Auteur Topic: Diorama HO "Mergelbahn"  (gelezen 46831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #75 Gepost op: 22 september 2019, 19:59:18 »
Wel even een waarschuwing als je gaat rijden op het diorama. Zorg dat er op de rails iets van nokjes of spijkertjes vlak naast de rail komen. Je wordt er niet vrolijk van als door per ongeluk door een foutje je loc vanaf 1,5 meter naar beneden valt.

De plank is de kijkplek...als ik ga rijden zet ik het diorama op een tafel....de horror. :)

Ik zeg een geslaagd project, zeker als dit je eerste keer is dan belooft dat wat voor de toekomst. :D
Ik ga suikerzakjes sparen. :o

Ik ga ook wat anders doen ;). Een diorama maken wilde ik ooit doen. Missie geslaagd. Hiervoor heb ik twee jaar lang met astrofotografie (Celestron C8 op een HEQ5) bezig gehouden met name foto's te maken van onze planeten. Ook dat is gelukt.

Offtopic


Mooi diorama, Peter!
Daar kun je trots op zijn. Dat een diorama, of modelbaan, wat 'drukker' is met thema's en scene's dan de werkelijkheid is zelfs aan te bevelen. We maken een indruk van de wereld, en die mag best interessant zijn.
en dit diorama is heel interessant om naar te kijken. De geweatherde wagon is ook goed gelukt.
Kortom: topwerk (met gelukkig een beetje ruimte voor verbetering  8) ).

Rob

Een 8 zelfs!...de drukte went inderdaad ook.

Nu ga ik denken over de foto's. De achtergrond is belangrijk en zoals je vaker ziet gebruikt men daarvoor de echte wereld (in de tuin)...nou...die heb ik niet en ik zit te hoog met mijn balkon. Dus heb ik een plankje van karton gemaakt....groen gevergd en vijf bomen die ik overhad van het Heki pakket in een rijtje geplaatst. Als ik een foto richting heb gekozen zet ik die rij bomen gewoon op de achtergrond.
Ik noem het een Diorama Satelliet©. Ik heb het nog niet eerder gezien.



Ondertussen heb ik al het gereedschap (en dat was na vier maanden aardig gegroeid) en scenemateriaal opgeruimd/gesorteerd en in opbergdozen gedaan. Startklaar voor eventueel een nieuw idee.
Uiteraard hou ik alle forums nog in de gaten. leuk om projecten te volgen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #76 Gepost op: 22 september 2019, 21:17:52 »
Applaus! Erg goed gelukt en zoals al gezegd, ik vind het zeker niet te vol. Leuk sfeertje.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Vleesman

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #77 Gepost op: 25 september 2019, 19:33:45 »
Dank je wel SuperSylvester.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #78 Gepost op: 26 september 2019, 09:54:40 »
Mooi uitgevoerd diorama.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat nu je de smaak te pakken hebt je een hieropvolgend diorama gaat bouwen? En wordt dat dan een diorama dat je hierop kunt aansluiten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #79 Gepost op: 26 september 2019, 11:08:11 »
Nou Wim...ik denk het niet. Zoals eerder gezegd wilde ik dit ooit eens doen...trauma van vroeger...cirkeltje is nu rond. ;) Ik heb helaas geen permanente plek in huis waar ik los kan gaan met bouwen en de boel de boel kan laten en dat werkt niet ontspannend. Misschien als ik met pensioen ga wat ik over ongeveer 10 jaar van plan ben dat ik er weer aan begin. We zullen zien.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #80 Gepost op: 26 september 2019, 15:25:36 »
Jammer hoor ... ik zag toch nog meer boekenplankjes aan die muur?  Mooie brug er tussen en .... 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #81 Gepost op: 26 september 2019, 16:53:43 »
Jammer hoor ... ik zag toch nog meer boekenplankjes aan die muur?  Mooie brug er tussen en .... 8)
Of een diorama op dezelfde maat als zo'n boekenplank, die je eventueel aan dit diorama kunt koppelen. Ik weet niet of je die boeken al gelezen hebt?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #82 Gepost op: 26 september 2019, 18:24:10 »
Pierre,
Mits op gelijke hoogte is die brug best een puik idee. Ik had het diorama moeten laten eindigen aan de kopse kant met een waterpartij die dan visueel gekoppeld wordt via een waterval naar een nieuwe diorama op de plank rechtsonder...hahaha.

