Auteur Topic: Een brug in een NL baantje  (gelezen 10547 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben.

  • Gast
Een brug in een NL baantje
« Gepost op: 3 december 2019, 19:44:13 »
In de spoordijk van mijn NL baantje heb ik (naar voorbeeld van Huib Maaskant) een brug gebouwd. Wie een beetje nauwkeurig kan werken en overweg kan met een scalpel en een liniaal kan met behulp van de bouwtekening van Huib zo'n brug eenvoudig nabouwen. Huib maakt er werk van, zijn brug kan draaien maar de mijne niet.

http://www.floodland.nl/aim/lzij_beschrijving_1.htm

Materialen zijn 1mm plastic plaat van €1,95 van de lokale Intertoys, baksteen en traanplaat van Slaters, een kauwgom bussie en wat lijm en verf.

Wat plaatjes van het gepruts......













De snelle manier van water maken: tissues in de houtlijm drenken en draperen, laten drogen en 3x aflakken met een onbestendig kleurtje goedkope hoogglans lak.
 






Later meer....

Gr, Ben.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2019, 09:49:01 »
Mooi en netjes werk Ben. ;)
 Maar waarom niet draaibaar?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2019, 23:00:07 »
Dat ziet er retestrak uit, mooi gedaan!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Ben.

  • Gast
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2019, 08:54:40 »
Remmingwerk.

Van houtjes uit de modelbouwwinkel, doorgaans lengten van 60cm, knip, zaag en vijl ik het remmingwerk.......







......met Bindan-RS snelle houtlijm wordt de boel verlijmd en na een kwartiertje is het hard. Kwast bruine verf er over en de koppen wit maken:


Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2019, 09:37:00 »
Ziet er goed uit.

 Groet Cor

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2019, 10:25:39 »
Die 'robot' in de laatste foto heeft zijn best gedaan zie ik. :-)
Wat een paar latjes...snijwerk...lijm en verf kan opleveren. Mooi!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2019, 11:25:59 »
Mooie brug @Spoorman!
Maar waarom niet draaibaar?
Naar aanleiding van @Pierre's vraag heb ik nog wel een andere vraag: blijkbaar heb je er voor gekozen om jouw draaibrug niet draaibaar te maken. Maar ook al zou deze brug niet echt draaien, ik zie dat je de aansluiting van de brug op de landhoofden recht hebt gemaakt. Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar volgens mij zou die brug een afgeronde aansluiting moeten hebben op de landhoofden, met een curve die overeenkomt met de draaicirkel van de brug.
Een draaibrug werkt volgens hetzelfde principe van een draaischijf: een brug die in een cirkel ronddraait.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Ben.

  • Gast
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2019, 12:36:24 »
Mijn brug is niet draaibaar, alles wat daar over geroepen wordt is hypothetisch.
Als ik naar mijn brug kijk denk ik, goh.... het geeft een bepaalde herkenning met een brug in het echie. Dat is voor mij modelbouw, ieder ander mag daar een eigen invulling aan geven.

Dit is wat het is geworden.





Gr, Ben.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2019, 12:43:42 »
En ik vind 'm mooi! Ik weet niet of ik zo'n brug in NL al eens gezien heb maar dat maakt verder niks uit, hij (of zij?) past op overtuigende wijze in het landschap  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2019, 21:03:10 »
Ik vind hem overtuigend Nederlands.
Zeer mooi geworden.

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2019, 16:14:25 »
Ziet er zeer goed uit Ben.
Ondanks het niet kunnen draaien vind ik hem inderdaad typisch Nederlands en erg realistisch geworden.

Groet,

Jordy

Ben.

  • Gast
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2019, 18:18:02 »
Nog een brug, andere toepassing en deze kan draaien. Of beter gezegd: moet draaien want deze brug komt op mijn draaiert.  ;)



Het recept is hetzelfde: malletje maken van een stukkie papier, beetje passen en meten met de langste lok en plastic plaat snijden.







Het brugdek maken we van tropisch hardhout........



....... en de ruimte tussen het spoor vullen we op met traanplaat.





Kleurtje groen.....



.....een hek en een hok.......



......en draaien maar..... :)



Gr, Ben.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2019, 19:10:47 »
Mooie brug!
Alleen gaat de bouw wel heel erg snel. Heb je nog meer tussenstappen?
Ik ben met name wel geïnteresseerd in het technische gedeelte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2019, 19:39:01 »
Mooie draai'schijf', Ben
Hoe wordt/is deze aangedreven?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2019, 20:50:37 »
Een heuse bruggenbouwer  :) erg fraai en geeft ook veel voldoening toch? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de techniek (filmpje?)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2019, 08:08:55 »
Ik vind het ook een heel mooie draaischijf en zo als de vorige sprekers ben ik ook buitengewoon benieuwd naar de techniek ( vooral de aandrijving ). Mooi project Ben. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2019, 08:44:03 »
Mooi gemaakt, denk dat ik toch ook weer een draaischijf op mn baan wil gaan maken. Heb nog wat Arduino materiaal liggen als motor en servo. Ga is kijken of dat te gebruiken is.
Zo doe ik weer mooie ideeen en uitdaging op !
Groet Mies

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2019, 11:14:46 »
Prachtig.
Ben ook zeer benieuwd naar o.a. de aandrijving.

  Groet Cor

Ben.

  • Gast
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2019, 15:39:11 »
De draaischijf is een product van Henk Kooiman en meer bijzonder de 2e versie: http://www.draaischijfhk.nl/index.php?page=home Henk is overigens gestopt met de productie.



Een kant en klaar product dus wat je zo onder de baan kunt hangen maar de kuil, aanrij sporen en brug zijn uiteraard zelfbouw. Maar met één flink nadeel: het maakt nogal wat lawaai door de wijze van aansturing van de stappenmotor. Kooiman lost het niet op en heeft aangeboden de schijf terug te nemen met geld terug maar dan heb ik niets. Uiteindelijk is de besturing deze zomer vervangen door een Digikeijs product, de DR5052, wat wel voldoet. De oude besturing heb ik weer verkocht en maakt nu ergens anders herrie.

Knip en plak uit het buurforum:


Testen van de STEP versie van de DR5052 controller: stappenmotor aansturing voor de zelfbouwers, in overleg met Karst. Onderstaand verhaal heb ik ook gepost in het "draaischijf HK" topic. Beetje dubbelop dus maar de kracht van de boodschap is altijd de herhaling. ;D ;)
 
De afgelopen dagen aan de slag gegaan om het spul in mijn baantje te bouwen, de witte plaat is de "Draaischijf HK" zoals ik die ooit aangeschaft heb. De oude besturing GCA145/146 is vervangen door de Digikeijs controller.




De functionaliteit die ik had met de GCA elektronica gaat één op één over maar er is meer:

- "noodstop" mocht de draaibrug blokkeren: het schakelaartje rechts onder is doorgelust naar een terugmelder op een LocoNet adres en grijpt direct in op de noodstop.
- het "nullen" van de brugpositie als basis voor het instellen van de aanrijspoortjes: de hall sensor is teruggekoppeld naar de S88 "in" bus van de DR5052.
- de besturing voorziet in "brug draait" detectie en "brug bezet" detectie, dit voor het automatisch treinbedrijf (Koploper, iTrain etc.). Naast het Marklin protocol kan nu ook gekozen worden voor het handiger Fleischmann protocol.
- de user interface van de DR5052 is de feitelijke vervanging van de draaiknop (GCA146), de schijf laat zich eenvoudig configureren en afregelen. Extra zijn de 3 snelheden "hoog, midden en laag" waar de oude aansturing er twee had en het is naar believen in te stellen, zo ook het "optrekken en afremmen".
- de DR5052 behoeft geen separate voeding maar draait op de digitale spanning, het stroomverbruik is laag. Mocht de spanning wegvallen tijdens een draai wordt deze onthouden en de draai wordt netjes afgemaakt als de baanspanning weer hersteld wordt. Wil je toch een eigen voeding kan dit uiteraard wel.
- waar de oude aansturing bij het aanzetten nogal eens de polarisatie van de brug vergeten is werkt dat nu feilloos.

Over de stappenmotor: in de oude situatie werden voor één draai 7776 stappen gemaakt door de motor. De 5052 doet dit een factor 8 hoger: 62208 stappen per draai. Voor de positionering op 0,1 graden is dit natuurlijk niet nodig maar het resulteert in een rustiger loop met vooral minder geluid. Het best merkbaar is dit op de lage snelheid en voor mij zit hier veel winst. Waarbij gezegd moet worden dat ik wat last heb van een wat zwabberend tandrad (krom) wat resulteert in een variatie in geluid en het is ook een beetje on-rond. Maar het is zoals het is en ik ben tevreden met wat ik nu heb.



Twee filmpjes: handmatige aansturing en het automatisch treinbedrijf. Overigens ligt mijn brug door het uit en inbouwen nog niet geheel vlak en dat moet ik nog afstellen.






Kort en goed: mooi product. :)


Gr, Ben.

Edit 12/12: tekstaanpassingen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2019, 15:55:41 »
Mooi !  ;)

De originele draaischijven zijn nou ook niet bepaald stil Ben dus .... :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2019, 16:03:02 »
Hoi Ben,

Dat loopt heel mooi. Ziet er degelijk uit en prachtig gedetailleerd. Ik zag ook nu pas dat de 'kuil' eigenlijk ongeveer op 't maaiveld ligt, en dat de sporen hoger liggen. En geen rand rondom. Top!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Ben.

  • Gast
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2019, 17:30:46 »
Het begin van de kuil.....



...... opgevuld met schuim en een ring van kurk waarop de neppe looprail komt te liggen.



De looprail (die geen functie heeft) is een spoorstaaf op stukjes spoorbiel, gespannen op een malletje van de juiste diameter en het begin aan het eind gesoldeerd met een raillas.......



.... en verlijmd in de kuil. De sporen links liggen willekeurig in een raster, de aansturing bepaalt waar gestopt wordt op basis van "stappen tellen" vanuit het geheugen, eens geprogrammeerd.





Verder is het zand, grind, turf, vezels, beetje peper en zout naar believen, enz.. :D



Gr, Ben.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2019, 20:15:24 »
Je bent een verdraaid nette werker Ben. Grote klasse.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2019, 20:17:22 »
Zeer netjes gemaakt en inderdaad een verademing tegenover de bekende draaischijven.
Zoals ik zelf dan weer heb  :-[.
En ja die maakt nog herrie ook.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een brug in een NL baantje
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2019, 23:34:28 »
Hmm, ik wist niet dat Digikeijs zo'n speciale besturing had. Loopt heel mooi soepel en zo te zien een boel instellingen die je kunt aanpassen.
Misschien zouden er nog wat waarschuwingslampjes kunnen knipperen tijdens het draaien maar mij hoor je niet klagen.

Deze gaat in de ideeënbus  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands