Auteur Topic: Workshopje stroomdetectie gelijkstroom wagons  (gelezen 2612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Workshopje stroomdetectie gelijkstroom wagons
« Gepost op: 17 juli 2019, 19:57:12 »
Ik rij mijn spoorbaan met iTrain en wil daarom ook graag gebruikmaken van de opties die het programma bied.
Wat lastig is met 2 rail is het detecteren van de rijtuigen en wagons waar geen verlichting in zit.
Omdat stroomafnemers op assen best wel veel mechanische weerstand opwekken ga ik mijn assen uitvoeren met weerstandjes.
Ik gebruik hiervoor SMD weerstanden van 10K met bouw grote 1206. Er zijn ook assen te koop met weerstanden er in maar die kosten ongeveer 12 euro per 2, en dan nog evt verzendkosten.

Wat heb je nodig?

SMD weerstand 10K bouw grote 1206, te koop bij o.a. Conrad voor z'n 3 cent per stuk.
Verder heb je stroom geleidende verf nodig, das een investering want het potje kost 30 euro.
En 3 secondenlijm om de SMD vast te zetten



Ik ga mijn zelflossers voorzien van gedetecteerde assen. Als eerste haal ik per wagon 2 assen uit de draaistellen. Ik doe bewust 2 assen want dan hoef ik nooit na te denken hoe om de wagon in de trein geplaatst moet worden ivm de offset vanaf de voor of achterkant. Ik kies voor de middelste assen omdat bij de voorste de ruimte wat krapper is door een uitstekend stukje plastic en de kans bestaat dat het wiel geblokkeerd wordt.



Aan de geïsoleerde kant van de as steek de isolatie uit ten opzichte van het wiel, dit maakt het lastig een verbinding te maken met de SMD dus slijp ik hier een beetje isolatie weg

 

Nadat ik het asje wat schoon heb gekrabt met een mesje lijm ik de SMD met een beetje secondenlijm op het isolatie stukje, met aan 1 kant de contactkant tegen het asje

   

Hierna smeer ik de contacteindjes van de SMD in met de geleidende verf en zijn de assen gereed om terug geplaatst te worden.

Indien er nog vragen zijn, laat het weten in een reactie

 
Groet Mies

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Workshopje stroomdetectie gelijkstroom wagons
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2019, 21:16:51 »
Op stummy forum las ik laatst een stukje over weerstanden en weerstand lak
Er was een gebruiker die brandend wagen had door de weerstand(lak)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Workshopje stroomdetectie gelijkstroom wagons
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2019, 21:47:00 »
dit is geen weerstandlak maar geleidende verf.
Groet Mies

Offline Wim Janse

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 13
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Workshopje stroomdetectie gelijkstroom wagons
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2019, 18:35:45 »
Michiel,

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met deze stroomgeleidende verf.
Ik heb enkele verschillende gebruikt, maar kan er niet helemaal enthousiast over zijn.
Ik hoor het wel t.z.t.
Succes.

Wim


Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Workshopje stroomdetectie gelijkstroom wagons
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2019, 07:11:46 »
De wagons die ik nu gedaan heb werken perfect.
Groet Mies