Auteur Topic: geen analoge rijders meer hier  (gelezen 21502 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #50 Gepost op: 9 mei 2021, 19:03:25 »
Beste Moederdag allemaal  ;D

Dit draadje viel mij gisteren op en ik heb voor de lol alle bijdragen vanaf het begin (28 april 2011  :o :o) eens gelezen.
Het is een bonte verzameling van argumenten 'voor en tegen' digitaal gaan en zelfs om besturingssoftware te gebruiken.
Het valt me in dit forum op dat niet alleen analoog en digitaal aanhangers hebben, maar dat er een verschil is tussen de 'modelbouwers', 'rijders' en 'automatiseerders".
Ik wil beslist niet volledig zijn. Onze hobby geeft zondermeer een 'thuis' voor allerhande soorten liefhebbers.
Als 'oudere jongere' heeft de hobby mij na mijn pensionering door de duistere Corona tijd geholpen.
Na mijn eerste vaccinatie prik vorige week is er ook weer hoop veilig buiten te kunnen spelen!  ;D ;D

Om weer terug te komen op het onderwerp van dit draadje het volgende.
Zoals ik in een ander draadje uitvoerig besproken heb, heb ik in het afgelopen jaar al mijn analoge circuits gedigitaliseerd. Zie:

https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4074.0

Een treffende foto hierbij is bijgaande door met 'resten' van het laatste analoge circuit:



In die doos o.a. magneet kontakten, (wissel) schakel relais en gelijkrichters.
Daarmee heb ik vanaf mijn jeugd veel plezier beleefd aan analoge automatisering.

Nu kreeg ik deze week toch de kriebels om weer wat 'analoogs' te doen! :-\
Had er eigenlijk spijt van dat ik geen plek meer had om die (niet omgebouwde) leuke lok's te laten rijden.
Verder is mijn digitale circuit eigenlijk ongeschikt om met veel aanhangwagens te rijden, gelet op de lengtes van sommige blokken.
Echter mijn vrouw heeft me al dringend verzocht om NIET nog meer plek in huis in beslag te nemen met mijn 'treintjes' >:( >:(?!

Kortom dan ga je kijken wat er nog op die al met rails en decoders volgebouwde plank nog mogelijk was :o
Ik wilde jullie het resultaat niet onthouden! :D

De enige plek waar nog rails bij kon was op de vaste plank aan de muur. Deze plank is weer met een pianoscharnier verbonden met de grote plank met alle (digitale) rails.
Ik heb alle (Digikeijs) modules opgeschoven tegen de muur en zo ontstond een rechte baan over die plank.
Daar kan dus een lok 'heen en weer' rijden. Gebruik makend van magneet schakel kontakten en een bi polair relais, oftewel een oude Fleischmann wissel met ingebouwde schakel mogelijkheid.
De andere relais heb ik inmiddels ook al weer in gebruik om een nieuw type (DK50018) digitale decoder (voor het testen) om te schakelen van de POWER en SIGNAL voeding

Omdat die 2 meter ook niet zo spectaculair is heb ik me afgevraagd of dat niet langer (en minder saai  ;))  te maken was :-X
Nu had ik in 1989 een bak met scenery overgenomen van de vorige eigenaar van mijn nieuwe huis.
Nog eens goed gekeken of die bruggen nog bruikbaar waren.
Hierbij het resultaat.







Zo heb ik op deze Moederdag mijn vrouw toch een plezier gedaan en ze vindt dat hoekje (waar ze toch niet bij kan) met die brug best leuk ;D
Heb ik toch weer een klein beetje aan scenery gedaan met deze brug.
En al die wagentjes rijden achter elkaar!

Toch weer blij met 'Analoog'! :-*

Zo kom je de hittegolf van vandaag weer door!

Gr Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #51 Gepost op: 10 mei 2021, 13:29:57 »
Leuk om alles in dit draadje even samen te vatten, Koos.
En gefeliciteerd met je geautomatiseerde analoge uitbreiding :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

johnflorijn

  • Gast
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #52 Gepost op: 20 oktober 2021, 09:58:42 »
jazeker ik rij ook analoog groet john

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #53 Gepost op: 21 oktober 2021, 08:08:23 »
Ook nog analoog, jazeker. Heb sinds enige tijd 2 Trix hondekoppen. Om ze eens te kunnen laten rijden heb ik wat Trix rails aangeschaft. Destijds een uniek systeem. Op een eenvoudige manier kun je met twee treinen rijden op een spoor. Jammer dat het niet mer bestaat.

Gr. Bert.
The following users thanked this post: Trixtler

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #54 Gepost op: 23 oktober 2021, 02:42:28 »
(Trix) Destijds een uniek systeem. Op een eenvoudige manier kun je met twee treinen rijden op een spoor.
Jammer dat het niet meer bestaat.
In zekere zin bestaat het nog: het heet DC 3-rail, en je kunt het doen met Märklin h0 3-rails rails, als je dat wilt.
Alleen zet je dan de massa (-) op pukkels, en de prik (+) op 1 van de twee spoorstaven.

Met DC-locs kun je dat old school Trix kunnen noemen (mits met DC-wielassen én een sleper).
Met een bovenleiding erbij zit je dan op 4 onafhankelijk bestuurbare treinen op dat systeem.
Analoog betekent dat 4 aparte trafo's of rijregelaars.

Hoe onafhankelijk is onafhankelijk? Elke trafo bedient een eigen stroomkring (met daarop 1 loc).

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2021, 08:22:35 »
Hallo Jan.
Ik dacht dat de rails van Märklinn niet van mekaar geïsoleerd waren. Die van Trix zijn dat wel.
Gr. Bert.

(Trix) Destijds een uniek systeem. Op een eenvoudige manier kun je met twee treinen rijden op een spoor.
Jammer dat het niet meer bestaat.
In zekere zin bestaat het nog: het heet DC 3-rail, en je kunt het doen met Märklin h0 3-rails rails, als je dat wilt.
Alleen zet je dan de massa (-) op pukkels, en de prik (+) op 1 van de twee spoorstaven.

Met DC-locs kun je dat old school Trix kunnen noemen (mits met DC-wielassen én een sleper).
Met een bovenleiding erbij zit je dan op 4 onafhankelijk bestuurbare treinen op dat systeem.
Analoog betekent dat 4 aparte trafo's of rijregelaars.

Hoe onafhankelijk is onafhankelijk? Elke trafo bedient een eigen stroomkring (met daarop 1 loc).

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #56 Gepost op: 23 oktober 2021, 11:03:00 »
Ach, als je echt wil: Trix Express rails is nog wel 2e hands te vinden op fysieke en online beurzen :)
Rijdend materieel ook.
De prijzen vallen vooralsnog mee, totdat het echt verzamelaarsspul wordt  :-X

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #57 Gepost op: 23 oktober 2021, 23:02:20 »
Volgens mij zijn er twee Trix Express clubs en ook een forum.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #58 Gepost op: 24 oktober 2021, 08:31:03 »
Hallo Anne W.

De trix club is mij bekend. Heb inmiddels alle informatie van hun binnen. En ze hebben een mooi clubblad.

Gr. Bert.