Auteur Topic: Weisseck stopt er mee.  (gelezen 151999 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK landschap krijgt vorm.
« Reactie #75 Gepost op: 8 december 2019, 09:21:03 »
Zonde dat het niet verder kon, altijd moeilijk als iets zo inspirerend is geweest dat op te moeten geven.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK landschap krijgt vorm.
« Reactie #76 Gepost op: 8 december 2019, 13:08:22 »
Zaterdag 7 december hebben enkele vrijwilligers bij Hobby In Praktijk onze privé spullen zeker gesteld en is de boel afgesloten.
Na 7 jaar is er een einde gekomen aan een initiatief van Hans van Tilborg.
Zonder hem was er nooit Hobby In Praktijk geweest en hadden we daar onze kennis niet met elkaar kunnen delen.
Ik zeg Hans van Tilborg bedankt en bedankt dat we in 2017 verder mochten gaan als 2.0
Het boek is dicht, afgesloten met een .
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK landschap krijgt vorm.
« Reactie #77 Gepost op: 8 december 2019, 13:57:18 »
Dag @iTom
Het voorgaande de bericht staat er twee keer in. Zal ik de laatste weghalen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK landschap krijgt vorm.
« Reactie #78 Gepost op: 8 december 2019, 21:16:43 »
Jammer om te horen. Dit soort initiatieven houdt de hobby toch levend.
Mooie spulletjes!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #79 Gepost op: 13 december 2019, 16:06:39 »
We pakken de draad weer op en gaan aan de slag.



Het is wel even wennen met die draadjes, polarisatie en dan ook nog de puntstukken in de wissels maar uiteindelijk is het gelukt.
Na een paar keer kortsluiting, vervolgens de draadjes van de wissels omgewisseld en de servo's ingesteld kan ik een eerste test ritje maken met de WLAN Maus, waarmee ik de wissels om kan zetten en de loc kan laten rijden.
Het is toch wel een beetje puzzelen met de draadjes welke aan de wissels zitten om het puntstuk ook van rijstroom te voorzien en zeker op vrijdag de 13e.
Na info bij Rosoft waar ik een schema had gevonden werd het me allemaal een beetje duidelijker.

Natuurlijk moet er van de eerste testrit een filmpje gemaakt worden, bij deze en dat nog wel op Vrijdag de 13e.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #80 Gepost op: 13 december 2019, 16:17:00 »
Kijk aan, het begin is er. Er rijdt weer een trein, heel goed.  :)
De Engelsmannen zullen nu ook wel lukken. Beschouw het als 2 in elkaar geschoven "gewone" wissels: de rechter servo bedient het linker puntstuk en andersom.

Iets anders: maak wat meer terugmelding in je baantje, altijd handig voor later. Ook aan de wissels. Gebruik je het niet hang je het aan de compensatie brugcel.
Dat met de hand rijden gaat jou denk ik uiteindelijk vervelen en het automatiseren met iTrain is veel en veel leuker met de kennis die je hebt: sleepje achterlaten, splitsen, omloopje, laden / lossen, lokwissel enz..

Gr, Ben.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #81 Gepost op: 13 december 2019, 16:35:29 »
Ben, die Engelsmannen zijn verkocht, ik dacht Brexit of geen Brexit, ik gooi ze de deur uit.

Ieder blok krijgt of heeft al 2 melders, een enkel blok zelf 3.
De wissels hangen al aan de brugcel volgens dit schema van Wim Ros.



Het is ook niet de bedoeling om met de hand te blijven rijden, ik had die WLAN Maus voor een luttel bedrag over genomen en heb er nu plezier van met het afstellen van de servo's en een beetje testrijden.

Uiteindelijk gaat het straks in iTrain rijden en dan inderdaad splitsen, omlopen, samenvoegen, laden en lossen bij de goederenloods en aan de haven, locwissel en loc naar de locloods met beweegbare deuren. Kortom, nog heel veel werk te gaan maar er zit schot in.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #82 Gepost op: 13 december 2019, 16:57:17 »
Ah, ik zie het. Ik keek naar het oude baanplan uit de openingspost.
De handregelaar is super, je kunt eigenlijk niet zonder. De mijne zit nog aan een LocoNet draadje en daar moet ik nog een keer van af.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #83 Gepost op: 13 december 2019, 17:44:51 »
Hoi Tom,
Goed om de draad (met regelaar) weer op te pakken.
Rijdt allemaal mooi, zo te zien.

Ik heb het bericht even aangepast en de YouTube URL met de YouTube knop tussen [YouTube]tags gezet.
Dan is het filmpje direct in de post te zien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #84 Gepost op: 13 december 2019, 17:47:36 »
Wat kan het leven toch aangenaam zijn.
Staat er net iemand die een keer op de workshop iTrain is geweest aan de deur met een mooi wijnpakket.

Die gaan wel smaken, ik zeg iTrain, wijnen, wijnen, wijnen. :D
Wordt zeker zeer gewaardeerd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #85 Gepost op: 13 december 2019, 17:56:08 »
Bij jou geen problemen op de wissels :) en die muis lijkt me idd heel handig. Ik hou wel van een Merlootje op z'n tijd proost!

 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #86 Gepost op: 13 december 2019, 18:05:12 »
Het begin is er weer, zijn trouwens hele leuke locjes.

Succes verder.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #87 Gepost op: 13 december 2019, 19:56:55 »
Ja .. ja .. er is beweging in de tent. Het loopt netjes Tom enuh ... proost. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #88 Gepost op: 14 december 2019, 10:56:34 »

Iets anders: maak wat meer terugmelding in je baantje, altijd handig voor later. Ook aan de wissels. Gebruik je het niet hang je het aan de compensatie brugcel.

Gr, Ben.

Ben, zou jij gelijk kiezen voor terugmelding van de wissels, die moeten dan wel weer onderling geïsoleerd worden en i.p.v. het draadje aan de brugcel gaat het naar de S88 als ik het goed heb begrepen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #89 Gepost op: 14 december 2019, 12:21:29 »
Zo is het Tom.
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #90 Gepost op: 19 december 2019, 20:51:14 »
Inmiddels 6 wissels voorzien van een servo en terugmelding. Nog 2 te gaan.
Het schakelbord laat zien wanneer een wissel actief is door een oplichtende rode knop.
Het was eigenlijk best simpel, de juiste draadjes aan de juiste spoorstaaf en een draadje aan het puntstuk, de ServoSwitch doet de rest.






 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #91 Gepost op: 19 december 2019, 21:42:53 »
Nou @iTom ik heb hier natuurlijk geen verstand van, maar ik ben blij voor je dat het werkt en... het ziet er retestrak uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #92 Gepost op: 22 december 2019, 14:29:00 »
Hoi Tom,

wat doet dat rode "lampje" nou precies? doe je dat met een actie?
Groet Mies
The following users thanked this post: iTom

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #93 Gepost op: 22 december 2019, 17:26:47 »
Ziet er zeer indrukwekkend uit Tom. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #94 Gepost op: 22 december 2019, 18:23:38 »
Hoi Tom,

wat doet dat rode "lampje" nou precies? doe je dat met een actie?

Dat "rode lampje" is een bezetmelder (knop).
Het wissel krijgt een aansluiting op de s88 en zodoende heeft het wissel een bezetmelder adres.
Ik dacht dan kan ik er ook gelijk een bezetmelder aan koppelen, als de loc over het wissel rijd dan heb ik middels die knop terugmelding van het wissel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #95 Gepost op: 23 december 2019, 08:19:15 »
Het ziet er strak uit Tom.

Gr, Ben.
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #96 Gepost op: 23 december 2019, 13:19:29 »
Wil het baantje toch wat minder strak maken, de sporen liggen wel redelijk strak en lopen (nog) evenwijdig aan de voorkant dat wil ik ook nog aanpassen, sporen ga ik niet meer veranderen, voorkant kan wel wat aangepast worden.

Inmiddels ook bezig met het haven gedeelte, er is een binnenvaartschip onderweg de Helena (150 ton) van Artitec, deze zal afgemeerd worden in de haven als er wat verf op zit  :D Denk ook nog aan een havenkraan en natuurlijk de havenkade en kade muren.
Misschien nog iets van een steiger er bij, kortom genoeg plannen voor de toekomst.

Zo wordt de haven denk ik wat minder strak.





Er moet natuurlijk ook nog netjes een rand aan de voorkant komen maar die houden we wel recht toe recht aan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #97 Gepost op: 23 december 2019, 13:23:36 »
Mooi werk!
En ik vind die rond aflopende achtergrond nog steeds geniaal uitgevoerd. Ik zie dat bij veel modelbanen dat best wel een dingetje is. Meestal kan dat ook niet anders door een schuin aflopend dak maar bij jou zijn de omstandigheden natuurlijk ideaal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #98 Gepost op: 23 december 2019, 15:03:27 »
Staat net PostNL voor de deur, pakketje binnen, had ik toch echt pas na de kerst verwacht.
Maar ben er wel blij mee want nu krijg ik nog meer idee hoe het met de afmetingen zit, ook niet onbelangrijk.

Eerst ff checken of alles compleet is, masten zijn nu voorzien van een stalen kern, dus kromtrekken is er niet meer bij.
Had al een heel artikel er over gelezen in Railhobby.
Gelijk maar besteld maar nergens op voorraad, tot ik er eindelijk 1 vond die de schuit wel had, gek van zo'n leverancier dat er geen grotere voorraad is. Je staat uitvoerig met één van je modellen in een hobbyblad en dan heb je daarna geen voorraad. Gemiste kans noemen we dat.

Maar goed, ik heb er 1 en daar gaan we binnenkort ook maar eens aan beginnen, wanneer binnenkort is weet ik ook nog niet, is meestal als ik er zin in heb.

De losse onderdelen.



FF kijken langs de kade





Ook een goederenloods ontvangen, die is natuurlijk nodig voor de overslag van goederen die met de binnenvaart aankomen.  ;)



Ik vond die van Artitec ook wel erg mooi maar die zal toch op mijn DDR gerichte baan niet goed uitkomen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #99 Gepost op: 23 december 2019, 16:16:00 »
Hoi Tom,

wat doet dat rode "lampje" nou precies? doe je dat met een actie?

Dat "rode lampje" is een bezetmelder (knop).
Het wissel krijgt een aansluiting op de s88 en zodoende heeft het wissel een bezetmelder adres.
Ik dacht dan kan ik er ook gelijk een bezetmelder aan koppelen, als de loc over het wissel rijd dan heb ik middels die knop terugmelding van het wissel.

Als je wissel aan een bezetmelder module hangt en het adres bij wissel eigenschappen invult dan kleur de wissel toch rood als een loc er op rijd?
Groet Mies