Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Profi koppeling uit messingdraad

(1/3) > >>

Rob:
(nou ja, een koppeling uit messingdraad, die compatibel is met de profi koppeling)

Op mijn baan wisselen de trein samenstellingen continue en wordt er het nodige gerangeerd en van richting gewisseld. Gelukkig heb ik ruim 20 jaar geleden al mijn materieel voorzien van Fleischmann Profi koppelingen, waardoor dit ook kan. Ook nieuwe aanwinsten voorzie ik van deze koppeling, aan beide zijden.
In mijn recente aanwinsten is het in/ombouwen naar een echte profi koppeling niet altijd voor de hand liggend. Het is
- economisch niet haalbaar,
- technisch ingewikkeld, en/of
- esthetisch onwenselijk.

Dat geldt bijvoorbeeld voor deze voorraad die nog in de "Ausbesserung" staat.




Nu had ik in mijn knutselkist nog een stukje messingdraad van 1mm doorsnee (denk ik, ik heb geen schuifmaat) liggen. En daar blijkt de koppeling zich goed omheen te kunnen vastgrijpen




Dus ik dacht: misschien kan ik daar iets mee. Mijn VT 75 heeft een busje met M2 schroefdraad aan de onderzijde, dus dat maakt het makkelijk een stukje draad te buigen en er onder te schroeven. En er iets anders onder te schroeven als dat nodig is.
Hier het prototype van de koppeling.






Het haakje grijpt in de bovenkant van de Profi koppeling, en de onderkant is hoog genoeg om een ontkoppelrail z'n werk te laten doen.








Het was nog even prutsen om de afstand (lengte van de koppeling) goed te krijgen. De eerste versie was te kort en dan ontspoort de boel in de bocht, de 2e versie te lang en dat zag er niet uit. Maar dit prototype heeft de goede lengte om zowel kortgekoppelde als traditioneel gekoppelde wagons door een bocht te krijgen




Natuurlijk wordt de koppeling zwart gemaakt, maar voor de foto geeft dat messing wel even goed contrast.
Met het prototype al wat rondjes gereden met verschillende wagons er achter. De hoogte is eenvoudig bij te stellen door de draad wat te verbuigen, zodat alle wagons goed blijven hangen.

De volgende kandidaat: een koppeling aan de voorkant van het stoomlocje. Dat locje rijdt goed, maar kan achteruit niets meenemen. Daardoor is deze beperkt (niet) inzetbaar.

Rob

Pierre:
Dikke duim omhoog van mij Rob. ;)

Cor:
Wat een goed idee Rob, hiermee ga ik zeker mee aam de slag.
En zo kom je steeds weer op een idee op dit forum.
Ik probeer een beweegbare schommel te maken, maar daar kan ik nog niet uitkomen of iets vinden. Maar ik blijf zoeken en proberen.

  Groet Cor en een dikke duim

SuperSylvester:
Heel inventief opgelost Rob!

Rob:
Dank, heren.

En als iemand anders hier ook mee geholpen is, des te beter  ;) Dat is ook de bedoeling van dit Forum, toch?

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie