Auteur Topic: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)  (gelezen 653 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.892
  • Thanked: 236 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Gepost op: 14 januari 2020, 17:34:09 »
Dampftriebwagen
Toen @iTom nog drie-railer was had hij (of hij heeft ’m nog) een Märklin 3425 Dampftriebwagen ‘Kittel’ rondrijden. Ik heb het altijd een fascinerend exemplaar gevonden.


Deze Kittel-Dampftriebwagen was ooit in bedrijf op de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen.


In veel te veel gevallen slaan fabrikanten van modeltreinen er maar een slag naar en als het een beetje lijkt dan is het vaak mooi genoeg. Maar in dit geval heeft Märklin een natuurgetrouwe weergave van het origineel van de band laten rollen.


Deze smalspooruitvoering van een Dampftriebwagen heeft gereden op de Ruhr-Lippe Eisenbahn. In tegenstelling tot het Kittel-model is dit een gelede-uitvoering en heeft twee aangedreven assen.


Egger Bahn (Jouef) heeft ooit een Ruhr-Lippe Dampftriebwagen uitgebracht in H0e. Net als het grote voorbeeld ook als gelede-uitvoering maar dan een stuk korter. Eerlijk gezegd heb ik van deze uitvoering nooit echte foto's gezien, dus ik denk dat dit een fantasiemodel is. Geeft niks, want in smalspoor is bijna alles mogelijk en het blijft een leuk gevalletje.

Het plan
Onlangs heb ik een partijtje Magic Train materieel van Fleischmann aangeschaft en ben ik al een tijdje aan het verzinnen wat ik daar voor geinigs mee kan doen. Inmiddels heb ik bedacht dat ik iets wil bouwe dat lijkt op dat Egger-Bahn Dampftriebwagentje. Mijn probleem met rollend materieel is dat ik meestal zit te klooien met een mooi lopende aandrijving.


Dus denk ik dat dit onderstel van een Anna Werklocje kan dienen als aandrijving.


Deze feestwagon zal er ook aan moeten geloven. Deze heeft vier ramen en daar moet nog een deur tussen komen, dus moet de zaag er in om ’m iets langer te maken. Er komt een ander onderstel onder met achteraan de wagon twee assen; net als bij het model van Egger-Bahn.


De kopse kant van de wagon gaat eraf, aan weerszijden van de deur komen ramen en dan zou het de voorkant van deze Dampftriebwagen moeten worden.
Net als het Egger-Bahn-model wil ik er een gelede-uitvoering van maken en dat wordt nog wel een dingetje waar precies het draaipunt zou moeten komen.
Dit is is eigenlijk alleen nog maar een plan en niets meer dan dat, dus schiet er maar op los.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente project: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.987
  • Thanked: 220 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Ruhr- Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 17:55:22 »
Ha ... dat is een geweldig mooi project Wim. Ik denk dat als je het draaipunt op dezelfde plek gaat maken als het voorbeeld dat je er dan wijs aan doet om het Anna onderstel achteruit te laten rijden. Anders heb je grote kans dat er geen ruimte genoeg is door de brede motor. Of de aandrijving achterin en dan de voorkant opduwen. In ieder geval haal ik weer een zak chips uit de kast en ga achterover zitten kijken hoe jij dit gaat oplossen.  ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 4.850
  • Thanked: 100 times
  • Geslacht: Man
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen.
Re: Ruhr- Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 18:18:10 »
Pak ik er ook nog een Cola bij.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.892
  • Thanked: 236 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2020, 10:42:41 »
Voordat jullie achterover gaan zitten met literflessen cola en grote zakken chips: het is nog maar een plan. Voorlopig wordt er nog niet gebouwd en is het alleen nog maar denkwerk.
Zoals ik al schreef en wat @Pierre al noemde: dat draaipunt is nog wel een dingetje. Het best zou het zijn als dat draaipunt precies boven het achterste wiel van de aandrijving zou zitten maar daar zit de motor.
De aandrijving achterin zodat het spul wordt opgeduwd vind ikzelf eigenlijk geen optie omdat ik overweeg om een balkon aan de achterkant te maken. Bovendien vind ik dat het aandrijf- en het stuurdeel dan te ver uit elkaar liggen.


En met een achterbalkon op de motorwagen sluit het spul mooi aan op de wagon die ik al heb.

De motor voorin laten zitten en dan andersom inbouwen lijkt de beste optie. Alleen zit ik dan wel met het interieur van het machinistenhuis waar dat enorme blok van die motor in het zicht zit. In 1:87 heb ik er mee leren leven dat er noodzakelijke dingen volop in het zicht zitten, maar in 1:45 wilde ik dat eigenlijk zoveel mogelijk vermijden.


Maar er zijn gelukkig niet alleen obstakels. De behuizing van de motor zit behoorlijk ruim in het jasje en kan er bij de zijkanten, boven de wielen een stuk afgezaagd. Daarmee zou dat blok een stuk slanker worden.


Bovendien is 0e-materieel een behoorlijk stuk breder dan het 16,5 mm-spoor waar het op rijdt en dat geeft behoorlijk wat ruimte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente project: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 1.813
  • Thanked: 79 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2020, 15:19:03 »
Interessante plannen, Wim.
Sowieso leuk, ook als er "slechts" gedacht wordt.
Waarom het draaipunt niet gewoon boven de motor op de eerste as? En dan maak je voorin de wagon een geblindeerd raam voor het toilet aan een kant en zo'n rooster-achtig ding als bij het Jouef model aan de andere kant. Of iets van een bagage/post afdeling met lading om de motor te verbergen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles op de modulebaan.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.892
  • Thanked: 236 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2020, 18:13:16 »
Interessante plannen, Wim.
Sowieso leuk, ook als er "slechts" gedacht wordt.
Eh... dat geeft wat minder druk.
Citaat
Waarom het draaipunt niet gewoon boven de motor op de eerste as?
Van links naar rechts de tweede as.
Dat was ook zo’n beetje de plek waar ik het draaipunt had bedacht. En misschien past daar ook wel het deel van de verticale ketel zodat-ie mooi in het zicht zit.


Bron: Modelengineeringwebsite.com
Bij deze tekening (ik ga niet over één nacht ijs) vind ik de ketel wat te ver naar voren zitten, waardoor er voor de stoker en de machinist niet zo heel veel ruimte overblijft. Als ik het voorste deel -voor de kijkers links- iets langer zou maken dan kloppen de verhoudingen wat beter: 1/3 voor het machinistenhuis en 2/3 voor de wagon.
Citaat
En dan maak je voorin de wagon een geblindeerd raam voor het toilet aan een kant en zo'n rooster-achtig ding als bij het Jouef model aan de andere kant. Of iets van een bagage/post afdeling met lading om de motor te verbergen.
Jij begrijpt het.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente project: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.892
  • Thanked: 236 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2020, 22:10:25 »
Ik ben nog even verder gegaan met het uitwerken van mijn Dampftriebwagen-plannen:


De balkons aan beide zijden van deze wagon komen te vervallen dus moet er in het midden een deur komen. Volgens mij is de meest makkelijke manier om de wagon in het midden door te zagen en komt op de plek van de zaagsnede een deur. Daarmee wordt het spul wel wat langer. Maar voordat ik de zaag erin zet eerst nog wat uittekenen.


Deze verlengde, gelede uitvoering heeft achter nu nog één as. Om een R45º bocht te kunnen nemen, moet er waarschijnlijk een twee-assig draaistel onder. Maar voordat dit ding gebouwd gaat worden, maak ik eerst het onderstel en doe ik een rijtest en dan zie ik wel of het een beetje wil rijden. Het draai- of scharnierpunt van het spul zit boven het achterste wiel van de aandrijving. Ik weet nog niet of ik het eerste raam van de wagon ga blinderen, zoals het H0e-modelletje van Egger-Bahn.


Als voorkant van het machinistenhuis gebruik ik een van de kopse kanten van de wagon. De voor- en achterkant van deze Dampftriebwagen worden dus hetzelfde; er komen nog wel twee ramen bij.
Enfin, de schiettent is open.
 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente project: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.870
  • Thanked: 64 times
  • Geslacht: Man
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2020, 08:48:23 »
Ziet er goed uit Wim!  :) Maar als ik een schotje mag doen; er klopt m.i. iets niet met de verhouding ramen <=> wielen.

Als ik de foto's bekijk van de andere modellen en het origineel dan past een wiel ongeveer in een raamkozijn, bij jou passen daar bijna 4 wielen in.
Op de Engelse tekening komt die verhouding dan weer wat meer jouw kant uit maar dat was het eerste wat me opviel  :-*
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.892
  • Thanked: 236 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2020, 11:55:50 »
Als ik de foto's bekijk van de andere modellen en het origineel dan past een wiel ongeveer in een raamkozijn, bij jou passen daar bijna 4 wielen in.
Op de Engelse tekening komt die verhouding dan weer wat meer jouw kant uit maar dat was het eerste wat me opviel  :-*
Het zou zomaar kunnen zijn dat je een punt hebt en dat ik wat losbandig ben omgegaan met mijn plak- en knipwerk. In werkelijkheid (de werkelijkheid van mijn hobbyzolder) zijn die wielen inderdaad wat groter.


Bij deze eerste opzet zijn de verhoudingen misschien wat beter te zien.

Wat ook verwarrend is, dat ik bij de eerder geplaatste foto’s normaal- en smalspoor door elkaar heb gehaald zonder de spoorbreedte te vermelden: de Kittel-Dampftriebwagen die op de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen heeft gereden reed op normaalspoor en de Dampftriebwagen die reed op de Ruhr-Lippe Eisenbahn reed op smalspoor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente project: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)