Auteur Topic: Weisseck stopt er mee.  (gelezen 154821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #100 Gepost op: 23 december 2019, 17:01:38 »
Prachtige schuit Tom. Leuk project ook. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #101 Gepost op: 23 december 2019, 17:08:00 »
Hoi Tom,

wat doet dat rode "lampje" nou precies? doe je dat met een actie?

Dat "rode lampje" is een bezetmelder (knop).
Het wissel krijgt een aansluiting op de s88 en zodoende heeft het wissel een bezetmelder adres.
Ik dacht dan kan ik er ook gelijk een bezetmelder aan koppelen, als de loc over het wissel rijd dan heb ik middels die knop terugmelding van het wissel.

Als je wissel aan een bezetmelder module hangt en het adres bij wissel eigenschappen invult dan kleur de wissel toch rood als een loc er op rijd?

Dat klopt, maar daar heb ik niet voor gekozen, als een wissel toevallig door een stroomdragend voertuig is bezet dat ie ik dat aan de brandende rode knop. Dat vind ik in een wisselstraat wat duidelijker.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #102 Gepost op: 23 december 2019, 17:30:49 »
Prachtige schuit Tom. Leuk project ook. ;)

Thnx Pierre, het zal nog wel even duren voor ik daar aan ga beginnen maar heb er al wel veel in in.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #103 Gepost op: 23 december 2019, 17:46:28 »
Bootje bouwen, altijd leuk. Het voorbeeld vind je bij Chris, de redacteur van het Railhobby artikel. Daar lees je ook wat je kunt gebruiken als tuig.

https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/schepen/1401-helena


Bron: Groterdam

Overigens ben je wat laat met bestellen, het model en ook het artikel van Chris dateren van zomer 2018 en is inderdaad her en der uitverkocht. Da's niet zozeer een gemiste kans van de fabrikant maar bijna van jezelf. :D

Gaat vast mooi worden Tom.

Gr, Ben.
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #104 Gepost op: 23 december 2019, 18:26:28 »
O, o, Ben, helemaal over die datum heen gelezen.
Kreeg een link naar het verhaal, had al eerder mijn idee over dit scheepje.
In 2018 zou ik het zeker niet gekocht hebben want het zou niet op mijn smalspoor baantje gepast hebben wat op zich wel jammer was.
En inderdaad zou het dan een gemiste kans van mij zijn, wrijf het er maar lekker in hoor  :D

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #105 Gepost op: 23 december 2019, 18:58:15 »
Dag @iTom,
Mooi schip enne behoorlijk wat ruimte voor water. Die golvende rand van het water heeft dat behalve wat meer speelsheid ook nog een andere reden?
Ik zie ook dat je de waterkant nog een stukje kunt opschuiven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #106 Gepost op: 23 december 2019, 19:07:53 »
Dag @Wim Corduwener die rand is gewoon een beetje speels gedaan, wil het allemaal niet te hoekig maken.

Ik weet niet waar je ziet dat de waterkant nog een stukje kan opschuiven, leg eens uit. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #107 Gepost op: 23 december 2019, 20:06:17 »
Ik weet niet waar je ziet dat de waterkant nog een stukje kan opschuiven, leg eens uit. :)

Met waterkant bedoelde ik eigenlijk de kademuur. Ik weet niet of dat hele stuk waar het schip nu ligt water wordt, maar volgens mij zou je die kademuur een stuk naar voren kunnen halen. Daardoor krijg je een stuk meer ruimte tussen het spoor en de wallenkant en creëer je meer ruimte voor het eventuele havengebeuren. Daarnaast loopt het spoor links dan wat minder strak langs het water.
Maar misschien heb je wel grootse plannen met dat water.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #108 Gepost op: 23 december 2019, 20:16:39 »
Aha, zo bedoel je dat.
Ik weet ook nog niet wat er voor kade muur gaat komen.
Daar ga ik met de komende kerstdagen onder het genot van wat heerlijkheden eens rustig over nadenken.
En wellicht kom ik dan ook aan jouw idee om de kade muur wat meer naar voren te halen want er moet natuurlijk ook nog een haven kraantje ergens komen.
Voorlopig dus genoeg om te overpeinzen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #109 Gepost op: 23 december 2019, 20:31:12 »
Voorlopig dus genoeg om te overpeinzen.
En te genieten... en het hoeft niet voor de kerst af.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #110 Gepost op: 24 december 2019, 08:28:21 »
Mooi spul he die Artitec, dat herinnert me eraan dat ik ook nog zo'n bootje (statenjacht) heb liggen.

Er komt dus geen scheepshelling? Gezien de ruimte lijkt me dat ook bijna niet te doen.  Je werkt wel erg netjes, goed bezig!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: iTom

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #111 Gepost op: 25 december 2019, 00:25:10 »
Zoals Jack al zegt, lekker strak bezig.

Ik heb wel nog één kleine vraag, ik kon het antwoord niet snel vinden, waarom geen smalspoor meer?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #112 Gepost op: 25 december 2019, 00:57:09 »
Mark, smalspoor digitaal had slechte rij eigenschappen.
Ik vind het niet erg als er niet constant treintjes rijden maar dan moeten ze wel rijden en niet iedere keer stilstaan of stotterend en huppelend over de baan rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #113 Gepost op: 25 december 2019, 16:37:53 »
Oké, dus mijn baan helemaal vervangen voor een smalspoor h0e of h0f is (igg voor jouw) geen optie.

Bedankt mark

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #114 Gepost op: 26 december 2019, 10:19:25 »
Mark, er zijn genoeg banen in h0e die redelijk goed rijden, hangt ook af van wat er op komt en dan zou je ook beter kunnen kiezen voor het rail assortiment van Bemo . Ik had h0e van Roco en dat gaf veel ellende. Ook de locs die ik had gaven veel problemen, Roco zou die wel een stuk beter kunnen uitvoeren alleen niet voor die prijs.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #115 Gepost op: 26 december 2019, 10:56:11 »
Duidelijk en dank voor de info, ik zal je draadje niet verder vervuilen en ban erg benieuwd naar het resultaat.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #116 Gepost op: 26 december 2019, 13:06:06 »
Hoi Tom,

wat doet dat rode "lampje" nou precies? doe je dat met een actie?

Dat "rode lampje" is een bezetmelder (knop).
Het wissel krijgt een aansluiting op de s88 en zodoende heeft het wissel een bezetmelder adres.
Ik dacht dan kan ik er ook gelijk een bezetmelder aan koppelen, als de loc over het wissel rijd dan heb ik middels die knop terugmelding van het wissel.

Hi Tom, ben je idee aan het stelen..... kan echter niet ontdekken hoe een terugmelder adres aan het lamp symbool te koppelen...????
 kun je me vast wel uitleggen    ;D
Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #117 Gepost op: 26 december 2019, 13:13:38 »
Michel, vertel me eerst even hoe je je wissel voorziet van rijstroom.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK we pakken de draad weer op.
« Reactie #118 Gepost op: 26 december 2019, 13:58:35 »
Ha Tom,

Ik ben je effe kwijt wat betreft de melders en die knop, ik schreef eerder dit........


Iets anders: maak wat meer terugmelding in je baantje, altijd handig voor later. Ook aan de wissels.


.....vanuit de gedachte dat je er later slecht bij kunt. Extra melders in blokken kan handig zijn, daarnaast kun je met extra melders ook extra blokken maken. Kleine treintjes etc..
En een melder aan een wissel kan handig zijn m.b.t. vervroegd vrijgeven van een blok, delen van een wisselstraat eerder vrijgeven in plaats van de gehele straat enz. of zelfs een wissel opnemen in een blok als dat goed uit komt voor specifieke treinbewegingen.

Wat ik nu zie is dat je een wissel wat bezet is zichtbaar maakt op je scherm, is dat het doel van die oplichtende knop? Of een wissel bezet is zie je toch op je baantje, je gaat toch niet naar dat scherm zitten koekeloeren als het tafereel zich op je baantje af speelt.

Gr, Ben.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #119 Gepost op: 26 december 2019, 14:04:18 »
Ja das wel een goeie vraag Tom..... Wissel zit aan een terugmeld module en heeft bv adres 518, dat is adres 1.06 (module 1 aansluiting 6)
Ik ben nu aan het proberen via acties een lamp te laten sturen. Wat nu lukt is met 1 actie lamp laten branden (voorwaarde 1.06 = aan, uitvoering licht onderdeel "lampW58" aan.
je moet dan ook een actie maken om de lamp weer uit te zetten. Ik had gehoopt dat het mogelijk was met 1 actie ipv 2, maar misschien heb jij wel een gemakkelijkere manier :-)

Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #120 Gepost op: 26 december 2019, 14:32:43 »
/\ /\ Ben, ja, dat had je ook geschreven, misschien heb ik het niet goed begrepen maar i.p.v. de bekende diode heb ik nu de wissels aan de S88 aangelsoyten en dat gaat prima.
Ik heb waar mogelijk 3 bezetmelders in een blok maar sommige 2 (gewoon raillengte gebruikt)
Het vrijgeven van de wissel(straat) gaat met mijn 2 treintjes goed hoor.  ;)

Als straks alles gaat rijden dan zal er niet veel meer naar het scherm gekeken worden maar nu vind ik die oplichtende knop wel grappig, meer dan dat is het niet.

/\ Michel, je kan dan toch gewoon in terugmelder de knop gebruiken en die hetzelfde adres 518 geven.
Waarom zou je er een Actie voor gebruiken
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #121 Gepost op: 26 december 2019, 14:58:31 »
Helder. :)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #122 Gepost op: 26 december 2019, 15:27:30 »
/\ Michel, je kan dan toch gewoon in terugmelder de knop gebruiken en die hetzelfde adres 518 geven.
Waarom zou je er een Actie voor gebruiken

ja.... hoe moeilijk kan het zijn. nooit bedacht dat het zo kon  ???
Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #123 Gepost op: 26 december 2019, 16:32:46 »
Ben nu versie 5 aan het doorgronden.
Is nog niet de definitieve versie, die komt denk ik 2e week 2020.
Leg de pinpas maar alvast klaar  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Ben.

  • Gast
Re: WEISSECK van haven naar loods
« Reactie #124 Gepost op: 27 december 2019, 12:59:38 »

Leg de pinpas maar alvast klaar  :D


Zo is het, eens betalen altijd betalen.  :D :D