Auteur Topic: Reedcontact  (gelezen 9578 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Reedcontact
« Gepost op: 18 februari 2019, 16:39:18 »
 Ik heb al gezocht op het forum maar kan het niet vinden.
Ik heb 2 reedcontacten en een Faller nr. 629 motortje 1,5VA. 10-20V
Kan ik dit motortje rechtstreeks aan laten sturen door de contacten of moet het altijd via een (bistabiel)relais.
Het is de bedoeling zodra er een loc over het reed contact gaat, het motortje gaat draaien en over het volgende contact stopt.

  Gr.Cor

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Reedcontact
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2019, 16:59:23 »
Ja via een raile.
Een read contakt is maar een korte schakeling alleen aan als de magneet er op staat zo gou die weg ik verbreekt het contakt weer.
Viessman heefd daar mooie raile kastjes voor en kan je gemakkelijk een hotel schakeling maken.
,, trein over contakt,, aan.. Trein over volgend contakt, uit... Of wat je ook wil.
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline PJV

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2019, 19:32:56 »
Een  reedcontact is vaak een schakelaar met een beperkte spanning/stroom doorvoer.
Wordt meestal gebruikt als pulsschakelaar bij lage spanning en stroom.
De motor die wordt genoemd, 1,5VA bij 10 Volt, zal zo'n 150 mA kunnen trekken,
hetgeen menig reedcontact schakelaartje wel aan zal kunnen.
Maar als ik het goed begrijp gaat het om deze schakeling:



Gr.Piet

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2019, 16:11:35 »
Dit na lange tijd weer op gepakt.
Het schema begrijp ik, maar zit er verschil in bi stabiele relais. Ik zag bij Ali deze omschrijving 1 Pcs 5 V Coil Bistabiele Vergrendeling Relais Dpdt 2A 30VDC 1A 125VAC HFD2-005-M-L2-D Echt. Kan ik hier wat mee of moet het een ander zijn.

Offline PJV

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2019, 21:06:27 »
Cor,
Dit is het juiste relais. Ook in de spanning 3, 5, 12 en 24Volt verkrijgbaar.

2 stks/partij Magnetische holding relais HFD2-003-M-L2 HFD2-005-M-L2 HFD2-012-M-L2 HFD2-024-M-L2 1A 10PIN     €2,43

Ik denk dat je een 12V. uitvoering nodig hebt.
Gr. Piet

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2019, 10:09:35 »
Bedankt Piet ik bestel ze vandaag.
Krijg ik volgend jaar ook wat door de brievenbus. :D

 Groet Cor

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2021, 17:09:13 »
Eindelijk hier aan begonnen, maar nu lukt het nog niet.
Wat gaat er fout?
Ik heb het boven staande schema gebruikt. Ik heb bij de reed contacten 3v gebruikt of moet dat 12v zijn, bij ieder voltage heb ik ook 3v aangesloten en een 3v lampje op de uitgang  gedaan. Nu blijft het lampje constant branden, het maakt niet uit of er een magneet langs de reed gaan of niet.

 

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Reedcontact
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2021, 18:58:37 »
Welk nummer staat er precies op je bistabiel relais, je hebt inderdaad verschillende typen.
Ook mis ik de (smoor)diode in de aansluittekening.

Gr Theo

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2021, 19:30:09 »

Gekocht bij Ali

Magnetische Holding Relais HFD2-003-M-L2 HFD2-005-M-L2 HFD2-012-M-L2 HFD2-024-M-L2 1A 10PIN

Op het relais staat;   HFD2/012-ML295550
                               2A 30VDC
                               1A  125VAC  Xr1204
Wat bedoel je met diode en waar moet deze evt, dat staat nl niet in het schema

  Gr. Cor

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Reedcontact
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2021, 19:53:07 »
Je hebt een 12 Volt bistabielrelais, hij moet dus aangesloten worden op 12 Volt gelijk spanning.
De diode (het is een blusdiode en geen smoor) zorgt er voor dat het relais geen optater krijgt bij het afvallen.
Hierdoor gaat het relais veel langer mee.

Zo zou de schakeling moeten werken.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2021, 20:17:18 »
Bedankt Theo,

 Morgen slecht weer, dus hiermee aan de gang.

