Auteur Topic: Mini diorama in een kistje.  (gelezen 15028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2019, 11:15:00 »
Gewoon beginnen met aansluiten, Pierre. Elk draadje is er één, toch?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2019, 15:48:03 »
Misschien een idee om de draden te labelen, hoef je later niet meer te zoeken wie wat is.

 
Dat zou ik eigenlijk moeten doen Tom. Maar bij mij gaat het van ... project af en op de werktafel ok ... gaatjes boren ... draadjes er door en volgende project ;D. Ik kijk er verder niet meer naar om.

Lekker werkje om dat nu uit te zoeken, airco er bij dan is het wel uit te houden maar ik geloof dat jullie huis al van zich zelf koel is.

 
Tja ... aan de temperatuur zal het niet liggen. Die is hier prima.

Succes @Pierre, ja kan het het. :)

Dat weet ik maar ... geen zin. :(

Gewoon beginnen met aansluiten, Pierre. Elk draadje is er één, toch?

Ok .. ok ... Ik ga al beginnen.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #27 Gepost op: 31 juli 2019, 22:07:14 »
Met de draadjes aansluiten is het nog niets geworden :-[ Ik ben er wel aan begonnen maar gelijk met het opruimen van mijn werkblad het ander kistje tegen gekomen wat ik nog had dus zwakkeling die ik ben .......

..... een nieuw project gestart veel leuker dan draadjes aansluiten. :D






De ontsnapping!

Een nieuw projectje. Ook deze keer weer in een kistje. Het is heeft alleen deze keer niets met treintjes te maken. Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden?

Ik begin met het andere (thee)kistje dat ik had gevonden bij de kringloopwinkel. Ik haal het kistje eerst uit elkaar en spuit alles zwart.



Er zitten wat gleuven in van de vakverdeling voor de theezakjes. Ik werk ze weg door er een kartonnen binnenwerk in te maken en die te schilderen.



Vervolgens bewerk ik wat stukjes verpakkingsmateriaal en snij ze op maat.



Daar snij ik een geultje in en vlak het grove materiaal en de gaatjes wat af door het in te smeren met witte houtlijm.



Uit de rommella vis ik een fabrieksmuur en snij daar een bruikbaar stukje uit en maak dit compleet met een stukje steentjes styreenplaat en wat profielen.





Voor de kleur van de steentjes ga ik eens voor mij iets geheel nieuws proberen. Op een ander forum bij onze zuiderburen heb ik eens iemand bezig gezien met kleurpotloden. Het zag er best goed uit en ga daar ook eens wat mee stoeien. Eerst de hele muur in de mat grijze acrylverf gezet en daarna wat stoeien met verschillende kleuren potlood. Werkt best lekker!

 

Verder met de achterwand van mijn kistje. De enigszins zichtbare hoek maak ik rond zodat je later geen naad gaat zien.



Vervolgens trek ik een bosplaatje van internet en druk deze twee maal op de juiste maat af. Zodat ik met een beetje knip en plat werk een volledige achtergrond krijg. Dit hoeft niet heel precies aan te sluiten wat bomen betreft omdat de achtergrond niet direct heel erg in het oog valt. Wel moet het weggetje op de juiste plaats komen omdat deze net langs het gebouw moet lijken te lopen.







Ik draai van een paar stukjes draad een simpel boompje in elkaar voor op de voorgrond. En bedek deze met een papje van houtlijm en zaagsel. Meestal gebruik ik hier schorspaste voor maar deze kon ik zo snel niet vinden in de rommel. Ook egaliseer ik met dit papje gelijk de bodem.





Beetje groen, boomwortels en een hek ….



… en dan ga ik eens wat poppetjes opzoeken en de houdingen van verschillende ledematen aanpassen. De treinconducteur links op het plaatje is de enige connectie met treintjes maar helaas wordt hij ook bij deze omgeschoold tot een (helaas niet zo alerte) bewaker. Overigens heeft de hond ook een slechte neus denk ik! ;)




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #28 Gepost op: 31 juli 2019, 22:18:36 »
Geinig!
Ik zat me het bijna hele bericht af te vragen wat voor hol dat zou zijn... Leek me al wat groot voor een vos of zo  :D
Top!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #29 Gepost op: 31 juli 2019, 22:54:45 »
Mooi, maar euhhh hoe komen ze nou in dat hol?  :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #30 Gepost op: 1 augustus 2019, 01:11:16 »
Weer heerlijk van genoten.
Zeker het idee en verhaal er achter is super leuk.
Zelf nu bezig met mijn A4 diorama waar ik helaas nog niets van mag aten zien.
Ik denk dat een diorama op A4 ook wel iets is voor Pierre om een volgend keer mee te doen.
Dit jaar is het in Katwijk/Valkenburg tijdens de Smalspoordagen eind september.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #31 Gepost op: 1 augustus 2019, 07:43:43 »
Meesterlijk weer Pierre, ik ben benieuwd waar je de inspiratie hebt opgedaan voor dit diorama.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #32 Gepost op: 1 augustus 2019, 07:54:38 »
En weer wist ik niet waar dit naartoe zou gaan leiden. Verrassend!
Arme gevangenen....kom je tijdens het graven die vervelende boomwortels tegen. Duurt het nog langer.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #33 Gepost op: 1 augustus 2019, 09:24:59 »
Weer een Pierre ontwerp, geweldig.
Hoe kom je aan de inspiratie, fantastisch.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #34 Gepost op: 1 augustus 2019, 09:58:08 »
Met de draadjes aansluiten is het nog niets geworden :-[ Ik ben er wel aan begonnen maar gelijk met het opruimen van mijn werkblad het ander kistje tegen gekomen wat ik nog had dus zwakkeling die ik ben...
Ja hoor @Pierre: slappe hap!  :P
Ik vind het een mooi stukje werk.
Nu je het toch over draadjes hebt: ik vind dit een prachtig draadje!
In de garage heb je ook nog een enorme kabelboom liggen, is dat nog wat geworden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #35 Gepost op: 1 augustus 2019, 10:19:31 »
Dankjewel voor de veren heren.

Geinig!
Ik zat me het bijna hele bericht af te vragen wat voor hol dat zou zijn...

Maar goed dat ik de eerste foto's niet eerder gepost heb Rob. Dat heeft je slapeloze nachten bespaard. :o

Mooi, maar euhhh hoe komen ze nou in dat hol?  :-\

Dat kwam door een ander obstakel Jack. Tijdens het graven kwamen ze de paal van de afrastering tegen dus de tunnel maakt daar een kleine bocht. Van dichtbij is dit wel te zien maar ik kan helaas niet zo dichtbij fotograferen met mijn simpele toestelletje. En waar ze binnen zijn gaan graven en waar ze het zand gelaten hebben ..... tja zover gaat het verhaal niet. Dat mag je zelf bedenken. ;D Het is maar een projectje met een  ;) en niet een afspiegeling van de werkelijkheid.

Ik denk dat een diorama op A4 ook wel iets is voor Pierre om een volgend keer mee te doen.

Ik heb al eerder aanbiedingen of vragen gekregen om mee te doen bij verschillende tentoonstellingen. Maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in. Daar is voor mij ook de tijd te kort voor Tom. Als ik een diorama van een A4 maak heb ik daar zeker een maand of 2 -3 voor nodig en moet ik andere hobby's laten. Anders wordt het een simpel straatje of watertje zonder al te veel details. Dat doe op mijn treinbaan ook al. Het leuke van zo'n klein diorama is voor mij juist om zo veel mogelijk op zo'n klein oppervlak te krijgen en het toch aannemelijk te maken en indien mogelijk diepte in te creëren.

Ik ben benieuwd waar je de inspiratie hebt opgedaan voor dit diorama.

Dat weet ik zelf ook niet Arend. Het komt gewoon op in mijn verwarde brein ???. Maar het is wel verslavend voor mij zo'n diorama. Ik was met deze nog niet klaar en heb al weer ideeën voor een volgend projectje. Ik heb ook al weer twee kistjes gevonden dus je ziet wel wat het gaat worden.

Arme gevangenen....kom je tijdens het graven die vervelende boomwortels tegen. Duurt het nog langer.

Tja ... het leven van een gevangene wordt met de dag lastiger gemaakt. :)

Met de draadjes aansluiten is het nog niets geworden :-[ Ik ben er wel aan begonnen maar gelijk met het opruimen van mijn werkblad het ander kistje tegen gekomen wat ik nog had dus zwakkeling die ik ben...
Ja hoor @Pierre: slappe hap!  :P
Ik vind het een mooi stukje werk.
Nu je het toch over draadjes hebt: ik vind dit een prachtig draadje!
In de garage heb je ook nog een enorme kabelboom liggen, is dat nog wat geworden?

Ja Wim ... ik weet het. Ik ben niet zo sterk in dat soort dingen. Snel afgeleid door de leukere dingen. ::)

De kabelboom voor de Fiat is nog lang niet aan de beurt. Om die aan te passen daar gaan ook een paar maanden overheen en dan moet hij er nog in. De grote motor en versnellingsbak geven me al genoeg kopzorgen. Ze zijn eigenlijk te groot en passen niet. Maar ik laat me niet kennen en ga ze er toch inproppen.


     
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #36 Gepost op: 1 augustus 2019, 10:34:10 »
@Pierre ik bedoel geen diorama van de A4 maar op een A4.
Printpapier is over het algemeen ook A4.
En  niets moet hè, was maar een idee.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #37 Gepost op: 1 augustus 2019, 12:07:07 »
Ik snap het Tom. Misschien later als ik groot ben. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #38 Gepost op: 1 augustus 2019, 15:46:17 »
...ik bedoel geen diorama van de A4 maar op een A4.
Gut ik dacht al: gaan al die modelspoorders nou een stuk van de A4 maken?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #39 Gepost op: 1 augustus 2019, 18:36:17 »
Ach, er moet altijd wat ruimte overblijven voor fantasie natuurlijk  :)

Ken je deze al (wellicht ook een inspiratiebron voor A4 bouwers)

Kortere link

Sorry voor de lange link...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #40 Gepost op: 6 augustus 2019, 14:16:01 »
@SuperSylvester,
Ik heb je linkje wat ingekort.

A4 is een lekker handzaam formaat om te bouwen.
Zo'n A4-wedstrijd is leuk, maar persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de tijdsdruk.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #41 Gepost op: 6 augustus 2019, 16:59:29 »
Ik vind die tijdsdruk wel meevallen hoor, 28 december werd al de aankondiging gedaan, men had 9 maanden de tijd.

In die zelfde tijd worden ook kindjes geboren, vraag maar eens aan een pas bevallen moeder of tijdens de zwangerschap die tijdsdruk te kort is.  :D :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #42 Gepost op: 6 augustus 2019, 20:24:41 »
Ach natuurlijk; negen maanden is zat tijd om een kunstwerk in elkaar te bouwen. Ik heb het grootste deel van mijn werkbare leven met krappe deadlines gewerkt en misschien dat ik daarom wel geen dingen meer doe die binnen welke tijdspanne dan ook af moeten zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #43 Gepost op: 7 augustus 2019, 09:23:37 »
Ik heb het grootste deel van mijn werkbare leven met krappe deadlines gewerkt en misschien dat ik daarom wel geen dingen meer doe die binnen welke tijdspanne dan ook af moeten zijn.

Dat heb ik nou ook. Ik zie wel wanneer iets waar ik mee bezig ben klaar is. Morgen weer een dag. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2019, 14:30:23 »
Boomhut met schommel.

Ik heb deze week weer een nieuw kistje gescoord bij de kringloop dus het is weer de hoogste tijd voor een nieuw projectje.

Een tijdje geleden van Wim een motortje gekregen met vertraging en dat wil ik nu gebruiken om de schommel ook echt te laten “schommelen”



Ik heb wat materiaal bij elkaar gescharreld en heb een kleine best simpele constructie bedacht en gemaakt die volgens mij moet werken.

 

Na een uurtje prutsen heb ik toch werkelijk een bouwwerkje in elkaar geflanst. En het werkt nog ook.  :o



De grote truc is nu om er een boom omheen te boetseren die niet al te veel uit verband getrokken lijkt. Da’s best een dingetje.

 

Even passen in het kistje en de takken en stam wat afwerken met wat schorspasta. De kruin van de boom gaat straks door het dak van de boomhut steken.



Weer een stapje verder en de boom heeft al wat kleur.



Ik heb al vast twee kinderen gevonden om het geheel wat aan te kleden. Het meisje helpt me met bouwen van de boomhut.

Aan de lucifer is te zien dat het projectje nog best wat gepiel is zelfs al is dit H0 formaat. ;)



Later meer ….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #45 Gepost op: 10 augustus 2019, 15:49:14 »
Dat beloofd weer  een leuk project, ben heel benieuwd hoe het mechanisme in zijn werk gaat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #46 Gepost op: 10 augustus 2019, 16:22:37 »
Het lijkt nu nog een beetje op een scène uit een Hitchcock-film waar de achtergrond met een eng landhuis op een heuvel nog ontbreekt. Maar ik denk dat er nog wel wat kleur komt en een waterig zonnetje op de achtergrond.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #47 Gepost op: 11 augustus 2019, 15:43:14 »
Het lijkt nu nog een beetje op een scène uit een Hitchcock-film waar de achtergrond met een eng landhuis op een heuvel nog ontbreekt.

Met de aankleding komt het wel goed Wim. Ik zal het niet te eng maken allemaal. ;D

Dat beloofd weer  een leuk project, ben heel benieuwd hoe het mechanisme in zijn werk gaat.

De werking is eigenlijk super eenvoudig Tom. Ik heb even een snelle schets gemaakt dus let niet op de fouten in b v perspectief en zo .. dat kopt voor geen meter. ’T Gaat om de werking.



Ook wat foto’s. Het haakje moest buiten de stam komen ander werd de stam te dik.





En de aandrijving van het motortje. Het stukje styreen zorgt er voor de het aandrijfdraadje niet te veel opzij kan en in het pijpje gaat schuren of vastloopt. Er zit nog een 2e pijpje in het schijfje maar dat is een misrekening van mij. Deze zit 1mm te ver naar buiten zodat de schommel een te grote slag ging maken. En dat is te gevaarlijk voor de kinderen toch…. ::)




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #48 Gepost op: 11 augustus 2019, 16:08:30 »
Duidelijk weergegeven en hoe simpel kan het zijn.
Maar dat is zoals gewoonlijk bij @Pierre altijd het geval, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.  :D :D
Bedankt voor de tekening, je kan trouwens ook lekker tekenen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Mini diorama in een kistje.
« Reactie #49 Gepost op: 11 augustus 2019, 16:58:04 »
Leuk projectje weer, Pierre

Het is inderdaad nog te vroeg voor Allerzielen/Halloween. Mooi "simpel" mechaniekje. Top!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...