Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Konjice 3 (schaal 0e)

(1/3) > >>

Wim Corduwener:
Vandaag bracht de post een pakketje uit het Zeeuwse Vlaanderen met de Konjice 3 van Fleischmann bekend onder nummer 2202 Magic Train.


▲ De originele Konjice 3 staat in het spoorwegmuseum van Ljubljana. Deze K3 rijdt op een spoorwijdte van 76 cm (Bosnische spoorwijdte) en als je een beetje snel kunt rekenen dan kom je in 1:45 uit op: 16,89 mm. Dat-ie op H0-rails rijdt klopt dus vrij aardig.


▲ Voor de rest vind ik dit model aardig gelukt. Deze heeft alleen gesloten wielen en het echte model heeft spaakwielen en verder heeft dit Magic Train-model een afgeronde klep op de kolenbunker en het echte model een rechthoekige klep. Het aandrijfwerk ziet er behoorlijk compleet uit en dat is natuurlijk een mooi gezicht als-ie rijdt.


▲ Voorop zit de originele lamp met natuurlijk verlichting.


▲ Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting. Jammer, daar zouden eigenlijk ledjes in moeten zitten die met de rijrichting wisselen. Dat wordt wel een lastig puntje.  :o


▲ Verder hoeft er aan de details niet zo gek veel te gebeuren.


▲ Aan dit K3-model gaat nog wel een en ander gebeuren, maar ik wil wel proberen om het originele model zoveel mogelijk na te bootsen. Maar het wordt zeker geen museummodel; hij komt dus lekker in de verf te zitten.

--- Omdat dit toch weer een ander project is, ben ik dit nieuwe draadje begonnen. ---

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op  1 maart 2019, 19:05:27 ---Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting. Jammer, daar zouden eigenlijk ledjes in moeten zitten die met de rijrichting wisselen. Dat wordt wel een lastig puntje.  :o
--- Einde van citaat ---

Ik zal eens zien wat ik morgen voor je kan betekenen Wim. Ik heb hier troep zat. ;)

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Pierre op  1 maart 2019, 19:46:02 ---
--- Citaat van: Wim Corduwener op  1 maart 2019, 19:05:27 ---Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting. Jammer, daar zouden eigenlijk ledjes in moeten zitten die met de rijrichting wisselen. Dat wordt wel een lastig puntje.  :o
--- Einde van citaat ---
Ik zal eens zien wat ik morgen voor je kan betekenen Wim. Ik heb hier troep zat. ;)

--- Einde van citaat ---
U is een fijn mens!  :-*
Omdat ik dit project serieus wil oppakken en ik voor dit locje zoveel mogelijk het originele model wil aanhouden, ben ik eens gaan zoeken.


▲ Om een en ander wat duidelijker te bekijken heb ik een foto van deze Konjice 3 vrijstaand gemaakt. Wat opvalt is dat het stuk pijp met die trechtervormige bovenkant op mijn eerste loc, bij dit model (net achter de bladveren) is vervangen voor een vulpunt met een rode dop. Ook zitten er aan de voorkant van de ketel, een weerszijden rode handvatten en zijn de handgrepen bij de inging fors kleiner. Het opstapje voor de ketel is hier ook een stuk groter.


▲ Bij dit Magic Train-model hebben ze het ronde ding achter de stoomdom vervangen door een vierkante vorm. En dan zou je denken dat die jongens van Fleischmann er gewoon de ketel van de Stainz 2 op hebben geschroefd. Neen, want daarop zit tóch weer een andere ketel. En zo blijft het toch heel intrigerend welk verhaal erachter zit en hoe ze dat bij Fleischmann zo hebben verzonnen.


▲ Het nummer op de stoomdom is wel hetzelfde en dat klepje op de kolenbunker moet rechthoekig worden.
Feedback is natuurlijk welkom en @henkiehenk zeg jij ook eens wat, want jij hebt er verstand van!  :D

henkiehenk:
Hoi wim.. Dank voor je vertrouwen  ;D in mij over de stoom techniek.
Dat stuk pijp net voor de machinisten huis is volgens mijeen condens op vanger ik zal het na pluizen.
Die omgekeerde pan die bij de andere ketel vierkant is, is voor de zand strooier daar zit zand in voor de wielen om slippen tegen te gaan,,
Dit is verschillend bij kleine loc, 's [tram's].
Soms ook naast de ketel.
Bij de grote broers zie je er wel twee of drie van die bulten op de ketel voor het zand [warm hoog en droog].

De ketels zijn verschillend door de warmte op brengt aantal vlam pijpen en of stoom droger.
.
O. O het is zoon mooie techniek en vol slimme dingen waar demoderne motoren waar ik ook mee werk nog steeds gebruik daar van maken.
Gr henk

Wim Corduwener:

--- Citaat van: henkiehenk op  1 maart 2019, 21:52:36 ---Hoi wim.. Dank voor je vertrouwen  ;D in mij over de stoom techniek.

--- Einde van citaat ---
Nou Henk, niet zo bescheiden en fijn dat je me op weg helpt.
Ik heb voor het gemak even wat rondgestrooid met nummertjes; dat werkt wel makkelijk voor mij.


1 Dit is dus de stoomdom met een soort snelkookpanbeveiliging.
2 En hier zou dan zand inzitten. Het zal wel geen metselzand zijn want dat past natuurlijk nooit door die pijpjes.
3 Voorlopig is dit de condensopvanger.
4 Deze pijp gaat van de stoomdom naar de cilinder.
5 Hier zit een soort klep met zijkanten om ervoor te zorgen dat die kolen ook in dat gat verdwijnen.
6 Een aansluitpunt om water bij te vullen. Ik denk dat ze daar een waterslang op aansluiten.
7 Onder de kolenbunker zit een gat. Bij mijn vorige model heb ik dat dichtgemaakt, maar volgens mij hoort het open.
Enfin, tot zover.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie