Auteur Topic: Weisseck stopt er mee.  (gelezen 151996 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #425 Gepost op: 25 juni 2020, 11:05:57 »
Beste Tom,

Realiseer je wel dat alle activiteiten in het gebouw plaats vinden, het enig wat je ziet, zijn de draaiende wielen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #426 Gepost op: 25 juni 2020, 11:33:42 »
Joh Anne, dat meen je niet.
Wat een deceptie, waarschijnlijk is dat bij meerdere modellen zo.

Inmiddels werken hier loc-loodsdeuren één voor één en schuifdeuren van de goederenloods, ook één voor één.
Ook daar vinden de activiteiten in de gebouwen plaats.

Het enige wat je daar ziet zijn de bewegende deuren en dat was dan ook de bedoeling net als de draaiende wielen die straks laten zien dat er gehesen en gedaald zal worden.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #427 Gepost op: 25 juni 2020, 11:42:07 »
Werken met een Arduino en stappenmotor is natuurlijk leuk. Nauwkeurig te positioneren en kan ook los van alles werken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Volgens mij is een stappenmotor alleen zinvol als @iTom in de ophaalinrichting een mijnlift gaat maken. Maar ik denk dat Tom het hele mijnverhaal bovengronds houdt en dan is een traaglopende motor meer dan voldoende.
Op dit forum zijn mooie voorbeelden te vinden als je op steenkolenmijn zoekt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #428 Gepost op: 25 juni 2020, 13:41:47 »
Citaat
...een stappenmotor...en een traaglopende motor

Beste Wim, Tom geeft dit zelf aan en een stappenmotor is zeer nauwkeurig te positioneren, vandaar dat ze ook worden toegepast in bijvoorbeeld 3D-printers. Een stappenmotor kan verschillende snelheden aan, zelfs zodanig, dat het net lijkt of de lift 'rammelend' naar boven komt. Het is maar net hoever je - en in dit geval Tom - wil gaan.
Tom geeft ook aan niet zoveel fiducie te hebben in de meegeleverde motor van Faller.

Zelf ben ik veel aan het experimenteren met de Arduino en ook met de combinatie van een stappenmotor. In mijn baanontwerp zit een draaischijf om locomotieven te keren en deze wil ik laten werken met een Arduino en stappenmotor. Hierbij komt de schijf langzaam in beweging, versnelt, dan constant en bijna aangekomen vertragen. De aansluiting tussen de rails op de schijf en de tafel is hierbij geen enkel probleem. Ik ben nu aan het uitdokteren hoe ik op een simpele wijze de stroomverbinding weer tot stand kan brengen. De draaischijf wordt dus volledig eigenbouw.
Dit doe ik alleen maar omdat ik het gewoon leuk vind om hier mee bezig te zijn. En dat is natuurlijk de kern van de hobby.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #429 Gepost op: 25 juni 2020, 13:55:44 »
Zelf ben ik veel aan het experimenteren met de Arduino en ook met de combinatie van een stappenmotor. In mijn baanontwerp zit een draaischijf om locomotieven te keren en deze wil ik laten werken met een Arduino en stappenmotor.
Het lijkt me logisch dat je voor een draaischijf een stappenmotor gebruikt.
Nog los van de toepassing in een hijsinstallatie, lijkt me een zelfbouw draaischijf een interessant topic om met ons te delen. Kunnen we daar binnenkort verslag van verwachten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #430 Gepost op: 25 juni 2020, 16:23:52 »
Zoals al gezegd, ben ik aan het experimenteren en niet aan het bouwen. Zo gauw ik ga bouwen, dan zal er ongetwijfeld een verslag komen, maar dat zal niet binnenkort zijn. We moeten eerst volgend jaar verbouwen. Daarna kan de hobby pas echt losbarsten.
Nu het één en ander verzamelen en verder experimenteren.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #431 Gepost op: 25 juni 2020, 17:10:38 »
Zilte, ik ben ook wel heel benieuwd hoe je experiment gaat uitpakken met Arduino.
Lijkt me ook mooi om straks de wielen langzaam te laten beginnen met draaien en dan langzaam ook weer stoppen.
Ik hou me aanbevolen voor de sketch van Arduino
zo heet dat geloof ik  ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #432 Gepost op: 25 juni 2020, 17:50:45 »
Hoe ik het moet doen is ook het experiment :D. Draaien lukt wel, maar goed versnellen en vertragen is nog een dingetje.
Wat de .ino betreft, moeten we even in overleg met de moderatie of deze bestanden ook toegevoegd kunnen worden.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #433 Gepost op: 25 juni 2020, 17:59:52 »
Ok, dan moet Wim of Rob dat gewoon even toevoegen, mag geen probleem zijn om een "ino" te moeten toevoegen in het algemeen belang. Wel een grappige naam dat ino, als ons eerste kind een jongetje was geweest hadden we hem Ino genoemd (afgeleid van NoI) maar het werd een meisje. Wel ons erste konijn werd Ino genoemd maar die wilde niet goed luisteren uiteindelijk toch nog goed met hem afgelopen.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #434 Gepost op: 25 juni 2020, 19:53:13 »
Over de Arduino...

Aangezien Arduino sketches tekst zijn, kun je ze ook tussen code tags zetten (de knop met het # symbool).
Overigens is er mooie  stappenmotor bibliotheek, waarmee je heel goed een stappenmotor kunt aansturen: versnellen, vertragen snelheid, aantal stappen....
Het heet accelstepper. Ik heb dit al gebruikt voor een draaischijfje en een bokkraan.

Er zit bijvoorbeeld een sketch bij die de stappenmotor versnelt, vertraagd en vervolgens steeds heen en weer laat draaien.

// Bounce.pde
// -*- mode: C++ -*-
//
// Make a single stepper bounce from one limit to another
//
// Copyright (C) 2012 Mike McCauley
// $Id: Random.pde,v 1.1 2011/01/05 01:51:01 mikem Exp mikem $

#include <AccelStepper.h>

// Define a stepper and the pins it will use
AccelStepper stepper; // Defaults to AccelStepper::FULL4WIRE (4 pins) on 2, 3, 4, 5

void setup()

  // Change these to suit your stepper if you want
  stepper.setMaxSpeed(100);
  stepper.setAcceleration(20);
  stepper.moveTo(500);
}

void loop()
{
    // If at the end of travel go to the other end
    if (stepper.distanceToGo() == 0)
      stepper.moveTo(-stepper.currentPosition());

    stepper.run();
}

Maar de .ino bestandsextensie voeg ik meteen even toe als toegestane bijlage.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #435 Gepost op: 25 juni 2020, 20:16:24 »
Top Rob.
Deze sketch ga ik wel opslaan en eens kijken of er puf is om het een dezer dagen te proberen.
Zet ik er gelijk een propellertje op voor wat verkoeling  :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #436 Gepost op: 25 juni 2020, 20:18:42 »
Hoi Tom,
Let op: je moet wel eerst de accelstepper downloaden/installeren. Anders doet deze sketch het niet en dan wordt het zo maar te warm :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #437 Gepost op: 25 juni 2020, 20:28:29 »
^^ ga ik doen
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #438 Gepost op: 26 juni 2020, 01:33:15 »
Wel een grappige naam dat ino,
Ino is in de Arduino wereld gebruikt in relatie tot de Arduino, maar sommigen gebruiken het als afkorting
voor I kNOw.
Het is maar een weetje.

grt Piet.
The following users thanked this post: iTom

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #439 Gepost op: 26 juni 2020, 10:28:07 »
@Robvd: Kijk, zover in het programmeren ben ik nog niet, dat ik zulke schetsen kan schrijven. Ik werk dan ook nog maar 2 jaar met Arduino en pas sinds kort ben ik me iets aan het verdiepen in C++.
Tot dusver is het voor mij nog veel jatten en plakken en dan proberen te doorgronden. Maar beter goed gejat, dan slecht verzonnen. En dat is gelukkig toegestaan in de community van Arduino.
The following users thanked this post: iTom

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #440 Gepost op: 26 juni 2020, 14:28:00 »
Hoi Zilte,
@Robvd: Kijk, zover in het programmeren ben ik nog niet, dat ik zulke schetsen kan schrijven.
Deze heb ik dan zelf niet geschreven. Het is een voorbeeld bij de AccelStepper bibliotheek. En die neemt juist een heleboel werk uit handen als je een stappenmotor wil gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld met deze bibliotheek (object) naar een vaste positie toe bewegen (vanuit waar de motor dan ook staat) met MoveTo(). Dat scheelt een hoop rekenwerk.
En: al doende leert men, toch?

Maar beter goed gejat, dan slecht verzonnen. En dat is gelukkig toegestaan in de community van Arduino.
En zo is het. Elkaar verder helpen heet dat ook wel :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #441 Gepost op: 26 juni 2020, 16:54:55 »
Hoewel het de laatste dagen tropisch modelbouwweer was en soms ook te warm om buiten te zijn en tussen  het zitten, het liggen en het vele drinken (water) door geprobeerd om mijn nieuwe aanwinst, de V36 goed te ijken.
Maar wat een tegenvaller, er zit een D&H decoder in die toch wel vanwege de fanfare goed moet worden ingesteld maar uiteindelijk na enkele pogingen de curve goed kunnen krijgen.



