Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Het stoomlocomotievendepot.

(1/6) > >>

Pierre:

Ik wil eerst een locomotievendepot maken (voor ik de fly-over plaats) en zoek al de onderdelen bij elkaar die ik de afgelopen tijd voor dit project heb gescoord in Houten. Dit heeft een ruime buit opgeleverd.



Ik maak er twee porties van. Dit gedeelte kan ik mooi gebruiken voor de haven en daar kan ik nog wel twee dezelfde kranen uit samenstellen.



En deze doos met spul daar ga ik het depot mee bouwen.



Er zat bij de doos met de kraanonderdelen ook nog een toegift die me niet eerder opgevallen was. Namelijk een fabriekje in ongeopende verpakking. Deze ga ik later gebruiken voor het werfje wat ik nog wil bouwen.





Ik heb voor me zelf even een snelle schets gemaakt hoe ik het wil hebben en waar ik alle onderdelen kwijt kan.



Ik moet dus ook het huidige sporenplan veranderen om dit te realiseren.

Er moet een spoor bijkomen maar ik heb helemaal geen ruimte voor een extra wissel dus de enige oplossing is een driewegwissel. Dan moet het volgens mij net kunnen allemaal.



Ik begin met het slopen van de putdelen om daar een passend geheel van te maken. Ook zoek heb ik er twee waterkranen bij gezocht.



De kranen maak ik zo dat ze kunnen bewegen. Ik weet niet of ik er wat mee doe maar dan heb ik later altijd de keuze.







En dan plaats ik gelijk de putten in het nieuwe depot-railplan.



Ik kon een keuze maken om de kraan te laten rijden of hijsen en draaien. Ik heb voor het laatste gekozen. Dus eerst maar eens een tandwiel en motortje plaatsen om de zaak te laten draaien.





Onder de kraanvoet zaten wel heel lelijke vaste wieltjes en de voet was heel magertjes uitgevoerd. Heb besloten om daar een ander onderstel voor te maken met een setje TT wielen uit de rommeldoos.





Dan ga ik me bezig houden met een bak voor de kolen. Ik maak alles op een strook styreen die ik later zo op de baan kan inpassen. Ik had nog wat houten latjes en die komen nu mooi van pas.









Het nieuwe onderstel voor de kraan.



Ik heb een beetje onduidelijk kleurtje bruin gemengd om alles mee te schilderen.



Van de zandbunker ontbreekt de schuifdeksel en deze maak ik van een stukje (boterkuip) folie. Gewoon inkrassen met een satéstokje en voor de stevigheid de onderkant insmeren met witte houtlijm.






Later meer …

mark mms:
Heerlijk om te lezen en zien.
Onder het motto van “meuk is leuk”  ;)
Maar hoe van de het hijsen regelen in de kraan?

Wim Corduwener:
Kijk @Pierre weer in volle glorie aan het werk.
Mooi werk!
Die nog ongebouwde loods van Faller vind ik een van de mooiste bouwpakketten en is ook te vinden bij een kolenmijnset (die qua bouwstijl niet echt bij elkaar passen) en een autosloperij.
Je had op je vorige baan toch nog een kraan die heen en weer reed?

Rob:
Tis weer smullen, Pierre. Mooie mix van model en techniek.
Het sporenplan vind ik ook interessant. Ik zou alleen nog tegenover de kolenbunker en dergelijke een (kort) uithaalspoor maken. Dan kunnen de locs van de draaischijf naar de kolenbunker en vice versa zonder het hoofdspoor op te moeten rijden.
Rob

Pierre:
Dankjewel heren.

Ondertussen is de kraan al weer een stukje verder af en heeft zijn nieuwe stevige onderstel.



-----------------------


--- Citaat van: mark mms op  6 april 2019, 09:19:07 ---Maar hoe van de het hijsen regelen in de kraan?

--- Einde van citaat ---

In het gedeelte onder het machinistenhuis is een 2e kleine motor geplaatst met een vertraging en het asje 90 graden gedraaid. Hierop heb ik een asje gemaakt van een stukje gietboom met daarin een gaatje. Hier komt straks een stukje ijzergaren door dat gewoon op/afgewonden wordt door dit asje.



In het draaipunt (waar het aandrijfwiel op zit) heb ik een gat geboord waar deze draad doorheen gaat.



De draad loopt door een gebogen pijpje in het dak naar de nok van de kraan.



In de nok van de kraan loop de draad ook door een buisje zodat het allemaal soepeltjes verloopt. Ik heb hiervoor gekozen omdat snaarwieltjes vaak gedoe geven met de draden die er aflopen en zo. Dit werkt zonder problemen.




--- Citaat van: Wim Corduwener op  6 april 2019, 12:54:06 ---Die nog ongebouwde loods van Faller vind ik een van de mooiste bouwpakketten en is ook te vinden bij een kolenmijnset (die qua bouwstijl niet echt bij elkaar passen) en een autosloperij. 
--- Einde van citaat ---

Het is inderdaad een leuk pakketje Wim. Maar het aller leukste is dat ik (en ook de verkoper) hier helemaal niets van wisten. Ik heb de incomplete doos met kraanonderdelen voor een prikkie gekocht en zo weggezet als "later altijd handig" en kom er nu pas achter dat dit er in zit. Hoe leuk is dit dan. ;D


--- Citaat van: Wim Corduwener op  6 april 2019, 12:54:06 ---Je had op je vorige baan toch nog een kraan die heen en weer reed?

--- Einde van citaat ---

Dat is waar Wim. Met een breinaald aandrijving maar ... daar heb ik in een onoplettend moment een beetje op "geleund" met mijn elleboog dus .... ::)


--- Citaat van: Robvd op  6 april 2019, 13:42:27 ---Ik zou alleen nog tegenover de kolenbunker en dergelijke een (kort) uithaalspoor maken. Dan kunnen de locs van de draaischijf naar de kolenbunker en vice versa zonder het hoofdspoor op te moeten rijden.

--- Einde van citaat ---

Voor een uithaalspoor is geen enkele ruimte meer Rob. Ik ben al een beetje aan het puzzelen geweest maar er is dus gewoon geen ruimte of de onderhoudssporen worden veel te kort en dat is ook weer zonde en dan kan ik de kolenbunker weer niet kwijt. Maar ik kan vanaf de draaischijf wel ver genoeg doorrijden zonder op het hoofdspoor te komen. Het hoofdspoor is het aller laatste spoor wat je ziet. Dit gedeelte is enkelspoor. 



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie