Auteur Topic: Gerhardstein II  (gelezen 24802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2020, 11:36:02 »
Vraagje:
De witte beugels/strips waar je de bedrading door heen trekt wat is dat voor materiaal? Het systeem is een beetje gelijk aan boekbinders ruggen maar dan een stuk groter.
Beste Pierre,

Het zijn inderdaad de boekbinders ruggen. Ik gebruik altijd 3 ringen zo om de 15 a 20 cm. Bij een knooppunt zoals op de foto zitten ze dichter op elkaar.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #26 Gepost op: 4 januari 2020, 19:52:28 »
Beste Forumgenoten,

Vandaag een aantal nieuwe foto’s.


Het tramstationnetje (het gebouw rechts wordt het postkantoor).


Het station van rechts gezien. Met de perronoverkapping ben ik nog bezig.


Een overvolle brandweerkazerne.


Gisteren een extra spoortje aangelegd. Op dit spoor komen terzijde gestelde locs te staan (wellicht ook een paar goederenwagons).


Bij deze foto een drietal aspecten.

1. Boekbindersruggen
Het zijn inderdaad de boekbinders ruggen. Ik gebruik altijd 3 ringen zo om de 15 a 20 cm. Bij een knooppunt zoals op de foto zitten ze dichter op elkaar.
De boekbindersruggen zijn hier goed te zien op de foto!

2. Seinen realistisch gemonteerd
De seinen zijn verdiept aangebracht.
Bovenaan de foto zie je hoe ik de seinen van Marklin verdiept heb aangebracht. Het plankje is 2 cm breed. Het gat in de plaat is afgedekt met een stukje styreen van 0,5 mm dikte.

3. Ringleiding
Ondanks dat de baan volledig analoog is, heb ik ook dubbele ringleiding aangebracht. De bruine draad is de massadraad van de Marklintrafo’s en de aardedraad is de massadraad van de gelijkstroomtrafo’s (voor de verlichting en servo switches). Op een aantal plaatsen heb ik een aftakking gemaakt van de ringleiding om plaatselijk knooppuntjes te maken.
Als je foto’s maakt, zie je weleens onvolkomenheden. Zo ook hier: de ringleiding is dus nog niet helemaal gesloten.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2020, 13:11:21 »
Beste Forumgenoten,

Enkele nieuwe aanwinsten vandaag gelijk op de baan geplaatst.


De 2 berken hebben een mooi plekje gekregen. 2 vrachtwagen erbij gezet.


De appelboom heeft ook een plekje gekregen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein II
« Reactie #28 Gepost op: 12 januari 2020, 19:18:48 »
Dat is spijkers met koppen slaat Johan. Een paar boompjes op je baan geeft gelijk een heel ander gezicht. ;)

Ik moet er eigenlijk ook eens aan geloven en een paar mooie bomen maken.  Maar ja ..... ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #29 Gepost op: 8 februari 2020, 21:36:52 »
Beste forumgenoten,

Vandaag weer een paar uurtjes aan de hobby gewerkt.


Geïnspireerd door een baan op Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk ben ik bezig een loods te bouwen. Het wordt een simpele loods en bewust heb ik de dakdelen niet gelijk gehouden. Doelstelling dat met een paar ledjes er verlichting in komt. De loods komt staan naast de fabriek.
Hieronder de foto van de loods in Rijswijk.



Vandaag ook gestart met de perronoverkapping op het lange perron. Geen onbekende perronoverkapping trouwens.


Dan zit ik nog met een vraag: aan het eind van het perron heb ik de trappen naar de voetgangerstunnel gemaakt. Ik wil deze een overkapping geven. In de rommeldoos heb ik iets gevonden wat er naast staat. Ingekort en met andere kleuren toepassen?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein II
« Reactie #30 Gepost op: 9 februari 2020, 09:32:00 »
Dag @Johan,
Ik heb even gekeken naar je perronoverkapping: knap werk! Ik heb er aanvankelijk eroverheen gekeken omdat ik dacht dat het er eentje was uit een bouwpakket van Kibri. Maar deze heb je gewoon zelf gemaakt. Mooi werk!
Die overkapping voor de trappen naar je voetgangerstunnel vind ik er fraai uitzien en ik zeg: toepassen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein II
« Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2020, 12:44:25 »
Lekker bezig Johan en het ziet er al goed uit.  ;)

Ik vind dat je de overkapping van de trappen een beetje in de zelfde vorm moet houden van de grote  perronoverkapping. De paaltjes zijn ingekort volgens mij prima te gebruiken maar ik zou er persoonlijk ook een schuin dakje op zetten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein II
« Reactie #32 Gepost op: 9 februari 2020, 13:59:18 »
Daar heeft d'n Pierre wel een punt, meestal zijn die dingen allemaal in dezelfde stijl maar ik vind het ook wel wat hebben zo met die versieringen.
Wat gaat er onder de loods komen?

Dat is spijkers met koppen slaat Johan. Een paar boompjes op je baan geeft gelijk een heel ander gezicht. ;)

Ik moet er eigenlijk ook eens aan geloven en een paar mooie bomen maken.  Maar ja ..... ;D

Ja? Dus?....  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #33 Gepost op: 9 februari 2020, 15:11:12 »
Beste Wim, Pierre en Jack,

Dank voor de reacties!  :)
Ik heb even gekeken naar je perronoverkapping: knap werk!
Dank!

Dag @Johan,
Die overkapping voor de trappen naar je voetgangerstunnel vind ik er fraai uitzien en ik zeg: toepassen.
Ik vind dat je de overkapping van de trappen een beetje in de zelfde vorm moet houden van de grote  perronoverkapping.
Daar heeft d'n Pierre wel een punt, meestal zijn die dingen allemaal in dezelfde stijl maar ik vind het ook wel wat hebben zo met die versieringen.
 
Hmmm, stand 1½ - 1½  ::) ::) . Ik ga er van de week nog eens rustig over nadenken! Wordt vervolgd…… ;)

Wat gaat er onder de loods komen?
Allerlei zaken die de fabriek nog moet verwerken. In Rijswijk zag een motor staan, vaten liggen etc.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2020, 17:29:48 »
Beste Forumgenoten,

Naar aanleiding van mijn laatste posting met betrekking tot de overkapping van de trappen naar de voetgangerstunnel en de zeer gewaardeerde adviezen heb ik de overkapping op dezelfde wijze gemaakt als de perronoverkapping.

Als je denkt dat bij Johan uit het verleden alles zo uit de kast gebruikt kan worden, helaas. De 2de perronoverkapping was dusdanig vervormd dat deze niet meer bruikbaar is. Gelukkig had ik nog een basis kap liggen van een breder perron welke ik aangepast heb.

Hieronder de foto’s van de overkappingen:




Aangezien alle overkappingen voorzien zijn van ledjes, heb ik ook een paar “sfeer” foto’s gemaakt




Op de vorige baan stond een beweegbare waterkraan. Deze kraan heeft een nieuw plekje gekregen. Hoe werkt deze?



Bij het dorp kan geen muziektent ontbreken. Van restanten heb ik een kleine muziektent gemaakt


Jullie zijn nu weer bij met de laatste ontwikkelingen op Gerhardstein II.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein II
« Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2020, 17:57:00 »
Knap werk en leuk dat je weer actief in de weer bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein II
« Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2020, 18:30:45 »
Mooi opgelost! Wat een paar lampjes al niet kunnen doen hé  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein II
« Reactie #37 Gepost op: 26 februari 2020, 20:28:04 »
Mooi gedaan Johan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #38 Gepost op: 8 maart 2020, 15:29:26 »
Beste mede modelspoorhobbyisten,

Het kolenpark heb ik in eerste opzet klaar. Je moet bij “ beperkte ruimte” altijd compromissen sluiten. De kolen moeten er nog in.




Of de rails erin blijft liggen, moet ik nog eens rustig over na gaan denken.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #39 Gepost op: 26 april 2020, 19:38:22 »
Beste allen,

De activiteiten op Gerhardstein hebben de afgelopen tijd niet stilgelegen. Hieronder een aantal foto’s.


Het richtingsbord is geplaatst op het perron.


Gerhardstein heeft een kleine markt geopend.


Een overzichtsplaatje van de markt, muziektent en klein deel van het station.


In het BW zijn de eerste kolen geleverd. De stoomlocs hoeven gelukkig niet meer bij een ander BW kolen te laden.


De loods bij de fabriek is in gebruik genomen.


Naast de loods is er een klein opslagterreintje bij de fabriek.


De grond voor de fabriek is nu ook ingevuld. Rechtsonder zie je nog een klein deel van een slagboom welke nog onderhanden genomen moet worden.


Het linkerdeel. De tractoren moeten nog verouderd worden.



