in het midden werkt niet in mijn geval. Ben dus even aan het puzzelen geslagen en kom met de volgende oplossing ( en die werkt dus ook perfect ( volle uitslag) voor het aansturen van een servo)
Een potmeter bestaat eigenlijk uit 2 buiten contacten en 1 middencontact via een sleper. Maar voor het aansturen van een servo heb je alleen de buiten contacten nodig, omdat je alleen maar schakelt en het regelbare weglaat. Als je het binnenwerk van een potmeter bekijkt, zie je dus een hoefijzer vormige  weerstandbaan die aan de buitenste contacten is verbonden. Mijn potmeter was 15 k, dus heb ik een 15 k weerstand verbonden tussen de buitenste contacten van de schakelaar. Daarna gewoon de drie draadjes aan de schakelaar verbonden. ( wel er op letten dat je de goede draad aan het middelste pootje soldeert. Als je de schakelaar nu schakelt, krijgt de ene verbinding (pootje 1-2 ) de volle weerstand en tussen pootjes 2-3 is direct contact. Zet je de schakelaar om, is het net omgekeerd. Zo krijg je 2 x volle uitslag op een servo en werkt ook een elektronische schakelaar, die puls gestuurd is via een  zender -ontvanger opstelling.