Auteur Topic: Locomotief geprogrammeerd laten rijden op één baanvak/sectie  (gelezen 2362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Locomotief geprogrammeerd laten rijden op één baanvak/sectie
« Gepost op: 24 augustus 2019, 11:31:04 »
Onlangs heb ik een diorama gemaakt die visueel bijna klaar is.
Zie topic:
https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3457.0

Uiteraard had ik bij het bouwen niet gedacht dat ik ook wil 'rijden'. Ik heb wel de 'doorgaande' baan elektrisch aangesloten.
Het is dus 1 baanvak/sectie.



Wat wil ik?
Ik wil een digitale locomotief (Fleischmann 436072 met geluid) automatisch laten rijden van rechts naar links en omgekeerd.
Dat wil bijvoorbeeld zeggen:
Startgeluiden/verlichting aan -> optrekken -> continue snelheid (zeer langzaam) -> afremmen naar stilstand -> stopgeluiden, enzovoort.

Eventueel de wegverlichting (links) aan/uitschakelen en de baanhuisverlichting (rechts) aan/uitschakelen bij aankomst/vertrek van de locomotief. De wissel en de nog te plaatsen seinen gaan vooralsnog niet meedoen.

Ik ben in het bezit van een laptop en baanbesturingssoftware van RocRail of gelijkwaardig. Welke hardware (interface) heb ik nog meer nodig? Alleen een centrale van bijvoorbeeld Digikeijs DR5000?
Kan ik met RocRail of andere software de handelingen/bewegingen van de locomotief programmeren binnen één baanvak/sectie?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotief geprogrammeerd laten rijden op één baanvak/sectie
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2019, 12:34:16 »
Hoi, je kan een pendelmodule nemen of een terugmeld module aansluiten op je dr5000. volgens mij is dat de 4088...
Je moet dan wel de sectie in 3en verdelen volgens mij.

Groet Mies

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Locomotief geprogrammeerd laten rijden op één baanvak/sectie
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2019, 13:24:05 »
Hoi Michel,

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb zelf nog geen DR5000 in bezit.

Ik heb ondertussen even direct contact met Digikeijs opgenomen en zij kwamen ook dat ik toch echt de baan in drie secties (en nu ook twee er bij voor het andere stukje rails) moet verdelen en de 4088-CS. Omdat ik weet dat het nu kan wil ik ook de wissel, seinen en verlichting alsmede het stukje rangeerrails wil meenemen met de besturing. Ik wacht nu op de offerte en wat ik daarvoor allemaal nodig heb. Het is voor mij ook allemaal nieuw.

Ik weet 't...veel onderdelen voor een klein stukje rails. Als het me bevalt wil ik misschien een kleine langwerpige smalle baan maken...2 bij 0,4 meter.