Auteur Topic: Konjice 3 (schaal 0e)  (gelezen 4762 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Konjice 3 (schaal 0e)
« Gepost op: 1 maart 2019, 19:05:27 »
Vandaag bracht de post een pakketje uit het Zeeuwse Vlaanderen met de Konjice 3 van Fleischmann bekend onder nummer 2202 Magic Train.


De originele Konjice 3 staat in het spoorwegmuseum van Ljubljana. Deze K3 rijdt op een spoorwijdte van 76 cm (Bosnische spoorwijdte) en als je een beetje snel kunt rekenen dan kom je in 1:45 uit op: 16,89 mm. Dat-ie op H0-rails rijdt klopt dus vrij aardig.


Voor de rest vind ik dit model aardig gelukt. Deze heeft alleen gesloten wielen en het echte model heeft spaakwielen en verder heeft dit Magic Train-model een afgeronde klep op de kolenbunker en het echte model een rechthoekige klep. Het aandrijfwerk ziet er behoorlijk compleet uit en dat is natuurlijk een mooi gezicht als-ie rijdt.


Voorop zit de originele lamp met natuurlijk verlichting.


Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting. Jammer, daar zouden eigenlijk ledjes in moeten zitten die met de rijrichting wisselen. Dat wordt wel een lastig puntje.  :o


Verder hoeft er aan de details niet zo gek veel te gebeuren.


Aan dit K3-model gaat nog wel een en ander gebeuren, maar ik wil wel proberen om het originele model zoveel mogelijk na te bootsen. Maar het wordt zeker geen museummodel; hij komt dus lekker in de verf te zitten.
Omdat dit toch weer een ander project is, ben ik dit nieuwe draadje begonnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2019, 19:46:02 »
Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting. Jammer, daar zouden eigenlijk ledjes in moeten zitten die met de rijrichting wisselen. Dat wordt wel een lastig puntje.  :o

Ik zal eens zien wat ik morgen voor je kan betekenen Wim. Ik heb hier troep zat. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2019, 21:10:20 »
Achterop zit ook zo’n lamp alleen dan zonder verlichting. Jammer, daar zouden eigenlijk ledjes in moeten zitten die met de rijrichting wisselen. Dat wordt wel een lastig puntje.  :o
Ik zal eens zien wat ik morgen voor je kan betekenen Wim. Ik heb hier troep zat. ;)
U is een fijn mens!  :-*
Omdat ik dit project serieus wil oppakken en ik voor dit locje zoveel mogelijk het originele model wil aanhouden, ben ik eens gaan zoeken.


Om een en ander wat duidelijker te bekijken heb ik een foto van deze Konjice 3 vrijstaand gemaakt. Wat opvalt is dat het stuk pijp met die trechtervormige bovenkant op mijn eerste loc, bij dit model (net achter de bladveren) is vervangen voor een vulpunt met een rode dop. Ook zitten er aan de voorkant van de ketel, een weerszijden rode handvatten en zijn de handgrepen bij de inging fors kleiner. Het opstapje voor de ketel is hier ook een stuk groter.


Bij dit Magic Train-model hebben ze het ronde ding achter de stoomdom vervangen door een vierkante vorm. En dan zou je denken dat die jongens van Fleischmann er gewoon de ketel van de Stainz 2 op hebben geschroefd. Neen, want daarop zit tóch weer een andere ketel. En zo blijft het toch heel intrigerend welk verhaal erachter zit en hoe ze dat bij Fleischmann zo hebben verzonnen.


Het nummer op de stoomdom is wel hetzelfde en dat klepje op de kolenbunker moet rechthoekig worden.
Feedback is natuurlijk welkom en @henkiehenk zeg jij ook eens wat, want jij hebt er verstand van!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2019, 21:52:36 »
Hoi wim.. Dank voor je vertrouwen  ;D in mij over de stoom techniek.
Dat stuk pijp net voor de machinisten huis is volgens mijeen condens op vanger ik zal het na pluizen.
Die omgekeerde pan die bij de andere ketel vierkant is, is voor de zand strooier daar zit zand in voor de wielen om slippen tegen te gaan,,
Dit is verschillend bij kleine loc, 's [tram's].
Soms ook naast de ketel.
Bij de grote broers zie je er wel twee of drie van die bulten op de ketel voor het zand [warm hoog en droog].

De ketels zijn verschillend door de warmte op brengt aantal vlam pijpen en of stoom droger.
.
O. O het is zoon mooie techniek en vol slimme dingen waar demoderne motoren waar ik ook mee werk nog steeds gebruik daar van maken.
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2019, 22:38:50 »
Hoi wim.. Dank voor je vertrouwen  ;D in mij over de stoom techniek.
Nou Henk, niet zo bescheiden en fijn dat je me op weg helpt.
Ik heb voor het gemak even wat rondgestrooid met nummertjes; dat werkt wel makkelijk voor mij.


1 Dit is dus de stoomdom met een soort snelkookpanbeveiliging.
2 En hier zou dan zand inzitten. Het zal wel geen metselzand zijn want dat past natuurlijk nooit door die pijpjes.
3 Voorlopig is dit de condensopvanger.
4 Deze pijp gaat van de stoomdom naar de cilinder.
5 Hier zit een soort klep met zijkanten om ervoor te zorgen dat die kolen ook in dat gat verdwijnen.
6 Een aansluitpunt om water bij te vullen. Ik denk dat ze daar een waterslang op aansluiten.
7 Onder de kolenbunker zit een gat. Bij mijn vorige model heb ik dat dichtgemaakt, maar volgens mij hoort het open.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2019, 19:48:35 »
@WIM de foto eens goed bekeken ,,
er zit alleen een slang aan de voor kant ,,dus alleen remmen voor de wagons ,,
dat wil zeggen alleen wagons ,vracht ,geen rijtuigen ivm stoom verwarming in de rijtuigen ,
je kan er een 2e slang bij hangen en die voor de verwarming gebruiken van de rijtuigen  ;)

verder wat bedoel je met dat gat op no 7 zit deze aan de zijkant of in de bodem ?
wel een mooi en gedetaleerd model klopt allemaal ,
zoals de druppelaar op de bakschuif (dat vierkante ding boven op de cilinder ,daar
zit een koper druppelaar op (werkt met stoom een ander verhaal)
de koper dunne leiding (boven no 4) is voor de trek in de schoorsteen te regelen ,

no 1 die stang is voor de stoom meer of minder te geven en gaat naar de 2 verdeler ,met daar op van koper de over druk ventiel.
(de fluit zit op het dak )
de kraan boven no 6 is de water toe voer van de injecateur ,.

onder no 7 de lucht ketel voor de rem lucht voor raad .

op de schoorsteen is de roet vanger alleen bij hout stoken of palm bladeren in de oost ,.

 no 3 ben ik nog aan het uit zoeken  :'( :'(

info ,,een bak schuif is een platte schuif met in de midden een uit sparing en zo stoom voor de zuiger en er achter toe laat
een bos schuif is een ronde schijven 2 op een as en deze zo stoom toe laten ,
nu de mooiste een lenz schuif ,,is net zo als in de auto met kleppen en een nok as (na aapers de automobiel industrie)
deze nok as (net zo als de andere schuiven) kan je dus ook stellen meer of minder lang stoom toe laten
op de zuiger ,,eigenlijk een variabele klep timing ja toen al  ;D ik geloof dat de 3737 jumbo dat had van de ns
ook al voor dat de zuiger op zijn dode punt is al eerder stoom toe laten zodat de zuiger tegen druk krijgt (voor in spuiting)
en zo veerd en zijn weg terug soepeler begind en mooier loopt ,(info 0,3 tot 0,6 mm voor opening voor top zuiger)

nou zo weer even wat stoom info :-*
gr henk

twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2019, 17:54:22 »
...er zit alleen een slang aan de voorkant alleen remmen voor de wagons...
Dat klopt: één slang voor de remmen. En ik weet niet of de luchtdruk de remmen openhoudt (zoals bij vrachtwagens en bussen) of dat het remsysteem andersom werkt. Slangen voor verwarming is bij dit locje denk ik niet nodig omdat het eigenlijk een industrielocje is.

Citaat
...verder wat bedoel je met dat gat op no 7 zit deze aan de zijkant of in de bodem?
In de zijkant van de kolenbunker. Bij de LGB-versie hebben ze die opening dichtgemaakt, maar hij hoort dus open. Kan dus best zijn dat daar ergens een afsluiter of zoiets zit, maar dat moet ik nog verder uitzoeken.


Voor zover ik het op deze foto kan ontdekken zit daar gewoon een opening waar niet zoveel gebeurt.


Aan de ander kant zit geen opening en bij het K3-locje is het ook gewoon dicht.
Ik heb ondertussen nog wel een paar detailfoto's opgescharreld.


De fabrieksplaat klopt in elk geval.


Het zijn natuurlijk maar details, maar de cilinder is bij het Magic Train-model open en in het echt is-dicht. Ook zit er op de cilinder een deksel met bouten.


Er moet natuurlijk ook nog een interieur in dat machinistenhuis komen. Dit is een foto vanaf de buitenkant genomen van het interieur. Ziet er wel wat anders uit dan het interieur dat in mijn eerste locje heb gemaakt. Maar ik moet nog even verder zoeken naar voorbeelden.