Dit waren de laatste ontwikkelingen op Gerhardstein tot op heden.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Gerhardstein II
« Reactie #40 Gepost op: 26 april 2020, 19:48:25 »
Mooie update, Johan,

Geweldig hoe je zoveel verschillende taferelen en sfeertjes op een kleine ruimte weet te krijgen. Geen cm2 blijft zo onbenut!
En leuk dat je links in je bericht zet. Zo kom ik ook nog eens bij bouwsels van voor mijn tijd, zoals die richtingwijzer.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein II
« Reactie #41 Gepost op: 26 april 2020, 21:06:48 »
Zo Johan ... jij hebt niet stil gezeten zeg. Een mooie update. Voor het mooie moeten er eigenlijk nog wat hekwerkjes komen. Met name om het  opslagterreintje bij de fabriek. Maareuh ... mooi werk man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein II
« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2020, 21:08:33 »
Ik vind het een mooie, klassieke modelspoorbaan.
Mooi werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #43 Gepost op: 27 april 2020, 06:13:50 »
Beste Rob, Pierre en Wim,

Dank voor de reacties!

Zo kom ik ook nog eens bij bouwsels van voor mijn tijd, zoals die richtingwijzer.
Daar doe ik het ook voor Rob. Het is juist elke keer een uitdaging - hoe ik kan met minimale middelen toch iets bruikbaars maken en wat een leuke vulling geeft op je baan (= voldoening en genieten).

Voor het mooie moeten er eigenlijk nog wat hekwerkjes komen.
Pierre, de werkzaamheden richten zich nu met name op de indeling van de baan – waar kan ik wat plaatsen. En ja, je hebt gelijk er moeten nog een aantal zaken toegevoegd worden. Hekjes, Preisertjes, andere scenery spullen (niet alleen bij de fabriek). Daarnaast moet er het nodige nog verouderd worden. Kortom nog veel te doen! Gelukkig ben ik dus de eerstkomende jaren van de straat en bezig met onze mooie hobby!

Ik vind het een mooie, klassieke modelspoorbaan.
Ik probeer de jaren zestig, begin jaren zeventig na te bootsen Wim. Alhoewel ik me realiseer dat ik weleens een compromis moet zoeken om e.e.a. op te lossen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein II
« Reactie #44 Gepost op: 27 april 2020, 08:05:09 »
In Gerhardstein hebben de Preissers duidelijk nog geen last van de Corona crisis. Mooie update weer!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #45 Gepost op: 27 april 2020, 15:51:38 »
Beste Jack,

Dank voor je reactie!

In Gerhardstein hebben de Preisers duidelijk nog geen last van de Corona crisis.

Klopt, het is razend druk op het station.





Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Gerhardstein II
« Reactie #46 Gepost op: 28 april 2020, 10:13:56 »
Je hebt niet stil gezeten Johan. Dat richtingbord uit de eerste foto is een fantastische eyecatcher en erg goed gevonden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #47 Gepost op: 4 mei 2020, 17:21:55 »
Beste mede modelspoorders,

@Hookies , Martin bedankt voor je reactie!

Op 4 januari jl schreef ik:
Gisteren een extra spoortje aangelegd. Op dit spoor komen terzijde gestelde locs te staan (wellicht ook een paar goederenwagons).

Intussen is het stukje spoor verder uitgebreid. Aangezien het bedieningspaneel reeds “ lange tijd” in gebruik is, moest het bedieningspaneel vernieuwd worden.


Het oude en nieuwe boven elkaar. Zoek de verschillen  ;) – het gedeelte links onder is nieuw.


Het nieuwe ingebouwd en operationeel (totaal slechts 10 uur mee bezig geweest)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Gerhardstein II
« Reactie #48 Gepost op: 4 mei 2020, 18:43:20 »
Mooi paneeltje, Johan.

Lekker compact. Volgens mij duidt je het spoor aan met striping tape (o.i.d.). Heb ik vroeger ook gebruikt.
Voor mij staat er ook een paneel aanpassing op de rol. Ik hoop dat het bestaande paneel met enige aanpassen nog even mee kan.
(Volgens mij heb jij dat ook gedaan, totdat het niet meer gaat). Hoe dan ook: fijn dat je weer operationeel en up-to-date bent.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein II
« Reactie #49 Gepost op: 4 mei 2020, 19:39:13 »
Lekker compact. Volgens mij duidt je het spoor aan met striping tape (o.i.d.).

Rob, ik teken het paneel in AutoCad, print het op fotopapier en vervolgens boor ik de gaatjes in een doorzichtig styrene plaatje (20 x 10 cm).
Zo heeft een ieder zijn eigen werkwijze  ;)

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III