Auteur Topic: Station Waldbrunn wordt brouwerij  (gelezen 13964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station wordt brouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2019, 09:42:35 »
Mooi opgelost, Wim.
Het voegt ook extra karakter toe.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station wordt brouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2019, 10:26:02 »
Goede oplossing zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station wordt brouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2019, 15:43:01 »
Heel goed Wim! Want wie wil er nou lauw bier he  ;D
Bij een fabriek of in dit geval een bierbrouwerij kun je bijna niet alleen afgaan op wat er in zo’n bouwpakket aan onderdelen zit. Dus ben ik een beetje opzoek gegaan naar wat er zoal in zo’n brouwerij aan ketels, vaten en tanks zit weggebouwd.


Zo kwam op deze schematische voorstelling en dus ook op de koeling. Altijd handig als men vraagt: “Waarvoor is dat golfplaten uitbouwtje op dat dak?”
Citaat
Het is wel zo dat vroeger volop aan- en verbouwd werd aan de fabrieken naarmate de productie omhoog moest en eigenlijk is dat nog steeds zo maar ik begrijp je dilemma.
Dat gebeurt eigenlijk nog steeds. In de loop der jaren zie je dat er aan bestaande bebouwing steeds weer wordt aangebouwd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 4 december 2019, 13:26:29 »
Kleine update
Het is niet veel maar tussen de bedrijven door heb ik nog een paar kleine vorderingen gemaakt.


Ik heb de zijkant (zeg maar de zichtkant) van de brouwerij vastgeplakt.


Die zijkant moest vastzitten om het schuine dak erin te passen. En op die manier krijg ik gelijk een beetje beeld of het ergens op lijkt. Die muur aan de kopse kant heb ik er wel weer uit moeten halen, anders kom ik met mijn grote kolenschoppen nooit meer bij dat interieur.  :o


Een ander dingetje is de aan- en afvoer van spullen: zakken met grondstof om bier te brouwen kunnen via deze ingang naar de brouwerij, maar die vaten met bier moeten er ook weer uit. En het lijkt me niet geloofwaardig als dat ook hier gebeurt.


Er moest dus nóg een laadperron bij komen met een doorgang waar de vaten bier uitrollen. Beetje lui heb ik een portaal van een locloods gebruikt omdat de bakstenen dezelfde maat hebben. Maar de bouwstijl van deze doorgang en de bouwstijl van het gebouw lijken niet echt bijelkaar te passen.


Dus heb ik het zaakje weer losgetrokken en een nieuwe doorgang gemaakt. De bakstenen zijn wel een tikkie kleiner, maar ik denk dat de rest beter past bij de rest van het gebouw. Er komt een rolluik in de opening en als ik ergens nog wat energie kan vinden misschien zelfs een interieurtje.


Voor de beeldvorming heb ik het zaakje even tegen elkaar gezet. Jullie moeten @de kieren en naden dus even voor lief nemen.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 4 december 2019, 14:29:38 »
Dhr. Corduwener, Architect en bouwer van beroep. ;D.
Ik vind het mooi.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 4 december 2019, 15:13:09 »
Dankjewel Peter,
Dhr. Corduwener, Architect en bouwer van beroep. ;D.
Mijn vader was vroeger architect en bouwer. Mijn broer en ik hadden heel vroeger wel een bedrijf dat maquettes produceerde, later werd ik dagbladjournalist; toch weer heel wat anders.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 4 december 2019, 15:58:04 »
Aha!...niet van een vreemde dus. Ik zit sinds 2004 op https://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=385 forum. Ben al lang geïnteresseerd in nieuwe gebouwen in Rotterdam, mijn geboortestad. Lijkt me gaaf om te maken...maquettes. Tegenwoordig wordt het meestel met software gedaan.

Edit: link aangepast.
Edit Wim: niet terzakedoende berichten verwijderd

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 4 december 2019, 22:55:05 »
Mooie update Wim, die doorgang past perfect bij de rest.

Ikzelf ben niet zo van de moderne blokkendozen maar meer van de oudere bouwstijlen maar dat is persoonlijk natuurlijk  ;)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 5 december 2019, 09:34:01 »
^^^
Klopt, ik ben ook meer van de Art Deco stijl. Helaas wordt er niet meer zo gebouwd en moet ik het doen met de moderne stijlen.:-)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 5 december 2019, 10:51:55 »
Mooie update Wim, die doorgang past perfect bij de rest.
Dankjewel @Jack.
Citaat
Ikzelf ben niet zo van de moderne blokkendozen maar meer van de oudere bouwstijlen maar dat is persoonlijk natuurlijk  ;)
Tsja, wat is een oudere bouwstijl. Een brouwerij uit vijftienhonderd en nog wat vond ik niet passend in de opzet van mijn baan die ooit is opgezet tijdens de industriële revolutie begin negentiende eeuw. En zo te zien gaat de geschiedenis van mijn baan niet heel veel verder terug.
Klopt, ik ben ook meer van de Art Deco stijl. Helaas wordt er niet meer zo gebouwd en moet ik het doen met de moderne stijlen.:-)
Het is maar wat je een moderne stijl noemt; art deco was in de twintiger jaren behóórlijk modern.  :)
Tsja, en als de fabrikanten van bouwpakketten niet leveren wat jij wilt bouwen, dan moet je zelf aan de slag.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 5 december 2019, 12:18:56 »
Naja, hedendaags dan  :-X de rest schaar ik onder een oudere bouwstijl

En zo te zien gaat de geschiedenis van mijn baan niet heel veel verder terug.

Wellus, die gaat heel ver terug (wanneer hebben ze die kolen anders onder de grond gestopt denk je?)  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 5 december 2019, 12:43:35 »
Wellus, die gaat heel ver terug (wanneer hebben ze die kolen anders onder de grond gestopt denk je?)  ;D
Die @Limlanders zien toch elke keer weer kans om terug te komen op die steenkolen.  :o
Het Carboon (zo even uit mijn hoofd een vette driehonderd miljoen jaar geleden) is nou niet direct een periode dat er ook maar iéts werd gebouwd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 9 december 2019, 11:33:57 »
Het Carboon (zo even uit mijn hoofd een vette driehonderd miljoen jaar geleden) is nou niet direct een periode dat er ook maar iéts werd gebouwd.
In het huidige tijdsgewricht ook niet zo heel veel, maar ik kon het toch niet laten om vast een klein begin te maken met een interieur. Want daar waar de biervaten de brouwerij verlaten, moet nog wel iets meer te zien zijn dan alleen een gesloten rolluik.


Door al dat gesnij en gepuzzel met onderdelen heb ik nogal wat stukken muur en raamkozijnen over. En dat is mooi want dan kan ik ook aan de binnenkant raamkozijnen gebruiken. Dat vind ik beter staan dan zo’n stukje doorzichtig plastic.


Om een beetje in dezelfde stijl te blijven ga ik zowel binnen als buiten dezelfde deuren gebruiken.


Die deuropening is niet handig om al die biervaten voor doorheen te rollen. Daarom komt er rechts een goederenlift.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2019, 14:16:04 »
Kleine update
Ik ben een beetje verder gegaan met fröbelen.


Het schilderwerk van het interieur zit er ongeveer in.


Voordat ik het interieur er in zet moest eerst de buitenkant in de cementkleurige grondverf. Die opening rechts is de plek waar het interieur komt met een laadperron. Er komt geen afdak anders zie je niks meer van het interieur.


Bij de schoorsteen heb ik bovenin nog wat ringen geplakt. De schoorsteen lijkt nu nog wat laag, maar hij komt nog op de sokkel aan de achterkant van het gebouw.


Het platte dak moet nog bekleed worden met dakbedekking.


De achterkant zit vast in de eerste laag baksteen. Daar moet nog een wetwash overheen en als dat na drie maanden droog is nog een drybrush.


Het interieur van de brouwerij begint ook een beetje vorm te krijgen. De raamkozijnen heb ik nu donkerbruin geschilderd en die kleur is een beetje geïnspireerd op de grauwe kleuren van @Pierre’s fabrieksachtergrond. Maar ik twijfel of ik ze misschien toch Pruisisch blauw zal schilderen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 24 december 2019, 08:35:07 »
Ahh, ik kan al bijna die typische brouwerij-lucht ruiken  ;D

Zeg, kan ik jou straks niet verleiden voor het schilderen van een kerkje? Mooi gedaan! (maar echt: 3 maanden drogen ???)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 24 december 2019, 09:46:29 »
Zeg, kan ik jou straks niet verleiden voor het schilderen van een kerkje? Mooi gedaan!
Je schilderwerk zag er anders prima uit... of was dat het werk van je vrouw?
Citaat
(maar echt: 3 maanden drogen ???)
Sommige Amsterdammers hebben de gewoonte ietwat te overdrijven.
Trouwens, die Hagenezen kunnen er ook wat van.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 24 december 2019, 10:28:29 »
Je gaat weer als een speer Wim. Ik vind het altijd weer heerlijk om naar je werk te kijken man. Geweldig. ;)

Altijd leuk zo'n "vreugdevuur" :( Het zal mij benieuwen wat er dit jaar allemaal in de brand gestoken gaat worden nu deze vuren verboden zijn. Voorlopig hebben er in Scheveningen al zo'n veertig man een straatverbod met oud en nieuw.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 25 december 2019, 00:19:21 »
Mooi interieur, die ketel is wel een eyecatcher.