Auteur Topic: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails  (gelezen 7820 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Gepost op: 6 november 2019, 15:51:36 »
Hoi Rob en de meelezers  :D

ik heb een setje van 3 Silberling rijtuigen waarvan 1 stuurstand. Bij duwen loopt dat ding steeds uit de rails....
Iemand een tip?
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2019, 16:43:23 »
Ik denk dat je het moet zoeken in de flensafstand van de wielen of het gewicht van de rijtuigen Mies. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2019, 19:32:40 »
Hoi Mies,

Vervelend, maar moet op te lossen zijn.
Zoals Pierre al schreef, wielflenzen (of hele wielen). Met name geïsoleerde wielen op een metalen as willen nog wel eens verschuiven.
Je kunt ook kijken of het draaistel dat uit de rails loopt goed draait en de koppeling soepel kan bewegen.
En als laatste: ligt de rails wel goed op de plek(ken) waar het rijtuig ontspoort?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2019, 08:34:31 »
Hoi ben wel je draadje aan het vervuilen dus haal maar weg als je dit niet oke vind :-)

Heb de wielen gemeten en die zijn allemaal het zelfde. Met trekken gaat het wel goed...
gewicht is al aangepast met stripjes lood onder de stoelen en ze wegen aardig wat, in ieder geval meer als de stalen D die ik heb en prima rijden.







misschien tijd voor opruiming..... :-[
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2019, 11:54:53 »
Hoi ben wel je draadje aan het vervuilen dus haal maar weg als je dit niet oke vind :-)
@Michel Bikkel
Ik haal niks weg, maar ik heb je topic gespitst en een nieuw onderwerp gegeven.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2019, 20:44:59 »
Waardeloos Mies! Aan de wielen kan het dus niet liggen ... dat zit wel goed. Wat ik zou proberen is om bv twee of drie wagons langzaam met de hand op te duwen. Met een vinger aan de achterkant en dan goed kijken wat er gaat gebeuren. Het kan zijn dat de eerste wagon te zwaar door de bocht gaat of aanloopt in de tunnel waardoor de volgende wagen als het waren opgetild gaat worden en zo uit de rails loopt. Het kan ook een overgang/raillas zijn die een beetje uitsteekt of een rails die na de las ietsje hoger ligt. Dan trek je hem er wel doorheen maar met duwen loopt hij met een wiel op de rails en daarna er uit.
Succes man ... enuh niet verkopen maar proberen op te lossen hè. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2019, 21:03:03 »
Misschien lees ik er overheen, maar is het alleen de stuurstand die uit de rails loopt?
Zo ja, gebeurt ook als je alleen de stuurstand koppelt voor een andere trein stam en die dan duwt?
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2019, 22:33:29 »
Op de foto dacht ik te zien dat de wagon voor de loc uit de rails is geduwd.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2019, 09:13:21 »
Misschien lees ik er overheen, maar is het alleen de stuurstand die uit de rails loopt?
Zo ja, gebeurt ook als je alleen de stuurstand koppelt voor een andere trein stam en die dan duwt?
Als ik vandaag er zin in krijg ga ik dat is proberen. Zal ook eens kijken of het ook gebeurd met alleen de stuurstand en een loc.
Dank voor de tips.

#verkopenkanaltijdnogpierre
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2019, 09:16:48 »
Op de foto dacht ik te zien dat de wagon voor de loc uit de rails is geduwd.

Dat lijkt zo Pierre, komt door de bocht waarin de trein staat.
Ik heb het vermoeden dat het draaistel niet lekker draait in sommige bochten.
Zal is kijken of dat soepeler kan. Draaistel zit ook een beetje mickey mouse met een kunststof busje vast.
Misschien is een M3 boutje met wat ringen een betere constructie
Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2019, 10:46:43 »
Ik heb het vermoeden dat het draaistel niet lekker draait in sommige bochten.
Zal is kijken of dat soepeler kan. Draaistel zit ook een beetje mickey mouse met een kunststof busje vast.
Misschien is een M3 boutje met wat ringen een betere constructie
Kijk ook of de koppeling of koppelingstang bij het duwen niet ergens tegen aanloopt of blijft haken. Dan draait het draaistel niet verder of terug. Heb ook wel eens meegemaakt en moest ok wat materiaal van de bufferbalk weghalen om het probleem op te lossen.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2019, 12:51:30 »
Opgelost!!! Ik heb de draaistellen aangepast zodat ze wat meer verticale beweging kunnen maken.
Daarbij zat het draaistel ook nog eens verkeerd om gemonteerd. Waarschijnlijk al bij de vorige eigenaar gebeurd nadat er verlichting is ingebouwd...

De pennen die op het draaistel zitten heb ik verwijderd, was ff een gok maar na een half uur rondjes rijden is er geen ontsporing geweest!

op de 2de foto wijs ik met een sate prikker aan waar de beweging geblokkeerd werd.


Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2019, 13:44:35 »
Opgelost ... top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2019, 14:29:34 »
Mooi... Weer een kop-zorg minder. :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stuurstandwagon(s) lopen uit de rails
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2019, 15:09:53 »
Gefeliciteerd!
Verstand van zaken heb ik 0,0 maar ik lees wel mee en ik heb met je zorgen meegeleefd.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)