Auteur Topic: Weisseck stopt er mee.  (gelezen 152060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #125 Gepost op: 29 december 2019, 17:30:18 »
Paar dagen bezig geweest met de wissels, maar 1 wissel krijg ik steeds kortsluiting en of ik de draadjes nu omwissel van het puntstuk maakt niet uit, afbuigend geen probleem maar recht door pats boem, de boel op rood. Sluiting.

Ik denk dat er sluiting zit in het wissel, wel vervelend want het wissel ligt tussen de andere wissels in.
Morgen maar eens moed verzamelen en de boel loshalen, wordt er niet echt vrolijk van.  :(
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #126 Gepost op: 29 december 2019, 18:39:00 »
Effe meten dan, is je puntstuk wel goed geïsoleerd t.o.v. de rest van het wissl?

Klik op de foto:



Bruin = massa, rood = plus van je S88N-SD, groen is je puntstuk. Wissel rechtdoor: puntstuk moet bruin worden. Wissel afbuigend: puntstuk moet rood worden.

Meer is het niet toch?

Gr, Ben.
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #127 Gepost op: 29 december 2019, 20:45:19 »
Dat is duidelijk, ben gelijk gaan doormeten.
5 wissels zijn ok, 3 andere geven geen sjoege.

Ga voorlopig 1 wissel vervangen en het baanplan beetje aanpassen.
Ben er een beetje klaar mee.
Zo kan het ook en kan ik voldoende rangeren, omlopen enz.


ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #128 Gepost op: 29 december 2019, 21:31:56 »
Dat is echt balen. Ik zou daar gek van worden.
Maar beter nu (alsnog) achter komen dan dat er al scenery is aangebracht.

Succes.
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #129 Gepost op: 29 december 2019, 22:47:06 »
Kreeg net nog een ingeving, de draadjes vanaf de puntstukken door gemeten en jawel hoor, geen sjoege.
Dat betekent dat ik meten is weten niet heb uitgevoerd.  ::)
Morgen kijken waarom dat is, dan een nieuw draadje aan de onderkant van de puntstukken solderen en dan zou het weleens helemaal mee kunnen vallen (hoop ik).
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #130 Gepost op: 29 december 2019, 23:07:02 »
Beste Tom,

Dus als je wat gesoldeerd hebt, en zeker de ingewikkelder zaken, even controleren met de multimeter.

En ja, 2-rail heeft zeker zijn mooie kanten maar ook zijn "uitdagingen".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #131 Gepost op: 29 december 2019, 23:23:01 »
Beste Anne, altijd fijn dat je het er nog even inwrijft  :D ;D
Ik ga geen uitdagingen uit de weg, ben zelf al ruim 51 jaar getrouwd, noem dat maar geen uitdaging.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #132 Gepost op: 29 december 2019, 23:37:46 »
ben zelf al ruim 51 jaar getrouwd, noem dat maar geen uitdaging.  :D

Dat bedoel ik maar  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #133 Gepost op: 30 december 2019, 00:39:58 »
51 jaar getrouwd? Respect, helaas zie ik het ook wel eens anders.
Maar hopelijk is het probleem snel opgelost met een paar draadjes.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #134 Gepost op: 30 december 2019, 01:36:19 »
51 jaar getrouwd? Respect, helaas zie ik het ook wel eens anders.
Respect voor wie: voor @iTom of voor zijn vrouw?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #135 Gepost op: 30 december 2019, 09:06:32 »
@Wim Corduwener zal toch wel voor beide zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #136 Gepost op: 30 december 2019, 10:48:40 »
Zijn dit nieuwe wissels of de oudjes van Wim? I.g.v. het laatste: daar is aan geprutst want die koekenbakker heeft er een rommeltje van gemaakt.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #137 Gepost op: 30 december 2019, 11:07:56 »
@Wim Corduwener zal toch wel voor beide zijn.
Vast wel!  ;D
Zijn dit nieuwe wissels of de oudjes van Wim? I.g.v. het laatste: daar is aan geprutst want die koekenbakker heeft er een rommeltje van gemaakt.
Welke Wim?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #138 Gepost op: 30 december 2019, 12:00:31 »
Ja Ben, het zijn de oude wissels, vandaar.
Ik ga ze er  zo uithalen en kijken wat er nog te redden valt en anders gaan er nieuwe in.
Je wil niet weten hoeveel soldeertin ik op alle rails ben tegen gekomen, nu is solderen ook niet 100% mijn ding maar Wim (Wila voor @Wim Corduwener  die niet op dit forum zit) was zeker niet erg handig, zelfs met zijn 3 rail baan liep alles uit op een teleurstelling.
We gaan het zien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #139 Gepost op: 30 december 2019, 13:33:48 »
Als je het kunststof tussen 2 bielzen weg snijdt (onder de spoorstaaf dus) kun je er gemakkelijker bij met solderen. Later zie je daar niets van.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #140 Gepost op: 30 december 2019, 13:47:32 »
^ Gaan we doen. Thnx.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #141 Gepost op: 30 december 2019, 20:40:30 »
De kortsluitingen zijn opgelost, helaas heeft 1 wissel het niet gehaald, was geen redden meer aan, morgen een nieuwe halen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #142 Gepost op: 30 december 2019, 22:11:49 »
Beste Tom,

Ik hoef dus niet meer te wrijven ;D

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #143 Gepost op: 4 januari 2020, 15:18:33 »
Het ken net, iedereen de beste wensen voor twentietwentie.

Heb me zeker niet verveeld.
En goed begonnen in het nieuwe jaar.

Anne W, je hoeft niet meer te wrijven, ik zeg, "geef het een plekje"

Druk bezig geweest met het oplossen van kortsluitingen in enkele wissels.
Bleek dat de verbinding met het puntstuk niet helemaal in orde was, draadjes natuurlijk niet doorgemeten, dus altijd onthouden, meten is weten, ook met 2 rail.

Draadjes opnieuw aan het puntstuk gesoldeerd, van de onderkant stukje biels weg gesneden en daar het draadje aan gesoldeerd. Werkt nu perfect.
Helaas 1 wissel was defect, nieuwe gehaald en die zit er nu ook in.

Alles doorgemeten en aangesloten, geen kortsluiting meer, pffff dit is wel iets anders dan met 3 rail.

Inmiddels tussendoor ook beetje aan de bouwdoosjes begonnen, eerst maar de loc-loods.
Model van de loods is te lang voor mijn baan en mijn loc zou er in verdwalen.
Bodemplaat passend gemaakt en de muren er aan geplakt.
Ik hou nu zowat een locloods over, goed voor de rommeldoos en wellicht ooit iets van maken of iemand anders mee helpen.











Vervolgens test rijden, de loc moet eerder gaan afremmen, de remweg ga ik korter instellen zo dat de loc netjes en rustig naar binnen gaat rijden en beter zal afremmen.



Vandaag begonnen met ballast, gelukkig nog genoeg over om de rails vlak te leggen zonder schroefjes.
Rails is niet kritisch of het rood of wit is als het maar een goed jaar is.  :)





Hoop dat het morgen droog is en dat vandaag mijn draad binnenkomt wat ik een week geleden heb besteld , kan ik de laatste bezetmelders ook gaan aansluiten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #144 Gepost op: 4 januari 2020, 17:41:33 »
...pffff dit is wel iets anders dan met 3 rail.
Dat is het zeker. Maar je hebt geen keerlus of draaischijf op je baan en je kunt nu een hele mooie inspectieput bij je locloods maken. Hoe leuk is dat?  ;D
Auhagen heeft trouwens kant-en-klare inspectieputten in het assortiment... hoef je niet zelf te fröbelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #145 Gepost op: 4 januari 2020, 18:47:29 »
Lol. :)

Op het eind van het filmpje rij je de loods in. Kun je niet eerst stoppen voor de loods, dan "deurtje open" en dan er in?



Evenzo er uit: deurtje open en voorts stoppen voor het sein, deurtje dicht en dan pas door het wissel op gaat.



Gr, Ben.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #146 Gepost op: 4 januari 2020, 19:22:27 »
@Wim Corduwener Denk niet dat er een inspectieput van Auhagen in gaat komen, die moet ik dan inkorten, dus fröbelen en dan kan ik er net zo h=goed zelf 1 maken. Ik weet alleen niet of het gaat gebeuren, moet ik gaan zagen tussen de railstaven en uiteindelijk zie je er bijna niets van terug.

@Spoorman , Ben dat is wel het plan, het is nu 1 blok wat er voor ligt, kan ik opdelen in 2 blokken, ieder van 23 cm.
Het zou ook nog anders kunnen, met een Actie. Eerst kijken hoe het allemaal wil rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #147 Gepost op: 5 januari 2020, 07:54:27 »

Eerst kijken hoe het allemaal wil rijden.


Psies. Niet te snel dus met ballasten, straks kan je er niet meer bij.
Dat was ook de achtergrond van mijn eerdere post: maak meer railscheidingen/secties. Die 23cm zou ook 2x11 kunnen worden.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #148 Gepost op: 5 januari 2020, 12:42:09 »

Psies. Niet te snel dus met ballasten, straks kan je er niet meer bij.
Dat was ook de achtergrond van mijn eerdere post: maak meer railscheidingen/secties. Die 23cm zou ook 2x11 kunnen worden.

Klopt, extra melders zitten al in, zit alleen te wachten op mijn bestelling draad wat al meer dan een week onderweg is.
Virtueel testen gaat het prima maar doe het toch liever in het eggie.
Spoortje naar loods krijgt dan 2 blokken met ieder 2 bzm van 11,48 cm (helft van 23 is 11,5 minus de zaagsnede is het 11,48  :D)
Stap voor stap komen we er wel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #149 Gepost op: 7 januari 2020, 16:40:53 »
Vandaag ff boodschappies gedaan en gelijk het blad Railhobby van Januari 2020 gehaald en jawel hoor, sta er in met mijn A4 diorama.
Je mag er niets uit publiceren maar een foto van een mooi blad moet toch wel mogelijk zijn zonder de auteursrechten schade toe te brengen.
Bron Railhobby januari 2020.



Ondertussen zit ik al meer dan een week te wachten op draad waarmee ik nog enkele bezetmelders mee moet aansluiten.
Lang leve Postnl die een enorme vertraging hebben opgelopen, en nee dit draad komt gewoon uit Nederland dus had allang in huis moeten zijn.

Dan maar verder met de locloods, aan het bijgebouwtje hoort een buitenlantaarn.
Altijd weer een dingetje, gebruik je die van de bouwdoos zonder verlichting of schaffen we er één aan in N-spoor maar die zijn duur en meestal ook net te grof.
Die bij de bouwdoos hoort is aardig van maat, bolletje wat het lampje moet voorstellen kan je wit schilderen maar dat geeft dan nog geen licht, je kan het ook uitboren en daar een smd 402 in lijmen welke reeds van draad is voorzien.
Draad om het staafje heen wikkelen en wat dikke verf er overheen.
Op mijn leeftijd zie je er niet zo veel van, alleen op een foto en daar kan ik mee leven.
Ga nog wel een nieuwe maken (ledjes nu besteld in warm wit en dan leg ik de draadjes langs de uithouder net al de Preiserfotografen)

Juiste weerstandje er aan anders ontploft het smd led. en een poppetje er bij voor de verhouding.
Het kan er mee door en dus goed gekeurd.







Op de foto is het aardig fel en ik vond het ook te fel als het niet op de foto staat dus een ander weerstandje er aan en dan is het wel acceptabel.



Nou schiet maar raak alleen liever niet op het bolletje want dan zitten we in het donker.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0