Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Mini diorama in een kistje.

(1/12) > >>

Pierre:
Mini diorama in een kistje.

Ik liep vorige week bij mij in de buurt door de kringloop winkel. Dit doe ik regelmatig en ik kom er altijd wel wat tegen. Dit maal twee kleine kistjes. Geen idee waar ze van zijn. Thee misschien of kerstballen?? Ik zag er wel wat in en heb ze samen voor een euro meegenomen.



Ik had gelijk een leuk projectje voor ogen en ik wil proberen er een Antiquariaat in te maken in H0 en deze helemaal in te richten. Dus met grote ramen en helder glas.

De grootste (14 x 14 x 8,5 cm) ga ik hiervoor gebruiken. Het is niet groot maar moet net kunnen.




Om het geheel wat “diepte” te geven laat ik de vloer een paar mm oplopen naar achteren. Bijkomend voordeel is dat ik daar in de dubbele bodem later de bedrading kan wegwerken van de verlichting.





Met een gevel uit de rommelbak en wat styreen ga ik aan gevel van het Antiquariaat beginnen. De gevel uit de rommelbak heeft een steentjes motief en dat vind ik bij dit bouwwerkje niet zo mooi passen. De kleur is wel ok. Ik gebruik dus de achterkant waarvan ik van gietrondjes en teksten afgeschuurd heb. Hierdoor is hij gelijk mooi mat en hoef ik er verder niets meer aan te doen. Behalve dan een etage inkorten zodat hij in het kistje past.





Rechts van het Antiquariaat komt nog een kleine smalle gevel met een onderdoorgang voor een tram.



Deze twee panden komen (ook weer voor de dieptewerking) onder een vrij scherpe hoek tegen elkaar.



Dan een beetje kliederen met verfjes.



Tijdens het drogen van de verf heb ik het kistje matzwart gespoten.



Om een beetje een beeld te krijgen heb ik met behulp van wat plakband de boel een beetje in elkaar geknutseld. Dit is wat ik ongeveer voor ogen heb.





Later meer …..

Vleesman:
Goh...ik moet nog steeds beginnen aan mij diorama maar jij hebt er al eentje bijna af! Leuk...ik hou je in de gaten.

Ik krijg wel ineens een idee over een nieuw soort diorama.
Zo'n kistje als deze maar dieper...in het voorste stuk een diorama alsof je naar buiten kijkt vanuit de machinistencabine. Dus eerst zie het raamwerk van de cabine (en misschien een stukje bedieningspaneel) en door dat raam zie je een ander diorama met een modeltrein.
Hoopt dat iemand dit snapt. :-)

Rob:
Hatsieflats! Geinig Pierre.
Ik ben benieuwd naar de tafereeltjes die hier gaan komen. Maar dat trammetje dat net om de hoek piept is briljant!

En @Vleesman , ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar ik kan beter zeggen van niet. Dan kun je in plaats van uitleggen 't diorama beter gaan maken en laten zien :)

Rob

Pierre:
Dankjewel jongens. ;)

Dit diorama is nog lang niet af Vleesman. Er moet nog een heleboel gedaan worden aan de buitenkant en de hele inrichting nog voorzien worden van boeken en andere meuk. Alles moet nog verlicht worden.


--- Citaat van: Vleesman op  7 juni 2019, 16:57:23 ---Hoopt dat iemand dit snapt. :-)

--- Einde van citaat ---

Ik snap het maar zou eerst het diorama afmaken en dan pas kijken of dit nieuwe idee toegepast kan worden voor de voorkant. Maar het idee is leuk.

Wim Corduwener:
GENIAAL!
Ik kan nog wel heel wat meer verzinnen, maar dit was het eerst dat bij me opkwam.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie