Auteur Topic: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders  (gelezen 4307 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Willem

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Hallo beste forum leden , mijn vraag staat eigenlijk al in de aanhef . Ik heb 4 digikeys terug melders 1 loconet DR4088LN en 3 DR4088CS .Mijn centrale is de DR5000 en Geoline rails. Ik heb nu aan mijn ringleiding nog om de meter de + en _ draden , en denk dat ik daarom wat storing in drie wissels heb . Mijn wissels zijn met de aandrijving 61195 en de decoder 61196 aan gesloten. Het probleem is dat ze blijven staan op het hartstuk en dan krijg ik kortsluiting , ook gaan ze bij recht door knop op de multiemuis afslaand . En eigenlijk zijn dit drie vragen in een. Hopelijk zijn er oplossingen, ik heb al van alles op gezocht.

Willem

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2019, 19:54:43 »
Hallo Willem
Betreft je vraag over het verkeerd omgaan van je wissels t.o.v de multimaus : als je de 2 draden die van je decoder naar het wissel gaan omdraaid , Of als je een wisseldecoder hebt in het wissel ingebouwd , het stekkertje wat naar de aandrijving gaat omdraaien dan , gaat deze ook weer correct om met de stand van de muis. Over je vraag over de blokken : ik ga ook gewoon vanaf de ringleiding naar de ongededecteerde baanstukken , alleen via een diode schakeling om het spannings verschil tussen gededecteerde en ongededecteerde baanstukken op te heffen. Heb je wissels met een gepoold hartstuk ? Dan schakelt deze waarschijnlijk verkeerd om. Waarschijnlijk maar dat weet ik niet zeker komt dit probleem dan voort uit  het verkeerd omschakelen van het wissel t.o.v de mmous
vr groet Arie
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline Willem

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2019, 12:06:47 »
Hallo trabiarie ,fijn dat je reageer. Als eerste ik heb geen ongededecteerde baan stukken dus... En ik zal deze stekker om draaien en kijken wat er gebeurt. Wat ik weet is dat in de handleiding van de wissel decoder 61196 staat dat je met cv 34 en dan 1/0 de wissel weer recht door kan schakelen maar dat is mij nog niet gelukt. Ik ga het nog even uit proberen en dan terug melden. wat betreft de bedrading van de rails in de blokken weet jij dan of ik met minder draden of helemaal geen af kan.

Willem

Offline Willem

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2019, 17:49:17 »
Hier ben ik weer. Beste trabiarie ,een ding is op gelost ,ik had drie onwillige wissels die heb ik de stekkertjes in de wissels om gedraaid en nu rijden de treinen gewoon door, daarvoor alvast bedankt. Nu de wissels gaan nog allemaal verkeerd om ik moet volgens de handleiding ze vijfmaal om schakelen en met de muis met cv 34 en daarna met 1 ingeven dan zou hij goed moeten staan ,en dat 14 maal. Nu heb ik hier een andere vraag over zou het voor koploper erg zijn bij het omzetten... Nog een vraag dan, over de bedrading,  ik heb de bedrading aan alleen de + gedaan zou dit kunnen...

Willem

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2019, 22:16:07 »
Hallo Willem
Vanwege vakantie heb ik niet kunnen reageren.
Is het gelijk laten schakelen met de mmouse al gelukt. Volgens mij kan het met koploper geen kwaad en anders hoef je dat toch niet te starten tijdens het programmeren. Wat je bedoelt met de bedrading snap ik het niet helemaal , als je blokken maakt komt een kant van de rail van je terugmeld decoder en de andere kant vanaf je centrale . De draad die van je centrale afkomt kun je al naar je wilt aan de rail aansluiten b.v om de meter. Die van je terugmeld decoder gaat naar het betreffende blok ook binnen dat blok kun je deze verdelen. Heb je ook al gekeken of je de draad die van je wisseldecoder naar de aandrijving van je wissel gaat bij de spoelen kunt omdraaien? Haal je bij het programmeren wel je loc's van de baan anders programmeer je ook gelijk de locdecoders.
vr groet Arie
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2019, 09:22:21 »
het juiste wisselsymbool gekozen in koploper ? Het zwarte beentje is steeds de rechtdoor positie ongeacht hoe de wissel getekend word in het baanplan.Is een veel gemaakte fout.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Willem

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2019, 11:10:18 »
Sorry even er tussen uit geweest. Nou daar komt ie ,met de draden heb ik de genen die aan de kant van de terug melding zaten er af gehaald om dat deze,inderdaad de stroom van de terug melders komen, daar mee was het probleem van het niet willen schakelen ook opgelost. Het niet goed omschakelen van de wissels blijft zo, maar ik heb daar straks bij koploper geen last van heb ik gelezen .Mijn wissels zijn niet met draad verbonden, want ik heb decoders in de wissels van Roco anders had ik inderdaad de draadjes om kunnen draaien ,dit is met de decoder 61196 niet mogelijk deze moet je vijf maal heen en en weer schakelen en het nr in geven. Het is mogelijk om hem na het schakelen met cv 34 naar op1 zetten goed te laten om zetten
Maar dat is mij niet gelukt. Dit ter inf. Ik wil jullie bedanken. Ik denk dat ik nog wel meer vragen zal krijgen.

Willem

Offline Willem

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Moeten er nog draden naar de ringleiding met alle blokken met drie melders
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2019, 11:15:31 »
Sorry even reageren op Belletj. Deze neem ik mee. Ik ben nog niet in koploper dussss.

toch bedankt Willem