Auteur Topic: Diorama HO "Mergelbahn"  (gelezen 46778 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #100 Gepost op: 4 december 2019, 17:36:32 »
Om dit draadje in stijl af te sluiten hierbij een paar foto's van het diorama. Zonder modellen geen foto's. ;-)

1. BR 89 bij daglicht.


2. BR T16.1 bij grauw weer.


3. BR E 69 05 bij daglicht.


4. BR 89 met de avondzon.


5.BR E 60 bij een ochtendzonnetje.


6. BR VT 95 in de nacht bij maanlicht (was de bedoeling) ;-)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #101 Gepost op: 4 december 2019, 17:50:28 »
Dat is een stijlvolle afsluiting, Peter.
Steeds andere achtergronden en die diorama satelliet zorgen voor afwisselende sfeertjes. Mooi gedaan.
En tsjee, wat een details!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #102 Gepost op: 4 december 2019, 18:29:34 »
Dat is een sfeervol diorama geworden, vooral die laatste foto met de lampjes aan is erg mooi.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #103 Gepost op: 4 december 2019, 18:58:10 »
Dat zijn mooie foto's van een prachtig diorama. Heel mooi Peter. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #104 Gepost op: 4 december 2019, 19:45:22 »
Heel mooi!
Tsja, dát had je natuurlijk niet verwacht, maar dit smaakt wel naar meer.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #105 Gepost op: 4 december 2019, 21:21:36 »
Dank u wel heren!
Ik kan maar tot A3 formaat de achtergronden printen op mijn werk dus ik was wel gebonden aan de breedte van de achtergrond en dus ook de compositie. Er zijn dan een beperkt aantal richtingen waarop je foto kan nemen op zo'n klein diorama en achtergrond.

Twee dezelfde achtergronden horizontaal aan elkaar plakken ging ook niet werken want er blijft altijd een verticale papierstreep zichtbaar...ook al is die onscherp.

Ik heb ze express een beetje extra 'kleur' gegeven omdat ik vind dat dat een beetje bij het afbeelden van modeltreinen hoort. Vraag me niet waarom :-). Komt vast door de catalogussen van de jaren 70/80 die in mijn hoofd geprent zitten.
Ik zou ze ook veel zachter qua kleuren kunnen weergegeven.

Die satelliet is echt handig!
Even de verlichtingssetup uitleggen:
Boven het diorama heb ik op 40cm hoogte een softbox van 70x50cm met daglichtlamp recht naar beneden hangen.
In mijn hand heb ik een LG-E116C LED lichtpaneeltje waarvan ik de lichtsterkte en kleurtemperatuur kan wijzigen. Handig om de schaduwen mee op te lichten of als 'spotje' (zon) te gebruiken.

Het smaakt naar meer. In januari komt er een Roco 70980 (V100) binnen. Maar goed...mijn diorama is wat beperkt...en nee...er komt geen grotere. :-)


Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #106 Gepost op: 4 december 2019, 23:11:27 »
Prachtige foto's, die kunnen zo uit een 'Vleesmann'-catalogus komen  :D

Je mag van mij gerust wat fotogravencadabra plaatsen, ik heb zelf een Canon D600 body maar heb verder weinig weet van hoe je een
mooie close-up foto moet maken (kwestie van de tijd er niet voor hebben nemen  ???)
Ik zit altijd te klooien om de verlichting goed te krijgen maar zo te zien kan ik het best externe armaturen aanschaffen (?)

...en nee...er komt geen grotere. :-)

Jammer  :-[
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #107 Gepost op: 5 december 2019, 09:29:52 »
Vleesman catalogus...hahaha. Als dat zou gebeuren dan moet ik eigenlijk een andere techniek gebruiken, namelijk Focus Stacking. In het kort gezegd, de scherptediepte kan je daarmee vergroten zodat de locomotief in zijn geheel scherp is van voor naar achter.

Je bedoelde waarschijnlijk de Canon EOS 600D. Daar kan je met de 18-55mm kitlens dit soort foto's ook maken. Inderdaad wel een flink diffuus licht er boven plaatsen door bijvoorbeeld TL armaturen wat door een wit laken schijnt.

Eigenlijk moet je in RAW fotograferen (en niet in JPG) zodat je de witbalans perfect kan corrigeren. Dit kan je doen met de Canon software (DPP) die je bij je camera hebt gekregen.
Maar goed..dit is geen fotografie forum. :-)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #108 Gepost op: 5 december 2019, 09:48:32 »
Correct, de EOS 600D is het (met statief en standaard lens inderdaad). Ik ga eens wat proberen met die TL verlichting en een laken, bedankt voor de tip. Maar eerst moet die !#$% hobbykamer af  :-\

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #109 Gepost op: 5 december 2019, 11:38:54 »
Eigenlijk moet je in RAW fotograferen (en niet in JPG) zodat je de witbalans perfect kan corrigeren. Dit kan je doen met de Canon software (DPP) die je bij je camera hebt gekregen.
Maar goed..dit is geen fotografie forum. :-)
Geen fotografieforum? Inderdaad! Maar om het forum te voorzien van mooie plaatjes is het best wel handig als je het spul een beetje leuk op de foto kunt krijgen. Het zou daarom helemaal niet zo gek zijn om een apart draadje te beginnen over dit onderwerp.
Ik ben jarenlang fotojournalist geweest en ik heb eigenlijk nooit in RAW gewerkt maar altijd in JPG. Photoshop heeft voor mij genoeg mogelijkheden om de witbalans bij te werken. En als je mooi daglicht op je foto wil, dan kun je het spul mee naar de tuin nemen en daar je zonnige foto's maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #110 Gepost op: 5 december 2019, 12:10:09 »
Canon software geïnstalleerd, RAW formaat foto gemaakt en eureka! de dag wordt (bijna) nacht :D .

Met de boel naar buiten gaan vind ik dan weer geen goed idee, zeker niet als straks e.e.a. op zolder staat  ::)

Maar oeps, ik ben hier de boel aan het bevuilen  :-[ terug naar het onderwerp!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #111 Gepost op: 5 december 2019, 12:20:43 »
Terug naar het onderwerp.
Ontzettend mooi gemaakt, wat een details.
Alles sluit perfect op elkaar aan.
Knap stukje modelbouw.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #112 Gepost op: 5 december 2019, 12:53:21 »
Canon software geïnstalleerd, .....
Mooi dat je dat ontdekt heb en mijn draadje mag best vervuild worden.

@mark mms
Ik word er verlegen van.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #113 Gepost op: 5 december 2019, 13:05:55 »
Ik ben jarenlang fotojournalist geweest en ik heb eigenlijk nooit in RAW gewerkt maar altijd in JPG. Photoshop heeft voor mij genoeg mogelijkheden om de witbalans bij te werken. En als je mooi daglicht op je foto wil, dan kun je het spul mee naar de tuin nemen en daar je zonnige foto's maken.

Wist niet dat je ook een OT kader kon maken...dus even ook proberen.
In jpg kan het ook maar dan kan je alleen de 'kleurzweem' veranderen door met het pipetje een neutraal object (of grijskaart) te selecteren in de foto en niet de echte witbalans wat de camera ook zelf doet voordat het jpg bestand op het geheugenkaartje terecht komt. Kleurcorrecties maken in jpg heeft zijn beperkingen omdat het een gecomprimeerde bestandsformaat is en bovendien 'maar' 8 bit kleurendiepte heeft. Genoeg inderdaad voor normale fotografie.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama H0 "Mergelbahn"
« Reactie #114 Gepost op: 24 februari 2023, 10:10:38 »
Na 3 jaar stilte heb ik mijn diorama weer, buiten het fotograferen van modeltreinen, een andere functie gegeven. Ondertussen ook af en toe nieuwe of tweedehands treintjes gekocht. Kon het niet laten. ;D

Ik begonnen met korte videos te maken van diverse treinbewegingen op het diorama (niet altijd historisch correct). Aangezien het het diorama speciaal is gemaakt voor foto's is het eigenlijk niet echt geschikt voor treinbewegingen maar we moeten het er maar mee doen. Ook heb ik geprobeerd momenten van de dag na te bootsen.

In de vroege ochtend...



Meer op Youtube IMAGEDRUM: https://www.youtube.com/channel/UCa7d6tOcI_hovKp8c86_K3g