Auteur Topic: Stuurstandwagon(s)  (gelezen 18638 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2019, 15:49:52 »
Mooi werk hoor! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2019, 21:55:23 »
Bedankt, Pierre.

Ondertussen rolt de stuurstandwagon, in wisselende treinsamenstellingen, naar tevredenheid over de baan.
Het was niet echt nodig, maar ik heb de stroomafnemers op de wielen gesmeerd met wat grafiet (dat slotenspul). Daarmee loopt de wagon net weer wat soepeler. Het voordeel van grafiet: het is niet vet en het geleidt stroom. Ik heb ook wat grafiet gebruikt bij een 'lastige' BR52 van Liliput om de stroomoverdracht tussen wiel of as en stroomafnemer beter te maken, en dat lijkt vooralsnog te werken.

Ik ben blij met het "Wendezug" concept op mijn baantje: het is nu eenvoudiger ook grote locs en iets langere treinen in te zetten. Op het kopstation "Klütz" kunnen grote locs bij langere treinen niet omrijden. De dienstregeling moet nog wel op de trek-duw trein worden afgestemd: de trein moet altijd met de loc vooruit het schaduwstation in. Met het omrijden zat de loc altijd vooraan, maar nu niet meer.... Tsja, dat is dan een van de nadelen van analoog rijden, denk ik.

Ondertussen ben ik begonnen de (minstens 30 jaar oude) "Silberling" uit elkaar te trekken.




Kwa koetswerk hoeft er niet echt veel te gebeuren aan deze 1:100 wagon. Alleen misschien iets hoger op de wielen zetten, zodat deze optisch beter aansluit op de 3-assers

De 'te doen' lijst:
- stroomafnemers op de draaistellen (assen zijn al enkelzijdig geïsoleerd)
- binnenverlichting
- wisselende kop/sluit lichten, nu met aparte rode en witte lampen.
- geluidsmodule voor een hoorn en conducteursfluit.

De kop/sluitverlichting is nog wel even een puzzel: er zit een klein wit lampje schuin onder elk van de rode sluitlichten.




Even kijken hoe de rode en witte LEDjes daar ingepast kunnen worden....

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #27 Gepost op: 12 mei 2019, 23:12:25 »
ik heb nog een strip met rode, witte (en blauwe) SMD LEDs liggen: die komt van een kapotte drone af die hier ooit bij de vuilnis lag. Op zich moet dat als kop/sluit verlichting passen, maar het lukte niet zo vandaag om dat werkend te krigen: er zit een moeilijke onderbreking in met weerstanden en dergelijke. Direct solderen ging ook niet zomaar. Dat gaat wel eens goed komen, maar eerst even verder met de stroomafnemers en binnenverlichting.

Een stukje messingstrip met een draadje er aan gaat op elk van de draaistellen en neemt zo stroom op van beide assen op een draaistel. Een latje bovenin: daar komt een stukje van de Action LED strip op.




En dan even provisorisch aansluiten met een gelijkrichter en weerstand. Even testen....




Morgen maar weer eens verder met de kop/sluit lichten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2019, 21:17:00 »
Kop en (onderste) sluitlichten, de LEDs zijn ingebouwd...

Het solderen van de teruggewonnen drone LEDs had een paar pogingen nodig. Uiteindelijk heb ik de achterkant van de strip afgeschuurd tot alle lijm er af was en de soldeerpunten van de LEDs zichtbaar werden. Om t passen moesten de LEDs naast en tegen elkaar worden gezet en dan diagonaal in de wagon geplaatst. Een kort fotoverslag.

Enkele pogingen om de LEDs werkend en passend te krijgen. De meest rechter versie is het geworden




Dan op zoek naar de juiste weerstand en of de LEDS in serie of parallel geschakeld moeten worden. Dat wordt gedaan met een stukje experimenteerboard.




En natuurlijk een check hoe de LEDS voor de lampenglaasjes zitten.






Tot zover goed.
Nu kijken hoe lamp in het dak te verlichten. Er zit een stukje lichtgeleider in.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2019, 21:25:06 »
De Silberling stuurstand is klaar.

Een witte led in het dak was voldoende om het top licht aan te zetten. Daarna een DigiSpark ingebouwd om een hoorn en conducteursfluit geluid te kunnen maken.




Na de test even een kartonnetje over de elektronica en de draden even netjes weggewerkt.




Dan de boel weer in elkaar geklikt, en dan ziet de stuurstand er zo uit (nog even het stof vn het vijlen er af vegen)




En dan kan de wagon in de Wendezug met 3 assers en een BR78




Tsja, en dan de 3 assers van binnenverlichting en passagiers voorzien....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #30 Gepost op: 23 mei 2019, 09:04:16 »
Weer een mooi stukje werk Rob. Jij weet van geen ophouden en gaat als een speer. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2019, 21:10:32 »
Bedankt, Pierre.

Dus ik ga nog maar even door...
Eén stuurstandwagon maakt nog geen trein, dus ook de bijbehorende Umbauwagen maar eens voorzien van licht en passagiers.




De 3 assers waren vanaf halverwege de jaren 50 in paren strak gekoppeld om de loop wat rustiger te maken. Zo kon de maximale snelheid naar 100 km/uur. Bij mij gaat de verlichting ook per 2 wagons: 1 wagon neemt stroom op en doet de gelijkrichting en afvlakking (elco). De 'racebaan' stroomafnemers komen op de buitenste assen. De geweven stroomafnemers laten de wielen voldoende draaien in de bogen..




Met 2 draden gaat de stroom naar de andere wagon.






De Action LED strip zit op een dun latje boven in de wagon. Een paar reizigers... niet te veel, want het gaat niet meer zo denderend met het personenvervoer  :D




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #32 Gepost op: 4 november 2019, 11:06:51 »
Leuk gemaakt! En voor iedereen goed te doen! :)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Stuurstandwagon(s)
« Reactie #33 Gepost op: 4 november 2019, 16:46:31 »
Knap gedaan Rob.
Een idee om dat ook eens uit te proberen.

 Groet Cor