Auteur Topic: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5  (gelezen 11229 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #25 Gepost op: 1 mei 2019, 10:07:22 »
@Pierre,
Je onderstel is gisteren gearriveerd, waarvoor dank. Ik heb al plannen om hier een 0e-diesellocje van te maken.

Jouw ini-mini-motortje paste in een DVD-doosje, dus ik denk dat-ie bij thuiskomst gewoon in jullie brievenbus ligt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #26 Gepost op: 1 mei 2019, 13:08:54 »
Na de suggesties van @Robvd over wielophanging en stroomafname, ben ik nog even aan de gang gegaan.


Deze opstelling was niet zo’n succes; het motortje loopt als de brandweer maar wèl veel te snel. Bovendien was ik niet erg gecharmeerd van het geratel van de messing overbrenging.


Dus ben ik bezig geweest met een nieuwe poging en heb ik het Fleischmann-motortje weer tevoorschijn gehaald. Dat motortje loopt mooi soepel en langzaam. De Dapol-wielen die ik eerder gebruikte hadden een ietwat grotere (en qua schaalverhouding beter passende) diameter, maar ze waren dubbel geïsoleerd en dat liep qua stroomafname bij mij niet echt lekker. Nu heb ik enkel geïsoleerde H0-wielen gebruikt die puntgelagerd zijn onderbouwd. Voordeel van deze opstelling is dat ik nu stroom kan afnemen van de assen én van de onderstellen waar de wielen in lopen.
Een ander voordeel is dat ik de bedrading voor stroomafname en verlichting in het onderstel kan inbouwen.


Omdat de motor in deze versie onder het chassis wordt gebouwd is de cabine nu helemaal leeg en dat is eigenlijk meer een luxe-probleem.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #27 Gepost op: 1 mei 2019, 13:23:26 »
Kijk eens tramfabriek.nl leuke dingen


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #28 Gepost op: 1 mei 2019, 15:06:59 »
De Tramfabriek is meer gericht op h0e.
De eigenaar van de Tramfabriek, Sven, is een vakman, hij is mijn 2 lokjes aan het ombouwen waarvan er 1 inmiddels ook is voorzien van een nieuwe decoder en powerpack.





Onvoorstelbaar hoe hij dit allemaal in het lokje heeft gekregen

Het tweede lokje heeft nieuwe assen en tandwielen nodig want vanaf fabriek waren die krom en slecht.

In september is hij aanwezig tijdens de smalspoordagen in Valkenburg (bij Katwijk)



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #29 Gepost op: 1 mei 2019, 15:19:28 »
De Tramfabriek is meer gericht op h0e.
Ik heb daar al eens eerder rondgescharreld. Je zou het bijna vergeten, maar wat ik hier in elkaar probeer te fröbelen is precies twee keer zo groot.

Citaat
Onvoorstelbaar hoe hij dit allemaal in het lokje heeft gekregen
Zo te zien heeft dat H0e-frummeltje een heel nieuw binnenwerk. Het is en blijft een leuk locje en hij loopt lekker?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #30 Gepost op: 1 mei 2019, 16:03:36 »
Jouw ini-mini-motortje paste in een DVD-doosje, dus ik denk dat-ie bij thuiskomst gewoon in jullie brievenbus ligt.

Klopt Wim ... Ik kom net thuis en inderdaad ligt het doosje in de brievenbus. Mijn dank hiervoor. Het zijn heel plezierige motortjes om wat mee aan te drijven en ik heb nog zoooo veeeel ideeën. Je ziet hem wel ergens terug in een project. Komt goed. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Online Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #31 Gepost op: 1 mei 2019, 20:16:54 »
Hoi Tom,

Dat h0e locje ziet er super uit
De eigenaar van de Tramfabriek, Sven, is een vakman, hij is mijn 2 lokjes aan het ombouwen waarvan er 1 inmiddels ook is voorzien van een nieuwe decoder en powerpack.
(…)
Onvoorstelbaar hoe hij dit allemaal in het lokje heeft gekregen
Inderdaad, Tom. Zelfs nog een vrije doorkijk door de cabine!

Wim,

Dit is een mooi compacte en laag liggende aandrijving.
Na de suggesties van @Robvd over wielophanging en stroomafname, ben ik nog even aan de gang gegaan.


Dus ben ik bezig geweest met een nieuwe poging en heb ik het Fleischmann-motortje weer tevoorschijn gehaald. Dat motortje loopt mooi soepel en langzaam. De Dapol-wielen die ik eerder gebruikte hadden een ietwat grotere (en qua schaalverhouding beter passende) diameter, maar ze waren dubbel geïsoleerd en dat liep qua stroomafname bij mij niet echt lekker. Nu heb ik enkel geïsoleerde H0-wielen gebruikt die puntgelagerd zijn onderbouwd. Voordeel van deze opstelling is dat ik nu stroom kan afnemen van de assen én van de onderstellen waar de wielen in lopen.
Een ander voordeel is dat ik de bedrading voor stroomafname en verlichting in het onderstel kan inbouwen.

Ik las in een ander draadje dat je kiest voor een een starre montage van beide assen. Even afwachten hoe de stroomafname zo is, ook bij het rijden in bijvoorbeeld de 'kuilen' van een wissel puntstuk.
Onder het motto: eenvoudig als het kan, ingewikkelder als het moet....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #32 Gepost op: 2 mei 2019, 09:47:31 »
Ik las in een ander draadje dat je kiest voor een een starre montage van beide assen...
@Robvd dat was in je eigen draadje. Ik denk dat je bedoelt dat ik op deze manier eigenlijk maar twee wielen heb die stroom afnemen, terwijl de meeste twee-assige locjes stroom afnemen vanaf de achterkant van de wielen en dus vier wielen stroomvoerend zijn.
Misschien heb je wel een punt. Die motor onderin geeft natuurlijk niet echt het benodigde gewicht; er moet dus voor en achter de motor nog flink wat lood komen en het is wellicht een overweging om óók vanaf de geïsoleerde wielen stroom af te nemen zodat er vanaf vier wielen stroom wordt afgenomen.
Ik ga gewoon verder met prutsen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Online Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #33 Gepost op: 2 mei 2019, 09:59:00 »
Wim,

Ik denk dat je bedoelt dat ik op deze manier eigenlijk maar twee wielen heb die stroom afnemen, terwijl de meeste twee-assige locjes stroom afnemen vanaf de achterkant van de wielen en dus vier wielen stroomvoerend zijn.
Ik bedoelde eigenlijk het mechanisch 'wiebelen' van de niet angedreven as.... Van alle wielen stroom opnemen is sowieso aan te bevelen. Overigens, van de aangedreven as kun je eventueel stroom opnemen van de flens van het wiel: enige wrijving is hier minder kritisch dan op de loopas. Het motortje trekt dat wel (mits je het niet overdrijft...)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #34 Gepost op: 2 mei 2019, 10:33:34 »
@Wim Corduwener  misschien vind je hier nog wat inspiratie https://mulberryworks.co.uk/
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Egger-Bahn dieselloc in 1:43,5
« Reactie #35 Gepost op: 2 mei 2019, 10:43:36 »
De meeste fabrieks-onderstellen zijn natuurlijk voorzien van aandrijving op beide assen en stroomafname vanaf vier wielen. Aandrijven op twee assen gaat in dit geval niet lukken, maar stroom afnemen van vier wielen moet niet zo’n probleem zijn.

Mijn stukje rails ligt er strak bij en wordt er niet gehobbeld.  8)
@iTom die Britten weten wel wat (model)bouwen is. Allereerst hebben ze een rijke history als het gaat om stoomlocomotieven en in het Verenigd Koninkrijk stikt het werkelijk van het smalspoor. Trouwens, ze hebben niet alleen een rijke historie als het gaat om spoorwegen, maar wat hebben die Brexiteers wel niet gebouwd aan auto’s en legendarische vliegtuigen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)