Auteur Topic: Baanbouw Kees  (gelezen 85082 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Baanbouw Kees
« Gepost op: 2 mei 2011, 13:31:27 »



riny ben ff aan 't rommelen met tinypic maar snap 't nog niet helemaal geloof ik.
maar ja wat wil je een dag voor ik naar Bonaire ga voor vakantie.











edit: url omgezet naar img
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Baanbouw Kees
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2011, 13:37:35 »
Beste Kees,

Allereerst, je foto's mogen groter hoor, 800 x 600 pixels.
Voor de weergave zoals hij nu is dien je bij Tinypic de IMG code te nemen i.p.v. de URL code.

Jammer dat de foto wat klein is want volgens mij ziet het geen er op de foto staat goed uit om een indruk te geven waar je mee bezig bent.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Kees
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2011, 17:56:19 »
Beste Kees,

voor je naar Bonaire gaat even een vraag, kom je nog wel terug  :D

Ik heb even een foto overgezet naar Tiny

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re: Baanbouw Kees
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2011, 18:27:29 »
Hallo Tom,

Tuuuuurlijk kom ik terug,ze hebben daar 127 V daar rijdt geen trein op ;D ben net gegrepen door de scenerybouw. behalve dat het erg leuk is om te doen is het ook wel moeilijk moet ik zeggen.
Maar ik zal jullie experts op de hoogte houden met foto's en dan hoor ik het commentaar wel zodat ik e.e.a. verbeteren kan.

Maar wat een zooi krijg je daarvan zeg. Heb je net alles op z'n plaats moet het weer weg om te kunnen weatheren. ik had nooit aan dat FCS
moeten beginnen, maar ja leuk is het wel.
Ik ga eerst maar alles ff gipsen en schoonmaken voor ik weg ga dan is het vast wel droog als ik terugkom.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re: Baanbouw Kees
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2011, 18:47:08 »
Kees,

Die zooi krijg je niet,............ die maak jij zelf, hahahahaha.
Maar je bent lekker bezig, is weer eens wat anders dan WuDupu?n.

Fijne vakantie toegewenst en gauw weer terug komen want wij willen nog meer zien.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Kees
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2011, 18:53:30 »
Hallo Kees.

In de eerste plaats heel veel plezier op Bonaire.
Ben er nooit geweest en zal er ook niet zo gauw komen want ik vind 4 uur vliegen al lang genoeg.

Ik hoop dat je nu een beetje wegwijs bent geworden met het foto's plaatsen, simpeler dan Riny's uitleg is er niet kijk en lees dit maar eens als je weer terug bent Foto's plaatsen bij Tiny

De scenerybouw is uiteindelijk de afmaker.
Daar is geen ontkomen aan, je baan krijgt dan iets van wat je al die tijd al in je gedachte had.

Je blijft maar met gips werken, waarom niet gewoon een zooitje ouwe kranten kapot scheuren, fijn malen in een laagje water, paar druppeltjes Dettol er doorheen en als je terug bent van de vakantie maak je het aan met houtlijm en heb je een hele mooie papier-mach? waarmee je hele mooie rotsformatie's kan maken.
Doe er wel Dettol doorheen anders denk je dat het riool door de kamer is gaan lopen. :laugh:

Als het droog is wordt het keihard, laat zich zagen, boren en ook weer gemakelijk verwijderen door het nat te maken.
Verder is het super licht en heeft het al gelijk een mooie structuur.

Nu denk ik dat het toch wel gips zal worden want daar heb ik bij jou al wat kleine dingetjes van gezien.

Nou denk er tijdens je reis maar eens rustig over na, die scenery zal best goed komen en er is info genoeg op het forum.

Goeie reis en veel plezier.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2011, 19:28:14 »

Nog wat schors geplaatst, hier zie je 2 FCS splitsingen alleen vrachtauto's komen hier ofwel ze gaan rechtdoor of ze rijden de treinwagons op.

Nadat de wagons gekeerd zijn rijden ze er weer af en gaan links af vandaar de 2e splitsing.

Het linkse stuk muur is al bewerkt, rechts nog niet, de betonnen weg en pilaren moeten uiteraard nog gebeuren

Tom bedankt voor de krantentip ! ik heb er nog niet mee gewerkt maar ken Jan z'n papje. Ga er zeker mee aan de gang.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

GGoos

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2011, 15:58:05 »
Mooi baan zeg :) Je bent al een heel stuk verder dan ik :)

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2011, 18:55:13 »
Goeieavond allen,
zouden jullie scenery experts eens naar deze fotootjes willen kijken en jullie commentaar willen geven.
Dit zijn mijn eerste stapjes in het scenery gebeuren en wil graag van jullie horen wat er te verbeteren valt.
Ik moet er wel bij zeggen dat in werkelijkheid de rotspartijen donkerder zijn.














Vast hartstikke bedankt voor de reakties Gr. Kees


Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2011, 19:39:59 »
Beste Kees,

Foto's geven meestal een verkeerd beeld dus begrijpelijk dat er tussen een foto en "Live" verschil van weergave zit.

Over het geen je hebt gedaan, ik als leek zijnde op het scenery gebied, vind het er niet verkeerd uit zien.
Maar wat ik wel weet is dat men ten aller tijden de scenery aan kan passen.

Tom is inmiddels ook weer terug van vakantie dus deze zal er zijn mening wel over geven.
Hij is daar wel het meest bedreven in t.a.v. ons.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:baanbouw
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2011, 23:22:04 »
Ik vind het wel goed er uit zien.
Natuurlijk mis je de juiste kleur weergave van een foto t.o.v. de werkelijkheid.

Toch denk ik dat de rotspartijen nog wel wat aangepast kunnen worden.
Om meer diepte te krijgen kan je ze eens lekker vol kledderen met verdunde zwarte verf waardoorheen een beetje bruin zit want zwart komt niet voor in de natuur.
Dan met een sponsje gelijk de boel er weer vanaf vegen zodat de spleten, holen en gaten donkerder achterblijven.
Je zal dan zien dat de gekleurde stukken ook wat minder hard over komen.
Zelf doe ik daarna nog wat drybrushen met wat bruin, geel en groen.
Dan met een beetje grote droge kwast het geheel naborstelen zoals wel eens was te zien bij Bob Ross.
Momenteel maak ik ook nog gebruik van wat poeders die geven weer een mooi natuurlijk effect en om het dan te beschermen spuit ik er haarlak als laatste overheen.

Kijk ook eens in het topic Workshop ROTSEN EN BERGWANDEN

Het begrassen is weer een verhaal apart.
Ook daar is een workshop over HET GROENE GRAS

Het is gewoon een kwestie van doen en durven en als het niet goed is, gewoon de verfkwast of lijmkwast er weer overheen.

Ik zou wel eerst de railballast gaan aanbrengen en daar kan je dan mooi weer grassen, pollen, struikjes e.d. op laten aansluiten. Hier en daar een plukje dor (dood) gras of wat bruin strooisel doet wonderen en maakt het geheel stukken levendiger ook al is het dood gras ;)

De rotsen op het laatst met wit drybrushen, maar laat wel de haarlijk eerst goed drogen anders veeg je de poeders er zo weer vanaf.
Ik zie onder andere aan die houten keermuur dat je het drybrushen wel in de vingers hebt zitten.

Kijk regelmatig critisch naar de scenery en wees voor jezelf niet snel tevreden.
Een beetje kleur hier of wat meer wildgras daar zal uiteindelijk het beeld natuurlijker doen over komen.
Denk ook eens aan wat er zo al uit de lucht komt vallen.
Probeer dan eens vanaf een bepaalt punt op de rotsen hele dunne zwarte verf naar beneden te laten lopen zodat het sporen zijn van bijv. regen- of smeltwater wat langs de rotswanden loopt.
Als het droog is zul je zien dat het minder sterk overkomt dan in eerste instantie.