Tussendoor heb ik vast de hele handel uit elkaar gehaald en dat ging eigenlijk kinderlijk eenvoudig. In die lantaarns wil ik led-verlichting inbouwen die wisselen met de rijrichting. @Pierre lijkt erg thuis te zijn in kabelbomen (ik ben even in z’n garage wezen kijken) en heeft voor mij een kabelboom in elkaar gesoldeerd voor in dit locje. Goede gast die Pierre! Dat fittinkje kan ik er afschroeven om de stroom voor de ledjes weg te halen.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2019, 07:21:09 »
Over je rem idee wim klopt.
Het werkt het zelfde als bij vrachtwagens.
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2019, 16:43:22 »
Verlichting
Dit Magic Train-locje is aan de voorkant voorzien van een gloeilampje dat is weggewerkt in de voorkant van de ketel. Met een lichtgeleidend stukje kunststof wordt het licht -via een opening onderin- naar de lantaarn geleidt. Maar zelfs bij hoge snelheid geeft dat lampje maar weinig licht. Aan de achterkant van dit locje zit ook een lantaarn, maar dan zonder verlichting en dat wil ik daar wel inbouwen. Bovendien moet de verlichting dan wisselen met de rijrichting. Met LED-jes moet dat aardig lukken.


Vorig weekend was ik bij @Pierre op de koffie en hij had al een complete kabelboom, met geïntegreerde weerstand en ledjes klaarliggen. Alleen waren de ledjes wat te groot. Geeft niks, daar hadden we al rekening mee gehouden.


Misschien niet veel, maar ik heb zelf ook nog wel wat liggen. Aan de onderkant van die lantaarns is een opening waar die lichtgeleidend stukje kunststof doorheen wordt gestoken, een waar nu de pootjes van de LED's doorheen kunnen. Op zich werkt dat wel, maar dan kunnen die lantaarns niet meer worden vastgeklikt op de loc. Bovendien vond ik deze ledjes te wit.


Ledstripjes hebben van die kleine SMD-ledjes. Maar door mijn matige hand van solderen werden ze toch wat te breed.


Ooit heb ik bij de Action een hele streng SMD-ledjes gescoord. Met druppels hars waren ze vastgezet op lakdraad. Toen ik er mee thuiskwam dacht ik: "Wat móét ik ermee!" Maar weggooien kan altijd nog.


Deze passen mooi en (dat zie je niet op de foto) ze geven een mooi gelig licht.. De lakdraadjes zijn via die opening makkelijk uit het zicht weg te werken en de lantaarn is weer vast te klikken op de loc.


Door die druppelvorm lijkt het net een gloeilamp en met een beetje Kristal Klear plak ik ze vast. Dit gaat lukken.

Volgens dit principe: weerstand en twee ledjes andersom aansluiten krijg je met vrij eenvoudig met de rijrichting wisselende verlichting. Zo zou ik natuurlijk ook de verlichting in dat personenrijtuig kunnen aansluiten: twee ledstrips naast elkaar tegen het plafond geplakt en andersom aangesloten, waardoor er steeds een strip licht geeft afhankelijk van de rijrichting. Of is dat nou weer een rare gedachte?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2019, 17:55:13 »
Nee Wim, dat is geen slechte gedachte maar ik zou dan eerder denken aan 1 ledstrip met een gelijkrichtbrugje ervoor (4 diodes).

Die ledjes van de action dat klinkt wel leuk maar de kwaliteit is vaak bagger en ze gaan vrij snel kapot (uit eigen ervaring).

Succes Wim den elektrieker  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2019, 19:32:55 »
Nee Wim, dat is geen slechte gedachte maar ik zou dan eerder denken aan 1 ledstrip met een gelijkrichtbrugje ervoor (4 diodes).
Of dit?
► LED-strip voorzien van warm witte LED's
► elektrolytische condensatoren 16 Volt, 220 microFarad
► weerstandjes van 1/4W, 1000 Ohm
► gelijkrichter DF005
Pffff...
Citaat
Die ledjes van de action dat klinkt wel leuk maar de kwaliteit is vaak bagger en ze gaan vrij snel kapot (uit eigen ervaring).
Ikzelf heb geen slechte ervaringen. Ik heb de wat duurdere ledstrip (met afstandbediening en losse voeding) boven het fornuis zitten en die strip doet het al jaren. Die goedkope stripjes
Citaat
Succes Wim den elektrieker  ;D
Dankjewel... en als het te moeilijk wordt dan plak ik een rits buislampjes in het plafond.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Konjice 3 (schaal 0e)
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2019, 10:57:29 »
Kleine update
Gisteren ben ik nog even bezig geweest met het prutsen met de verlichting.


Op de achterkant van het machinistenhuis zit ook een lantaarn. Eigenlijk is het een dummy want er zat geen verlichting in. Een normale led past niet door de onderkant van de lantaarn, dus heb ik een van die in hars gegoten smd-ledjes gebruikt. Lakdraad neemt ook wat minder ruimte in dan die pootjes.


Aan de achterkant van het interieur ben ik een schot aan het maken, zodat ik die krimpkousjes kan wegwerken daar waar het lakdraad overgaat in gewoon draad. Probleem is alleen wel dat als ik de verlichting van de lantaarn op het machinistenhuis wil doorverbinden met de stroomaanvoer -in de voorkant van de ketel- ik het machinistenhuis moet vastzetten. En dat kan ik pas doen als het interieur helemaal klaar is.  :o


En het interieur van dat machinistenhuis is nog wel even wat werk. Ik dacht aanvakelijk dat die ketels gewoon zwart waren; maar deze is bruin.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)