Auteur Topic: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?  (gelezen 4889 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ron.kraaijkamp

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • 2RSweb
Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Gepost op: 31 december 2019, 12:07:28 »
Sinds kort ben ik in het bezit van een Rivarossi DRG BR119 012-3. De loc loopt erg mooi en zit erg goed in elkaar.
Het enige waar ik tegenaan loop is de koppeling. Dit is een haak koppeling (zie foto's).

Ik wil daar eigenlijk een beugel koppeling (zoals Roco of Lima) opzetten. Die kan ik niet vinden. Inmiddels aardig wat speurwerk op internet gedaan.
Als dat niet gaat lukken moet ik er maar een maken van de originele en een NEM beugel koppeling.

Of..., hebben jullie nog ideeen?



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2019, 12:21:15 »
Dag @ron.kraaijkamp,
Als je mooie loc NEM-schachten heeft en op de foto te zien heeft-ie dat, dan kun je volgens mij bij elke modelspoorwinkel (fysiek of via internet) je gewenste koppelingen kopen en ze vervangen. Ikzelf heb mijn beugelkoppelingen allemaal vervangen voor Fleischmann-profikoppelingen. Bij materieel zonder NEM-schachten is dat wat lastiger, maar daar zijn ook passende oplossingen voor.
Overigens, de koppelingen die ik nu op je loc zie zitten, koppelen volgens mij ook met beugelkoppelingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2019, 12:22:19 »
Even een foto van de onderkant loc
Als ik zo zie,kan daar een profi kopp.in en vast zetten met een pin

Ben.

  • Gast
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2019, 13:01:59 »
De lok heeft een NEM schacht en daar past elke koppeling in. Keuze te over.......

Gr, Ben.


Offline ron.kraaijkamp

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • 2RSweb
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2019, 13:02:52 »
Dag @ron.kraaijkamp,
Als je mooie loc NEM-schachten heeft en op de foto te zien heeft-ie dat, dan kun je volgens mij bij elke modelspoorwinkel (fysiek of via internet) je gewenste koppelingen kopen en ze vervangen. Ikzelf heb mijn beugelkoppelingen allemaal vervangen voor Fleischmann-profikoppelingen. Bij materieel zonder NEM-schachten is dat wat lastiger, maar daar zijn ook passende oplossingen voor.
Ik denk niet dat het de NEM schachten zijn die ik ken. Ik ben herintreder, dus dat was er 45 jaar geleden nog niet.

Citaat
Overigens, de koppelingen die ik nu op je loc zie zitten, koppelen volgens mij ook met beugelkoppelingen.
Dat dacht en hoopte ik ook. Ze zijn alleen veel te laag t.o.v. een Roco of Lima rijtuig.

Offline ron.kraaijkamp

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • 2RSweb
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2019, 13:04:19 »
Ik ben nu nog even aan het werk. En zal straks een foto maken van de onderkant. Ook van het hoogte verschil tussen de loc en het rijtuig.

Even een foto van de onderkant loc
Als ik zo zie,kan daar een profi kopp.in en vast zetten met een pin

Offline ron.kraaijkamp

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • 2RSweb
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2019, 13:15:39 »
De lok heeft een NEM schacht en daar past elke koppeling in. Keuze te over.......

Gr, Ben.

Ik heb deze koppeling liggen en die past niet (misschien niet goed genoeg geprobeerd.

Ben.

  • Gast
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2019, 13:24:59 »
Dan heb ik het mis: geen NEM schacht.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2019, 13:57:46 »
Inderdaad later even een foto maken van de onderkant.
Koppelingen voor een NEM-schacht zijn er ook in hoogte verstelbaar of koppelingen voor een NEM-schacht die lager uitvallen.
Verstelbare koppeling
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline ron.kraaijkamp

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • 2RSweb
Re: Rivarossi DRG BR119 012-3, haakkoppeling vervangen door beugel?
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2020, 09:35:36 »
Helaas geen tijd gehad tijdens de jaarwisseling.

Het lijkt erop dat de loc geen NEM schacht heeft. Zie foto die in deze draad heb gepost.