Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Stuurstandwagon(s)

(1/7) > >>

Rob:
Door een bericht van @Anne W over een donderbus stuurwagon ( zie topic http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=219.msg56972#msg56972 ) werd mijn interesse gewekt in het fenomeen "Wendezug" (trek-duw treinen). Vooral ook in combinatie met stoomlocomotieven.

Zo heeft deze combinatie van BR78 met 2 drie-assers en een stuurstand Zilverling enige tijd bij de DB gereden (ik moest die stuurstand wagon even opsnorren)




Maar voordat die Zilverling er aan hing, waren er twee-assers met stuurstand in gebruik. Zoiets wil ik in elkaar gaan klussen. Even wat op internet gezocht naar inspiratie. Naast de donderbus met stuurstand kwam ik ook deze 2 variaties tegen:






Het eerste voorbeeld geeft een goede indruk van lampen en stuurstand, van de 2e wagon heb ik zowaar een Piko exemplaar van de DB op de kop kunnen tikken.




Maar daar moet nog wel wat aan gebeuren.

OPTISCH
- De kop moet  aangepast: ladders eraf, deur en loopplanken er af
- Middelste raam groter
- Driepunts kopverlichting, aparte of gecombineerde sluitlichten
- Stuurstand interieur maken, met machinist
- Ruitenwisser, hoorn op het dak en misschien nog wat andere details
- Er zal ook wel wat schilderwerk aan te pas komen....

TECHNISCH
- Plastic wielen vervangen
- Stroomafnemers
- Wisselende kop/sluit lichten (led)
- Binnenverlichting
- Eventueel een geluidsmodule voor de hoorn / conducteursfluit


Dus eerst de boel maar eens uit elkaar gehaald.




En dan begonen met een scherp mesje en vijl om de ongewenste ladders en overloop platen/hekjes weg te halen. Deze zitten aan de wagon gegoten en zijn zwart geverfd. Dat kan dus niet zonder de lak te beschadigen  8)






Nu weet ik niet of dit model wagon met stuurstand bij de DB heeft gereden. Zo niet, dan wordt het een 'had gekund' model...
Tot zover.

Rob

Rob:
Even wat verder zitten prutsen aan de stuurstand wagon.
De kopzijde is met een smal strookje van een schuursponsje behandeld (ik had geen fijn schuurpapier bij de hand) om de oneffenheden van het trappetje en de afgevijlde  doorgang weg te halen.
Daarna met een hete speld de gaten gemaakt voor de verlichtiing. Binnenkant van de wagon aan de kop en in de gaten voor de verlichting zwart geverfd om ongewenst licht doorlaten te voorkomen. Dan de eveneens zwart geschilderde LEDs er in en kijken of het past.




Terwijl de zwarte verf lag te drogen, ook alvast een paar enkelvoudig geïsoleerde assen uit de knutseldoos opgevist en stroomafnemers op de assen gemaakt.




Nu eens kijken of ik de kop kan verven in de rood-bruine kleur van de wagon. Ik heb nog wel een steenrood en bruin  verfpotje liggen, misschien is dat te mengen in deze kleur....

Rob

Pierre:
Je kan altijd nog besluiten al het rood over te schilderen als de kleur niet klopt Rob. Dan ben je ook gelijk de plastic glans die deze wagonnetjes hebben een beetje kwijt. Leuk project.  ;)

Wim Corduwener:
@Robvd ik vind het een mooi project.
Bij rijtuigen met een stuurstand kan ik mij bij electrische en diesel tractie nog wel een beetje voorstellen dat er vanaf de locomotief stuurstroomverbindingen lopen naar de stuurstand en dat je daarvandaan dan de locomotief kunt bedienen. Maar bij stoom -met al die afsluiters, kranen, manometers en hendels- vraag ik me af hoe zoiets dan werkt.  ::)

henkiehenk:
tja dat vraag ik mij ook af ,,hoe bedien je de stoomloc vanaf een andere wagen  :'(
ik zal het eens na pluizen ,,maar ik heb een vermoeden dat er op de stoomloc gewoon iemand de boel bediende er zal toch kolen in moeten en water bij vullen enz
ik denk dat er (net zo als bij rangeren er iemand op de geduwde wagen moet staan om vooruit te kijken) er de hand gebaren gebruikt worden en of een interne telefoon lijn ,.

maar een leuke zoek opdracht wel ik ga eens na vragen en kijken ,
gr henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie