Modelbaanbesturing > Elektronische en digitale techniek

bedrading van ringleiding naar rails

(1/4) > >>

hgr:
Ben aan het oefenen geweest met het solderen van draden aan de rails die dan weer aan de ringleiding komen.
Heb niet zoveel ervaring met solderen. Gebruik wat R1 (6120) bochten van Fleischmann om te oefenen.
De mooiste oplossing vind ik nu een gaatje in het ballastbed boren, tussen 2 dwarsliggers. Onder aan de raillas solderen is misschien nog mooier, maar lees her en der het advies dat dit niet even handig is.
Dan een draadje erdoor en aan de rail gesoldeerd.
Het mooiste effect vind ik met een draadje uit een netwerkkabel, dat zie je nauwelijks.
Het is een draadje met een massieve kern en ik heb nog een flinke kabel liggen, die eigenlijk is om door een buis te trekken

Voor de ringleiding moet ik nog kabel kopen en ik kwam deze link tegen op het forum: KLIK
Gewoon rood voor + en zwart voor - gebruiken.
Ik ga de ringleiding afzekeren met zo'n zekeringhouder en dan in 4 groepen (tafel links basis en schaduw, tafel rechts basis en schaduw)
Evenzo met een ringleiding voor overige voeding.

Mijn vraag: Kunnen de netwerkdraadjes de benodigde stroomopname aan?

Zag dit toevallig bij Ali : KLIK
10 cm per stuk (ze hebben ook 5 cm) en al bijna kant en klaar

Mijn vraag: Hoe is de kwaliteit van elektriciteitskabel bij Ali?

henkiehenk:
ze zijn , 300 V 0.0952A bijna een tiende amp
dus 3 volt 1 amp ongeveer afgerond ,,6 volt de helfd o,5 amp dus al te kort als ik het goet bereken want de baan is 12 of 18 digitaal
maar ik kan het even snel verkeerd berekend hebben  :-X

hgr:

--- Citaat van: henkiehenk op 11 mei 2019, 18:01:09 ---ze zijn , 300 V 0.0952A bijna een tiende amp
dus 3 volt 1 amp ongeveer afgerond ,,6 volt de helfd o,5 amp dus al te kort als ik het goet bereken want de baan is 12 of 18 digitaal
maar ik kan het even snel verkeerd berekend hebben  :-X

--- Einde van citaat ---

Dat had ik niet gezien, heb nav je opmerking ook eens verder gekeken naar de belasting van die netwerkdraadjes. Die kunnen ook niet veel hebben, eigenlijk best logisch.

Ik kijk even verder naar de juiste draden

Anne W:
Beste Henk,

Tussen de ringleidingen (toe- en afvoer) en de rails hoeven de draden niet zo dik te zijn, mits je de afstanden kort houd, ik gebruik standaard draad van Brawa, meestal op voorraad bij de modelspoorwinkels, https://www.brawa.de/produkte/h0/elektrozubehoer/kabel/3102-litze-rot/

Groet, Anne W

Wim Corduwener:
Als ik dit zo lees, en misschien lees ik het wel verkeerd, kun je dus ook gewoon luidsprekerkabel gebruiken?
Luidsprekerkabel (Gamma) 2x0,25mm²

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie