Auteur Topic: kabeldiameter Marklin CS3  (gelezen 3544 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Qxmax

  • Gast
kabeldiameter Marklin CS3
« Gepost op: 4 september 2019, 19:40:10 »
Ik krijg deze week mijn CS3 Plus binnen en verwacht daarom de bekabeling van de baan (gedeeltelijk) te moeten vervangen. In de omschrijving van Marklin lees ik dat een kabeldiameter van minimaal 0,5mm2 wordt geëist. Echter is mij niet helemaal duidelijk of dat alleen geldt voor spoor 1 of ook voor HO. En dan: geldt die diameter ook voor de bruine draad?

Qxmax

  • Gast
Re: kabeldiameter Marklin CS3
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2019, 18:18:05 »
Dat schiet niet erg op :'(

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: kabeldiameter Marklin CS3
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2019, 07:38:47 »
diameter is best wat groter zelfs.Ik heb een ringleiding van 2.5 mm vierkant en van daar naar de sporen elke 1.5 a 2.5 meter naar rails en massa met korte stukjes van 0.14 en langere van 0.25 mm.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: kabeldiameter Marklin CS3
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:27:32 »
Beste "Gast",

Een kabeldiameter wordt niet bepaald door de centrale maar door het aantal treinen wat tegelijk kan rijden, vergelijk: de waterleiding in je huis (alleen jullie gebruiken water) is heel wat dunner als de waterleiding naar je wijk/buurt/dorp want dan gebruikt iedereen min of meer tegelijk water.

Het advies van bellejt is een goed advies, lijkt op een waterleiding.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: kabeldiameter Marklin CS3
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:23:37 »
Beste "Gast"
Beste @Anne W,
Ik ben bang dat deze gast het pand inmiddels heeft verlaten.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)