Auteur Topic: geen analoge rijders meer hier  (gelezen 21507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #25 Gepost op: 16 december 2014, 23:14:24 »
...ik ga geen TV kijken hoe de treinen rijden op me baan telkens weer.
Hans, waar zijn die camera's dan voor?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #26 Gepost op: 16 december 2014, 23:40:41 »
Die koppel ik dadelijk af en komen in het schaduw station te staan, ik mag graag zien of alles daar wel goed gaat als er iets ontspoort of zo :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #27 Gepost op: 16 december 2014, 23:49:43 »

...ik ga geen TV kijken hoe de treinen rijden op me baan telkens weer.

Kan toch best leuk zijn.  onboard camera in de treintjes en dan lijkt het net of je zelf de machinist bent.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #28 Gepost op: 17 december 2014, 00:02:02 »
@GéJé je bent me net voor: ik zat net te denken dat als je zo'n vet besturingspaneel hebt zoals @Jack met een monitor en een camera in de loc, dan ben je toch volgens mij spekkoper?
Dan wil ik óók digitaal!
Wat kost dat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #29 Gepost op: 17 december 2014, 00:09:34 »
Als ik dat had gewild was ik wel machinist geworden en niet me roeping misgelopen :P ik speel met treintjes beter als rondjes rond de kerk rijden :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #30 Gepost op: 17 december 2014, 00:13:14 »
Machinist dat lijkt me nou écht ontzettend boring. Steeds dat gestop op zo’n station en dan al die mensen die allemaal mee willen. Maar, over je eigen baan heen rijden via een beeldscherm, dat lijkt me uitvoerbaar... én heel digitaal!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #31 Gepost op: 17 december 2014, 05:36:00 »
Volgens mij kun je op een analoge baan ook een camera in je loc inbouwen als je dat zou willen  ;)

Tis wel iets wat nog (ver onderaan) op mijn verlanglijstje staat  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #32 Gepost op: 17 december 2014, 10:46:29 »
Kan ook heel goed analoog. Er zijn diverse fabrikanten die kant en klare cameralocs verkopen maar met een draadloos bewakingscameraatje kan je het ook zelf bouwen.
 

Klik

Groeten, Gert-Jan

Dick

  • Gast
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #33 Gepost op: 17 december 2014, 21:30:05 »
Aangezien ik een elektronische achtergrond heb  ( 35 jaar in het HBO gewerkt )  rijd ik toch liever analoog , ik ken het hele digiotale gebeuren , maar dat kan ook met analoog , mits je de regels maar in de gaten houd

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #34 Gepost op: 18 december 2014, 16:29:01 »
Aangezien ik een elektronische achtergrond heb  ( 35 jaar in het HBO gewerkt )  rijd ik toch liever analoog , ik ken het hele digiotale gebeuren , maar dat kan ook met analoog , mits je de regels maar in de gaten houd

Dat vind ik nu eens leuk om te horen.
Een argument dat ik namelijk heel vaak hoor wanneer het over analoog vs digitaal gaat is; 'De "angst" om over te stappen naar digitaal komt meestal voort uit een gebrek aan kennis. Als deze mensen zich een beetje zouden verdiepen in het digitaal rijden dan zouden ze inzien dat het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld is.'

Dankzij de opmerking van Dick kan dit argument nu ook de prullenbak in.  :D

Groeten, Gert-Jan
 

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #35 Gepost op: 18 december 2014, 16:33:01 »
Gert-Jan dat zeg jij nu wel maar ik ga niet echt snappen hoe Dick dan 15 locomotieven tegelijk, analoog en rijdend, in de gaten gaat houden zonder hulp :D regels of niet.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2014, 16:39:33 »
Gert-Jan dat zeg jij nu wel maar ik ga niet echt snappen hoe Dick dan 15 locomotieven tegelijk, analoog en rijdend, in de gaten gaat houden zonder hulp :D regels of niet.

Hans,
Ik zie het nut van digitaal rijden best wel in als je een baan hebt die zo groot is dat er 15 treinen tegelijk kunnen rijden. Maar zeg nou eerlijk, hoeveel mensen hebben een baan waar 15 treinen tegelijk kunnen rijden?  ::)
Ik kan max. 3 treinen tegelijk laten rijden en dat gaat heel goed analoog.

Groeten, Gert-Jan

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2014, 23:16:45 »
Beste Gert-Jan,

Een woordje ter troost: ook een digitale rijder kan geen 15 treinen tegelijk laten rijden, dat kan alleen een computer, die is ontzettend dom, maar heeft één hele goeie eigenschap: als je hem alles maar dan ook alles verteld hebt, dan neemt hij beslissingen en voert ze ook uit ongeveer een miljoen keer sneller als de "homo sapiens".

Een tweede woordje ter troost: ook analoge rijders kunnen met een computer rijden, er waren veel analoge Dinamo rijders op de Digitale Beurs in Houten afgelopen zaterdag.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Martin1961

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:05:07 »
Hallo allemaal ik ben een analoge her intruder.
pas weer begonnen met het opbouwen van een analoge baan.
ben nu bezig met het vormgeven van het schaduwstation.
wil gaan proberen om met vier tot vijf treinen automatisch te gaan rijden word dus als electronica leek een hele uitdaging om dit op tezetten.

met vriendelijke groet Martin

Offline clejan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #39 Gepost op: 7 november 2018, 16:48:45 »
ik ben een herintreder en ga ook anoloog rijden via via bij dit forum gekomen en ga nu echt aan de slag eerst met een testbaan en dan op een kamer waar ik 9m2 ter beschikking heb hoop op dit forum antwoorden te kunnen krijgen en mijn deel ook bij te dragen

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #40 Gepost op: 7 november 2018, 18:58:55 »
Volgens mij moet dat lukken Jan met zo'n mooie ruimte. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #41 Gepost op: 10 november 2018, 20:16:27 »
Ik heb digitaal (Roco MultiMaus met LokMaus2 als slave) en analoog (zelfgemaakte voeding).
Die digitale fratsen zijn leuk maar ik ga geen tientallen locs decoders geven.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #42 Gepost op: 12 november 2018, 07:55:52 »
Alles nog analoog. Ik heb een hoop ouder materieel en dat bouw ik niet om.

Gr. Bert.

Offline treinenwaal

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #43 Gepost op: 25 september 2020, 14:08:17 »
analoog is leuk maar digitaal ook
net hoe je bent opgevoed ,maar vernieuwingen zijn er op beide gebieden

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #44 Gepost op: 30 september 2020, 00:20:57 »
Ik rij ook analoog, mijn materiaal heeft jaren opgeslagen gestaan. Maar nu ik gepensioneerd ben en de ruimte heb, maar weer eens begonnen. Mijn baan is in een U vorm, en meet 3x2x3 en 1.10 diep. Dit hele gebeuren staat op zolder, waar het zomers veel te warm is om er ook maar iets te doen, maar nu de temperaturen flink dalen kan ik weer verder. Ik heb 3 baanvakken, dus rijdt met 3 treinen. Fleischmann en Lima en Roco. Heb de afgelopen 2 jaar flink wat oud spul gekocht loop en niet lopend, de niet lopende maak ik weer lopende treinen van, gewoon omdat ik dat ook een hobby vind. Heb inmiddels 23 locs staan, binnenkort maar weer eens opruiming houden. :D

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #45 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:35:10 »
Ik rij nog steeds analoog (maar nu net even niet), met zo'n 15 treinen (waarvan 10 pendeltrein), gewoon om dat ik van puzzelen hou. De baan is soms net een sudoku. En de grootste uitdaging is om de verborgen (moeilijk bereikbare stukken) automatisch af te handelen, en de stukken in het zicht niet (of niet volledig).
Het grappige van analoog rijden zijn de onvoorspelbaarheden. Een trein die je ergens verwacht, is er soms niet, of komt nog in geen tijden, omdat er ergens anders een hindernis is waar je geen rekening mee had gehouden bij de bouw. En werkt je zelf verzonnen oplossing dan nog, of niet meer?

En computerprogramma rekent dat keurig voor je uit, dat zit er al in verwerkt op basis van kennis en ervaring van anderen. Maar dat wil ik zelf ook kunnen. En die kennis en ervaring is vaak online niet (of niet meer) gedocumenteerd. Dus hoe deden ze dat dan, vroeger?

Dat betekent vaak: het wiel opnieuw uitvinden, en dan zo beschrijven dat het én werkt, én alsnog weer gedocumenteerd is: hoe je dat doet (de manier), en hoe je op die oplossing kwam (de weg erheen).

Veel oude analoge oplossingen voor situaties werden verzonnen door ingenieurs, elektronica experts of mensen met jarenlange ervaring als bouwer, en een goede kennis van wat er op dat moment op de markt was. Ze publiceerden in tijdschriften die ik als kind nooit te zien kreeg, en die nu niet meer bestaan.

Van veel zaken weet ik alleen maar uit een (digitale) programmahandleiding zoals die van Koploper of RocRail dat het analoog mogelijk moet zijn geweest, omdat men het als digitaalrijder óók wilde kunnen doen.

De techniek schrijdt voort. IC's, hallsensoren, optocouplers, servo's, smd-relays, LDR's, lichtsluizen, camera's, er komen steeds meer nieuwe technieken bij die analoog ook bruikbaar zijn. Ze waren er toen nog niet, maar dat wil niet zeggen dat je er nu dus niets mee zou kunnen, en dat alles moet laten liggen als hebbedingetjes voor digitaalrijders.
Waarom bestaat er soms toch zo'n beperkte visie op analoog rijden?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2020, 23:28:05 »
Volgens mij klopt de titel in dit draadje niet echt. Er zijn genoeg analoge rijders hier.
En analoog of digitaal rijden , beide kunnen handmatig bediend of volledig geautomatiseerd worden. En alles er tussen in.
Mijn locs zijn analoog, ik rij met handbediening, maar mijn rijstroom regelaars zijn digitaal (en eventueel met infrarood afstandsbediening en dan met automatisch versnellen en vertragen) op basis van Arduino.

De grenzen zijn dus niet zo scherp (ofwel: het is geen binaire ja/nee met digitaal of analoog)
Overigens rij ik graag met de hand, omdat ik graag veel bedrijfsvoering doe (goederen ophalen en brengen, rangeren, etc).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

johnflorijn

  • Gast
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #47 Gepost op: 8 mei 2021, 13:53:52 »
hoi ik rij ook analoog groet john

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #48 Gepost op: 9 mei 2021, 10:51:03 »
Mijn voorkeur gaat toch uit naar digitaal rijden.
Kan mijn niet inbeelden dat alle opties op de locomotieven van vandaag analoog zouden kunnen werken.
Oudere locomotieven rijden bij mij op een analoog pendel baantje, heft ook zo wel zijn charme.
Groeten Ludwig

Offline Doornboom

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: geen analoge rijders meer hier
« Reactie #49 Gepost op: 9 mei 2021, 12:00:59 »
Digitaal rijden heeft denk ik zijn voordelen, heb er geen ervaring mee.
Ik ben sinds vorig jaar weer aan het bouwen aan een baan maar omdat ik zoveel materieel heb wordt ombouwen naar digitaal een kostbare zaak. Blijf dus lekker analoog rijden maar wel met ondersteuning van een elektronische besturing. (MPC)