Auteur Topic: vervangen koppelingen oude wagons van Marklin  (gelezen 3911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stefoijen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
vervangen koppelingen oude wagons van Marklin
« Gepost op: 8 januari 2020, 11:15:32 »
Kan iemand mij vertellen hoe ik enkele oude wagons van marklin kan voorzien van nieuwe koppelingen met nen schacht?
als dit mogelijk is waar kan ik dan de juiste vervanging voor de koppelingen kopen?

Mvrg
Stef :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: vervangen koppelingen oude wagons van Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2020, 11:27:28 »
Wat wel zou helpen als je een foto zou plaatsen van de onderkant van tenminste één van je Märklin-wagons. Door de jaren heen hebben fabrikanten in het pre-NEM-schacht-tijdperk nogal wat verschillende oplossingen bedacht en is het lastig raden welke oplossing voor jou zou werken.
Heb je zelf al op internet gezocht?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: vervangen koppelingen oude wagons van Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2020, 20:20:42 »
Er valt veel over te melden. Het begin vind je hier, d.w.z. de downloadbare  pdf-bestanden van oude Märklin Magazin's in het Duits.Om te weten wat je moet doen, en hoe, moet je weten wat je nu hebt en hoe je dat kunt aanpakken bij oude wagons.

Sindsdien is er veel veranderd. Enerzijds is de nadruk bij oudere wagons en locs komen te liggen op de Kulissen waarin moderne NEM-koppelingen gestoken kunnen worden. Anderzijds zijn er steeds meer fabrikanten van (3D-gedrukte) schachten, en oplossingen.

Anderzijds is meer aandacht ontstaan voor stroomvoerende koppelingen (met 1, 2,4 of meer aders), magnetische stroomvoerende koppelingen en modelgetrouwe koppelingen.

Dus, terug naar de vraag van Wim. Wat heb je en wat wil je zelf?




Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof