Auteur Topic: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm  (gelezen 6317 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Gepost op: 24 augustus 2019, 21:53:37 »
Van mijn modulebaan is het kopstation "Klütz" nog in aanbouw, maar ik ben alvast aan het denken aan de volgende module voor de baan. Mijn idee: een klein depot voor stoomlocomotieven op een module van maximaal 2 segmenten van elk 122x61.

Dit is krap voor een realistische opzet. Ik richt me daarom vooral op maximale bedrijvigheid (op kleine schaal), waarin in ieder geval de noodzakelijke verzorging van kolengestookte stoomlocs kan plaatsvinden.
Na enig onderzoek kwam ik uit op de volgende, zeg maar minimale, zaken om een loc na een rit weer klaar te maken voor de volgende: bekolen, ontslakken, water bunkeren en zand bijvullen. Eventueel nog de rookkamer schoonmaken. Daarna verzorging en onderhoud in een loods.

Deze module krijgt verder een doorgaand spoor, zodat er ook bijna 2,5 m extra spoorlengte is voor langsrijdende treinen op de baan.

Verder is zo'n depot de plek waar kolen worden gebruikt, en slakken en as worden achtergelaten. De extra rangeermogelijkheden om kolen te brengen en slakken/as op te halen wil ik ook gaan benutten.

Na wat tekenen en ontwerpen met de online Trax editor kwam ik op dit baanontwerp uit.




De groene lijn is het doorlopende spoor, dat aan beide kanten uitkomt op een standaard profiel. Daarmee past het aan andere modules. De groene stippellijn is een mogelijke extra aansluiting naar een station op rechts.

De afhandeling van een loc zit in een soort 'flow', voordat de loc op de draaischijf naar de locloods gaat. Dat ziet er zo uit (de rode lijnen)
  • A .De loc komt het depot binnen op rechts en rijdt door naar
  • K. het spoor naast de kolenbunker en stopt daar. De kolenvoorraad wordt bijgevuld. Vervolgens rijdt de loc achteruit naar
  • S. de slakkenput. Hier worden de slakken uit de vuurkist gehaald. De slakkenput zit vrij ver weg van de kolenbunker om te voorkomen dat de gloeiende slakken de opgeslagen kolen in de brand zetten. Vervolgens rijd de loc vooruit om bij
  • W. (de waterkraan) water te bunkeren. Daarna gaat het door naar
  • Z. De bezanding. Vervolgens naar de draaischijf en eventueel wordt verder gereden naar 
  • R. om de rookkamer schoon te maken.

Nu kan de loc naar de locloods op links voor kleine reparaties en ander klein onderhoud.

Locs die klaar zijn om een nieuwe dienst te beginnen rijden uit via het oranje spoor. Er is een apart uitrij-spoor, zodat binnenkomende en uitgaande locs elkaar niet in de weg zitten.

Dan zijn er nog een paar doodlopende sporen:
  • Opstelspoor voor diverse hulp voertuigen. Misschien een hijskraan of zoiets
  • Opstelspoor voor kolen wagons. Die kunnen hier worden gelost in de kolenbunker
  • Spoor voor slakken wagons
  • Spoor voor onderhoud buiten en/of een klein locje die in het depot is gestationeerd voor rangeerwerk

De module  is in 2 delen gepland. De sporen wil ik in het midden allemaal parallel hebben, zodat er eventueel een verlenging mogelijk is.

Ik laat dit ontwerp even bezinken en misschien dat ik het nog 1:1 ga neerleggen om te kijken hoe dat er uit ziet.

Ideeën welkom!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2019, 14:47:28 »
Tja Rob ... zo'n schijf met alle rompslomp er bij neemt inderdaad wel een hoop plaats in beslag. Het valt niet mee om dat allemaal op een kleine plek in elkaar te frommelen. Ik vind dat je er met deze opzet aardig in geslaagd bent. Ziet er best goed uit en heel realistisch. Goed gedaan man. ;) Als je straks alles grof neerlegt komen de kleine veranderingen vanzelf.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:36:10 »
Ik weet niet of je daar nog mogelijkheden voor hebt, maar anders zou je misschien die locloods met de zijkant pal tegen de rand van je module aan kunnen zetten. Je kunt dan de zijkant -op de rand van je module- kunnen openwerken, zodat je een mooi zicht hebt op het interieur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2019, 16:17:00 »
Hoi Wim,

Dit
Ik weet niet of je daar nog mogelijkheden voor hebt, maar anders zou je misschien die locloods met de zijkant pal tegen de rand van je module aan kunnen zetten. Je kunt dan de zijkant -op de rand van je module- kunnen openwerken, zodat je een mooi zicht hebt op het interieur.
vind ik een leuk idee! Ik zal eens kijken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:33:08 »
Ik vind dit altijd een erg leuk thema op een modelbaan en het zorgt voor behoorlijk wat sfeer.

Zelf heb ik ook ondervonden dat het veel meer plaats kost dan je in eerste instantie zou denken maar ik zie wel dat je goed nagedacht hebt over de functie van de diverse sporen.
Ben benieuwd hoe dat straks in de praktijk uitvalt bij jou, ik zou dat in de toekomst ook wel weer willen inplannen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2019, 19:22:32 »
Ondertussen heb ik de verzorgingssporen even op de grond neergelegd (zonder het doorgaande spoor en de sporen aan de locloods-zijde), om eens te kijken hoe dit alles uit komt.


^De spooraansluitingen van de draaischijf zitten nog niet allemaal op de goede plek. Let op: 180' gedraaid t.o.v. het ontwerp...

Het valt me niet tegen. Alleen alle sporen parallel op de overgang van beide segmenten (zodat er later eventueel een extra stuk tussen kan) gaat niet lukken. Maar een verlenging zal niet nodig zijn, vanaf ooghoogte ziet het er niet al te krap uit.




De kolenbunker kan wel zo'n 40cm lang worden, maar niet breed: max 3,5 cm. Ik denk dat ik een portaalkraan ga maken waarbij één rail op de wand van de kolenbunker staat en de andere naast het bekoling-spoor. Zoiets




Nu eens kijken hoe ik bij de locloods uit ga komen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2019, 10:12:45 »
Ik denk dat ik een portaalkraan ga maken waarbij één rail op de wand van de kolenbunker staat en de andere naast het bekoling-spoor. Zoiets
Zoiets heeft @Pierre ook ooit gemaakt op zijn vorige baan. Als je even door dit topic bladert, dan vind je het perfecte voorbeeld voor jouw portaalkraan.  8)


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2019, 11:31:24 »
Ha Wim,

Inderdaad zoiets. Mooi!
Maar voor mij dan zonder die trechter. Die lijkt me wat te massief voor mijn kleine depot.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2019, 11:55:17 »
Wat je op dat portaal zet is natuurlijk jouw keuze. Het ging mij om het portaal met poten op verschillende hoogte.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module met depot / Betriebswerk op max 244 x 61 cm
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2019, 17:39:40 »
Bij het 1:1 uitleggen heb ik wat aanpassingen in het sporenplan gemaakt. Deels ook omdat de aansluitingen op de draaischijf niet nauwkeurig zijn in de Trax editor. Nu zijn er ook twee driewegwissels, waarmee de sporen iets langer worden.
Dit alles is verwerkt in het sporenplan van de afhandelingssporen
Verder heb ik de ring locloods vervangen door een twee-standige loods met parallelle sporen. Die kan dan mooi op de rand van de module en misschien nog open gewerkt worden naar het idee van @Wim Corduwener




Ik ga nog wel even testen of al m'n stomers langzaam en zonder haperen over de driewegwissels komen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...