Wim,
Ook een goed idee!...maar dan moet ik nog vier diorama's er bij maken. Eeehh...nee. :)

Ik vind het echt niet erg als jullie met die ideeën aan de haal gaan. ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #83 Gepost op: 26 september 2019, 19:02:10 »
Ook een goed idee!...maar dan moet ik nog vier diorama's er bij maken. Eeehh...nee. :)
Nee hoor. Houd het vooral overzichtelijk en begin gewoon met één plank en één diorama.

Citaat
Ik vind het echt niet erg als jullie met die ideeën aan de haal gaan. ;)
Ach maak je geen zorgen: op dit forum gaan we met elk reproduceerbaar idee aan de haal. Beter slim gejat dan slecht zelf bedacht is ons motto.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #84 Gepost op: 26 september 2019, 19:20:44 »
Mooi diorama! Ziet er goed uit en ik vind het leuk dat er veel te zien is. Plaats je de extra mooie foto’s nog wel? Ik ben namelijk nieuwsgierig geworden :)

Groet,
Jor
Groet,

Jordy

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #85 Gepost op: 26 september 2019, 20:15:38 »
Dat bedoel ik Wim...ga geruuuuuuust je gang.
(dan hoef ik het niet te doen.;))

Jor...de drukte went inderdaad wel wanneer ik elke keer dat ik in de woonkamer in en uit ga en even naar de 'nieuwigheid' kijk.
Ik begin denk ik eerder met korte filmpjes met de locs die ook geluid hebben...dat maakt het wat levendiger.
The following users thanked this post: Jor

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #86 Gepost op: 26 september 2019, 22:47:52 »
....of een vertikale trein/loklift van plank naar plank.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #87 Gepost op: 26 september 2019, 22:53:34 »
Een lift - goed idee. Doe dan maar een dioramapaternoster...  8)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #88 Gepost op: 27 september 2019, 08:34:01 »
Ik kon er eentje ooit eentje 'panograferen' in het Haka gebouw in Rotterdam.
https://www.panoramaview.nl/haka-gebouw-3/.
Spannende liften...

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #89 Gepost op: 27 september 2019, 23:02:59 »
De GBAG kolentreinlocomotief (lijkt op een BR93) is nu voorzien van een LokSound 5 Micro decoder. Het luidsprekertje van 11x15mm past net in de cabine ,liggend zijn lange zijkant, tussen de achterwand en het schroefgat van de bevestiging van de kap en komt net niet boven de open ramen van de cabine uit. Als extra heb het speakertje, wat niet geheel in het zwart was, met isolatietape zwart gemaakt. Perfect.

Ik het begin kwam ze niet echt op gang....zelfs alleen 1 richting op. De andere richting hoorde ik alleen een brom...dus even zonder kap gereden en toen ging ze ineens wel in beide richtingen.
Ook de verlichting achter (gloeilampje) deed het niet...later weer wel.
Het is een treinset uit 2008 en volgens mij is er in die 11 jaar niet mee gereden. Uiteindelijk liep ze mooi soepel.

Heb alvast een Youtube kanaaltje aangemaakt....klaar voor de filmpjes later.

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #90 Gepost op: 29 oktober 2019, 15:43:00 »
Ondertussen niet stilgezeten. Uiteraard jullie verrichtingen en vakmanschap hier op het forum bekeken en ik blijf het volgen. Klasse!

Ik heb een domeinnaam aangevraagd: Dioramaview.nl en al een begin gemaakt met de website waarop de foto's en video's geplaatst worden.

Videobewerkingssoftware aangeschaft (VideoPad) en zoveel mogelijk me zelf videobewerking aangeleerd (was ook ooit een doel voor mij).
Een test videoclip gemaakt met titels, geluidseffecten, achtergrondgeluiden, scene geluiden, enzovoort, maar de interne stereo microfoons in mijn camera nemen te veel bijgeluiden op (het scherpstellen van het objectief) en daarom een externe Røde stereo microfoon aangeschaft.

Maar daar bleef het niet bij want ik had nog meer zaken nodig.

Zodra ik een korte video klaar heb kom ik hier terug...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #91 Gepost op: 29 oktober 2019, 20:22:01 »
Ben benieuwd, als je eenmaal het video'en onder de knie hebt, heb ik nog wel een ideetje waar ik al een tijdje mee rondloop.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #92 Gepost op: 29 oktober 2019, 23:59:01 »
Ben benieuwd, als je eenmaal het video'en onder de knie hebt, heb ik nog wel een ideetje waar ik al een tijdje mee rondloop.
Nou @Jack laat maar horen: ik ben dol op jouw ideetjes..
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #93 Gepost op: 30 oktober 2019, 08:41:25 »
Ben ook wel benieuwd. We houden het wel spannend zo. :-)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #94 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:25:42 »
Hypothetisch: een videoscherm als achtergrond.

Maak een 'film' met een oneindige lus van een bos, duinen, water, industrie of whatever en laat je module of diorama daarop aansluiten.

Als voorbeeld neem ik even een module van Wim met het watertje met boot vooraan, dan een kade, straat/tram, gebouwen en dan nog 'iets' van een achtergrond.
Laten we dat eens omdraaien  ;D

Dan krijg je:

Gebouwen vooraan
Straat/tram
Kade
Water + boot(jes)
Op de achtergrond de zee, soms rustig soms wild, vogels vliegen over, zonsopkomst/ondergang, regen en onweer, bootjes varen langs in de verte … … …

Geen idee wat de uitkomst gaat worden en misschien is het wel helemaal niks maar wel leuk om eens over na te denken.

En nou ben ik benieuwd naar jullie reacties uiteraard  ;)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #95 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:32:50 »
Ok, je wil een actieve achtergrond waarbij een monitor of scherm de meest flexibele vorm is en aangezien de module van Wim het water aan de voorkant is moet deze in dit geval omgekeerd worden. Begrijp ik het goed?

Als we toch in de videosfeer zitten en buiten de doos denken zou je met een drone een vijver (waar van alles gebeurd) recht naar beneden kunnen filmen en dan de film afspelen op een kleine lcd schermpje in het diorama om als 'wateroppervlak' te laten dienen. Enige wat je dan wel mist is het reliëf. De beweging van alleen al 'weinig wind golfjes' en 'windvlaaggolfjes' zouden best wel een leuk effect kunnen geven aan een diorama.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #96 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:59:05 »
Ach wat een leuk idee.


Zoiets heb ik ooit als eens bedacht maar dan een meer als analoge versie.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #97 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:10:04 »
Wim, dat is hoe het hoort bij een diorama uiteraard. Mechanisch en hardware.
Doet me aan de Thunderbirds animatieserie denken. :-)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #98 Gepost op: 30 oktober 2019, 16:02:04 »
Doet me aan de Thunderbirds animatieserie denken. :-)
Wel ja, dan ook maar meteen Preissertjes aan draadjes  :P

Maar wel creatieve ideeën hier over geanimeerde achter- en ondergronden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama HO "Mergelbahn"
« Reactie #99 Gepost op: 2 november 2019, 07:43:55 »
Ik weet niet waar ik het ooit heb gezien, tv/internet/live, maar er een uitwerking met een groot laken of doek achter de baan. Hierop werd van de achterzijde over een hele grote breedte met een beamer een filmpje afgespeeld. Deze persoon had zelfs meerdere filmpjes, voor overdag, 's nachts, mooi weer, onweer, enz.
Probleem is dat je vel ruimte achter baan nodig hebt, voordeel is een scherm is opzij te schuiven t.b.v. bereikbaarheid van de baan.