Auteur Topic: Eigen huis als diorama  (gelezen 4449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Eigen huis als diorama
« Gepost op: 5 november 2019, 12:28:48 »
Al enige tijd speel ik met de gedachte om ons huis in 1:87 na te bouwen. Het zou dan op een plateautje moeten komen met het formaat van het complete kavel; dus met garage, terras, visvijver, tuin, bomen en caravan. Ik heb gekozen voor H0 omdat materialen zoals dakpannen, baksteenplaat en tuinmeubilair makkelijker voorhanden is.


Het huis vanaf de straat gezien.


En de zijkant.


Het huis is gebouwd in 1930 en als leidraad heb ik de originele 1:100 bouwtekeningen. Die bouwtekeningen kloppen natuurlijk niet meer. Hier en daar heb ik het spul opnieuw opgemeten en een nieuwe versie van de bouwtekeningen gemaakt in 1:87. Dat werkt een stuk makkelijker.


Snijden en plakken van de losse gevels. Bij het normale bouwen pas ik mijn gevels aan op de beschikbaarheid van deuren en raamkozijnen. Bij dit project moet ik die raampartijen zelf uitsnijden. En dat is best wel even een dingetje.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2019, 17:06:20 »
Knap stukje werk, maar kun je ook aangeven wat voor materialen je gebruikt.
Kan ik toch weer wat leren.

 Groet Cor

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2019, 19:02:30 »
Knap stukje werk...
Dankjewel @Cor.
Citaat
maar kun je ook aangeven wat voor materialen je gebruikt.
Kan ik toch weer wat leren.

Als basis gebruik ik styreenplaat van verschillende diktes; van een paar millimeter dik tot flinterdun. Styreenplaat laat zich makkelijk snijden en je kunt het plakken met dezelfde lijm waarmee je ook bouwpakketje inelkaar plakt.
Dat baksteenplaat is flexibel en dun omdat het eigenlijk bedoeld is om de binnenkant van tunnelportalen mee te bekleden. Wat ik plezierig van deze platen vind is dat de voegen zijn lekker diep en de bakstenen naar Nederlandse verhoudingen.


Vaak gebruik ik ook baksteenplaat van Auhagen met prima resultaten, maar ze zijn wel een stuk dikker en daardoor minder makkelijk te snijden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2019, 19:13:03 »
Dat wordt weer smullen geblazen  :D Ik ben vooral benieuwd naar het interieur van de zolder en hoe Wim die modelspoorbaan in model gaat weergeven  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2019, 19:40:29 »
Ik ben vooral benieuwd naar het interieur van de zolder en hoe Wim die modelspoorbaan in model gaat weergeven  :)
Niet!
Als ik dit project in 1:50 zou hebben gebouwd, dan was dat zeker het overwegen waard zijn geweest. Maar het moet een plateautje worden dat niet teveel ruimte inneemt en vrij gemakkelijk in een kast in de woonkamer past.
Voordeel van 1:50 is wèl dat bepaalde onderdelen makkelijker inelkaar te fröbelen zijn, zoals bijvoorbeeld de raamkozijnen, glas-in-lood en 't hang en sluitwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2019, 20:08:57 »
Zeer leuk project en een leuk huis.
Benieuwd naar het resultaat.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2019, 20:47:38 »
Ziet er al veelbelovend uit.

Voordeel van 1:50 is wèl dat bepaalde onderdelen makkelijker inelkaar te fröbelen zijn, zoals bijvoorbeeld de raamkozijnen, glas-in-lood en 't hang en sluitwerk.

Glas in lood hoeft helemaal niet moeilijk te zijn in 1:87 hoor, gewoon een stukje gaas met de juiste afmetingen plakken op een stukje doorzichtig plastic en dat dan vol smeren met Cristal clear, eventueel kan je het nog met stift in kleuren als dat nodig is.

Zoiets krijg je dan als resultaat.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2019, 21:14:12 »

Ik weet ’t  :D

Ik weet nog niet of ik gelijk mijn projecten ga posten, waarschijnlijk ga ik eerste hier inspiratie opdoen en inlezen in al die prachtige dingen die hier al staan  :D
Het zou wel leuk zijn als je dat zou doen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2020, 17:10:14 »
Wim

Ik heb dit draad al lang voor dat ik lid van de forum werd een paar keer gekeken Wim, maar nu weer en het blijft een zeer goede werk.
Ik ken jouw huis niet behalve de foto dat je poste maar het geeft echt wel het gevoel van dat soor huizen. Meer dan dat, het werk aan de glassen vind ik echt wat.
Bedankt voor de idee voor de glas in lood ramen!

Nu de vraag is: wanneer begint op deze huis de verbouwing van de echt huis?

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2020, 17:36:29 »
Nu de vraag is: wanneer begint op deze huis de verbouwing van de echt huis?
Nou @Daniel Caso,
Bij mij is bouwen en verbouwen wel een beetje een dingetje: ik begin ergens heel enthousiast aan en vervolgens wordt het een project dat in een opbergdoos (Action) zit en wacht op voltooiing.
Verbouwen aan mijn echte huis is een doorlopend project en daarvan worden de verschillende onderdelen wel afgerond, maar dan ligt er weer een volgend project te wachten.  ::)

Trouwens, mooie avatar.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Eigen huis als diorama
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2020, 12:32:35 »
Beste Wim,

mijn favoriete auteur, T'Ching-Pangh-Tzé, zecht altijd dat "Plannen maken is geweld tegen je vrijheid van morgen en leidt op den duur tot weerstand en zelfs, terecht,  tot opstand."


(Mijn avatar is een vorm van vreedzame opstand tegen het denken, die stomme papegaai boven onze nek.)

Daniel