Auteur Topic: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings  (gelezen 37198 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #25 Gepost op: 30 september 2019, 22:17:47 »
Lees ik nou dat @Pierre een N-baantje gaat maken... of wordt dat H0e?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #26 Gepost op: 30 september 2019, 22:38:18 »
Ik heb even een blokje van 2,3 cm onder de rechterkant gezet (dus een helling van 1,5% op 150 cm). Daarmee rollen sommige wagons naar het stootblok, maar andere niet. Maar zelfs de wagons die blijven staan hebben bij het ontkoppelen de neiging om weg te rollen. Ik heb de indruk dat het ontkoppelen met deze helling net wat soepeler gaat.

Lees ik nou dat @Pierre een N-baantje gaat maken... of wordt dat H0e?
H0e is ook een idee. Kan het materieel net wat zwaarder zijn dan puur N. De bal lig bij Pierre  :-X
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #27 Gepost op: 30 september 2019, 23:23:54 »
Hierop doorbordurend krijg je in H0e (of zo je wilt in N) wèl een lekker compact baantje met dezelfde mogelijkheden. Er is wel één puntje van aandacht: ik weet niet of H0e en N-koppelingen net zo makkelijk (voor)ontkoppelen als H0-koppelingen.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #28 Gepost op: 30 september 2019, 23:45:36 »
Er is wel één puntje van aandacht: ik weet niet of H0e en N-koppelingen net zo makkelijk (voor)ontkoppelen als H0-koppelingen.
Dat weet ik ook niet. Maar voorontkoppelen is in ieder geval te vermijden (ik heb dat ook vermeden), en dan is alleen soepel ontkoppelen nodig.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #29 Gepost op: 30 september 2019, 23:58:54 »
Lees ik nou dat @Pierre een N-baantje gaat maken... of wordt dat H0e?

Het gaat een N rangeerpuzzelbaantje worden. Ik vind het wel leuk iets te doe met het spul van mijn vader. Tot nu toe heb ik alleen maar dingen gesloopt om wat anders van te maken. Ik heb op wat ontkoppelrailsjes van Marktplaats geboden en dan heb ik alles om een startje te gaan maken. Ik zal tzt wel een nieuw draadje opstarten.  We zitten hiermee wel het draadje van Rob te verzieken. Sorry Rob. ;)

Ik heb ook nog geen idee hoe soepel de N wagonnetjes ontkoppelen Rob. N spoor is voor mij ook helemaal nieuw. We gaan het zien of het werkt. Het lijkt me wel verstandig om het rangeerbaantje op een losse plank of bak te maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2019, 15:40:26 »
Analoge spaghetti

pfff... De elektriek, daar gaat toch nog aardig wat tijd in zitten. Maar ja, ik heb het mezelf wel wat ingewikkelder gemaakt door deze puzzel ook als module te kunnen gebruiken. Op de 4 hoofdleidingen na (2 rijstroom, 2 wisselstroom), is alles aangesloten. De hoofdleidingen zijn nodig om deze module in de modulebaan op te kunnen nemen. Maar dat is simpel vanaf nu.



Naast de eerder aangesloten wissels en ontkoppelaars voor de puzzel, is nu nog de bedrading aangebracht voor:
- Het hoofdsein op het doorgaande spoor (oh ja, dat sein is ook nog even ingebouwd).
- De wissels naar het hoofdspoor. Deze worden samen bediend en schakelen meteen ook
- de rijstroom omschakeling met bistabiel relais (omschakelen voor eigen stroom voorziening en stroom van de hoofdbaan).
- Een extra ontkoppelaar op het hoofdspoor

Verder is de eigen rijstroom voorziening aangesloten (neemt straks stroom op van de wisselstroomleiding). Dit is een Arduino met motorcontroller (en step up/down print). Ook de eerste versie van de stuursoftware is gemaakt, waardoor de V60 nu ook met geluid rangeert.

