Auteur Topic: Verlichting willekeurig aan laten gaan.  (gelezen 4250 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Gepost op: 13 februari 2019, 23:03:53 »
Ik ben met de verlichting bezig van de achterwand en wil hier iets nieuws voor mij proberen. Een hele tijd geleden heb ik in Houten bij drie setjes lichtcontrolers aangeschaft die ik zelf in elkaar moet solderen. Een erg simpel klusje omdat het maar een paar onderdelen zijn. Met deze lichtcontroller gaan 8 uitgangen willekeurig aan en uit.
Zo krijg je elke keer een andere volgorde als de schakeling weer opstart.

Dit is het rijtje huizen dat als proef gaat dienen.



En dit is het setje dat als eerste aan de beurt is.





Het zijn maar een paar onderdelen en 20 minuten later zit het printje in elkaar.



Het printje werkt op ongeveer 15 volt maar als je de spanningsregelaar overbrugt werkt het printje op 5 volt. Nou werkt mijn verlichting op 4 volt maar daar werkt dit printje ook prima op.
Ik heb hier even een proefopstelling gemaakt en alles werkt naar behoren.



Nu komt het meeste gepruts. Nu moet ik allemaal kamertjes gaan maken. Een paar kamertjes zullen gewoon verlicht worden en acht kamertjes gaan via de lichtcontroler. Ik heb ook geprobeerd om meerdere leds in een kamertje (of verschillende kamertjes) te plaatsen en dat werkt ook prima. Zo kan je dus ook meerdere kamertjes op één uitgang zetten.


Wordt vervolgd ….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2019, 09:43:15 »
Geweldig!
Ik heb ooit bedacht dit eens te maken met een langzaamdraaiende motor, nokken op een asje en microschakelaars, maar dit werkt natuurlijk veel en veel makkelijker.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2019, 22:36:11 »
Dat heet een kamschijf Wim, maar dan heb je geen willekeur maar een repeterende volgorde.
Heb ik vroeger toen ik nog jong was  :-[ tot in den treure moeten afstellen bij excenterpersen.

Filmpje als het klaar is Pierre?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2019, 00:21:53 »
Filmpje als het klaar is Pierre?

Natuurlijk Jack. Maar eerst moet het werken toch? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2019, 13:20:37 »
Dat heet een kamschijf Wim, maar dan heb je geen willekeur maar een repeterende volgorde.
Als die schijf maar langzaam genoeg draait dan heb je niet door dat je steeds naar dezelfde volgorde zit te kijken.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2019, 17:22:46 »
Dat heet een kamschijf Wim, maar dan heb je geen willekeur maar een repeterende volgorde.
Als die schijf maar langzaam genoeg draait dan heb je niet door dat je steeds naar dezelfde volgorde zit te kijken.  ::)
Ach, mensen zijn gewoontedieren. Dus zelfs als het licht in een vaste volgorde aan en uit gaat is dat nog wel plausibel... ;D
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2019, 20:59:50 »
Eerst maar eens beginnen alle naden met houtlijm dicht te smeren en wanden om de ramen heen zwart te verven zodat er geen leklicht naar buiten komt of door de muren heen schijnt. De lichtcontroler lijm ik met een stukje dubbelzijdig plakband in de hoek achter de blinde muur. Dit is het enige gedeelte waar ik genoeg ruimte en diepte heb. De rest van de huisjes heeft maar een diepte van 7 mm.



Dit huizenblok is eigenlijk gelijk een proefstukje en ik ga hier redelijk veel ramen proberen te verlichten. Wel moet ik de gordijntjes plaatsen of interieurtjes en allemaal aparte kamertjes creëren.



Later meer ....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2019, 11:04:02 »
Dit wordt een mooi project; ik voel het aan m'n water.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2019, 20:08:44 »
misschien wat ledjes een kleurtje geven zo is ieder kamertje van andere kleur licht voorzien ,
bv tv kijkend of lezen bij licht enz 
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2019, 20:50:14 »
misschien wat ledjes een kleurtje geven zo is ieder kamertje van andere kleur licht voorzien ,
bv tv kijkend of lezen bij licht enz

Heb ik gedaan Henk maar dat is bijna niet zichtbaar. Ik heb nu sommige gordijnen wat dikker gemaakt. Dat werkt beter.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2019, 18:02:53 »
Zo ... alle kamertjes klaar en de achterkanten dicht gemaakt. Voor de laatste keer getest en het rijtje huizen weer op hun plaats gezet.



Alles aangesloten ... schakelaar om en ... niks. Jammer joh!! .. morgen alles maar weer van de baan halen en nakijken. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2019, 21:32:55 »
Ik heb de huisjes op de operatie tafel gelegd om te onderzoeken of er ergens een foutje in geslopen was of een los draadje of zo maar …. Alles zag er gezond uit. Het probleem zat (na wat doormeten) in de voeding. Zodra de handel ingeschakeld is zakt de spanning met bijna een half volt waardoor het geheel niet meer werkt. Dit was snel opgelost door een elco over de gelijkricht cel te solderen. Nu gaat hij als een speer.





Eens even kijken of ik er nog wat beweging euhuu ... licht in kan krijgen. 8)


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2019, 09:47:54 »
Mooi effect.
Alleen begrijp ik niet goed hoe of je er zo op bent opgekomen om dit probleem met een elektrolytische condensator op te lossen. En hoe kan het dat de spanning vrijwel helemaal wegvalt?
Als de spanning wegvalt, dan zou ik eerste instantie denken: een zwaardere voeding.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2019, 15:35:22 »
De voeding is zwaar zat Wim. Ongeveer 1,5 A. De spanning (5V) valt ook niet helemaal weg maar zakt met bijna een half volt tot 4,6V en dat is net te weinig om de schakeling van de lichtcontroler goed te laten werken. Door plaatsing van een flinke condensator wordt de spanning zelfs wat hoger dan 5V en daarop werkt alles weer prima. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2019, 18:58:17 »
Gelukkig een simpele fix, Pierre.
Leuk, zo'n "levende" achtergrond. Mooi gedaan!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verlichting willekeurig aan laten gaan.
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2019, 19:07:39 »
Niets op aan te merken  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands