Auteur Topic: Functie staafje op watermolen met pomp  (gelezen 3916 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rboeije

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Functie staafje op watermolen met pomp
« Gepost op: 1 december 2019, 11:50:55 »
Tot mijn verbazing is de watermolen met pomp en/of ertsmijn van Faller nog steeds te koop. Echter, ik heb er één die nog uit de jaren 50 en 60 is.
Die lekte natuurlijk, maat het pompje heb ik aan de praat. Alleen zit er bovenop een beweegbaar staafje, je zou denken een vlotter. Bij de huidige versie (https://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/layout/locale.deDE/lid.223/bid.11824/index.html) ziet die niet meer.
Als ik hem aan zet, lekt er water langs dat staafje. Voor ik het nu vast lijm, hoop ik van iemand te horen wat de functie ervan is. Want zo lekkend wordt het een kliederboel...
Dank!


Ben.

  • Gast
Re: Functie staafje op watermolen met pomp
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2019, 12:04:06 »
Kijk maar even hier rboeije, daar vind je uitleg: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13344.0

Gr, Ben.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Functie staafje op watermolen met pomp
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2019, 16:07:25 »
Fallerstore  kleine 30 eur

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Functie staafje op watermolen met pomp
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2019, 16:20:22 »
Dag René,
Begrijp ik dat echt kraanwater door die watermolen wil laten lopen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline rboeije

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Functie staafje op watermolen met pomp
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2019, 17:36:25 »
@Spoorman: Na registratie hier had ik dit ook gevonden, maar de uitleg is niet echt eenduidig.
@WIM Corduwemener: Ja en bovendien heb ik ontkalkt water, voor mijn kleinzoon is dat helemaal het einde natuurlijk (Mocht je 'voorstellen' gelezen hebben....)
@Ben: Ik wil er geen kopen, het is juist leuk om het jeugdsentiment te restaureren. En dan tijdelijk te gebruiken tot een volgende gelegenheid, ik heb andere hobbies, hopelijk inspireer ik de kleinkinderen.

Dank voor de reacties, maar als ik het goed begrijp kan ik het best vastlijmen. Dan is de overloopfunctie weg, maar dat is geen probleem.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Functie staafje op watermolen met pomp
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2019, 22:18:04 »
Hoi René,
Ik kon je hierbij niet helpen, maar ik ben wel benieuwd of het pompje na het vastlijmen van dat staafje goed werkt.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline rboeije

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Functie staafje op watermolen met pomp
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2019, 22:52:14 »
Hi Rob,

Het pompje werkt prima (Anders had ik het niet vastgelijmd :)), maar het lekt bij het staafje. Ik heb inmiddels n.a.v. de link in de andere post (Die ik kort daarvoor toevallig ook gevonden had) met het staafje 'gespeeld' en het is zoals verwacht een klepje als een bypass. Maar die heb ik niet nodig, dus ik ga het waterdicht vastlijmen. Ik ga ook de spanning wat reduceren, want hij pompt best hard. Ik weet niet of dat komt omdat de netspanning tegenwoordig 230 Volt is tegen 220 vroeger, maar het lijkt me dat die 5% het verschil niet maakt.