Auteur Topic: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019  (gelezen 3713 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Gepost op: 28 september 2019, 21:33:23 »
Vandaag was mijn eerste dag van de Smalspoordagen in Katwijk/Valkenburg, het was een behoorlijke aanslag op mijn conditie  8o en daarom ben ik om 13:00 uur huiswaarts gegaan, morgen weer een dag en die wordt ook weer vermoeiend samen met mijn kleinzoon die natuurlijk overal in en mee wil.

Heb wel genoten van de vele mooie banen en diorama’s en natuurlijk de A4 dio’s.

Nog veel bekende tegengekomen en met enkele een praatje gemaakt, altijd gezellig.

Ik zie mezelf niet als prijswinnaar maar hoop andere te inspireren om ook hun creativiteit verder te ontwikkelen. Was voor mij ook een issue want wat moest het worden, welk onderwerp kies je bijvoorbeeld.
Ik ben toen eens gaan denken wat ik in al die jaren voor hobby's heb gehad en beleefd en één daarvan was vissen. Niet alleen in een aquarium maar ook vanaf de waterkant en op zee.
Meestal ging ik vissen in het mooiste riviertje van Nederland, de Vlist. En zo kwam ik op het idee om dat als uitgangspunt te gebruiken.
Op internet vind je dan weer heel veel plaatjes en zo ook van de Vlist, de keus was gemaakt, zal niet één op één nagemaakt worden maar het idee was er.



Eerst een plaatje MDF op de maat van een A4 zagen en de basis er op maken.
Plaatje XPS in model gesneden en gelijk een paar velletjes van de rol keukenpapier er op geplakt met de bekende houtlijm, heb je gelijk wat structuur voor de rivier.



Met wat verf zie je er niks meer van  :)



En dan even tekeer gaan met de Greenkeeper 35KV (35.000 volt5  ::)) daar waar wat gras moet komen.



En maar eens de proefopstelling bekijken die bestaat uit wat mislukte bomen en mockups van afval stukjes schuim en hout.
De zichtlijn vond ik wel goed zo.



Het vervolg is dan de boel na te bouwen en wat verfwerkgedoe.
Met Dassklei het straatje maken wat er al leuk uit ging zien.



En het bouwen gaat verder.



Wat details aanbrengen want daar gaat het tenslotte om.





Dan breekt het moment aan om het water te gaan gieten. Ik gebruik hiervoor langzaam drogende epoxy met een UV filter.
Met een paar drupjes verf van Vallejo de kleur maken.
De eerste laag wordt in de Vlist gegoten.











Zo nu even de beentjes strekken en de voetjes omhoog, morgen weer een dag.

to be continued
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2019, 21:57:53 »
Ahhhhh. Eindelijk de onthulling!  ;D
Weer mooi in de iTom workshop stijl.
Maar het eindresultaat... Het blijft nog even spannend.

En de Vlist... Nog nooit van gehoord, maar ziet er mooi uit. Misschien maar eens een kano tochtje gaan uitzoeken.

Leuk Tom!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2019, 22:56:11 »
Ahhh...de laatste foto wordt er eentje van de buitenkant van de doos waarin die zat. :-) Ben benieuwd.
Leuk fietsen naast de Vlist....een wereld apart daar.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2019, 09:34:11 »
Dit ziet er al vast veelbelovend uit Tom. Ik ga nu op weg om hem in het echt te bewonderen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2019, 16:19:52 »
Er mooi @iTom,
Alleen neem je wel erg grote stappen: hoe heb je dat hooi in die hooiberg in elkaar gefröbeld?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2019, 18:42:41 »
Mooi gedaan Tom.
Ben ook benieuwd hoe je de hooiberg en het dak op het huisje hebt gemaakt.

  Groet cor

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2019, 19:43:17 »
Vanmorgen rond 11 uur richting Katwijk, daar aangekomen was het ondanks het slechte weer een gezellige boel.
Samen met mijn maatje/kleinzoon Wessel eerst even een rondje gemaakt, hier en daar een praatje gemaakt en een handje geschud.

Na een bakkie koffie met een gevulde koek, ja, ja, het was feest nog wat banen bekeken en rond 14:00 uur richting het perron waar de Smalspoor-stoomloc met enkele wagons al klaar stond voor een ritje naar het meer en weer terug.

Dan is het wachten begonnen tot aan de prijsuitreiking en dan weer naar huis.
Het wachten was niet onaangenaam want je ziet regelmatig bekende gezichten, zelfs in het treintje naar het meer stapte we in een coupé en ja hoor, ook iemand die ik wel eens meer had ontmoet o.a. ook in Werkendam bij Hobby In Praktijk.

Maar nu nog even terug naar de bouw.

Ondertussen was ik al begonnen met het maken van knotwilgen.
Snoeihout van onze druif had ik bewaard en dat kwam goed van pas om de stammetjes te maken en samen met haren uit een oude witkwast de knotwilgen gemaakt.









Dan de knotwilgen maar eens langs de waterkant opstellen.



5 is te veel, nu kijken of het met 4 knotwilgen beter staat.



Maar nee, 4 is ook te druk, nu komt de kunst van het weglaten, Less is more.



Ondertussen ook bezig geweest met de steiger, de beschoeiing van klei en een anders stukje gemaakt met latjes welke eerst nog even in 2 delen waren gesplitst. Maar ook nieuwe bomen gemaakt.



Zo schiet het al aardig op, maar wat moet er meer bij is dan de vraag, niet te veel maar ook niet te weinig.
Eerst maar eens de achterkant netjes afwerken want die mag ook gezien worden.
De muren van het schuurtje waren eerst blauw geverfd en daarna wit. Met een glasvezel-pennetje beetje van de witte verf weg gepoetst zodat het op een oud muurtje gaat lijken.





Is het klaar of nog niet, ik wist het nog niet maar de tijd ging dringen.
Eerst wat extra foto's maken want foto's vertellen me meer en laten beter de details zien, soms zelfs schrikbarend.
De "overkant was nog wat kaal" daar kon ik nog wat lisdodde's (sigaren) in planten.



Uit een oude borstel de lisdodde gemaakt en tussen het riet geplant.



Soms moet je de hulp van iemand inroepen, altijd fijn als er mensen met een 3D printer iets voor je willen maken zoals de melkbussen.



Maar dan zie ik toch dat foto's meer laten zien dan het blote oog tot op dat moment heeft waargenomen, er zit een lichte vlek in de hooiberg, dat komt omdat ik later met wat klei de hooiberg een beetje een buikje wilde geven, daardoor schijnt nu de lichte kleur van de klei door. Daarom met Vallejo acryl, sterk verdunt met mijn welbekende ruitensproeiervloeistof de hooiberg nog op het laatste moment aangepakt en uiteindelijk was dan dit het resultaat.



En dan de tweede dag, de tijd kruipt voorbij en eindelijk om 16 uur is er dan de uitslag, op de 6e plaats, ik niet, op de 5e plaats ik ook weer niet, op de 4e plaats ik geloofde er niet meer in tot op de 3e plaats, mijn naam en diorama naam, beetje trots was ik wel.
Nu de Champagne laten knallen want het is feest  :) :-)



Ik zal als de Champagne op is wat vragen proberen te beantwoorden, het is gewoon lastig om tijdens het bouwen steeds foto's te maken omdat je soms net niet weet of dat wat je wil doen ook gaat lukken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2019, 20:07:52 »
Gefeliciteerd Tom. Verdiend!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2019, 22:21:54 »
Mooi werk, Tom. Gefeliciteerd!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2019, 23:22:45 »
Ziet er goed uit Tom! Mooi diorama, gefeliciteerd.

Jor
Groet,

Jordy

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2019, 00:54:01 »
Bedankt voor de complimenten, het was buiten mijn verwachting, was er van overtuigd ergens in het midden te eindigen, maar goed, de bezoekers dachten er ander over.

Hoe heb ik dat hooi in die hooiberg gefröbeld.
Men neme een blokje schuimplaat, ik gebruik XPS van 2cm dik. Lijm wat laagjes op elkaar met gewone houtlijm, coctailprikkertje er doorheen en zo wordt het een mooi blok schuim.
Dan de buitenkanten een beetje in vorm snijden het geheel moet passen tussen de palen van de hooiberg in dit geval 1 met 4 palen.
Ik smeer dan alle kanten in met Gel van Rembrandt 020, dat blijft wat langer open staan en kan ik dan mooi begrassen met dor gras van 9mm.
Met de greenkeeper schiet ik het gras in de gel onder een schuine hoek zodat het hooi een beetje hangend naar beneden komt te staan.
Desnoods kan je met een borsteltje de boel nog wat naar beneden borstelen.
Later bleek dat de hooiberg een beetje ingevallen wandjes had en heb ik met klei de boel wat opgedikt. Daarna weer met de Greenkeeper 35Kv wat nieuw gras er in geschoten. Helaas bleek die laag klei er doorheen te schijnen maar dat heb ik dan weer opgelost met sterkt verdunde Vallejo verf op het hooi te deppen zodat de lichte kleur van het klei verdwenen was.

Zoek het verschil.





Op dezelfde manier het dak van de schuur en de hooiberg gemaakt, maar dan met dor gras van 6mm.
Het dak van het schuurtje is van architecten-karton en daar op het dorre gras en op kleur gebracht met Vallejo Mud.
Op dezelfde manier het dak van de hooiberg gemaakt, toto slot op de punt een afdakje gemaakt van zwart etalage karton in punten gesneden onder de juiste hoek, daarna met 5 verschillende verf laagjes op kleur gebracht.

Het is allemaal niet zo moeilijk als het er uit ziet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2019, 09:59:48 »
Mooi, het is net een schilderijtje.
Gefeliciteerd!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2019, 12:58:07 »
Ik heb hem in het echt ook even bekeken Tom. Het is een mooi stukje werk man. Een welverdiende plaats. Gefeliciteerd. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2019, 16:39:56 »
Dank, dank, dank.
Ik denk dat ik volgend jaar weer mee ga doen, vind het wel leuk.

Dan ook nog even de diorama's die waren ingestuurd voor de wedstrijd in hun geheel.











































ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: A4 dioramawedstrijd 28 en 29 september 2019
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2019, 17:07:28 »

De concurrentie was ook goed, daarom extra pluim voor jou.
Bedankt voor je uitleg.

  Groet Cor 
The following users thanked this post: iTom