Maar het rijden viel dan toch weer een beetje tegen, afremmen voorwaarts en achterwaarts ging toch niet zo mooi als bij de V20 die ook geen enkel probleem had met het ijken. Maar goed, die is ook niet full-sound en 1/3e goedkoper dan de V36.
Uiteindelijk na veel bloed, zweet en tranen krijg ik nu de V36 redelijk rijdend middels een route, daar kan ik denk ik nog wel iets aan verbeteren wat betreft het afremmen. Iets doen met de reactievertraging of misschien CV4 nog iets aanpassen. Wie het weet mag het zeggen.

Vanmorgen onder erbarmelijke temperatuur omstandigheden weer getest en gelijk een video opgenomen en fillumpie van gemaakt.
Het route rijden gaat verder wel goed op het afremmen na, afkoppelen is wel erg lastig als je gewend bent aan Lenz en ESU. Die laten een loc tijdens het afkoppelen nog wat optrekken zodat de haak goed los kan komen, de D&H decoder zegt dat doe je dan maar lekker met je iTrain. Dat betekent dat voor het ontkoppelen de loc in de rangeerstand moet anders werken de el. koppelingen niet. Dan de juiste koppeling kiezen terwijl bij Lenz en ESU de rijrichting bepaalt welke koppeling er gebuikt gaat worden maar is hier dus niet. Zodra de koppeling zakt komt de haak los en moet de loc een klein stukje optrekken in de juiste rijrichting om vervolgens een route te rijden terwijl dan ook gelijk de stand rangeer en de achterste koppeling weer worden uitgeschakeld. Tja, je moet het maar weten en voor deze aanschafprijs kan je ook niet alles verwachten  :(.

Soms lijkt het allemaal zo simpel en achter af is dat ook zo.

Hier het filmpje met het geluid wat mij meer doet denken aan een overvliegende F16 terwijl het geluid al met 1/3e is verlaagd in het volume en natuurlijk met mijn vrouw waarvan het geluid niet is bij te stellen die er weer doorheen moest kletsen  over een toeter. Ik dacht nog, hou je toeter maar dat was al te laat.



Zo, nu toe aan een ijs maar dan ook ijskouwe gele kanarie.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #442 Gepost op: 28 juni 2020, 07:20:03 »
Hoi Tom,

ziet er goed uit. Het remmen met kleine locjes vind ik ook lastig in te stellen. Ik probeer de grafiek wat "holler" in te stellen zodat de snelheid vermindering/verhoging in de eerste rijstappen kleiner is. ik gebruik hiervoor een SPROG3 waarbij ik in 1 keer de hele grafiek naar beneden trek.

Een andere optie is de stap grote te verkleinen, maar volgens mij weet jij dat allemaal wel  :P
Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #443 Gepost op: 28 juni 2020, 10:30:34 »
Michel, inderdaad en dan komt er ook het instellen van de CV's die in deze decoder een beetje boven mijn pet gaan.
D&H is een decoder die een loc en zeker ook een kleine loc kan laten kruipen maar de instellingen verder dan CV6 hebben ook invloed op het rijgedrag.
Daar ben ik ook niet zo in thuis, heb nu wel een link naar Doehler & Haass en dat ga ik maar eens bestuderen.

Inmiddels ook een afspraak gemaakt met de winkelier die er gelukkig ook veel van weet om het instellen van het ont- en aankoppelen te verbeteren.

De grafiek wat holler maken is iets wat we met CV6 in kunnen stellen maar D&H decoders hebben geen CV6 en doen dat vanzelf.
Ergens in CV huppeldepup zou er een mogelijkheid zijn om dat iets aan te passen maar ja, die moet ik dan wel eerst vinden en begrijpen hoe ik die moet instellen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #444 Gepost op: 29 juni 2020, 13:55:54 »
Ja das lastig Tom. Ik heb een V36 van Lenz die het zelfde probleem had.
Met decoderpro en de sprog3 e.e.a. goed kunnen instellen.
In decoderpro komen de mogelijke instellingen vanzelf naar voren als je de juiste decoder kiest.
Er zitten heel veel soorten decoders standaard in.

Decoderpro is ook met diverse andere centrales te gebruiken. evt wil ik je wel (komen) helpen, gebruiken we mijn sprog3
Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #445 Gepost op: 29 juni 2020, 14:42:05 »
Michel, bedankt voor het meedenken.
Ik wacht eerst even af wat de leverancier in petto heeft en of er ook reactie komt van het iTrain forum.
Kom ik er niet uit dan is wellicht jouw hulp de volgende optie waar ik dan zeker dankbaar gebruik van wil maken.
Top kerel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #446 Gepost op: 3 juli 2020, 13:26:25 »
Mies, het is helemaal opgelost.

Decoder terug gezet naar fabrieksinstelling, CV3 en 4 op 0 gezet en na het ijken beide op 4 gezet.
Probleem met positioneren was nog niet opgelost, kwam er achter dat de loc wel goed werd gepositioneerd maar niet met wagons er achter.
Meten is weten dus pendelroute gemaakt van blok A naar blok B en weer terug naar A.
Op 5cm vanaf einde ieder blok een vlaggetje (kaasprikker) gezet en de loc stopte er met de buffer tegen de vlaggenmast 1:87.
Toen met wagons er achter en vooruit ging prima maar achteruit schoot de trein 30cm voorbij het vlaggetje en dat was ook ongeveer de lengte van de 3 wagonnetjes.
Ondertussen de boel de boel gelaten en op woensdagochtend weer eens naar ons vertrouwde koffie adres geweest voor een bakkie en daar hoorde ik iemand praten die het over een vinkje had. Terug naar huis en jawel hoor, ik had die wagons op gedetecteerd staan terwijl ik daar nog niets aan gedaan had.
Dat vinkje weggehaald en de zaak was opgelost, trein stopt nu met de buffer van de laatste wagon precies voor het vlaggetje.

Nu bezig met weerstandslak maar daar ben ik niet zo van overtuigd dat het goed gaat werken.
Zag in een verhaal van jou dat je smd weerstanden had met stroomgeleidende verf, vraagje, waar had je dat besteld.
Denk dat die manier beter is en safe.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #447 Gepost op: 3 juli 2020, 15:56:41 »
Naderhand moet het wel het lekkerste bakkie zijn geweest die dag. Top, dat het opgelost is. Het zit soms in kleine dingen, waar je domweg even niet aan denkt.
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #448 Gepost op: 3 juli 2020, 16:06:07 »
^^ Zilte, we komen daar al een tijdje en ze hebben de beste koffie van de regio, ze branden zelf en importeren ook de bonen uit diverse werelddelen.
Kom je ooit in Dordrecht, Stadsbranderij Barista en het zijn ook nog eens hele gezellige lui die er werken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK eindelijk de eerste loc staat weer op de rails.
« Reactie #449 Gepost op: 8 juli 2020, 22:50:32 »
Meten is weten, afgelopen tijd nog meer metingen gedaan om het rangeren tot op de mm nauwkeurig te krijgen.
Wat uitgebreidere handleidingen gevonden en met klotsende oksels de CV's voor het koppelen ingesteld en uitgeprobeerd.
Ze bepalen het aanrijden, wachten en wegrijden, kost veel tijd maar ja, dat is iets waar ik heel veel van heb.

Tussendoor ook bezig om het stookhok of ketelhuis verder af te bouwen.
De schoorsteen is wel een enorme joekel wat me weer voor een dilemma zet, de achterwand.
Is niet hoog genoeg en ga ik die achterwand dan hoger maken, daar ga ik de komende tijd eens rustig over nadenken, het zou geen probleem zijn alleen de hoeken geven wel een probleem, die zijn niet hoekig maar lopen rond. Eens kijken of ik ergens of voordelig platen styreen kan bestellen of buigzaam triplex voor een schappelijk prijsje. Tussen de baan en de achterwand zit nog 15mm tot 18mm ruimte.

Deze opzet geeft me al een beetje het idee waar ik naar toe wil, niks definitiefs natuurlijk want er komt nog meer bij.
Op de foto komen de kleuren niet goed over, nadeel van Led verlichting.





Morgen weer eens testen, was bezig met een omloop te maken, lok afkoppelen, omlopen en aan de andere kant weer aankoppelen, de samengevoegde trein word dan naar de haven geduwd waar de lok de wagons achter zal laten. Heel veel proberen en testen.
Ik maak hiervoor in iTrain Routes en Acties. In de Acties worden de routes opgenomen maar ook het af- en aankoppelen maar ook weer het samenstellen van de trein. Het is iets wat ik Actie voor Actie ga opbouwen zodat ik al snel zie waar het eventueel verkeerd gaat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0