Auteur Topic: Schuin dak  (gelezen 10019 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Schuin dak
« Gepost op: 13 november 2019, 23:41:04 »
Beste allemaal,

Toch maar eens een nieuw topic aanmaken na een tijdje vanaf de zijlijn te hebben meegekeken met de ervaren bouwers.
Ik heb een leuk pand gevonden in mijn straat om na te maken in model.
Het is niet volledig op schaal, (niet te moeilijk beginnen leek me) het is op het oog en een preisertje ernaast verricht wonderen voor de maten. Aangezien dit mijn allereerste bouwsel zal worden ben ik maar gewoon ergens begonnen en heb ik vrij vaak weer muren moeten afbreken of heb ik verkeerd gemeten/gesneden. Wat is het toch lastig om recht te snijden.  :-X
Nu heb ik ongeveer alle muren wel gehad en ben ik bezig met het dak. Het dak bestaat uit 4 delen waarvan 2 lange delen (links en rechts) en 2 kortere delen (voor en achter). Nu mijn vraag: hoe bereken ik de hoek om de 4 schuine delen goed op elkaar aan te laten sluiten?
Waarschijnlijk lachen ervaren bouwers me nu uit, mij lukt het niet helaas haha. ;D
Kan iemand mij helpen?

Vriendelijke groet,

Jordy
Groet,

Jordy

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schuin dak
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2019, 00:05:59 »
Dag @Jordy,
Waarschijnlijk lachen ervaren bouwers me nu uit, mij lukt het niet helaas haha. ;D
Kan iemand mij helpen?
Je hebt het helemaal mis!
Ook de ‘meer ervaren’ bouwers struikelen over hun fouten en ik ben er één van. Trouwens, ik ben nog nooit uitgelachen, maar wèl heel vaak geholpen. :D
Het zou denk ik wel helpen als je foto's plaats. Ik denk dat je verhaal dan een stuk duidelijker wordt.
Groet,
Wim

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Schuin dak
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2019, 00:50:09 »
Beste Wim,

Zoals je ze zelf maakt eigenlijk Wim:

Hoe bereken je de hoek om te snijden en tot een strakke naad te komen?
Mijn dak loopt aan de voorkant (en achterkant) overigens tot een punt. Als een piramide zijde.
Ooh en direct nog een vraag -> hoe maak je zo'n mooi dakkapel?  ;D
Ik zal morgen eens kijken of ik een foto via mijn telefoon kan maken van wat ik al heb :)
Groet,

Jordy

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schuin dak
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2019, 10:20:46 »
Hoi jordy,

Lekker bezig. En de enige manier om iets nieuws te doen en leren is door 'fouten' te maken.

Hoe bereken je de hoek om te snijden en tot een strakke naad te komen?
Tsja, daar kun je een heleboel 3D meetkunde op los laten, maar je kunt ook van dik papier of dun karton een sjabloon (vorm) maken. De hoeken een beetje inschatten en uitknippen. Dan passen en bijknippen of -snijden tot het goed is. Als het mis gaat, begin je met een volgend stukje papier/karton.
Als de vorm goed is, gebruik je dat om de plastic delen af te meten en te snijden.
En karton hoeft niets te kosten: ik gebruik de verpakking van mijn ontbijtgranen hiervoor.
Zo'n sjabloon kost dus niets, je hebt een makkelijk te bewerken materiaal en je kunt goed controleren of het past voor je de kostbare/schaarse muur- en dakdelen gaat snijden.

Ik gebruik vaak van deze kartonnen sjablonen voor de wat meer ingewikkelde vormen (en niet alleen op de modelbaan).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schuin dak
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2019, 11:23:02 »
Ooh en direct nog een vraag -> hoe maak je zo'n mooi dakkapel?  ;D
Ik zal morgen eens kijken of ik een foto via mijn telefoon kan maken van wat ik al heb :)
Een dakkapel is eigenlijk niet heel veel meer dan een raamkozijn twee zijkanten en een dakje. Als je dat inelkaar hebt zitten dan heb je dus een soort doosje waarvan de achter- en de onderkant open is. In het schuine dak maak je een opening waar dat doosje in past. Als alles mooi op maat is en de dakkapel zit recht in het dak, dan kun je eventueel de binnenkant schuin afsnijden. Maar dat hoeft niet per se als je vanaf de buitenkant daar toch niks van ziet.

Een bestaand huis zo precies mogelijk nabouwen is wel gelijk een stuk lastiger dan uit bestaande onderdelen een huis bouwen of een bouwpakket van een gebouw zodanig aanpassen dat het een heel ander gebouw wordt.
Als je rondkijkt op het forum, dan zie je dat de meeste zelf-bouwprojecten zijn samengeraapt uit losse onderdelen die afkomstig zijn van andere bouwpakketten of uit elkaar gehaalde bestaande gebouwen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Schuin dak
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2019, 12:32:36 »
Ontzettend bedankt Rob, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht  :)
Hier kan ik wat mee!
En Wim ook bedankt, het is inderdaad lastiger maar heb geen budget voor heel veel huisjes  ;)
Morgen direct na college maar eens weer verder knutselen.

Groet,

Jordy
Groet,

Jordy

Offline The_Masterer

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Schuin dak
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 15:06:30 »
en als je eenmaal een kant hebt, kun je dat mooi spiegelen voor de andere kant.
The following users thanked this post: Jor

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schuin dak
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 15:43:58 »
Een steekdak, een kruisdak en een T-dak wordt natuurlijk wat lastiger. Maar ook daar ga je uitkomen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)