Auteur Topic: Weisseck stopt er mee.  (gelezen 154614 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK genieten van 2 hobby's die elkaar raken.
« Reactie #500 Gepost op: 8 september 2020, 11:57:47 »
^^ Steenkool, groeit dat ook  :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK genieten van 2 hobby's die elkaar raken.
« Reactie #501 Gepost op: 8 september 2020, 13:53:32 »
Dit wordt weer een hoekje om van te smullen Tom. Lekker doorgaan zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #502 Gepost op: 8 september 2020, 16:20:40 »


En daar zijn de eerste grassprieten.
Morgen een tweede laag met een andere lengte en kleur.




ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #503 Gepost op: 8 september 2020, 16:43:08 »
Dat had ik nog niet eens gezien, maar achter die schoorsteen heb je zelfs een spoor lopen waar steenkool kan worden geladen.
Even een vraagje: van dit pakket (Faller Ophaalinstallatie Marienschacht 130945) weet ik dat er op de bodemplaat een veldbaanspoortje vanaf het gebouw naar jouw rotswand loopt. Ga je tegen die rotswand nog een half-reliëf schuurtje maken, zodat het lijkt alsof het spoortje het schuurtje in loopt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #504 Gepost op: 8 september 2020, 17:03:46 »
@iTom: Zeker 'groeide' steenkool, maar dat is wel een paar dagen geleden, namelijk het Carboon en het Tertiair. In die periode groeiden planten, die na afsterven bedekt zijn in een zuurstofarme omgeving en door met name een hoge temperatuur en iets minder hoge druk omgevormd zijn tot steenkool.    ;D  8)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #505 Gepost op: 8 september 2020, 18:32:46 »
^^ Zilte.
Denk dat ik dat niet meer mee ga maken met mijn modelbaantje :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #506 Gepost op: 8 september 2020, 18:39:32 »
Kom, kom, Tom, niet zo pessimistisch. Die paar dagen zijn zo om. Jij moet je toch ook kunnen herinneren - net als ik -, dat de eerste Mac Donalds in Nederland nog brontosaurusburgers verkocht? :P
The following users thanked this post: iTom

Zilte

  • Gast
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #507 Gepost op: 8 september 2020, 18:40:25 »
Maar weer mooir plaatjes en toevoegingen aan de sfeer van je baan. Helemaal top!
The following users thanked this post: iTom

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #508 Gepost op: 8 september 2020, 22:34:40 »
Wordt een sfeervol hoekje zo, Tom.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: iTom

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #509 Gepost op: 9 september 2020, 08:51:47 »
Gewoon  mooi !
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #510 Gepost op: 17 september 2020, 16:34:22 »
Nieuwe 9vlt blokjes binnen en gelijk even aan de slag met 4mm beige gras.
Moet nog wat verder drogen en dan restanten met de stofzuigert en moeders panty wegblaffen daarna kijken of er nog wat groen bij kan, het is eigenlijk nooit genoeg.

Later komt er nog wat fijne turf overheen en verder aankleden met struikjes.

Tijdens het begrassen zet ik ook mijn mondkapje op want de vezeltjes vliegen door de lucht en die wil je niet naar binnen hebben.





Mengsel van kleur vind ik zo wel ok, er komen later nog struikjes bij die zullen deze week gemaakt worden want dat kan mooi buiten in de tuin nu het nog lekker weer is.

Ook de mijnschacht word langzaam opgebouwd. Delen staan al in de menie.









Inmiddels 1 locje onderhanden genomen met een wash, zal nog eens kijken of er met poeders nog iets meer te doen is.



Het was een behoorlijk warme September, beetje nog van genieten.
Maar niet de hele dag, af en toe beetje met de hobby verder.
De toren van de mijnschacht verder afgebouwd, met de airbrush de toren gespoten en daarna met een wash van roest er overheen..
De wielen zitten er in, kreeg van de fabrikant nog een setje extra wielen omdat er van 1 het asje was afgebroken, goeie service.
Zal die wielen zeker nog wel ergens neerzetten als deco dan zullen ze de soberheid van de Mijnschacht een beetje doorbreken.





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #511 Gepost op: 17 september 2020, 16:37:58 »
Begonnen met de productielijn struiken maken voor eigen gebruik.

Het begint met sisaltouw, grasvezels van 4mm en 12mm met de greenkeeper









Drogen gaat lekker snel nu met het zonnetje en deze temperatuur.

Foliage en blommetjes aanbrengen en dan kunnen straks de struikjes de baan op, daarna de volgende productie.



De producten die gebruikt zijn als foliage staan er achter.



En de rest waarmee de struikjes worden voorzien van takken(gras) en foliage.



Nu het laatste stuk van de Tour bekijken, renners moeten zo daar het gravel rijden, belachelijk gedoe.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #512 Gepost op: 18 september 2020, 13:25:05 »
Voortvarend bezig, Tom.
Ziet er allemaal weer prima uit. Dat locje ziet er ook mooi oud uit.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #513 Gepost op: 18 september 2020, 21:09:47 »
Vandaag met de plantsoenendienst bezig de nieuwe struiken te plaatsen.







Gelijk een nieuwe productie opgestart in verschillende hoogtes.



De mijnschacht nadert de voltooiing van de bouw.



De wielen draaien, denk dat ze wel iets te snel draaien, verder kijken met een andere motor of de draaisnelheid wat minder kan. Huidig motortje draait alleen op AC.
En nee, via iTrain lukt het ook niet.  :D





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #514 Gepost op: 18 september 2020, 22:34:20 »
Misschien een tip ,,ook de andere kant op draaien omhooggevallen en dan weer omlaag , ,anders is het net of de mijn werkers naar de midden van de aarde gaan  :o
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #515 Gepost op: 22 september 2020, 10:33:39 »
Het ziet er weer geweldig uit Tom. Het groenvoer gaat je steeds beter af vind ik. Ik moet er ook eens aan geloven met die struikjes. Ik heb hierover wat vraagjes.

Wat gebruik je als onderlaag voor je sisaltouwtjes? Ik zie geloof ik stukjes karton? Kan je de struikjes er dan weer makkelijk af krijgen als je ze wilt gebruiken? Of snij je ze gewoon los.

2e vraagje is ... waar je het draadje van je Greenkeeper dan zet. Prik je die gewoon in de lijm?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #516 Gepost op: 22 september 2020, 11:31:08 »
@Pierre  Dank je, die struikjes maken geeft veel voldoening.

Ik snij uit verpakkingsdozen stroken karton en daar plak ik overjarige scheurpleisters van de rol.
Die vraag ik aan de apotheker want als ze over de datum zijn mogen ze niet meer verkocht worden, ff uitleggen waarvoor je het gebruikt dan krijg je meestal wel een paar rolletje.
Ik plak dan een stukje op de kartonstrook en prik daar op gepaste afstand gaten in met een priem.
Voorheen deed ik het met het lijmpistool maar dit bevalt me beter.

Van sisal knip ik op maat van 2 tot 5cm stukjes en die draai ik gelijk uit elkaar maar aan de onderkant draai ik dan een soort van pluimpje.
In het gaatje wat met de priem is gestoken doe ik een druppie knutsellijm van de Action en steek daar het struikje in.
Als de lijm droog is dan de stukjes sisal uitpluizen. Ik spray ze met een beetje water dan gaat het beter maar niet te nat want dan worden het rechte takken.

Spuit dan de sisal in met donker bruine verf, gebruik er een spuitbus voor van Karwei, die blijft nog even een beetje plakkerig en dan met de Greenkeeper, begrassen met diverse lengtes. Ik zet de massadraad met het krokodilklemmetje vast op het strookje karton in de natte verf.

Vervolgen met lijmspray (Bison is beter, blijft minder plakkerig later) bestrooien met foliage van Heki of Noch en eventueel voor de variatie wat blommetjes er op strooien. Als ze klaar zijn dan nog even met haarlak of matte blanke lak bespuiten zo dat ook alles er op blijft zitten. Daarna zijn ze makkelijk uit het gaatje te trekken met een stevige pincet en te plaatsen op de baan.

Bij het begrassen met mijn RTS Greenkeeper 35Kv van de grasvelden zet ik het klemmetje op een in de buurt liggende rail, 35Kv is sterk genoeg om dan in de lijm te schieten. tegenwoordig gebruik ik voor het begrassen ook de knutsellijm van de Action en dan 1 op 1 verdunnen met RSV (RuitenSproeierVloeistof) dat blijft langer open dan houtlijm en meestal kan ik na 3 uurtjes met de stofzuiger en een nylonkousje de losse vezels opzuigen. Bij het begrassen zet ik wel een mondkapje op want zeker de 2 en 4mm schieten overal heen en die wil je niet inademen.

Kleinzoon Wessel 3 jaar geleden bezig met struikjes maken zonder Greenkeeper.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #517 Gepost op: 23 september 2020, 10:49:06 »
Zo, voorlopig klaar mee.
Alleen nog de draadjes weg werken en zoeken naar een andere motor maar daar is tijd genoeg voor.
Valt me wel op dat het hek een beetje grof over komt, ga ik ook nog iets voor zoeken, kan er altijd nog een schutting van maken.

Het geheel blijft afneembaar zodat ik bij problemen niet over de rest hoef te hangen en er altijd dan wel weer iets kapot gaat.
Deze module zal ook nog een paar keer op zijn kant moeten om draadjes aan te sluiten.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #518 Gepost op: 23 september 2020, 11:17:24 »
Da's een mooi hoekje geworden, Tom.
Ik vind de verhoudingen zo achter op de baan ook een mooie totaalindruk geven.
Is het misschien nog een idee om het (dummy) veldbaantje ook vanuit de mijn rechtsaf te laten slaan naar een soort van overslagpunt bij het spoortje dat daar ligt?
Verder toch nog een puntje: de schoorsteen staat er wat verloren bij. Ik zou hier nog wel een of ander stookhuisje bij verwachten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #519 Gepost op: 23 september 2020, 11:51:42 »

Is het misschien nog een idee om het (dummy) veldbaantje ook vanuit de mijn rechtsaf te laten slaan naar een soort van overslagpunt bij het spoortje dat daar ligt?
Verder toch nog een puntje: de schoorsteen staat er wat verloren bij. Ik zou hier nog wel een of ander stookhuisje bij verwachten.

Rob

Er is niet veel ruimte meer voor een veldspoortje en ik moet eerst ook nog even opzoek naar bijpassende rail. Denk er over om in de rots er achter een ingang te maken voor het mijnveldspoortje.

De schoorsteen staat daar zoals het model ook was bedoelt, of Faller daar nog meer gedachte over had weet ik niet maar wellicht komt er nog eens een klein stookhuisje op mijn pad en dan kijk ik wel of dat gaat passen.

Thnx voor de input, daar kan ik tzt wel wat mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #520 Gepost op: 23 september 2020, 12:09:33 »
Er is niet veel ruimte meer voor een veldspoortje en ik moet eerst ook nog even opzoek naar bijpassende rail. Denk er over om in de rots er achter een ingang te maken voor het mijnveldspoortje.
Auhagen heeft in het programma dummy veldspoor in H0f-spoor (6,5 mm). Dat is dezelfde maat als het spoortje dat uit het gebouwtje van de mijnschacht komt. Het is verder niet veel bijzonders en het rijdt ook niet. Ik denk dat een schuurtje tegen de rots ook een prima oplossing is. Het lijkt dan tenminste alsof het spoortje ergens naartoe gaat.
Verder vind ik het een mooi geheel geworden en ik neem aan de grondplan nog dezelfde kleur krijgt als de omgeving?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #521 Gepost op: 23 september 2020, 13:06:36 »
Ja, ik weet dat Auhagen een Veldpoor h0f heeft maar ik ga geen €15,- uitgeven voor een stukje van nog geen 5cm. Komt vast wel eens iets op mijn pad wat ik kan gebruiken.
Grondplaat zal zeker in het geheel opgaan ook al blijft het afneembaar, met verf zie je er geen bast meer van ...... of was dat nou met velpon  :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #522 Gepost op: 23 september 2020, 21:22:43 »
Volgens mijn mening is de draaisnelheid van de vliegwielen heel realistisch. In het grote bedrijf draaide ze ook zo snel en dan zat er een slipkoppeling op, omdat uit stilstand kompels en de steenkool  uit grote diepte omhoog te krijgen te zwaar was. De kolen werd uit een paar honderd meter diepte gehaald en soms nog dieper. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #523 Gepost op: 23 september 2020, 22:04:39 »
Ja, ik weet dat Auhagen een Veldpoor h0f heeft maar ik ga geen €15,- uitgeven voor een stukje van nog geen 5cm.
Daar heb je zeker een punt en dat zou ik ook niet doen.
Je hebt vast nog wel in een laatje ergens onderin twee stukjes rails van H0e- of N-spoor liggen. Gaat je lukken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK het gras begint te groeien.
« Reactie #524 Gepost op: 23 september 2020, 23:09:54 »
Ik heb nog wel een stukkie rails voor je Tom ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/