Auteur Topic: Dieselloc in 1:43,5  (gelezen 832 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Dieselloc in 1:43,5
« Gepost op: 8 mei 2019, 13:46:53 »
Van @Pierre kreeg ik een gemotoriseerd loopwerk toegestuurd.

Het is een loopwerk waar ik wel brood in zie om te kijken wat ik er mee kan. Ik wil proberen om er een 0e-diesellocje van te maken. Mijn Egger-Bahn-project heb ik even terzijde geschoven omdat mijn laatste constructie het geluid geeft van een Senseo-apparaat dat koffie aan het persen is. Voordat ik ga gooien met dingen leek het me therapeutisch gezien goed om even met iets anders bezig te zijn.

Dit motortje heeft een wielbasis die toevallig precies overeenkomt met de wielbasis van een Fleischmann O&K dieselloc. Er is alleen wel een dingetje als je zomaar ergens het onderstel onder wegzaagt en dat zijn onder andere de schaalverhoudingen. Bladveren in 1:87 zien er toch anders uit dan in 1:43,5 en verder heeft dit onderstel trapjes die op de verkeerde plek zitten. Dit valt dus af.

Dit is een geinig H0-wagentje en eigenlijk een van Fleischmann’s vele fantasiemodellen, want dit kiepding heeft nooit in het echt gereden. Zonder H0-details was dit kiepwagentje prima geschikt om op een 0e-baantje te rijden. Maar ik heb er nog meer en deze gaat onder het mes. Voordeel van dit model is wèl dat-ie óók dezelfde wielbasis heeft en geen storende H0-details.

Na het wegsnijden van storende trapjes, koppelingen en buffers is het een prima basis geworden om verder te bouwen. Ik heb dus nu een motortje dat wèl mooi loopt en de basis van de onderbouw.
Het feest kan beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
Re: Dieselloc in 1:43,5
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2019, 15:14:22 »
Ik ga achterover zitten en lekker volgen wat je nu weer in elkaar bakt Wim. Dit kan wel eens een interessant projectje worden. Succes man! ;)
Groet Pierre.

Ik heb een H0 (H0e) fantasie gelijkstroom baan begin 1970 en doe veel aan Scratchbuilding en Kitbashing.   ;D

Offline Robvd

• Super Modelspoorder
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2019, 19:26:54 »
Leuk Wim.

Een projectje dat ik zeker ga volgen. Handig zo'n complete aandrijving: goed ebasis.
Succes!

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2019, 11:38:25 »
Dank heren voor jullie stimulerende belangstelling.
Op zoek naar bruikbare onderdelen scharrelde ik nog een oud en waarschijnlijk bruikbaar project bij elkaar,

Dit leek ooit (in 2014 alweer) een leuk 0n30-diesellocje te worden, maar het Fleischmann-motortje hield er mee op en toen is het project min of meer gestaakt. Ja, ja, ik hoor jullie al denken: "Dát is niet voor het eerst!"

Er zit zelfs nog een soort van herbruikbare besturing in.

Het hele onderstel wordt vernieuwd en die gesoldeerde hekjes kunnen strakker en ga ik opnieuw maken.

Ook de cabine wordt vervangen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing