Auteur Topic: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings  (gelezen 37173 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Gepost op: 11 september 2019, 19:45:45 »
De "bedrijfsvoering" op een modelbaan houdt mij nogal bezig. Rijden en rangeren, boemelen: allemaal leuk.
Af en aan ben ik al enige tijd me aan het verdiepen in rangeerspellen zoals de Timesaver en de (recent gevonden) Inglenook Sidings. Deze laatste valt op door de eenvoud van de opzet en de verrassend lastige puzzels die ermee gemaakt kunnen worden.

Vandaag heb ik op de eettafel zo'n 'klassieke' Inglenook Sidings sporenplan gemaakt. Het past op 130 x 30 cm. Da's een mooi formaat voor een diorama of module die zelfs nog in een boekenkast past 8)




De opzet is als volgt. Er zijn 3 opstelsporen en 1 uithaalspoor.
Het langste opstelspoor heeft een capaciteit van precies 5 wagons (linksonder), de andere twee opstelsporen zijn precies lang genoeg voor 3 wagons (links midden/boven). Het uithaalspoor is lang genoeg voor 3 wagons en een loc, maar niet langer. Het is de bedoeling dat er niet meer ruimte is: juist de beperkte lengte van de sporen maakt dat de rangeerpuzzel interessanter wordt.
Dan zijn er 8 wagons: 5 van de binnenkomende trein op het langste spoor en 3 op de andere sporen. Uit de 8 wagons worden een voor een willekeurig 5 wagons gekozen voor de (nieuw samen te stellen) uitgaande trein op het lange opstelspoor. De volgorde van de wagons in de trein is de volgorde waarin ze getrokken zijn. Ik heb daarvoor even kaartjes gemaakt.
Nu wordt er net zo lang gerangeerd tot de nieuwe trein gereed is. Let op: ook de volgorde van de wagons moet goed zijn.

Even een voorbeeldje.


^de beginsituatie met 5 kaartjes voor de nieuwe trein langs het lange opstelspoor



^de eindsituatie na de nodige hoofdbrekens.


Dat wordt nog even een avondje puzzelen.

Ergens zit het idee in mijn hoofd hier een module (diorama) van te maken. Dan wordt er gewoon op het hoofdspoor gerangeerd. De lengte van de rangeerbewegingen kan dan worden gelimiteerd door een rood sein of een overweg of zoiets.
Zo'n module kan in de modulebaan worden opgenomen of als losstaand puzzel-diorama worden gebruikt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2019, 09:59:03 »
Een mooi idee @Robvd.

Inglenook Sidings
En met name een leuk idee om deze puzzel in je bestaande baan in te bouwen. Ik ben wel benieuwd hoe dat precies gaat werken met koppelen, ontkoppelen en voor-ontkoppelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2019, 19:33:53 »
kan je alleen ontkoppelen als je achteruit rijd ???
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2019, 19:41:41 »
Dank Wim,

Ik ben wel benieuwd hoe dat precies gaat werken met koppelen, ontkoppelen en voor-ontkoppelen.
In het voorbeeldfilmpje is één ontkoppelaar gebruikt. Ik denk aan 3 ontkoppelaars: een voor elk spoor. Dan hoef je ook minder heen en weer te rijden, want je koppelt de wagons los op het spoor zelf.
Koppelen gaat heel goed bij mij op de eettatfel: alle sporen zijn recht. Dat ga ik ook zo houden op de module.
Makkelijk koppelen en ontkoppelen is wel een vereiste bij zulk intensief rangeerwerk.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2019, 16:46:12 »
Deze rangeerpuzzel module/diorama gaat een beetje aan de haal met me...
Ik heb nog wat multiplex liggen en ik denk dat de bouw binnenkort gaat beginnen.

Het thema wordt een spooraansluiting van een brandstoffenhandel. Dan kunnen er mooi verschillende wagons (ketelwagons van verschillende oliebedrijven, bakwagens met kolen, zelflossers en zelfs gesloten wagons) rondrijden. Onderscheidende wagons is  visueel aantrekkelijker en duidelijker met de puzzel oplossen...
Verder heb ik besloten een apart doorgaand spoor te maken. Dan kan er gepuzzeld worden terwijl er wat anders langs komt.

De module wordt zo'n 32 x 150 cm, en met het extra doorlopende spoor ziet het er nu zo uit.






Aan de rechterkant wil ik een viaduct maken. De achterkant een muur of zoiets. Links een bouwsel. Op die manier is het diorama een beetje ingesloten. Bij de railbus komt een kort perron, als halte.
Als werkend diorama kan een railbus of korte trek-duw trein (automatisch) pendelen tussen het perron en een verborgen plek net achter het viaduct op rechts.
Als module kunnen goederentreinen via het verbindingsspoor 5 wagons halen of brengen. Er komt nog een ontkoppelaar op het hoofdspoor om andere goederenwagons (of de conducteurswagon) tijdelijk op het hoofdspoor achter te laten.

De puzzel krijgt een eigen stroomvoorziening, zodat er onafhankelijk van wat er op het hoofdspoor gebeurt gewoon gepuzzeld kan worden.


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2019, 19:14:20 »
Leuk! De uitdaging is dan om het geautomatiseerd te maken  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2019, 19:44:17 »
leuk idee ...maar ik mis een omloop spoor ,,dan kan je het nog leuker maken met rangeer werk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2019, 20:04:07 »
Leuk Rob ... een nieuw project met een nieuwe uitdaging. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2019, 20:20:00 »
Dank voor de reacties mannen.

Leuk! De uitdaging is dan om het geautomatiseerd te maken  8)
Ja, dûhûh!

leuk idee ...maar ik mis een omloop spoor ,,dan kan je het nog leuker maken met rangeer werk
Een rangeerspel met omloopspoor bestaat ook: "Timesaver" heet-ie. Ik hou het hier op de "Inglenook Sidings" (zonder omloopspoor), juist vanwege het eenvoudige sporenplan. En de puzzeltjes zijn verrassend lastig!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2019, 10:10:04 »
Voor degenen die meer over deze rangeerpuzzel (en andere) willen weten: dit is wel een leuke site (in het Engels).
http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Inglenook/inglenook-trackplan.html

Ter inspiratie.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2019, 21:56:57 »
Leuk idee Rob, ik ben benieuwd.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2019, 08:45:24 »
Vandaag maar eens serieus beginnen aan de bouw.

De bodemplaat is gezaagd en de gaten voor de wisselaandrijvingen en de Märklin seinaandrijving zitten er in.
Ik had dit keer geen zin om me 't schompus te stempelen aan een stenen achtermuur, dus heb ik wat budget bogen en muurdelen van Noch besteld. 111 x 12,5 cm arcade bogen voor 20 euri vond ik wel een goede deal.
Het spul kwam gisteren binnen en is alvast op maat gesneden.





Verder heb ik een voetgangersbrug van Faller laten komen. Daarvan wordt ongeveer de helft gebruikt. Ik zag dat bij dezelfde winkel universele ontkoppelaars van Roco in de aanbieding waren. Ik ben benieuwd of die bedrijfszeker de profi koppelingen los kunnen maken. We gaan het zien.

Aan de slag dan maar!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2019, 20:42:47 »
Vandaag lekker opgeschoten met de bouw van de diorama/module bak






Het meeste zaag- en schroefwerk is nu wel gedaan. Aan de achterzijde is het paneel waar de muurdelen tegenaan worde gelijmd. Aan de beide kopse kanten een deel van een FREMO profiel, zodat de module ook op andere modules van mijn baan aansluit. Aan de voorzijde een rekje voor de wagonkaarten en een bedieningspaneel. Aan de rechterkant ontstaat het viaduct in ruwbouw.

Tot zover voor nu.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2019, 20:54:35 »
Vandaag lekker opgeschoten met de bouw van de diorama/module bak
Opgeschoten ben je zeker. Dat werkt zeker wel lekker zo’n maagdelijk stukje houtwerk?

Citaat
Aan de beide kopse kanten een deel van een FREMO profiel, zodat de module ook op andere modules van mijn baan aansluit.
Fok! Ik wist dat ik wat was vergeten op mijn modules: FREMO-profiel!  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2019, 22:18:16 »
Hoi Wim,

Dat werkt zeker wel lekker zo’n maagdelijk stukje houtwerk?
Ja, zeker. Was eigenlijk voor iets anders bestemd, maar deze en andere platen staan al een tijdje in de berging. Blij dat ik ze kan 'opruimen'.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2019, 22:32:16 »
Was eigenlijk voor iets anders bestemd...
Ach Rob, dat slaapkamer-ameubelement dat je ermee wilde bouwen kan nog wel even wachten.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2019, 22:22:04 »
Tsja Wim...

Was eigenlijk voor iets anders bestemd...
Ach Rob, dat slaapkamer-ameubelement dat je ermee wilde bouwen kan nog wel even wachten.  :D

Ik heb geen hobby ruimte, dus met al die modules is er sowieso geen ruimte meer voor slaapkamer ameubelement. Komt dát even goed uit  ;)

Even een update
Ook op deze module is het passen en meten. Zo wil ik wel dat een BR50 wagons kan brengen en halen op de spooraansluiting. Dat gaat nét langs de muur, zo.




Ondertussen ligt (bijna) alle rails vast en zijn de wisselaandrijvingen ingebouwd.
Verder heb ik een van de Roco ontkoppelaars ingebouwd om te testen hoe het ontkoppelen gaat. De Fleischmann ontkoppelaars werken vaak niet goed in mijn ervaring: er is niet voldoende kracht om te ontkoppelen en/of ze vallen niet meer terug. Voor dit rangeerspel is goed en zeker ontkoppelen een voorwaarde.
Vandaar dat ik Roco universele ontkoppelaars wil proberen. De Roco ontkoppelaars hebben een wat steviger spoel én een veertje om de zwaartekracht wat te helpen na het ontkoppelen.
In de tests ontkoppelt dit goed en bedrijfszeker (de harde praktijk zal het leren of dit zo blijft).




Ik heb er in ieder geval genoeg vertrouwen in ook de andere twee sporen van deze ontkoppelaars te voorzien. Daarvoor moeten wel wat bielzen worden verwijderd.

Tot zover weer even.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #17 Gepost op: 28 september 2019, 11:42:35 »
Na een voortvarende start is de voortgang deze week wat minder.... Maar tussen de bedrijven door toch een en ander gedaan.

Het bedieningspaneel is gemaakt.




De vier 'regenboog' knoppen in het midden zijn voor de bediening van het doorgaande hoofdspoor en de aansluiting daar op.
Voor de eigenlijke puzzel zijn de 3 zwarte en 3 blauwe knoppen aan de linkerkant, en de zwarte  links/rechts knop aan de rechterkant van het paneel van belang. Met deze laatste wordt straks de rijrichting bepaald (met een vaste snelheid). Deze knop springt naar de middenstand (stop) terug als je 'm los laat.

De 3 zwarte knoppen bedienen de ontkoppeleaars op elk spoor.
De wissels worden bediend met de 3 blauw knoppen: een knop voor elk spoor. Dat betekent dat als één van de achterste sporen wordt gekozen, de voorste wissel (wissel 1) altijd op gebogen wordt gesteld. Dat kan met gelijkspanning en een paar diodes.




Verder zijn er een paar eenvoudige stootblokken gemaakt. Een paar spoorstaven in een te klein boorgat gehamerd en een biels er aan. Dat kan wel een (aankoppel)stootje hebben.




Het zijn hiermee heel licht uitgevoerde stootblokken, maar op dit industrie terrein wordt altijd met kruipsnelheid gereden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2019, 21:00:31 »
Vanavond eens proberen of het concept met de links-stop-rechts rijstroom-schakelaar een beetje werkt.
De boel maar eens provisorisch aangesloten. De trafo staat ingeregeld op een vaste (lage) snelheid en heen en weer rijden wordt geregeld vanuit de rijschakelaar op het bedieningspaneel.




De loc rijdt zo met een schok weg en komt ook weer met een schok tot stilstand. Dit lijkt het ontkoppelen wel wat te bevorderen, maar het ziet er niet zo realistisch uit. Het puzzelt wel lekker.
De definitieve rijstroom voorziening wordt een pulsbreedte rijstroom uit een Arduino. Misschien krijgt die dan een "puzzelstand" en een "realistisch rangeren" stand... Die laatste doet dan ook iets met optrekken en afremmen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2019, 08:05:21 »
Dat schiet al aardig op bij jou! Misschien iets met magneetkoppelingen proberen?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2019, 09:53:29 »
Dank, Jack.

Magneetkoppelingen is een idee, maar ik hou het op de profi koppelingen. Ik wil gewoon 'standaard' materieel op de puzzel kunnen gebruiken, zodat wagons ook uitgewisseld kan worden met de rest van de baan. Met name ook om ze te kunnen halen en brengen via de aansluiting op het hoofdspoor als de puzzel als module wordt gebruikt.

Er zitten een paar vrij lichte en erg licht lopende wagons bij. Misschien dat ik die wat ga verzwaren. Een beetje massatraagheid zal helpen, denk ik. Ik denk ook nog aan grafiet op de koppelingen als smering....

Het valt me overigens alles mee hoe het koppelen en ontkoppelen gaat.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #21 Gepost op: 30 september 2019, 19:55:26 »
Ik zit even een beetje na te denken over je rangeerspel Rob. Ik ben eigenlijk geen rijder maar dit vind ik top. Het is eigenlijk een beetje puzzelen. Zelf heb ik bijna geen ruimte over om hier aan te beginnen maar ik vind het wel zo leuk dat ik toch een list ga verzinnen. Ik heb nog een heleboel N spul van mijn vader. Op het stukje waar ik een testbaantje en rollerbank op mijn werkblad heb kan ik misschien net een rangeerbaantje baantje frommelen. Maar dat terzijde. ;D
Zoals ik zeg was ik een beetje aan het nadenken hier over en zou het misschien een optie zijn om de baan naar de kant van de opstel sporen wat te laten aflopen? Dan lopen de wagons vanzelf richting stootblok na het ontkoppelen en hoef je de wagons niet op te duwen met de kans dat ze weer vast koppelen. Dit gaat natuurlijk alleen maar mooi op bij gebruik van 3 ontkoppelaars. Wat denk je?



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #22 Gepost op: 30 september 2019, 20:01:43 »
Volgens mij noemen ze dat een 'rangeerheuvel', wordt in het echt ook gebruikt maar ik weet niet hoe dat zou moeten werken.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2019, 20:38:48 »
Dat klopt Jack maar ... als je een rangeerheuvel (bultje) maakt op zo'n kleine baan loop je de kans dat de wagons spontaan ontkoppelen als het spul over dat heuveltje gaat. Beter is het om de hele baan een heel klein stukje schuin te zetten richting opstelsporen denk ik. Een halve cm op 1,5 meter is denk ik al meer dan genoeg.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2019, 22:00:13 »
Dit weekend de puzzel even met de kids (pubers) uitgeprobeerd. Was een succes, want het kon even concurreren met de iPad  ;D
Het koppelen en ontkoppelen gaat behoorlijk bedrijfszeker nu, dat bleek ook.

Ik zit even een beetje na te denken over je rangeerspel Rob. Ik ben eigenlijk geen rijder maar dit vind ik top. Het is eigenlijk een beetje puzzelen. Zelf heb ik bijna geen ruimte over om hier aan te beginnen maar ik vind het wel zo leuk dat ik toch een list ga verzinnen. Ik heb nog een heleboel N spul van mijn vader. Op het stukje waar ik een testbaantje en rollerbank op mijn werkblad heb kan ik misschien net een rangeerbaantje baantje frommelen. Maar dat terzijde. ;D
Leuk hoor. Ben benieuwd hoe dit eventueel in N uitpakt. Als je 2 asser wagons hebt, dan zou dit op zo'n 75 x 20 cm moeten passen.


Zoals ik zeg was ik een beetje aan het nadenken hier over en zou het misschien een optie zijn om de baan naar de kant van de opstel sporen wat te laten aflopen? Dan lopen de wagons vanzelf richting stootblok na het ontkoppelen en hoef je de wagons niet op te duwen met de kans dat ze weer vast koppelen. Dit gaat natuurlijk alleen maar mooi op bij gebruik van 3 ontkoppelaars. Wat denk je?
Ik kan het even proberen. Het is een losse module, dus ik kan de rechterkant gewoon even wat hoger zetten. Zoals gezegd, het is niet echt nodig, maar ik kan me voorstellen dat het voor de N versie zeker wat kan helpen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...