Nu maar weer eens verder aan de bovenkant. De voetgangersbrug zit al in elkaar.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #31 Gepost op: 4 oktober 2019, 17:20:34 »
Wat extra werk, maar naast je Inglenook Siding speelt deze module nu ook mee in het grotere geheel en het zou jammer zijn als je die optie niet zou hebben benut.

Het misschien valt niet direct op, maar wat ik ook mooi vind is dat je de wisselaandrijvingen -mooi uit het zicht- hebt omgekeerd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2019, 18:58:22 »
Dat ziet er netjes en overzichtelijk uit! Ik had eigenlijk van jou servo-aandrijving voor de wissels gedacht (stiekum gehoopt ;-)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #33 Gepost op: 4 oktober 2019, 19:18:50 »
Tijdens de smalspoordagen zag ik veel banen waar ontkoppelt werd middels magneten.
Voor N spoor is daar o.a. Dapol, Kadee en Kato die daar ook speciale koppelingen voor maken.
Zag er best goed uit.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #34 Gepost op: 4 oktober 2019, 20:22:37 »
Tsja heren,

Het misschien valt niet direct op, maar wat ik ook mooi vind is dat je de wisselaandrijvingen -mooi uit het zicht- hebt omgekeerd.
Goed gezien, Wim. De Fleischmann aandrijvingen monteer je inderdaad heel makkelijk als 'Unterflurantrieb'. Alleen moet je dan wel een gat in de bodem maken  :o

Dat ziet er netjes en overzichtelijk uit! Ik had eigenlijk van jou servo-aandrijving voor de wissels gedacht (stiekum gehoopt ;-)

Helaas, Jack. Deze aandrijvingen werken eigenlijk heel betrouwbaar, zijn makkelijk in te bouwen, simpel aan te sturen en ik had er ook nog eens genoeg van liggen (voor de servo's geldt op de laatste 3 vlakken het omgekeerde). Maar de bodem van de wisselaandrijvingen doos is in zicht. Dus wie weet, binnenkort  :D

Tijdens de smalspoordagen zag ik veel banen waar ontkoppelt werd middels magneten.
Voor N spoor is daar o.a. Dapol, Kadee en Kato die daar ook speciale koppelingen voor maken.
Zag er best goed uit.
Deze is voor Pierre  ;)  Ik heb ook wel wat filmpjes gezien hiervan. Als je 'duwend' over een magneet tussen de bielzen rijdt wordt er ontkoppeld, 'trekkend' blijft de koppeling vast. Dat kan met vaste magneten, maar als je soms niet duwend wil ontkoppelen kan er ook een elektromagneet tussen de rails.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #35 Gepost op: 4 oktober 2019, 21:02:54 »
Ik vind elektrische koppelingen beter, daar kan je meer mee rangeren op iedere plek.
Het is alleen een prijskaartje als je ook wagons met elektrische koppelingen wil uitvoeren.
Momenteel ben ik bezig met een demobaan met iTrain om geheel automatisch te ontkoppelen.
Daar komen ontkoppelrails in en Locs met elektrische koppelingen.


ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2019, 21:16:09 »
Kijk...
Momenteel ben ik bezig met een demobaan met iTrain om geheel automatisch te ontkoppelen.
Daar komen ontkoppelrails in en Locs met elektrische koppelingen.
Soms is een mix van technieken de beste.
Interessant project, Tom.

Als analoog rijder zal ik me alleen met ontkoppelaars moeten 'behelpen'.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2019, 22:27:32 »
Ondertussen....

De bouw van de bovenkant gaat verder. Eerst maar eens begonnen met het perron. Alles ligt nog los, maar zo is er al een indruk van de indeling.






Er komt nog een hek, schutting of muur tussen het perron en de spooraansluiting.
Al met al krijgt deze module een redelijk industrieel/voorstad sfeer in mijn verder landelijke modulebaan - tot nu toe.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2019, 21:18:00 »
Het perron en de arcade bogen....

Van wat dunne latjes (een teveel aan luxaflex lamellen) is het perron in elkaar gefröbeld. Aan de spoorzijde is de rand iets hoger. Er komt nog een laagje zand op het perron. Aan de andere kant met DAS klei een soort van afgebrokkeld beton/puin. Daarna een basiskleur grijs/bruin er op.




Vervolgens de arcade bogen vast gelijmd. Van wat restjes nog een extra stukje muur met steunberen in elkaar gezet.




Dan een drybrush met rood, bruin, oranje en oker.




Dan zijn de kleuren iets te helder. Dat is de bedoeling, want deze worden vager als er nog een wet wash over heen komt.
De bovenkanten worden afgewerkt met -wederom- luxaflex latjes. Dit beschermt ook de vrij kwetsbare  foamboard arcade bogen. De latjes krijgen ook een grijze beton-achtige kleur. Dezelfde kleur wordt sterk verdund als wet wash over de stenen gesmeerd.




Op de foto in kunstlicht ziet alles er wat roder uit dan in het echt... Misschien gaat er nog een zwarte wet wash over heen. Morgen eerst maar even bij daglicht kijken.

Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2019, 22:38:39 »
Ziet er goed uit Rob, mooie muur!

Groet,

Jordy
Groet,

Jordy

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2019, 22:39:41 »
Het gaat er steeds beter uitzien Rob. knap werk. De "puzzel" is haast niet meer te herkennen. ;)

Ik ben nog druk aan het schuiven met de spullen die ik heb en de beperkt ruimte. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2019, 10:17:53 »
Je hebt het tempo er lekker in! Zijn dat kant-en-klaar arcade bogen of heb je die zelf gesneden? Vind het wel wat hebben  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2019, 14:58:21 »
Dank heren,

De "puzzel" is haast niet meer te herkennen. ;)
Twee spellen in één: zoek de puzzel en maak de puzzel. 8)

Ik ben nog druk aan het schuiven met de spullen die ik heb en de beperkt ruimte. :)
Hee, is dat niet precies waar het ook in dit spel om gaat?  :P. Dat moet op te lossen zijn

Je hebt het tempo er lekker in! Zijn dat kant-en-klaar arcade bogen of heb je die zelf gesneden?
Ik wilde inderdaad wat vaart maken, dus deze arcade bogen zijn kant en klaar van Noch. 111 strekkende centimeters voor 20 euri bij Conrad.
Overigens zijn bij daglicht de stenen me nog net wat te rood, en de voegen nog te licht grijs. Er gaat dus nog een zwarte wet wash overheen.

Nu heb ik nog wat grijs gemengde verf over, dus meteen maar het viaduct in elkaar zeten en op kleur brengen.
Naast luxaflex latjes, levert IKEA ook nog wat balkjes van een voormalig houten afdruiprekje. Prima om 'betonnen' liggers mee te maken voor het viaduct




Deze liggers worden domweg onder het dek van het viaduct geplakt. Er komen ook nog twee van dezelfde balkjes langs de zijkanten.



Een beetje op kleur brengen, en dan lijkt het al heel wat.






Verder zit ik nog te denken aan een geruststellend aftelklokje tijdens het puzzelen. Ik ben wat aan het pielen met een 4-cijferig segment LED schermpje aangesloten op een Arduino...




Op zo'n schermpje kan ook andere nuttige info komen te staan (voor zover dat mogelijk is met zo'n schermpje).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #43 Gepost op: 6 oktober 2019, 23:08:31 »
Je gaat als een waanzinnige te keer Rob. Man ... man wat werk je snel. Maar het ziet er prima uit allemaal. ;)

Ik ben nog druk aan het schuiven met de spullen die ik heb en de beperkt ruimte. :)
Hee, is dat niet precies waar het ook in dit spel om gaat?  :P. Dat moet op te lossen zijn

Het is denk ik ook opgelost. Ik zal het eens posten.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #44 Gepost op: 7 oktober 2019, 17:10:19 »
Ik heb je draafje nog eens doorgebladerd en het is een mooi Inglenook-baantje geworden. Ik heb alleen wel één klein dingetje:

Verder zijn er een paar eenvoudige stootblokken gemaakt. Een paar spoorstaven in een te klein boorgat gehamerd en een biels er aan. Dat kan wel een (aankoppel)stootje hebben.


Het zijn hiermee heel licht uitgevoerde stootblokken, maar op dit industrie terrein wordt altijd met kruipsnelheid gereden.
Het zijn inderdaad (veder)lichte stootblokken. Heel persoonlijk zou ik daar toch wat meer stabiele stootblokken hebben neergezet. Het kunnen zelfs kruislings in de rails geplaatste bielzen zijn, een berg stenen of een plantenbak. Maar nogmaals: dat is natuurlijk persoonlijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #45 Gepost op: 7 oktober 2019, 17:19:03 »
Dank je, Wim

Het zijn inderdaad (veder)lichte stootblokken. Heel persoonlijk zou ik daar toch wat meer stabiele stootblokken hebben neergezet. Het kunnen zelfs kruislings in de rails geplaatste bielzen zijn, een berg stenen of een plantenbak. Maar nogmaals: dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik ben het wel met je eens, Wim. Nu zijn deze stootblokken (optisch) nog makkelijk te verstevigen. Ik kan er ook variaties op maken: het haal/breng spoor (dat is het langste spoor op de voorgrond), zou zeker wat steviger kunnen. Misschien zet ik er gewoon nog een paar spoorstaven schuin achter. Ik neem 'm mee. Maar puur functioneel in 1:87 zijn ze al bijzonder stevig  ;D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #46 Gepost op: 7 oktober 2019, 19:24:05 »
Nog wat rangeer ervaringen (koppelen/ontkoppelen).

Ik heb verschillende locs die dienst kunnen doen op de puzzel. De twee diesels zijn een Köff III en een V60.




Beide rijden bij de nu ingestelde rijstroom even snel (of langzaam). De V60 heeft een vliegwiel en versnelt en vertraagt enigszins gelijkmatig. De Köff heeft geen vliegwiel en rijdt met een ruk weg en staat direct stil.
Met de V60 rijden wagons soms ongekoppeld mee (de koppeling is los, maar haakt nog ietsjes). Bij de Köff gebeurt dat nauwelijks.
Tsja, dus wat is dan realistischer? Een lok die met een ruk wegrijdt of een loc die af en toe met zoemende ontkoppelaars heen en weer rijdt en waar soms een reuzenhand de wagons tegenhoudt...

Nou ja, ik hoef in ieder geval geen ingewikkelde rijstroom te programmeren. Gewoon kiezen tussen een loc met of zonder vliegwiel is voldoende....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #47 Gepost op: 7 oktober 2019, 23:36:11 »
Op het brede deel van het perron is nog een wachthokje o.i.d. gepland.
Ik vond nog wat restjes perron overkapping




Het dak wordt wat getrimd en de frame delen passend gemaakt. Een paar gaatjes in het perron en even zien hoe het staat.






Ik twijfel nog of ik de achterkant dicht ga maken. Met een dichte achterkant zie je niet zo veel, maar met een open achterkant staan de Preissertjes op de tocht.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #48 Gepost op: 8 oktober 2019, 00:52:28 »
Die Preisertjes moeten niet zo zeuren: als je de ramen en deuren dicht houdt dan tocht het ook niet... en ze staan in elk geval droog. Ik zou mezelf eerder zorgen maken over dat hekje bij die trap dat ontbreekt.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #49 Gepost op: 8 oktober 2019, 18:50:31 »
Ik hou de ramen en deuren wel dicht  :)
Ik vond de afdakconstructie nog niet helemaal in balans, maar dat is opgelost door het afgesneden stuk dak verticaal te monteren. Geeft ook net wat beter beschutting.




En die hekjes op de voetgangersbrug moeten nog even wachten tot na de verfbeurt. Bij mij is de prioriteit comfort, esthetisch, veilig  8)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...