 Gr. Cor

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Reedcontact
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2021, 20:22:56 »
succes

Gr Theo

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Reedcontact
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2021, 15:21:25 »
Het is gelukt :) De grote fout was dat ik ipv 12v  3v op het relais had gezet.
Bedankt voor het meedenken.

   Groet Cor

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Reedcontact
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2021, 13:32:46 »
Fijn dat het werkt.
Overigens zijn die beide dioden in deze schakeling overbodig. Je gebruikt een diode, wanneer de relaisspoel aangestuurd wordt door een transistor of een andere halfgeleider. Het is dan inderdaad de bedoeling dat de diode de piekspanning bij het afvallen van het relais als het ware "kortsluit", zodat de transistor niet stuk gaat.
In deze schakeling sturen de reed relais de boel aan. Vermoedelijk zitten er in het bistabiele relais 2 transistoren, die samen een flip-flop vormen en dan zal er ongetwijfeld ook een diode over de relaisspoel staan.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Reedcontact
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2021, 15:28:24 »
Vermoedelijk zitten er in het bistabiele relais 2 transistoren, die samen een flip-flop vormen
Ofwel je weet iets wat ik niet weet, ofwel je bijdrage slaat op een ander draadje.
Een HFD2/012-ML295550 is een Hongfa magnetisch relais, en daarin zitten geen transistors.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Reedcontact
« Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2021, 14:08:36 »
Beetje laat, maar toch.
Even voor mijn beurt gepraat. In een bistabiel magnetisch relais zitten inderdaad geen transistors. Blijft de vraag of die dioden nodig zijn. Misschien om de voeding(schakeling) te beschermen?

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Reedcontact
« Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2021, 17:17:49 »
Die diode zijn er voor om de stroom af te voeren die ontstaat na het verbreken van het reedcontact.
Als deze stroom niet goedschiks kan afvloeien dan maar kwaadschiks met als gevolg een gigantische hoge spanning die deze afvoer van stroom wel even doordrukt. Vaak krijg je een vonkdoorslag in je reedcontact, die op de duur gewoon gaat inbranden. Ook kunnen ic als die ergens in het systeem zitten hierdoor de weg kwijt raken. Kortom als een goedwerkende schakeling wilt hebben die jaren blijft werken zou ik ze toepassen.
Ik had mijn wissels in eerste instantie ook zonder diode's aangesloten, met als gevolg dat ik heel veel storingen in mijn treinbesturing kreeg. Nadat ik als nog deze diode had opgenomen in de schakeling waren de storingen voorbij.

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: Reedcontact
« Reactie #17 Gepost op: 6 juli 2021, 15:16:59 »
Ik snap je redenering. De spanningspiek ontstaat doordat de spanning over een spoel wordt onderbroken (de zgn. tegen-EMK). Die spanning kan inderdaad erg hoog zijn, maar is altijd kort van duur en met een omgekeerde polariteit. In je wissels zitten vermoedelijk ook twee spoelen en die vormen feitelijk ook een bistabiel relais. Die spoelen trekken nogal wat stroom en dat kan mede een reden zijn voor het inbranden van de contacten in het reedrelais.
In deze schakeling kan het in ieder geval geen kwaad om de dioden te laten zitten. Een diode over de uitgang van de voeding was waarschijnlijk ook al genoeg geweest. Dan uiteraard wel aangesloten, zoals jij al getekend hebt.
Ik lees dat Theo een treinbesturing gebruikt. Als daarin nogal wat elektronica zit, is het andere koek. Dat is altijd gevoelig voor afwijkingen in de spanning, of het nu pieken of dalen zijn en voor allerlei andere stoorsignalen. En die laatste zijn er in een gewone treinenbaan al meer dan voldoende. Het afvallen van een relais of het omzetten van een wissel doet daar nog een flinke schep bovenop.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Reedcontact
« Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2021, 22:01:41 »
Uit het boek Digitale Modeltrein Besturing bij de eindtrappen in de wisseldecoders: vrijloopdioden zijn bij het schakelen van inductieve lasten onontbeerlijk.

Nu is een reedcontact geen eindtrap maar ook niet overdreven zwaar uitgevoerd, ik meen me te herinneren dat vroeger een vrijloop diode standaard was bij wissels door reedcontacten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"