Auteur Topic: Baseplate  (gelezen 4938 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sander

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Baseplate
« Gepost op: 19 oktober 2019, 18:13:41 »
Hallo allemaal,

Een korte vraag: ik wil beginnen met het bouwen van mijn lay-out, maar ben nog op zoek naar een 'ondergrond'.
Op internet heb ik vaak gezien dat mensen een dikke laag foam gebruiken (wat mij erg handig lijkt).
Het probleem is nu: waar zou ik zo'n plaat vandaan kunnen halen? Ik ben bij de lokale hobby-winkel geweest, maar daar hadden ze niet wat ik zocht.
Weten jullie wellicht waar ik zo'n plaat vandaan kan halen?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Sander :)
Verwoed forens die ook zijn vrije tijd met treinen besteed.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baseplate
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2019, 15:12:32 »
Hoi Sander,

Volgens mij bedoel je hardschuimplaat. Dat is isolatiemateriaal en kun je, als het goed is, bij een bouwmarkt krijgen.
Daar zijn weer allerlei varianten van, maar het fijne weet ik er ook niet van. Er zijn verschillende materialen, diktes en... prijzen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baseplate
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:14:45 »
Beste Sander,

Je moet kijken bij bouwmarkten naar ondervloeren voor laminaat, de bekendste die in onze hobby wordt gebruikt is de zgn. blauwe plaat, een kunststof plaat van 3 mm dik, inmiddels beginnen ook rubber ondervloeren populair te worden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baseplate
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2019, 10:38:03 »
Dag @Sander,
.
Op internet heb ik vaak gezien dat mensen een dikke laag foam gebruiken...
Het hangt er eigenlijk helemaal vanaf wat voor soort baan je wilt gaan maken: redelijk vlak of iets met heuvels en dalen. Als je bijvoorbeeld een vlakke baan wilt gaan bouwen en dat isolatieplaat wilt gaan gebruiken om (geluid) te isoleren, dan volstaat dat blauwe isoltatieplaat prima. Bij de bouwmarkt koop je dat blauwe plaat wel per pak en dan heb je dus ineens heel veel meer plaat dan je nodig hebt. Hobbywinkels verkopen vaak ook foamboard in verschillende diktes en die worden per plaat verkocht.
Je kunt ook eens zoeken op ”extruded polystyreen”.
Als het alleen gaat om de rails te isoleren, dan zijn er ook modelspoorders die kurkplaat gebruiken en dat dan alleen onder de rails gebruiken om het geluid te dempen. Persoonlijk gebruik ik het liefst multiplex als ondergrond zonder enige isolatie, omdat ik vind dat treinen in de 1:1-wereld ook kabaal maken. Maar gelukkig denkt iedereen daar weer anders over.

Een voorbeeld wat je met extruded polystyreen kunt maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)