Ben benieuwd naar het vervolg want dat gaat zeker helemaal goed komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2011, 11:09:09 »
Tom,

Bedankt voor je reaktie en verdere info.
ik zal eens kijken of ik de camera van dochterlief kan lenen (da's een hele mooie)
Als ik nu de foto's vergelijk met hoe de kleuren echt zijn dan is het eigenlijk geen vergelijk. Door de flitser is het zwart weggevallen en van de kleuren bruin en geel (drybrush) is al helemaal niets te zien.
De grasjes heb ik minimaal erop geplakt A omdat ik de goede kleuren niet had en B wilde ik eerst de reakties afwachten voor ik daar mee verder ga (is niet zo makkelijk te verwijderen.)
Ik heb intussen ook een grasmaster gefabriekt dus daar kan ik ook wat mee.
Ik heb je workshops nog eens goed doorgekeken en ga uiteraard de nodige verbeteringen aanbrengen. en zal dan weer wat foto's plaatsen

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

bob

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2011, 11:38:29 »
want zwart komt niet voor in de natuur.

Tom, wat maak je me nou, ik ben 56 jaar, en meteen de tuin en het veld in gerend.
Inderdaad alles wat ik dacht dat zwart was, is niet zwart. En dan heeft Piet het in een andere topic
nog over "uit een grijs verleden". Ik word hier zo onzeker van.  :P  
Maar wat dacht je van zwart tuin-ameublement en zwarte bloembakken! ;D ;D
Ik kan me nog ??n ding bedenken:

Steenkool!


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:baanbouw
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2011, 12:09:46 »
@Kees
Ik maak de foto's altijd zonder flits.
Gewoon de camera op een statief zetten en een reflexiescherm gebruiken.
Ik gebruik daarvoor gewoon een plaatje piepschuim waar ik dan het aanwezige licht, lamp, buitenlicht enz. mee op het onderwerp uitlicht.
De kleuren komen dan beter over en er zijn niet van die harde schaduwen.

@Bob.
Je hoeft niet onzeker te worden hoor ::), steenkool, plantenbakken en tuinmeubelen vallen bij mij niet onder de categorie natuur.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Piet

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2011, 12:22:42 »
Zwart en wit zijn geen kleuren, in de natuurkundige manier van spreken.
Zwart is geen licht, dus ook niet te herleiden tot combinaties van kleuren uit het kleurenspectrum.
En wit is een combinatie van alle kleuren in het kleurenspectrum en mag geen kleur genoemd worden.

Voor de uitleg van het kleurenspectrum: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spectrum

grt P.

P.S. Goede vacantie gehad Tom?

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2011, 20:08:59 »
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">View My Video</a>

Effe een update van een ander stukje op de baan. Op de terugweg rijden de auto's
door de tunnel met boogjes, waarin 3 tl lampjes zijn gemonteerd.
De afwerking qua kleur, gras e.d. is uiteraard nog lang niet klaar.





Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2011, 20:13:36 »
Hoi Kees,

Leuk te zien dat de auto's rijden.

Ook het zwart bewerken van je berg/rots partij vind ik een hele verbetering dus volgens mij, als leek, ben je op de goede weg.
Ga zo door mijn zoon en gij zult vruchten plukken. ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:baanbouw
« Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2011, 20:25:00 »
@Piet.
Vakantie was voor herhaling vatbaar.

@Kees.

Gaaf hoor die auto, hij past ook net mooi onder de rechtertunneldoorgang.
Gras ziet er goed uit, hier en daar nog wat wildgras misschien of een paar dooie plukken (ongekleurd) gras.
IJslandsmos kan je ook bewerken met strooimateriaal.
Leg het op een krant, spuitlijm (Action) er overheen en door een bakje met strooimateriaal halen.
Zo krijg je mooie struiken die tegen bergwanden maar die je ook langs spoorbanen en wegen kan planten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2011, 20:55:28 »
Riny, Tom

Bedankt weer voor de tips we zullen ze ter harte nemen.
We bouwen stug verder.

Ps. mijn vakantie in Bonaire was ook voor herhaling vatbaar Piet  ;D
En jij nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

GGoos

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2011, 16:28:26 »
Erg leuk zo'n rijdende auto op de baan :)

Bram

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #20 Gepost op: 6 juni 2011, 19:21:23 »
Ha die Kees,

Ik lees hier net dat je naar Bonaire bent geweest, echt te gek man. Heb je daar nog gedoken??? Zie ook dat je bent begonnen met de scenery en dat ziet er goed uit, vooral de weg die om de bergwand gaat vind ik te gek. Ik zie ook dat je al wat steunmuren hebt geplaatst en dat er al auto's rijden. Betekend dit nu dat je klaar bent met WDP of is dit een tijdelijke onderbreking ???

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2011, 00:35:14 »
hoi Bram,

Ja Bonaire was gaaf, het was zeg maar een werkvakantie. (in telegramstijl, een kollega van mijn zoon wilde een Ikea keuken, door ons geplaatst in zijn huis op Bonaire, dus ik ,mijn vrouw en oudste zoon op zijn kosten daar naar toe incl verblijf auto enz. De boot met keuken werd aan de ketting gelegd vanwege douaneproblemen, uiteindelijk om 16.00 uur de dag voor onze terugvlucht kwam dat ding aan op de plaats van montage. s'avonds tot 23.00 gewerkt, de andere dag nog een paar uur en toen terug naar huis, keuken voor 80% klaar).
kortom het had slechter gekunt vond het wel een goeie deal 2 1/2 week vakantie in de zon en 10 uur werken. Veel gesnorkeld en 1 keer met m'n zoon wezen duiken.

Ja de scenery is wel erg leuk om te doen en is toch ook de finishing touch je ziet resultaat he.
ik moet er nu ook wel mee aan de gang anders kan ik er straks vanwege de autootjes niet meer bij.
WDP ligt dan natuurlijk een beetje stil, maar is bij mij eigenlijk wel klaar, hoewel de uitbreidingen en nieuwe ideetjes al wel weer boven komen.
Maar als ik over een paar maanden weer wat afwisseling wil dan gaan we weer WDP-en, de treinen dat gaat wel goed in WDP. De auto's
zullen toch eerst helemaal rond moeten kunnen rijden om te kijken of ik het in wdp goed heb gedaan, incl stoplichten, bushaltes enz.
Elk onderdeel is apart wel getest, maar als geheel met 9 auto's rijden is natuurlijk wat anders om te kunnen zien of ik het goed gedaan heb.
Zoals je weet is de simulatie toch wat anders dan de praktijk, temeer daar je met een auto bv. snelheid niet in de hand hebt.

Bussen, vrachtauto,s en pers. auto's rijden ook deels andere route's met voorrang situaties, parkeren stops enz. dus ik ben benieuwd hoe het straks gaat.
E.e.a kun je in WDP wel makkelijk aanpassen,maar stopspoelen reedkontakten wissels e.d. zijn niet meer zo makkelijk te veranderen of bij te plaatsen.

maar eerst de scenery met behulp van het forum en dan zien we wel verder. Gelukkig wil iedereen helpen met tips en adviezen dus dat komt wel goed.

Gr. Kees  
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

bob

  • Gast
Re:baanbouw
« Reactie #22 Gepost op: 7 juni 2011, 10:12:49 »
Ja Bonaire was gaaf, het was zeg maar een werkvakantie. (in telegramstijl, een kollega van mijn zoon wilde een Ikea keuken, door ons geplaatst in zijn huis op Bonaire, dus ik ,mijn vrouw en oudste zoon op zijn kosten daar naar toe incl verblijf auto enz. De boot met keuken werd aan de ketting gelegd vanwege douaneproblemen, uiteindelijk om 16.00 uur de dag voor onze terugvlucht kwam dat ding aan op de plaats van montage.
Mijn dochter & schoonzoon wonen op Curacao [mot ik elk jaar dus heen, errug he  :P] en ik had je dit kunnen voorspellen. Overigens heeft mijn schoonzoon daar een bedrijfje voor het
leveren en plaatsen van o.a. IKEA keukens, dat was een goedkopere oplossing geweest voor die kollega, maar dat zal jij niet erg vinden.  ;D

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2011, 23:17:26 »
Hallo Bob,

Als ik dit geweten had, had ik het je schoonzoon laten doen ;D
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2011, 23:40:00 »
Weer even een updeetje, ik heb inmiddels wat meer soorten gras (kleuren en lengten) dus naar aanleiding van de gewaardeerde adviezen hier en
daar wat aan het veranderen en bijbouwen

De boog van het tunnelportaaltje moet nog afgewerkt worden(is ook das klei)

Dit is een klein parkje voor het station, het standbeeld is een replica zoals ze dat van mij hier op het dorp hebben staan







Dit tunnelportaal was te smal dus ik heb 'm doorgezaagd en met DAS klei een stukje tussengezet



Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.