Auteur Topic: Weisseck stopt er mee.  (gelezen 152056 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #200 Gepost op: 9 februari 2020, 23:17:25 »
@iTom ik vind de onderkant al prachtig. Volgens mij zit er een klein vermogen in die onderkant aan knap ingebouwde zwarte kastjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #201 Gepost op: 10 februari 2020, 00:07:54 »
Valt wel mee hoor @Wim Corduwener de digitale kastjes kosten tegenwoordig ook niet zoveel meer.
Een hobby kost nu eenmaal geld, maar af en toe wat verkopen levert ook weer wat op.

Paar maanden geleden al mijn modelschepen verkocht, zag mezelf toch niet meer met een bootje onder de arm en een 2,4Ghz 6 kanaalszender in de hand naar de waterkant lopen om daar 2 uurtjes te gaan zitten turen naar mijn varende bootje.
Tevens toen mijn smalspoorbaantje verkocht en zo levert het weer genoeg op om andere dingen te doen en ook weer te investeren in de treinbaan.

Ik heb er ook geen moeite mee om afscheid te nemen van de dingen die ik heb gemaakt, soms voel ik me ook wel trots als ik merk dat andere er ook weer plezier aan beleven. Ik heb jaren geleden een modelschip (Smit Enterprise) verkocht aan het sleepvaartmuseum te Maassluis dus daar kan ik altijd weer naar toe om te gaan kijken, de eerste keer moet alleen nog komen want ben er nooit meer geweest. Ja 1 keer maar toen moest ik entree betalen om naar mijn eigen model te gaan kijken, rechtsomkeer gemaakt en was er klaar mee.

Vorige week zaterdag mijn diorama op A4 maat waar ik een prijs mee had gewonnen over gedragen aan Miniworld in Rotterdam. Daar kunnen nu allemaal mensen naar kijken en van genieten, hier stond het toch maar stof te happen. Dat vind ik ook weer erg leuk want wat moet je thuis met al die rommel.  :D





Zo staat het er weer netjes bij.  :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #202 Gepost op: 11 februari 2020, 23:53:03 »
En dan komt het moment om alles in de loods te bouwen want eindelijk de 2 manco deurtjes binnen, nou 2 kreeg er 8 binnen en ik begrijp nu ook wel waarom zoveel.
Het is een hele toer om de deurtjes te plaatsen, de eerste brak gelijk al in 3 stukken, daarna tegen beter weten in eerst het glas er in geplakt maar dat was het ook niet. 3e en 4e poging ging het gelukkig goed en daarna pas het glas er in geplakt en jawel hoor, druppel MEK op het glas, was ook niet de makkelijkste manier voor de mini glaszetter, nou ja, dan maar 2 raampjes met matglas maken, misschien er nog iets van posters op plakken. Het gaat steeds lastiger worden door de artrose o.a. in de vingers. Het is niet anders.

Daarna de servo er in geplaatst, balkje tegen de achterwand geplakt en met een klein schroefje de servo vast gezet, de stang om de deurtjes mee te openen was natuurlijk voor een loods van dubbele lengte en deze op maat gemaakt en met verkrachte eenden de uiteinde er van gebogen. Pffff dat ging ook nog maar net goed.

Dan komt het spannende gedeelte, het afstellen van de servo in de DccNext. Dat gaat gelukkig makkelijk, met de + en de - kan je de lengte van de uitslag mooi instellen.
Wel vooraf natuurlijk het adres en poort nummer ingeven en de bounce instellen als 6421 maar die moet nog beter worden ingesteld.
Was er best trots op dat het gelukkig goed ging want het alternatief was geen deurtjes die open en dicht gaan.

Heb er maar weer even een klein filmpje van gemaakt en hoop morgen de loods op de baan te plaatsen en de boel verder aan te sluiten.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #203 Gepost op: 12 februari 2020, 08:57:46 »
De deurtjes gaan prachtig open en dicht Tom. Grote klasse!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #204 Gepost op: 12 februari 2020, 10:02:44 »
Wat een gedoe met die deurtjes, maar uiteindelijk een fenomenaal resultaat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #205 Gepost op: 12 februari 2020, 10:32:39 »
Loop er nog over na te denken om de deurtjes apart aan te sturen, straks tijdens onze wekelijkse stadswandeling incl koffie een goed over nadenken.
Denk dat het nog wel leuker kan zijn en het bouncen ook beter tot zijn recht kan komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #206 Gepost op: 12 februari 2020, 18:39:01 »
Apart of samen, ik vind het nu al super.
Mooi dat ze zo gelijkmatig bewegen, bij mij geweten ze nogal abrupt.
Daardoor lijkt het soms of ze niet op de juiste plaats starten of sluiten.
Bij jou ziet er echt top uit.
Wat betreft de servo, kabels langs de muur en een likje verf erover en klaar is Kees Tom.  ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #207 Gepost op: 13 februari 2020, 22:50:05 »
De locloods staat op zijn plek en ook vast gezet. Met 4 kleine "M" schroefjes staat de loods nu als een huis.  :-)
Bedrading is aangesloten, vind alleen de lichtopbrengst van de binnenverlichting nog te fel, dat ga ik nog wel wat terug draaien.

Inmiddels ook rondom de loods een straatje gelegd, dan kan er straks materiaal opgezet worden zoals vaten, lossen bielsen en andere zooi wat je zoal rondom een loods kan vinden en/of verwachten en kunnen de Preisertjes ook lekker rondlopen.



Gelijk ook enkele putdeksels aangebracht zodat het hemelwater niet op de bestrating blijft staan want er wordt momenteel nog best veel regen verwacht .



Na het drogen een drybrush van beige er over heen.



Even de binnenverlichting aan voor het sfeertje.



En de deurtjes open



En weer dicht



Alles lekker laten drogen en dan weer verder aankleden.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #208 Gepost op: 14 februari 2020, 11:33:57 »
Mooie locloods.
Vaak hebben deuren van locloodsen onderaan van die grote openingen, maar bij jou ziet dat er allemaal netjes uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #209 Gepost op: 14 februari 2020, 11:43:43 »
Klopt Wim, maar dat is een beetje afhankelijk welke rails je gebruikt, heb je rails met bedding dan worden de openingen groter, bij dit bouwdoosje kan je dat gat dicht maken met een extra stukje. Dat is m.i. minder fraai gedetailleerd maar het oogt beter.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #210 Gepost op: 14 februari 2020, 14:26:12 »
Hoedanook, het is een feestje om er naar te kijken.
Persoonlijk -maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak- zou ik er een wetwash met sterk verdunde zwarte verf overheen hebben gesmeerd, waardoor het geheel net wat meer contrast zou krijgen.
Maar het kan ook door het licht komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: mark mms

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #211 Gepost op: 14 februari 2020, 14:36:23 »
Klopt, er staat aardig wat licht op.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #212 Gepost op: 16 februari 2020, 17:33:24 »
Vandaag eens kijken of het aardig staat met wat groen er bij.
vanaf 2mm tot 12mm gras diverse soorten gebruikt met de Greenkeeper in de gel geschoten.











Ben benieuwd wat men er van vind.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #213 Gepost op: 16 februari 2020, 21:58:36 »
Ik vind het erg goed gelukt. Wellicht nog wat kleine struikjes of zo, dor materiaal.
Die rails is trouwens ook erg mooi verouderd.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #214 Gepost op: 16 februari 2020, 22:21:53 »
Tom, ik heb nog even terug gekeken welke rails jij gebruikt.
Volgens mij rocoline, waarom deze?
Heb je ook gekeken naar bijvoorbeeld PIKO A?
Als je nog veel oud materiaal had (diverse merken), had je dan ook voor roco gekozen?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #215 Gepost op: 16 februari 2020, 22:28:05 »
Mark, ik heb dat allemaal van iemand overgenomen, vandaar deze keus.
Zelf zou ik gekozen hebben voor Peco of Tillig.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #216 Gepost op: 16 februari 2020, 22:34:20 »
Oké, waarom? Rijd dat beter met oud of nieuw materiaal?
Piko dus duidelijk niet?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #217 Gepost op: 16 februari 2020, 22:45:30 »
Nee hoor, dat is niet de reden, Piko is ook prima.
Vind Peco en Tillig mooier.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #218 Gepost op: 16 februari 2020, 22:53:13 »
Duidelijk, ik zal eens op de beurs kijken wat het verschil is.
Op internet lijkt het veel op elkaar, maar toch ook weer niet.
Verschillende sites tonen dezelfde rails telkens anders.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #219 Gepost op: 17 februari 2020, 22:38:59 »
En weer een stukje verder, steeds een klein stukje afmaken bevalt me prima.
Moet ook een beetje rust houden, vrijdag a.s zware dag.

Het resultaat van Sculptamold moet nog wel beter, wil scherpere kanten maken..
Gewoon verder oefenen dan gaan we het wel zien.
De kleur van de rotsen bevalt me wel, beetje aanzetten met wat poeders voor de diepte werking van scheuren en spleten in het steen.

Nieuw stootblok geplaatst, de tweede is in de maak.
Verder eens kijken wat er nog meer bij kan, vond nog een aardige lantaarnpalen die het volgens mij niet slecht zouden doen in de omgeving. Heb wel inmiddels hogere besteld maar die kunnen ook bij de haven later komen
Natuurlijk nog ff paar foto's gemaakt, morgen als het droog is nog even een drybrush met wit of licht grijs.

Rotsblok wat iets hoekiger moet worden.



Beetje sfeer met wat olievaten, lantaarnpaal en iets van een kippenhok.



Rechterkant bewerkt met kleur en gras. Komen later nog wel wat struikjes en bomen op.





Het stootblok op zijn plaats.





Voor vandaag weer genoeg geweest.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #220 Gepost op: 18 februari 2020, 08:49:46 »
Ik vind dat je rotsblokken goed uit (en in) de verf komen Tom. Ook de kleur is prima. ;)

Ga je nog werkende verlichting in je stootblok(ken) maken?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #221 Gepost op: 18 februari 2020, 09:15:21 »
Dat je groene vingers hebt dat wist ik natuurlijk al, maar hoe heb je dat wegdek gemaakt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #222 Gepost op: 18 februari 2020, 09:22:36 »
Dat je groene vingers hebt dat wist ik natuurlijk al, maar hoe heb je dat wegdek gemaakt?

Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar Tom.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #223 Gepost op: 18 februari 2020, 10:07:52 »
@Pierre @Wim Corduwener
Het wegdek is iets waar ik jaren geleden naar opzoek was, samen met Pierre was ik toen dacht ik tijdens Eurospoor aan het rond kijken hoe dat bij andere modelbanen werd gemaakt. Onder andere was toen bij mij de zoektocht gericht op het terrein van de kleine BW in St. Barbara im Allgau.
Uiteindelijk was het idee dat het weleens iets van gezeefd zilverzand zou kunnen zijn. Bij Jaap Vriend (wie kent hem niet) kwam ik toen heel fijn grijs zand tegen en daar heb ik wat zakjes van gekocht. Nu gebruik ik dat voor het wegdek, eerst met verdunde houtlijm het wegdek insmeren en dan zand er over  :D. Zo simpel is het, eventueel kan je er een kleur aangeven met verdunde verf wat dan mooi uitvloeit maar ik laat het zo, vind de kleur wel acceptabel.

@Pierre ik weet niet of ik in het sein van het stootblok verlichting ga maken, was dat al in de jaren 50 of was het toen gewoon een rood geverfde plaat. Ik ga het weleens opzoeken want verlichting in bouwen zou mogelijk moeten zijn en lijkt me ook wel leuk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK even zonder treinverkeer.
« Reactie #224 Gepost op: 18 februari 2020, 10:19:18 »
Dat wegdek ziet er mooi uit.
Voor grind op daken gebruik ik meestal grof schuurpapier en voor asfalt wegen fijn schuurpapier. Maar deze wegen zien er perfect uit.
Mooi gedaan!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom